Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-28@21:56:26 GMT

ورزشگاه آزادی هزار میلیارد تومان می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۱۹۸۲

ورزشگاه آزادی هزار میلیارد تومان می‌خواهد

به گزارش ورزش سه، استادیوم آزادی برای هواداران فوتبال، معبد خاطرات ست. ورزشگاهی که مثل هر بنای دیگری پس از سالها که از ساخت آن می گذرد نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. سوال اینجاست که وقتی ما مشغول شادی و پا کوبیدن روی سکوهای آن هستیم  آیا این احتمال وجود دارد که اتفاق بدی برای طرفداران فوتبال بیفتد؟
برای دانستن این مطلب این مساله را بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۰۰۰ میلیارد برای بازسازی آزادی 
بر کسی پوشیده نیست که نزدیک به نیم قرن از ساخت استادیوم آزادی گذشته است. پس از قهرمانی استقلال در لیگ ۲۱ فیلم‌های زیادی از خرابی سکوهای آزادی و پس از آن از قسمت‌های پایین استادیوم دست به دست شد تا هوادارن فوتبال دچار تشویش ذهنی که شاید برای فصل آینده استفاده‌ از استادیوم آزادی ،خطرناک باشد و اگر پاسخ مثبت است آیا ما جایگزین مناسبی برای آن داریم تا بازی‌های سرخابی و تیم ملی را در آن برگزار کنیم؟
برای پاسخ ابتدا با مسوولین آزادی تماس گرفتیم آنها البته گلایه هایی داشتند و عنوان کردند ماههاست برای ترمیم و بازسازی بخش های از استادیوم اعم از سکوها، تاسیسات و غیره از وزارت ورزش درخواست کمک کردند، اما مبلغ بالای برآورد بازسازی استادیوم در شرایط فعلی اقتصاد ایران باعث شده تا این کار به تعویق بیفتد. این مبلغی حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان است.  شاید در نگاه اول این مبلغ عجیب و دور از ذهن باشد، ولی زمانی ارزش واقعی و صرفه اقتصادی چنین هزینه ای مشخص می شود که شاپور طاحونی، پژوهشگر ایرانی و استادیار دانشگاه امیرکبیر که اتفاقا مهندس ناظر استادیوم آزادی هم هست، در مورد این بنا می گوید: روی استادیوم آزادی نمی توان قیمت گذاشت چون در حال حاضر ساخت استادیوم در شهر تهران، غیر ممکن است .
طاحونی که‌ در سال ۹۵  ساخت ورزشگاه فولاد آرنای اهواز را با گنجایش ۲۶ هزار هوادار آغاز کرد.در این مورد گفت: در سال ۹۵ ما ورزشگاه فولاد را با ۲۰۰ میلیارد تومان در طی ۵ سال ساختیم، ولی اگر بخواهیم همین ورزشگاه را با تورم امروز بسازیم باید بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه کنیم.

آزادی فامیل دور ویمبلی
شاید بتوان استادیوم آزادی را با استادیوم ویمبلی لندن مقایسه کرد جایی که نیم قرن از تاسیس آن می گذارد.  این ورزشگاه بارها بازسازی شده و در آخرین بازسازی صورت گرفته طاق جدیدی به آن اضافه شده که جزو چشم اندازهای شهر لندن محسوب می شود.ضمن اینکه در ورزشگاه جدید همه صندلی‌ها به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفتند که فضای کافی برای پاهای تماشاگران داشته باشد. در این طراحی جدید  تک‌تک جایگاه‌ها مانند جایگاه اختصاصی است. در ورزشگاه خاص لندن، آمار برخی از امکانات رفاهی عجیب است.
در این ورزشگاه ۲۶۱۸ سرویس بهداشتی، ۴۷ فروشگاه،  ۲۶ هزار و ۱۶۴ آسانسور ، ۳۰ پله برقی، هشت رستوران، ۶۸۸ جایگاه برای سرو نوشیدنی و غذا و ۹۸ آشپزخانه وجود دارد. شاید در ذهنتان این سوال به وجود بیاید که با صرف چه هزینه ای یک ورزشگاه قدیمی به روز  و قابل استفاده شده است، ۷۰۰ میلیون پوند، برابر با ۲۶ هزار میلیون تومان.
شاید در ذهنتان این سوال پیش بیاید که اصلا چرا باید یک چنین مبالغی هزینه شود و شاید بهتر باشد تا در استادیوم آزادی را ببندیم. طاحونی در این مورد می گوید: هزینه ای که صرف تخریب یک چنین بنایی می شود به مراتب بیشتر از بازسازی آن هست ضمن اینکه بعد از ساخت هر پروژه عمرانی با اهمیت مثل مجتمع های ورزشی، تجاری و بیمارستانی بحث بازدید دوره ای و تامین و نگهداری برای کیفیت رسانی الزامی می باشد.
علاوه بر آن تمام پروژه های در این ابعاد با توجه به طول عمر و تغییر برخی نیازها و کاربری ها و هماهنگ سازی با استاندارهای روز دنیا در بازه زمانی بلند مدت نیاز به تعمیرات اساسی دارند.
بدیهی هست که اگر تامین و نگهداری در زمان خودش صورت نگیرد، این بازه های زمانی کوتاهتر می شود.

نیاز به بازسازی
آخرین بازسازی ورزشگاه آزادی به فینال لیگ قهرمانان آسیا باز می گردد که ۳ سگمنت یا سکو و بخشی از سرویس های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت. اتاق های رختکن و میکسد زون و اتاق کنفرانس ها هم دستی به سر آن کشیده شد، ولی ورزشگاه آزادی تا پیش از این مسابقه، سال‌های زیادی نیازمند نوسازی بوده‌است و بخش‌هایی از این ورزشگاه برای سال‌ها هیچ عملیاتی را به خود ندیده بودند.
الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری فینال لیگ قهرمانان باعث شد که عملیات نوسازی ورزشگاه در زمان تعیین شده از سوی این سازمان، انجام شود. اما یادمان نرود پس از جام جهانی ژاپن و حالا قطر که میزبانی آن به کشورهای آسیایی داده شده است سطح توقعات فیفا وafc متفاوت شده و استاندارد هم نسبت به سال ۱۹۷۴ که ورزشگاه آزادی ساخته شده متفاوت شده است. باید نورافکن های قدیمی و تاوری تغییر کند، موتورخانه ها بررسی شود، هر ۳۶ سکو بازسازی و مقاوم سازی شود، بخشی از صندلی های ورزشگاه نصب مجدد شود. سرویسهای بهداشتی مورد بررسی قرا بگیرد و کف سازی انجام شود.
طاحونی در  این مورد گفت: پیش از این ما موفق شدیم سه سگمنت و بازسازی کنیم ولی هر ۳۶ سکو نیاز به بازسازی دارند، ما گفتیم ۱۰۰۰ میلیارد ولی با ۶۰۰ میلیون هم می توان اینکار را انجام داد و این بازسازی شامل کلی بخش های استادیوم می شود.‌یعنی حتی در آن مسقف شدن و به روز شدن بخش‌های معماری  را هم دیده ایم. طبق تجربه ای که داشتیم برای این کار نیازی به تعطیلی آزادی نیست و ما می توانیم در طول فصل هم اینکار را انجام دهیم .
این شبیه به همان چیزی است که در برنابئو هم انجام شد و با پوشاندن بخش‌های مربوط به عملیات ساختمانی کارگران و مهندسین به استراحت می‌رفتند و  در روزهای غیر از بازی کارگاه برقراربود.

تشویق ایرلندی این مخرب جذاب
پیش از این در تحقیقی که در بارسلونای اسپانیا صورت گرفته بود گفته شده بود که طبق قانون ژئوفیزیک، زمانی هواداران فوتبال مشغول بالا و پایین پریدن و تشویق ایرلندی هستند در حقیقت بین ۲/۵ تا ۲/۸ ریشتر زمین لرزه به وجود می آید. حالا سوال ما اینجاست که شادی ۱۰۰ هزار نفره ما در آزادی، خطری برای سازه دارد؟ ناظر استادیوم آزادی معتقد است اتفاقی نمی افتد او می گوید: در دهه 50  یکبار مهندسین فرانسوی به ایران آمدند و تیرهای فوقانی آن را تقویت کردند.
او ادامه می دهد. حتی ترکهایی هم که وجود دارد فاجعه آمیز نیست چون سازه اصلی استادیوم آزادی بتنی و ضد زلزله است و تمام این موارد قابل بازسازی است.
به گفته وی نباید فراموش کرد که بازسازیهای عمرانی باید  در زمان خودش انجام شود تا خطرهای کوچک آبستن اتفاقات فاجعه بار در آینده نشود و خطرهای بالقوه امروز به فاجعه های بالفعل تبدیل نشوند.

شقایق آسیایی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: وزارت ورزش و جوانان استادیوم آزادی استادیوم آزادی میلیارد تومان ورزشگاه آزادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۱۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،ده سال مانده به زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی، این کشور مشغول گسترش و بهبود زیرساخت‌های خود برای میزبانی از بزرگترین فستیوال فوتبال ملی در جهان است.

جایی که حکومت پادشاهی باید استادیوم‌ها، هتل‌ها و شبکه‌های حمل و نقل خود را به شکل قابل توجهی بهبود و گسترش دهد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به این مسئله پرداخته و اضافه می‌کند که زیرساخت‌ها دغدغه اصلی این پادشاهی نفت‌خیز نفت است، تنها کاندیدای برگزاری جام جهانی ۲۰۳۴ که به زودی رسما این میزبانی را از سوی فیفا دریافت خواهد کرد.

عربستان صادرکننده نفت خام فاقد منابع نیست، اما برای تلطیف وجهه خود به عنوان یک کشور محافظه‌کار و اسلام‌گرای افراطی تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌گذار خارجی این نقیصه را برطرف کند.

این کشور با سرمایه هنگفت ۵۰۰ میلیارد دلار در پروژه شهری آینده‌نگر و بلندپراوزانه نئوم می‌خواهد تصویری از آینده را ارائه نماید. صرف نظر از اینکه این ایده جاه‌طلبانه تا چه اندازه عملی و اجرایی خواهد بود، بیشتر نمایانگر تمایل ولیعهد ماجراجوی سعودی برای نمایش و جلب توجهات جهانی است.


چالش استادیوم‌ها
برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۴ عربستان به ۱۴ ورزشگاه با ظرفیت دست‌کم ۴۰ هزار نفر نیاز خواهد داشت تا بتوانند پذیرای ۴۸ تیم حاضر در جام جهانی باشند، اما در حال حاضر تنها دو ورزشگاه آماده هستند؛ استادیوم ملک عبدالله در جده و استادیوم بین‌المللی ملک فهد که در ریاض در حال بازسازی است.

این کشور که دارای لیگ فوتبال معتبری است حدود ۳۰ زمین دیگر هم دارد، اما بیشتر آنها قدیمی، کوچک و یا احاطه شده توسط پیست‌های دو و میدانی هستند که دیگر در دنیای فوتبال مرسوم نیستند.

یکی از مقامات فدراسیون فوتبال عربستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما هنوز ده سال در پیش داریم که در طی آن وضعیت استادیوم‌ها به طور اساسی تغییر خواهد کرد.» او که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این یک چالش بزرگ است، اما ما بر آن غلبه خواهیم کرد.»

اسکان و حمل و نقل
علاوه بر جام جهانی فوتبال، این کشور بیابانی با جمعیت ۳۲ میلیون نفر میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ و همچنین بازی‌های آسیایی ۲۰۳۴ نیز خواهد بود. برگزاری بازی‌های زمستانی در این کشور بیابانی و کویری انتقاد طرفداران محیط زیست را به همراه داشته، اما پادشاهی سعودی می‌خواهد بدون توجه به این انتقادات تمام این فرآیند‌ها را به مدد دلار‌های نفتی طی کند.

قطر همسایه، که میزبان اولین جام جهانی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ بود، قبل از این رویداد تا ۲۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که زیرساخت‌های مربوطه را نیز شامل می‌شود.


عربستان سعودی در حال حاضر ساخت دو استادیوم جدید را آغاز کرده است: استادیوم بین المللی ملک فهد در قیدیه، پروژه‌ای بزرگ در خارج از پایتخت، و استادیوم دیگری در شهر دمام، در شرق کشور. هر دو این استادیوم‌ها قرار است دو سال دیگر افتتاح شوند.

به گفته یک مقام سعودی، طراحی یک استادیوم جدید در دیریه در نزدیکی ریاض نیز از پیش تصویب شده، در حالی که رسانه‌های محلی گفتند که مناقصه‌های ساخت و توسعه زمین‌های فوتبال به‌زودی به ارزش ۲.۶۹ میلیارد دلار آغاز می‌شود.

اما این کشور تنها به استادیوم‌ها نیاز ندارد و حمل و نقل و اسکان طرفداران هم در شهر‌های میزبان این مسابقات یعنی در ریاض، جده، دمام و اب‌ها و همچنین در قیدیا و نئوم نیز حائز اهمیت است.

حسین ماهران، معمار، در کنفرانسی درباره طراحی و ساخت استادیوم که در ماه فوریه در ریاض برگزار شد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «عواملی مانند اسکان و حمل و نقل عمومی در داخل و بین شهر‌ها هنوز باید توسعه یابد. اما واضح است که پادشاهی قاطعانه به این راه متعهد است.»

چالش عمده آب و هوا
گرما، در کشوری که دمای هوا در تابستان از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر می‌رود، چالش دیگری برای کشور میزبان است، اگرچه یاسر المصحال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی سال گذشته گفت که پادشاهی آماده است تا این رویداد را در تابستان مانند زمستان برگزار کند.


رضوان درویش، رئیس شرکت تهویه مطبوع عربستان سعودی گرین ایر به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در حال حاضر برنامه‌های خنک کننده برای سه ورزشگاه مورد استفاده لیگ عربستان وجود دارد که ستاره‌های جهانی مانند کریستیانو رونالدو و نیمار را به خود جذب کرده است.»

فراتر از زیرساخت‌های فیزیکی، عربستان سعودی همچنین باید منابع انسانی لازم برای مدیریت سایت‌ها، از امنیت گرفته تا نظافت، از جمله تهیه بلیط و پذیرایی را نیز در نظر بگیرد.

لی کولیر، از گروه مشاوره STRI، با برآورد این که کشور خلیج فارس به جای واردات نیروی کار به دنبال آموزش سعودی‌ها خواهد بود، تاکید کرد که این یک چالش بزرگ خواهد بود.

در فاصله یک دهه مانده تا زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی این کشور با چالش‌های قابل توجهی رو به رو خواهد بود که امیدوار است به مدد دلار‌های نفتی، مدیریت و مشاوره خارجی و همچنین تربیت نیروی انسانی مناسب بتواند از پس آن برآید.

دیگر خبرها

  • حکم کمیته انضباطی برای تکرار یک دیدار تعیین‌کننده
  • پوستکوگلو: بازی‌ها دیگر در استادیوم داوری نمی‌شود!‏
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • مشعل المپیک به فرانسه تحویل داده شد + ویدئو | واکنش تماشاچیان حاضر در استادیوم را ببینید
  • نمای دیدنی از بسته شدن سقف آتلانتا استادیوم، از ورزشگاه های میزبان جام جهانی 2026 و کوپا آمریکا 2024 / فیلم
  • حمله قلبی به دو هوادار تراکتور در استادیوم یادگار
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • مدیرعامل ملوان: صحبت‌های تارتار زنگ خطر بود
  • تراکتور به شدت تشویق شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟