Web Analytics Made Easy - Statcounter

افروز صفایی فرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دمانس نوعی اختلال حافظه است، افزود: هدف از اجرای این برنامه این است که بتوانیم با تشخیص به موقع دمانس و مداخلات سیر بیماری را کندتر کنیم تا در نتیجه سیر ناتوانی افراد کمتر شود.

وی اضافه کرد: این برنامه فعلا به صورت پایلوت در ۲ استان انجام می‌شود و استان‌های پیشنهادی، استان‌های یزد و مرکزی هستند که از نیمه دوم سال کار اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرسشنامه‌هایی در این زمینه تهیه و تنظیم شده که از طریق آنها می توانیم تشخیص دهیم که فرد در معرض خطر دمانس است و سپس با مداخلات توانبخشی بتوانیم جلوی سیر بیماری را بگیریم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه غربالگری دمانس در ۲ استان کشور از طریق فراخوان انجام می‌شود، ادامه داد: در حال تهیه اقدامات اجرایی هستیم و در این برنامه مشارکت خانواده‌ها موثر است.

صفایی فرد اظهار داشت: در اجرای این برنامه پرسشگران را آموزش می دهیم که چگونه می توانند سالمند را بررسی کنند و براساس این آموزش‌ها، سالمندان غربال می شوند؛ سپس به متخصصان اعصاب و روانپزشک ارجاع داده می شوند تا تشخیص نهایی گرفته شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا بودجه این برنامه در اسرع وقت تامین و برنامه زودتر اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۸۴ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر جمعیت کل کشور است که از این تعداد، هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر برابر  با ۱۰.۴۳ درصد کل جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

از هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت سالمند کشور، چهار میلیون و ۲۶۸ هزار نفر آنان مردان و چهار میلیون و ۵۹۵ هزار نفر آنان، زنان هستند. پیش‌بینی‌ها براساس سناریوهای جمعیتی این است که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۲۳ یعنی طی ۲۳ سال جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود و به ۲۰ درصد کل جمعیت می‌رسد. در حال حاضر جمعیت کل کشور برابر با ۸۴ میلیون و ۹۷۳ نفر است.

یکی از اختلال‌های شایع در سالمندی، اختلال‌های شناختی و در رأس آنها دمانس است. دمانس اختلالی پیشرونده و در مراحل انتهایی آن غیر قابل درمان است. تشخیص زودرس دمانس می‌تواند به درمان آن کمک شایانی کند.  

برچسب‌ها زوال عقل معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زوال عقل معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی کشور زوال عقل معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی کشور هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۷۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، کاووسی افزود: شب گذشته در پی تماس تلفنی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان، در مناطق چاه‌های عشایری بغداده سرایان درخواست کمک شد.

وی گفت: بلافاصله دو تیم سیلاب از جمعیت هلال‌احمر شهرستان سرایان و پایگاه شهیدان وطن‌خواه سه‌قلعه به محل اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: امدادگران به این ۹ نفر دسترسی پیدا کردند و به منطقه امن انتقال داده شدند.

کاوسی گفت: این عملیات از ساعت ۱۹ شب گذشته آغاز و به دلیل دسترسی دشوار جاده‌ها و مسیر‌های تردد تا پاسی از شب ادامه داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: تیم‌های امدادی سیلاب هلال احمر سرایان به دنبال هشدار سطح نارنجی هواشناسی در حال آماده باش هستند.

دیگر خبرها

  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • اجرای ۱۲۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته کار و کارگر در زنجان
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • تسریع در جهش تولید با مشارکت مردم با اجرای کامل برنامه هفتم توسعه
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص