Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-02@03:02:40 GMT

حذف تدریجی حبوبات از سبد معیشت

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۳۲۹۶

حذف تدریجی حبوبات از سبد معیشت

پس از گوشت و مرغ حالا نوبت به حذف تدریجی حبوبات از سبد معیشت رسید و مردم را مجبور به کاهش مصرف این محصول کرده است. گرانی حبوبات این بار پس از کوچک شدن سبد پروتئینی مردم پُرهیاهو شده و مردم با انتقاد از وضعیت موجود به حاشیه بازارمصرف کشانده شده اند.

دولت به بهانه تقویت نظام ارزی و اجرای سیاست ضد رانتی تخصیص ارز، اقدام به حذف یکباره ارز ترجیحی از کالای اساسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تیر خلاص به وضعیت معیشتی مردم بود. هر چند برخی محصولات خیلی قبل‌تر از تخصیص ارز ترجیحی بی نصیب بودند، اما تأثیرگرانی دلار، بازار محصول داخلی را نیز به هم ریخت و هزینه مضاعفی بر طبقه کم‌درآمد و حتی متوسط وارد می‌کند.

بیش از ۷۰ درصد از نیاز داخلی بازار حبوبات در کشور تهیه و تامین می‌شود؛ اما افزایش نرخ ارز تأثیر بر محصولات تولید داخل داشته و قیمت این محصولات از سال گذشته تا کنون در بازاربه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

در حالی که مصرف سرانه حبوبات برای هر نفر حدود ۹ کیلوگرم اعلام شده بعد از افزایش نرخ سبد پروتئین خانوار‌ها تمایل اقشار ضعیف جامعه برای مصرف حبوبات بیشترشد. اما با توجه به گرانی این محصولات و کاهش قدرت خرید، مردم نتوانستند مصرف حبوبات را جایگزین گوشت کنند.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر قیمت حبوبات رشدی بیش از ۱۰۰ درصد داشته است. سعید بهبهانی یکی از فعالان بازارحبوبات در مورد دلایل افزایش قیمت‌ها به اقتصاد ۲۴ گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ واردات حبوبات با ارز نیمایی انجام می‌شود. این روز‌ها با توجه به نوسان نرخ ارزواردات حبوبات نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

بهبهانی می‌گوید: طی دوسال گذشته و پس از گرانی گوشت و مرغ تقاضا خرید حبوبات افزایش چشمگیری داشت و مردم مصرف حبوبات را جهت تأمین پروتئین لازم جایگزین گوشت کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته مصرف حبوبات حدود ۴۰ درصد افزایش داشت، اما از ابتدای سال جاری به دلیل نوسان نرخ ارز، کاهش قدرت خرید و در نهایت گرانی، مصرف این محصول به شدت در حال کاهش است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه تولید حبوبات نیاز به مصرف آب نسبتاً زیادی دارد، گفت: خشکسالی و کم آبی در بیشتر مناطق کشور باعث کاهش کشت این محصولات شده است. از سوی دیگر به دلیل گرانی نرخ ارز واردات حبوبات نسبت به سال قبل کاهش داشته است. حذف تدریجی حبوبات از سبد معیشتی مردم بسیار خطرناک است.

بهبهانی ادامه داد: ایران یکی از وارد‌کنندگان حبوبات است و تولیدات داخلی کمتر از ۳۰درصد از تقاضا را پاسخ می‌دهد. به همین دلیل قیمت این کالا با نرخ ارز تغییر و تعیین می‌شود. با این حال با شروع نیم‌سال اول سال‌جاری، افزایش در قیمت حبوبات مشاهده می‌شودو این جای نگرانی دارد.

وی تصریح داشت: البته گرانی جهانی نرخ نهاده‌ها نیز دلیلی بر گران تمام شدن واردات حبوبات شده است. افزایش هزینه‌های تولید، نوسان نرخ ارز، مالیات و هزینه‌های انبارداری، بسته بندی، حمل‌ونقل و ده‌ها هزینه جانبی، گرانی حبوبات را تشدید کرده است.

در حال حاضر قیمت برخی حبوبات نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. هرکیلو عدس درشت ۵۰ هزار تومان، لپه درشت ۵۵ هزار تومان، لوبیا چیتی ۶۰ هزار تومان، لوبیا سفید ۵۰ هزار تومان، نخود ۵۵ هزار تومان، نخود و لوبیای مخلوط ۴۵ هزار تومان، ماش ۳۵ هزار تومان و گندم پوست کنده ۲۵ هزارتومان، جو بلغور و پوست کننده ۲۲ هزارتومان فروخته می‌شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: معیشت مردم معیشت کارگران حبوبات گوشت مرغ مصرف حبوبات نسبت به سال هزار تومان سال گذشته نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۳۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب

بیماری کبد چرب غیرالکلی به یک نگرانی رو به رشد سلامت در سراسر جهان تبدیل شده است و سبک زندگی بی‌تحرک باعث افزایش چنین وضعیت خطرناکی در سلامتی می‌شود.   به گزارش ایسنا، کبد یکی از مهمترین اندام‌های بدن است که سبب دفع سموم  ناشی از بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت و فشار خون بالا می‌شود و کبد چرب به بیماری گفته می‌شود که در آن  چربی در کبد تجمع کرده باشد و وقتی درمان نشود ممکن است منجر به سایر عوارض کبدی شود.   علائم کبد چرب شامل خستگی، حالت تهوع، درد شکم، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم‌ها و ادرار تیره و مدفوع خاکستری است.   پیشگیری از کبد چرب   برای اینکه کبد سالمی داشته باشید باید غذای سالم بخورید و از مصرف الکل خودداری کنید، همچنین باید ورزش کنید و وزن خود را پایین بیاورید، خوب بخوابید، بیماری‌های زمینه‌ای خود را کنترل کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.   ورزش‌های قلبی عروقی   دویدن، شنا کردن، حرکات موزون و ایروبیک، می‌توانند سبب سوزاندن چربی و بهبود عملکرد قلب شوند.   تمرینات مقاومتی   ایجاد توده عضلانی بدون چربی از طریق تمرینات قدرتی می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و یکی از بهترین راه‌ها برای پایین آوردن سریع چربی خون، تمرینات مقاومتی است۰   یوگا و پیلاتس    این ورزش روی کشش، قدرت مرکزی و تعادل کار می‌کند و به صورت غیر مستقیم می‌تواند استرس را کاهش داده و از سلامت کبد و مدیریت وزن حمایت کند.   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه می‌توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند و چرخش نیم‌تنه بالایی که باعث اکسیژن‌رسانی هر چه بهتر به کبد می‌شود و در عین حال شنا کردن، اسکات زدن، تمرینات شکم، وزنه‌ زدن و دوچرخه‌سواری از جمله این ورزش‌ها به شمار می‌روند.   پیاده‌روی بر اساس این مطلب که از سوی زهرا داوودی، فیزیولوژیست ورزشی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌آمده است: پیاده‌روی سریع و منظم فوائد بسیار زیادی برای سلامتی دارد و در مطالعه‌ای معتبر ثابت شده که افراد اگر در پنج روز هفته به مدت یک ساعت پیاده‌روی کنند، می‌تواند به میزان قابل توجهی کلسترول LDL خون را کاهش دهند.   شاید جالب باشد بدانید حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم ممکن است با مشکلات چربی و کلسترول بالا دست و پنجه نرم کنند؛ به عبارت دیگر ورزش در کنار سایر بخش‌های دیگر مثل تغذیه خوب، حذف چربی‌های ترانس، مصرف غذاهای غنی از امگا ۳، افزایش مصرف فیبر محلول و مصرف پروتئین وی، خواب صحیح، سبک زندگی متعادل و آرامش روحی، می‌تواند تاثیر دو چندانی داشته باشد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما در چابهار با افزایش ۳۸ درصدی پروازها
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رئیس جمهور معیشت مردم است
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد