Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «سوئیس انفو»، دانشمندان در کشورهای سوئیس و اتریش یک پلاستیک جدید قابل بازیافت شبیه «پلی‌اتیلن ترفتالات» (PET) ابداع کرده‌اند که به آسانی از بخش‌های غیرقابل خوردن گیاهان قابل ساخته شدن است. این پلاستیک محکم و مقاوم در برابر گرما برای بسته‌بندی غذا قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهشگران موسسه فدرال فناوری لوزان سوئیس و دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگی وین اتریش، موفق شده‌اند از زیست‌توده (biomass) یک پلاستیک بسازند که به پلی‌اتیلن ترفتالات شبیه است و معیارهای یک جایگزین سازگار با محیط زیست به جای چندین نوع از پلاستیک‌های موجود را دارد.

در واقع مواد پلاستیکی با محیط زیست موجودات زنده روی زمین سازگار نیستند و صدها حتی هزاران سال در طبیعت باقی مانده و ترکیبات سمی منتشر می کنند که برای محیط زیست و سلامت موجودات مضر هستند.

راه‌حل این مشکل ساخت پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست هستند اما تولید این پلاستیک‌ها چالش‌برانگیز و پرهزینه است. اکنون دانشمندان مختلف از سرتاسر جهان در حال کار روی پلیمرهای تجزیه‌پذیر (degradable ) یا قابل بازیافت ساخته شده از مواد گیاهی غیرقابل خوردن یا «زیست‌توده لینگوسلولزی» (lignocellulosic biomass) هستند. اما تحقیقات در این زمینه پیچیده است. اکنون گروه‌هایی از محققان در سوئیس و اتریش به سرپرستی «یرمی لوتربراکر» در دانشکده علوم پایه موسسه فناوری لوزان سوئیس بر این باورند که به یک راه‌حل ایده‌آل دست یافته‌اند.

کاربرد پلاستیک‌های زیست سازگار از نساجی تا پزشکی

لوتربراکر می گوید: ما چوب یا سایر مواد غیرخوراکی گیاهی مانند ضایعات کشاورزی را در مواد شیمیایی ارزان قیمت «می‌پزیم» و در یک مرحله پلاستیک را تولید می‌کنیم. با دست نخورده ماندن ساختار شکر در ساختار مولکولی پلاستیک، شیمی این کار بسیار ساده‌تر از جایگزین‌های فعلی است.

این محققان خاطرنشان می‌کنند که پلاستیک‌های تولیدشده به طور بالقوه می‌توانند کاربردهای گسترده‌ای از بسته‌بندی و نساجی تا پزشکی و الکترونیک داشته باشند.

این تیم از هم‌اکنون فیلم‌های بسته‌بندی (فیبرهایی که می‌توانند وارد پارچه یا سایر منسوجات شوند و نیز رشته‌های لازم (filaments) برای چاپ سه‌بعدی) را تولید کرده‌اند.

برچسب‌ها ضایعات پلاستیک آلودگی پلاستیکی فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ضایعات پلاستیک آلودگی پلاستیکی فناوری ضایعات پلاستیک آلودگی پلاستیکی فناوری محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۶۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی