رئیس دیوان عالی کشور: دادرسیهای طولانی متاثر از قوانین است
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۰۴۲۱
به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری کل استان فارس، حجتالاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم پنجشنبه در همایش صلح یاران شوراهای حل اختلاف دادگستری استان فارس با بیان اینکه هرگاه پروندهای مطرح شود ما مکلف به رسیدگی هستیم، افزود: گاهی اطاله دادرسی بر اثر توقعات بیجا انجام میشود، دادگاه رأی میدهد، فرد وکیل میگیرد و اعتراض میکند، طرف مقابل دوباره تقاضای اعاده دادرسی میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با پیش قدمی یک مصلح کار بدون هزینه و وقت کمتری انجام میشود
رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر و قدردانی از خدمات ارزنده شوراهای حل اختلاف در امر صلح و سازش، خطاب به صلحیاران این شوراها گفت: کار شما سبب میشود که زحمات و فشار کار دستگاه قضایی کمتر شود و از طرفی با پیش قدمی یک مصلح کار بدون هزینه و وقت کمتری انجام می شود.
ملزومات ساخت جامعه سالم
حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم همچنین با بیان اینکه یک جامعه مطلوب و صالح چهار رکن لازم دارد اظهار کرد:لذا توصیه به توصیه جوانان به حق، مراقبت از آنها و ترغیب آنها به سمت ارزشهای دینی اهمیت بسزایی دارد چرا که اگر جوانان ما از ارزشهای دینی تهی شوند جامعه ما سالم نخواهد بود.
وی ادامه داد: وظیفه ما ساخت یک جامعه سالم با ایمان، عمل صالح و تواصی به حق و صبر است و در این میان ایجاد صلح و آشتی بین مومنین فرع بر این قضیه است.
ایمان، عمل صالح و تواصی به حق و صبر چهار رکن جامعه سالم است
وی ادامه داد: هرگاه قرار باشد خداوند امر مهمی را تذکر بدهد قسم یاد میکند ، خداوند قسم یاد کرده است که انسان دائماً در خسران و زیان است مگر اینکه چهار شاخصه، ایمان، عمل صالح و تواصی به حق و صبر را سرلوحه کار خود قرار دهد.
رئیس دیوان عالی کشور افزود: ایمان و عمل صالح نیاز به تداوم دارد تا در جامعه ارزش شوند و مورد توجه همیشگی قرار بگیرند به همین دلیل باید به حق و صبر به صورت مرتب تواصی شود.
مرتضوی مقدم عنوان کرد: تواصی به حق گاهی در یک محدوده کوچک مثل خانواده انجام می شود که در این صورت خانواده همیشه سالم و صالح باقی میماند چرا که در هر زمان، تزلزل در خانواده ایجاد شود با تواصی به حق از آن پیشگیری می شود.
پروندههای اختلافات خانوادگی و طلاق از آثار عدم تواصی به حق است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه پروندههای اختلافات خانوادگی و طلاق از آثار عدم تواصی به حق است، گفت: جامعه روحانیت و آموزش و پرورش و سایر ارگان ها و نهادهای مرتبط می توانند در این قضیه نقش آفرین باشند چرا که هر چه تواصی به حق کم شود جامعه به سمت اضمحلال می رود.
وی به اهمیت تواصی به حق در عرصه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در هر شهر و بلادی که روحانیت در آن فعال بوده با جامعه سالمی روبرو بودهایم، در گذشته سرقت و مشکلات اجتماعی بسیار کم بود که همه اینها از برکات وجود روحانیت بوده است.
مرتضوی مقدم با تأکید بر اینکه هرچه تواصی به حق کم شود جامعه به سوی انحطاط و اضمحلال پیش میرود اظهار کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که در برخی خانوادهها به جای فرزند، سگ نگهداری می کنند که همه اینها به دلیل عدم تواصی به حق است.
چرایی افزایش کلاهبرداری، خیانت و تجاوز به حقوق دیگران
وی افزود: افزایش کلاهبرداری، خیانت، تجاوز به حقوق دیگران نیز به دلیل این است که تواصی به حق کم شده است، در حالی که این عرصه باید فعال بماند تا جامعه سرپا بماند، هر کجا این مهم، درست اجرا و تقویت شود شاهد جامعه سالم خواهیم بود.
حفظ ارزشهای دینی و اسلامی با توصیه به حق انجام میشود
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه حفظ ارزشهای دینی و اسلامی با توصیه به حق انجام میشود، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از خانوادهها با هم بیگانهاند و بین آنها صله رحم انجام نمیشود در حالی که اسلام به این ارزشها، خیرخواهی برای یکدیگر و تقوا بسیار سفارش کرده است.
رعایت تقوا در جامعه امروز بسیار دشوار است
مرتضوی مقدم ادامه داد: رعایت تقوا در جامعه امروز بسیار دشوار است، زمینههای فساد در فضای مجازی زیاد شده است و جوانان ما در معرض این آسیب هستند، لذا توصیه به توصیه جوانان به حق، مراقبت از آنها و ترغیب آنها به سمت ارزشهای دینی اهمیت بسزایی دارد چرا که اگر جوانان ما از ارزشهای دینی تهی شوند جامعه ما سالم نخواهد بود.
وی با بیان اینکه جامعه روحانیت نقش بسیار بالایی در ساخت جامعه دارد گفت: مطالبی که ائمه جماعات در مساجد و ادارات بیان میکنند باید سازنده باشد این مطالب را با مطالعهای که از قبل دارید انتخاب کنید و تواصی به حق را مورد توجه قرار دهید، همچنین عزیزان ما در کلانتریها هنگامی که شکایت و پروندهای مطرح میشود میتوانند نقش اصلاحی داشته باشند چون هدف ما اصلاح و گذشت است.
اهمیت فرهنگسازی ارزش های دینی در مدارس
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اهمیت فرهنگسازی ارزش های دینی در مدارس تاکید کرد: در سایر کشورها از همان پایه، کودکان را در مدارس با معیار نظم و رعایت قوانین و مقررات آشنا میکنند و آموزشهای لازم را به آنها میدهد، معلمان ما نیز در مدارس باید به فرهنگ سازی و آموزش ارزشهای دینی توجه زیادی داشته باشند.
وی به رسالت بسیج در تواصی به حق اشاره کرد و گفت: بسیج در هر بر برهه و بحران موفق عمل کرده است و در اصلاح و تواصی به حق نیز میتواند موثر عمل کند و نقش برجستهای در این عرصه دارد.
مرتضوی مقدم افزود: نباید نسبت به از بین رفتن ارزشهای دینی بیتفاوت بود هر کدام از ما در این میان وظیفهای برعهده داریم.
وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: هر ادارهای که در آن یک مدیر صالح و توانمند وجود دارد، در کار خود موفق است و خدمتگزاری، پاسخگویی و رضایتمندی در آن اداره بیشتر است، همه اینها از برکت مدیر صالح و توانمند است.
بنا بر این گزارش، در این همایش که با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ، تولیت محترم آستان احمدی ومحمدی(ع)، رئیس کل دادگستری استان و جمعی از مقامات مسئول قضایی و اجرایی استان فارس برگزار شد، صلح یاران احمدی ( هیات ویژه آستان مقدس احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ) آغاز به کار کرد.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: دادگستری شیراز دادگستری شیراز دیوان عالی کشور دادگستری کل استان فارس فضای مجازی فارس رئیس دیوان عالی کشور ارزش های دینی تواصی به حق انجام می شود مرتضوی مقدم استان فارس جامعه سالم حق و صبر عمل صالح
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اگر حکومت دینی برپا نمیشد چه اتفاقی میافتاد؟
پایگاه مرگز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به پرسش و پاسخی پیرامون دلایل ضرورت تشکیل حکومت اسلامی پرداخته که تقدیم علاقهمندان میشود:
پرسش:
اگر حکومت دینی تشکیل نمیشد چه اتفاقی میافتاد؟
پاسخ:
لازمه اقدام به هر عملی، سنجش هزینهها و فواید آن عمل است و باید دید که هزینههای فراوانی که برای برپایی حکومت دینی در ایران ایجاد شده است، خروجی و ثمره خاصی داشته است؟ به عبارت دیگر اگر حکومت دینی برپا نمیشد چه اتفاقی میافتاد و چه ضرورت و تغییری در برپایی حکومت دینی برای ملت ایران ایجاد شده است؟
اگر حکومت دینی برپا نمیشد:
۱. به وظیفه دینی و الهی جامعه عمل نشده بود.
برپایی حکومت اسلامی و بستری که بتواند احکام الهی را جاری کرده و ترقی بخشد، وظیفه مسلمین است. برپایی حکومت در جامعه اسلامی، از امور لازم و وجوب آن قطعی است. برای اثبات ضرورت تشکیل حکومت اسلامی میتوان به ادله قرآنی، روایی و عقلی تمسک کرد. (۱)
۲. اکثر احکام الهی تعطیل، و فساد و اعمال نامشروع فراگیرتر بود.
حکومت نقشی انکارناپذیری در ایجاد بسترها و ضوابط مؤثری در اجرا یا تعطیلی احکام اسلامی و همچنین تربیت دینی و غیردینی جامعه دارد. امام خمینی در لزوم تشکیل حکومت اسلامی بیان داشته است که: «احکام اسلامی اعم از قوانین اقتصادی، سیاسی و حقوق تا روز قیامت باقی و لازمالاجرا است، هیچیک از احکام الهی نسخ نشده، از بین نرفته است.
این بقا و دوام همیشگی احکام، نظامی را ایجاب میکند که اعتبار و سیادت این احکام را تضمین کرده، عهدهدار اجرای آنها شود؛ چه اجرای احکام الهی جز از رهگذر برپایی حکومت اسلامی امکانپذیر نیست. در غیر این صورت، جامعه مسلماً بهسوی هرجومرج رفته، اختلال و بینظمی بر همه امور آن مستولی خواهد شد». (۲) پیش از انقلاب اسلامی، تجربه حکومت غیردینی در ایران، ترویج فساد و فحشا و ایجاد بسترهای فساد زدا و دینزدا بود.
۳. زمینه برپایی و حرکت به سمت تحقق کامل حکومت دینی فراهم نمیشد.
نظام ما دینی است و مرجعیت همهجانبه دین اسلام را در عرصه حکومت و اداره جامعه پذیرفته است. به هر میزان که در اداره جامعه و تدبیر امور کشور به دین مبین عمل گردد، به آن حکومت، دینی گفته میشود.
حکومت دینی ما کامل نیست و ما در مسیر دینی شدن حکومت هستیم نه اینکه حکومت و دولت و جامعه ما کاملاً دینی باشد. چنانچه رهبر انقلاب در این رابطه اعلام کرده است: «ما هنوز به کشور اسلامی نرسیدهایم. هیچکس نمیتواند ادّعا کند که کشور ما اسلامی است. ما یک نظام اسلامی را طرّاحی و پایهریزی کردیم - «ما»، یعنی همانهایی که کردند - و الآن یک نظام اسلامی داریم که اصولش هم مشخص و مبنای حکومت در آنجا معلوم است. مشخص است که مسئولان چگونه باید باشند. قوای سهگانه وظایفشان معیّن است. وظایفی که دولتها دارند، مشخص و معلوم است؛ اما نمیتوانیم ادّعا کنیم که ما یک دولت اسلامی هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید خودمان را تربیت کنیم». (۳)
۴. استبداد و استثماری که بر این ملت سلطه داشت کنار نمیرفت.
تاکنون اثبات شده است که تنها الگویی که در ایران توانسته است در مقابل استبداد و استثمار بهطور کامل تاب بیاورد و تسلیم نشود، الگوی تشکیل حکومت دینی به رهبری فقیه جامعالشرایط است. این حکومت دینی است که به مبارزه و حرکت ملت مشروعیت بخشیده و ایثار آنان برای حفظ ارزشهای دینی و ملی را معنا بخشیده است. این رهبران دینی و ملت دیندار بودهاند که در مواقع حساس و خطرساز، با شدت در راستای حفظ منافع ملی کشور به بذل مال جان خود پرداختهاند.
۵. ترقی جامعه با این شدت نبود.
دین برای سعادت بشر آمده است. به هر میزان که به دین عمل شده است، رشد و ترقی در جامعه حاصل گردیده است. برای نمونه حکومت دینی برای جامعه زنان، نقشی انسانی و غیرجنسی قائل است. این امر موجب شده است که ترقی زنان با کمترین آسیب جنسیتی بهصورت جهشی رخداده و زنان در عرصه تحصیل و تدریس و حضور در عرصهها و مشاغل گوناگون رشدی خیرهکننده را تجربه کنند.
در هشت سال جنگ، ایران با حضور مردم دینمدار برخلاف پیشینه دویستساله خویش، اجازه نداد که هیچ بخشی از کشور از آن جدا گردد؛ اما فساد و فحشا موجب میشود که موانع جدی بر سر راه ترقی کشور ایجاد شود. ضمن اینکه باید توجه داشت که بخش بزرگی از ناکامیهای ما به این دلیل است که دشمنان دین و دولت دینی با تمام توان مشغول ایجاد مانع و سد در مقابل الگو شدن و تقویت یک دولت اسلامی بوده و با ضربات پیدرپی نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی خسارات سنگین و قابلتصوری را در راه تحقق این اهداف ایجاد کردهاند. در واقع تنها این دین نیست که عامل و منشأ شرایط موجود در ایران باشد.
۶. ایرانیان در الگوهای غربی و شرقی هضم میشدند.
حکومت دینی الگویی فارغ از الگوهای حاکم بر عالم بود که نتیجه آن قتل و تجاوز مستکبران و ابرقدرتها به مستضعفان عالم است. الگویی که یاد میدهد که یا باید غارت شوی یا باید با غارتگر همراهی کنی. الگوی حکومت دینی، نفی سلطهجویی و سلطهپذیری است. در الگوی دینی عدم همراهی با مستکبران عالم، یک وظیفه شرعی است.
نتیجه:
حکومت دینی بسترساز ترقی و تمدن است و به هر میزان که به احکام دین مبین عمل گردد ترقی و تمدن حاصل میشود. عدم تشکیل حکومت دینی به معنای ترک تکلیف جامعه ایمانی و تعطیلی احکام اسلامی و انسداد ترقی معنوی و مادی صحیح جامعه و هضم شدن در الگوهای منحرف حاکم برجهان است.
پینوشتها:
۱. ر.ک: همتی، همایون، سنت و سیاست در اسلام، تهران، آوای نور، ۱۳۷۳ ش، ص ۳۸.
۲. خمینی، سید روحالله، کتاب بیع، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ ش، ج ۲، ص ۴۶۱.
۳. خامنهای سید علی، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، خامنهای دات آی آر، ۱۲ آذر ۱۳۷۹، https://khl.ink/f/۳۰۳۹