Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهم‌ترین پیامدهای منفی میتوان به تشویق مردم به مصرف‌گرایی و تجملگرایی با هدف افزایش سود شرکت، تاثیر بر آمار ازدواج از طریق اثر بر انتظارات، ایجاد یک خوشبختی توهمی حاصل از مصرف محصولات و در نهایت نمایش زندگی‌های تجملاتیاز پیامدهای منفی تبلیغات است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، امیرحسین شهرویی پژوهشگر حوزه اقتصاد و رسانه ، طی یک یادداشت نوشت: میتوان ادعا کرد که تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه‌ها از حدود ۶۰۰۰ سال قبل در رم باستان وجود داشته است، اما به طور مشخص با وقوع انقلاب صنعتی در جهان و افزایش عرضه کالا و خدمات، رقابت بین کالا‌ها بشدت افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌ها مجبورشدند برای باقی ماندن در بازار و فروش محصولاتشان، در کنار افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولیداتشان، بسیار جدی‌تر از قبل به عرصه تبلیغات ورود کنند.

تا جایی که در حال حاضر یک قانون کلی رایج در زمینه تبلیغات این است که شرکت‌های business-to-consumer، یعنی شرکت‌هایی که به صورت مستقیم با مصرف‌ کننده نهایی روبرو هستند، باید بین ۵ تا ۱۰ درصد از درآمد خود را صرف بازاریابی کنند. پیش‌بینی می‌شود که هزینه تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۵۸ میلیارد دلار افزایش یابد و از ۷۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به میزان تاریخی ۷۸۱ میلیارد دلار برسد.

این میزان از هزینه و سرمایه‌گذاری در زمینه تبلیغات، هم پیامد مثبت دارد و هم منفی. لذا موضوع این است که تعادل در چه نقطه‌ای است؟ تا چه میزان هزینه شرکت‌ها در تبلیغات، رفاه جامعه را به خطر نمی‌اندازد؟

از پیامدهای مثبت تبلیغات می‌توان به بالارفتن میزان فروش و سود شرکت‌ها و به تبع آن افزایش تقاضای نیروی کار اشاره کرد. اما از مهم‌ترین پیامدهای منفی میتوان به تشویق مردم به مصرف‌گرایی و تجملگرایی با هدف افزایش سود شرکت، تاثیر بر آمار ازدواج از طریق اثر بر انتظارات، ایجاد یک خوشبختی توهمی حاصل از مصرف محصولات و در نهایت نمایش زندگی‌های تجملاتی که عموم مردم با آن فاصله دارند و عموما به آن نخواهند رسید اشاره کرد. کافیست کمی با مشاورین خانواده هم صحبت شویم تا دریابیم که چه زندگی‌های نرمالی بدلیل انتظارات عجیب و غریب زوجین از هم می‌پاشد و یا زندگی‌هایی که بدلیل همین انتظارات نامعقول شکل نمی‌گیرند.

بعنوان مثال متاسفانه مشاهده میکنیم که درصدا و سیما که مخاطبان آن عموما مردم متوسط و ضعیف جامعه هستند، در تبلیغات خود زندگی‌هایی را نشان می‌دهد که از سطح زندگی اکثریت جامعه فاصله دارد. این در حالیست که طبق مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی، اصل ۲۳ و ۲۴، آگهی نباید مروج تجملگرایی باشد و نباید به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که در آن مردم به مصرف بیش از نیاز و اسراف در استفاده از امکانات تشویق شوند. در اینجا می‌توان گفت که تعادل رعایت نشده و سود اقتصادی شرکت‌ها به پیامد منفی اجتماعی حاصل از تبلیغات ترجیح داده شده است.

تبلیغاتی که قرار بود بصورت غیر مستقیم باعث افزایش رفاه جامعه شود، مدت‌هاست که بلای جان خانواده‌ها و جوانان شده است. لذا ایجاد یک نهاد قدرتمند جهت حفاظت از حقوق مردم در برابر اهداف تبلیغاتی شرکت‌ها الزامیست. به عنوان مثال دادستانی کل کشور با توجه به وظایف خود مبنی بر دفاع از حقوق عموم جامعه، وظیفه دارد که با نظارت بر اجرای قانون، از حقوق مردم دفاع کند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ازدواج دانشجویان جهیزیه تبلیغات شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۸۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌نمک زندگی کنید!

الهه جعفرزاده: سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یک بیماری شایع است که بسیاری از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به طیف وسیعی از علائم فیزیکی و احساسی می‌شود. در حالی که دلایل دقیق PMS به طور کامل شناخته نشده است، محققان در حال بررسی عوامل مختلفی هستند که ممکن است در ایجاد و شدت آن نقش داشته باشند. یکی از عواملی که در این میان مورد توجه قرار گرفته است، «مصرف نمک» در رژیم غذایی است. با کاهش مصرف نمک ممکن است نفخ، نوسانات خلقی، درد و سایر علائم مرتبط با PMS نیز کاهش یابند.

بین مصرف نمک و تشدید علائم PMS چه ارتباطی وجود دارد؟

تحقیقات علمی بین مصرف زیاد نمک و شدت علائم PMS ارتباط مستقیمی را نشان می‌دهد. نمک در احتباس مایعات، فشار خون، عدم تعادل هورمونی و واکنش‌های التهابی و به طور کل علائم سندرم پیش از قاعدگی در زنان نقش بسزایی دارد.

۱. احتباس سدیم و مایعات

مصرف زیاد نمک اغلب با احتباس مایعات در بدن به دلیل تعادل اسمزی بین سدیم و آب همراه است. این احتباس می‌تواند منجر به نفخ، تورم و ناراحتی شکمی شود؛ که این‌ها برخی از علائمی هستند که معمولاً زنان در مرحله PMS آن را تجربه می‌کنند. کاهش مصرف نمک می‌تواند به بازگرداندن تعادل مایعات بدن و کاهش این ناراحتی‌های فیزیکی کمک کند.

۲. تأثیر بر فشار خون

مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. فشار خون بالا ممکن است سردرد، تحریک پذیری و نوسانات خلقی را در مرحله پیش از قاعدگی تشدید کند. مطالعات سال ۲۰۱۴ نیز نشان می‌دهد که مصرف زیاد سدیم با افزایش خطر PMS، احتمالاً از طریق تأثیر آن بر فشار خون و عملکرد عروق، مرتبط است.

۳. تأثیر هورمونی

مصرف نمک می‌تواند بر تعادل هورمونی تأثیر منفی بگذارد. نوسانات هورمونی مشخصه بارز چرخه قاعدگی است و عدم تعادل آن می‌تواند علائم PMS را شدت ببخشد. با کاهش مصرف نمک، می‌توان به‌هم‌ریختگی هورمونی را کاهش داد و علائم PMS را کنترل کرد.

۴. واکنش‌های التهابی

مصرف بیش از حد نمک ممکن است باعث واکنش التهابی در بدن شود. التهاب مزمن با شرایط مختلف سلامتی از جمله PMS مرتبط است. التهاب می‌تواند دردهای قاعدگی و اختلالات خلقی را تشدید کند که از علائم رایج PMS هستند.

چطور مصرف نمک را کاهش دهیم؟

کاهش مصرف نمک می‌تواند نقش اساسی در کاهش علائم PMS داشته باشد. روش‌های ساده‌ای برای کاهش مصرف نمک وجود دارد که عبارتند از:

۱. کاهش تدریجی

به تدریج مصرف نمک را کاهش دهید تا جوانه‌های چشایی شما با سطوح پایین‌تر نمک سازگار شوند. این رویکرد از میل ناگهانی به غذاهای شور جلوگیری می‌کند و این عادت را پایدارتر می‌کند.

۲. انتخاب گزینه‌های کم‌نمک

برای شناسایی منابع پنهان سدیم در غذاهای بسته‌بندی‌شده و فرآوری‌شده، برچسب‌های مواد غذایی را به دقت بخوانید. محصولات با محتوای سدیم کمتر را انتخاب کنید و از مصرف محصولاتی که محتوای نمک بالایی دارند اجتناب کنید.

۳. آشپزی سالم

انتخاب و مصرف غذاهای خانگی را نسبت به غذاهای رستورانی در اولویت قرار دهید تا کنترل بهتری بر میزان نمک مصرفی در غذاهای خود داشته باشید. سعی کنید غذاهای خانگی را بدون نمک تهیه کنید و آن‌ها را با سبزیجات طعم‌دار، ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف طعم‌دار کنید.

۴. مصرف میوه و سبزیجات

مواد غذایی تازه و کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل را انتخاب کنید. اینها به طور طبیعی حاوی سطوح پایین‌تری سدیم در مقایسه با جایگزین‌های فرآوری‌شده هستند.

۵. کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده

مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده، کنسروها و تنقلات بسته‌بندی‌شده را به حداقل برسانید؛ چرا که این اقلام اغلب حاوی سطوح بالایی از سدیم برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۶. استفاده از گیاهان و ادویه‌جات

انواع سبزی‌های خشک‌شده و ادویه‌ها مانند پودر سیر، زنجبیل، پونه کوهی، ریحان و سایر چاشنی‌های معطر را جایگزین نمک کنید تا طعم و مزه تازه‌ای به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

چرا زنان باید قند را حذف یا کم کنند؟ یک ویتامین بسیار مفید برای زنان زنان مصرف این ماده معدنی را جدی بگیرند بحران خواب در پنج مرحله از زندگی زنان

منبع: socialboat

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894174

دیگر خبرها

  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • چطور درصد حساب کنیم؟
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند