Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزینه سرسام‌آور دندانپزشکی از یک سو و پایین بودن سرانه دندانپزشک در کشور و همچنین انتظار دریافت خدمات بهتر و با کیفیت تر، موضوعی است که اخیراً به دغدغه برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس تبدیل شده است‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، موضوع افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی، چالشی است که این روزها مجلس شورای اسلامی با آن درگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که اگر در راستای دریافت خدمات باکیفیت و ارزان و از همه مهم‌تر دسترسی مناطق محروم به این خدمات باشد، گامی بزرگ و اساسی در حوزه سلامت و بهداشت دهان و دندان خواهد بود چرا که این حوزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت نیز بوده است.

در واقع به گفته کارشناسان پایین بودن ظرفیت پذیرش در دندانپزشکی باعث ایجاد نوعی انحصار در این حوزه شده و همین امر عامل مهمی برای افزایش قیمت خدمات در این بخش است به گونه‌ای که بسیاری از مردم توان استفاده از این خدمات را ندارند و به ناچار ترجیح می‌دهند با مشکلات خود کنار بیایند.

از طرفی همین خدمات گران در بسیاری از مناطق یا ارائه نمی‌شود و یا کیفیت خوبی ندارد و همین موضوع نیز مساله ساز است؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای ارائه شده سرانه دندانپزشکی در کشور پایین تر از بسیاری از کشورهای همسایه و خاورمیانه است.

همچنین از سال 94 تاکنون میزان و ظرفیت پذیرش در این رشته 25 درصد کاهش داشته که این امر خود به انحصاری شدن این رشته و فعالیت دامن می‌زند و به گفته مسئولان برای هر 100 هزار نفر در حال حاضر 35 دندانپزشک در کشور فعالیت دارد.

نامه 202 نماینده به رئیس جمهور درباره افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکیخبر خوش برای بیماران خاص/ هزینه‌های دندانپزشکی زیرپوشش بیمه قرار می‌گیردمرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی بیماران خاص در کاشان افتتاح شد

باید توزیع دندانپزشک در سطح کشور متوازن باشد

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تاکید بر اینکه همه تلاش ما این است تا عدالت در جامعه برقرار شود، اظهار داشت: امروز توزیع جغرافیایی دندانپزشک در کشور نامتوزان است و باید این موضوع مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم حق دارند از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: این در حالی است که کیفیت در خدمات و هزینه سرسام آور از دغدغه مردم بوده و نیاز است که این مشکلات جدی گرفته شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سطح شهرستان‌های کشور که 54 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند فقط 10 درصد خدمات دندانپرشکی ارائه می‌شود، ادامه داد: 65 درصد از دندانپزشک‌ها در تهران مستقر هستند و باید این توزیع نامتوازن با شکستن انحصار در این رشته حل شود چرا که همه مردم حق دارند از این خدمات بهره ببرند.

نیاز به خدمات دندانپزشکی در 20 سال آینده 3 برابر می‌شود

از آنجایی که بیشترین آسیب‌های دندانی پس از 40 سال در انسان رخ می‌دهد و با توجه به رشد 3 برابری جمعیت میانسال کشور در 20 سال آینده، طبیعی است که درخواست برای دریافت خدمات دندانپزشکی بیشتر می‌شود.

از سویی در حال حاضر نیز به خاطر پایین بودن سرانه دندانپزشک در کشور، بسیاری از مناطق در استان‌ها از داشتن دندانپزشک محروم هستند و با اینکه قبلاً این خدمات را در محل زندگی خود دریافت می‌نمودند هم اکنون باید برای استفاده از این خدمات عازم شهرهای بزرگتر شوند.

دسترسی به خدمات دندانپزشکی باید عادلانه باشد

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش پلکانی ظرفیت دندانپزشکی را زمینه ساز عادلانه سازی دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دانست و افزود: افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی مهمترین عامل برای تعیین نرخ سرانه پزشک در درازمدت است.

وی با بیان اینکه  موضوع پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از مسیر‌های بدون آزمون سراسری به دانشگاه ها، نگران کننده است، ادامه داد: وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد چرا که زیرساخت‌ها نیز برای افزایش ظرفیت کافی است‌.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی آسان و عادلانه باشد، افزود: از سویی تعداد بالای دندانپزشک سب کاهش قیمت خدمات خواهد شد.

بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانپزشکی در کشور، در سال نخست، 10 درصد ظرفیت پذیرش دندانپزشکی افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب در سال چهارم تعداد پذیرفته شدگان به 3 هزار و 900 نفر خواهند رسید.

اما این در حال حاضر برای بررسی تکمیلی و تصمیم‌گیری مجدد به ستاد نقشه جامع علمی کشور بازگشته است. همینطور رئیس کمیسیون اصل نود مجلس قبل از آن طی نامه‌ای خواستار اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای افزایش ظرفیت دندانپزشکی شده بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت مجلس شورای اسلامی دندانپزشک در کشور خدمات دندانپزشکی افزایش ظرفیت رئیس کمیسیون ظرفیت پذیرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: به نظر می‌رسد مردم با توجه به اینکه در دور قبل به لیست‌ها توجه چندانی نداشتند و کاندیدای‌های خود را فارق از فهرست‌ها انتخابات کردند، در مرحله دوم به دلیل اینکه فرصت کمتری برای بررسی و شناسایی وجود دارد، گرایش و توجه بیشتری به لیست‌ها داشته باشند.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آرایس سیاسی فهرست‌ها در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به طور طبیعی و طبق تجربیات گذشته میزان مشارکت در دور دوم انتخابات کمی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۴۵ نماینده باقی مانده منتخب در این مرحله از انتخابات، می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت مجلس داشته باشند، اذعان کرد: در این میان به طور ویژه نمایندگان تهران نقش موثرتری خواهند داشت و امیدواریم مردم با توجه به شرایط سخت اقتصادی از تأثیر مجلس در سفره، معیشت و شرایط اقتصادی آگاهی داشته باشند و با مشارکت خوب خود مجلسی قوی را تشکیل دهند که هم به مشکلات و مسائل اجتماعی و هم به مسائل اقتصادی مردم نظر مطلوب‌تری داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: در مجموع میزان مشارکت به حد دوره اول نخواهد رسید اما در حد قابل قبولی خواهد بود که بتواند مجلس را کامل کند و برآیند فراگیر برای تأثیرگذاری بر نظام قانونگذاری کشور باشد.

وی در ادامه به فهرست‌های ارائه شده اشاره کرد و افزود: عمده نامزدهای باقی مانده مربوط به سه ائتلاف شورای ائتلاف، شورای وحدت و امنا هستند و در این بین حزب موتلفه اسلامی هم به صورت مستقل فهرست انتخاباتی ارائه می‌دهد که البته مشترکاتی با شورای ائتلاف، شورای وحدت و امنا دارد.

ترقی ادامه داد: در مجموع به نظر می‌رسد مردم با توجه به اینکه در دور قبل به لیست‌ها توجه چندانی نداشتند اما احتمالاً در مرحله دوم به دلیل اینکه فرصت کمتری برای بررسی و شناسایی وجود دارد، گرایش به لیست‌ها تا حدودی بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد رقابت در این مرحله بیشتر در درون جریان اصولگرایی و انقلابی صورت گیرد؛ هر چند نتیجه انتخابات این مرحله هر چه که باشد غالب نمایندگان از طیف جریانات اصولگرایی در مجلس خواهند بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اختلاف سلایق جریان‌های اصولگرایی یادآور شد: منشأ بخشی از اختلافات روش اولویت بندی مسائل در مدیریت مجلس است که شاهد بودیم؛ اگر بتوانیم چنین مواردی را به حداقل برسانیم و اولین‌های مقام معظم رهبری را ملاک بررسی‌های مجلس قرار دهیم، اختلاف نظرها به طور طبیعی برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ وحدت و پرهیز از رفتارهای غیراخلاقی موجب می‌شود زمینه وحدت و انسجام در مجلس افزایش پیدا کند، خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله پس از ورود نمایندگان جدید به مجلس، انتخاب هیئت رئیسه است که اگر از آن عبور کنیم وحدت و انسجام به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 750582

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • دستیابی به دانش چاپگر سه بعدی دندانپزشکی
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • دانشگاه آزاد بسیاری از مرز‌های علمی کشور را درنوردیده است
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین