تصاویر «قصه های خوب برای بچه های خوب» از در و دیوار تالارها بالا می روند
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۸۷۷۱
نمایشگاه تصویرسازی «قصههای خوب برای بچههای خوب» با یاری انجمن تصویرگران ایران و به یاد زندهیاد مهدی آذریزدی از ۱۰ الی ۲۰ تیرماه در گالریهای استاد ممیز، زمستان و سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار تجسمی ایسنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه تصویرسازی «قصههای خوب برای بچههای خوب» روز جمعه ـ ۱۰ تیر ماه ـ ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برپا شد و با معرفی برگزیدگان بخش مسابقه همراه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با سرود ملی آغاز شد و سپس علی بوذری، مدیرعامل انجمن تصویرسازی و داور این مسابقه با خاطرهای از دوران کودکی خود یاد آذریزدی را زنده کرد.
او یادآور شد: «تابستانها، خانه مادربزرگ میماندم و همیشه بعد از خرید به انتشارات امیرکبیر در خیابان خواجهنصیر میرفتیم. او برایم کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» میخرید. الان نشانی از مادربزرگ، خانه و کتابفروشی نیست، از ۹ شعبه انتشارات امیرکبیر تنها چهار شعبه در تهران باقی مانده و تاسفبرانگیز است، اما آن کتابها و تاثیرش، هنوز وجود دارد. همچنین مرتضی ممیز، علیاکبر صادقی، محمد بهرامی و دیگر عزیزان در تصویرسازی این کتابها بسیار تاثیر گذاشتهاند. تصاویری آوانگارد و خلاق که انگار دیروز خلق شدند و تاثیر ماندگارشان که ما هنوز شاهد آن هستیم.»
او در ادامه از همکاری «شورای کتاب کودک» قدردانی کرد و گفت: «جای تاسف دارد که نماینده ای از انتشارات امیرکبیر در این مراسم حضور ندارد.»
در ادامه مراسم، طی یک پیام صوتی از جانب نوشآفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک که برای حاضران پخش شد، او به علی بوذری در انجمن تصویرگران و شورای کتاب کودک تبریک گفت و چنین اظهار کرد: «حضور تصویرگران از نسلهای جدید مایه افتخار ماست.»
انصاری در بخشی از این پیام صوتی اظهار کرد: «مورخان تاریخ ادبیات کودکان باید به میانه دهه ۳۰ توجه کنند زیرا زمان تولد اندیشه قصهها و ادامه ادبیات تعلیمی ماست.»
او تجدید چاپ «قصههای خوب برای بچههای خوب» با استفاده از تصاویر جدید را اتفاق مثبتی دانست و اضافه کرد: «این اتفاق، باعث حضور نسلهای جدیدتر در این حوزه میشود.»
در ادامه فروغالزمان جمالی، کارشناس ادبیات کودک ضمن قدردانی از انجمن برای بزرگداشت آذریزدی گفت: «همه میدانیم که آذر یک نویسنده بازنویس است و روش فردوسی بزرگ را برگزید. واژه «امروز» در کلمات آذر بسیار وجود داشت؛ به این معنا که بعضی کلمات و مفاهیم در زندگی امروز به کار نمیآید پس ویژگی دیگر آذر، نوجویی است.»
او مهدی آذریزدی را «فرزند زمان» دانست و اضافه کرد: «آذر در زمان میگردد و اگر ما با او و زمان همراه شویم با دهه عجیبی روبهرو خواهیم شد. دههای پر از تلاطم و شور.»
همچنین جمالی از مهدی آذریزدی به عنوان نماد «جستوجوی هویت در ادبیات» یاد کرد و مقاله دکتر حبیبی در ارتباط با این موضوع را بهترین مقاله موجود دانست.
در آخر مقداد صادقی، دبیر فراخوان نمایشگاه تصویرسازی «قصههای خوب برای بچههای خوب»، روند شکلگیری این رویداد را توضیح داد. او شکلگیری این نمایشگاه را حاصل شش ماه تلاش بیوقفه دانست.
مقداد صادقی در حاشیه این مراسم در گفتوگویی با ایسنا شرکت کرد و در توضیحات تکمیلی در این زمینه اظهار کرد: «آثار در بخشهای اصلی و ویژه، فراخوان داشتند. بخش اصلی، بخش داستانی این نمایشگاه را شامل میشود که از هشت داستان آذریزدی الهام گرفته شده است. بخش ویژه هم به شخصیت خود مهدی آذریزدی میپردازد.»
او در ارتباط با قرارگرفتن تصاویر این نمایشگاه در کتاب و چاپ مجدد آن گفت: «این نمایشگاه تنها جنبه مسابقهای داشته اما ممکن است در آینده، ناشری تصمیم به استفاده از تصاویر بگیرد.»
در این مراسم، خانم ها مرکزی و محمدی و علی بوذری داورهای این مسابقه بودند.
در بخش اصلی، پدرام کازرونی، نیلوفر عطاییفرد و آروین فولادیفر تندیس مسابقه را دریافت کردند و آرمین فتحی، زهرا ایمنی و سحر خراسانی شایسته دریافت لوح تقدیر شدند.
در بخش نگاه ویژه که به شخصیت و فعالیتهای ادبی مهدی آذریزدی میپردازد، حنانه ملکپور شایسته تقدیر شد. تندیس و لوح تقدیر این بخش به نجلا مهدوی تعلق گرفت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: خانه هنرمندان ايران قصه های خوب برای بچه های خوب مهدی آذریزدی قصه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۸۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«آذرخش و رقص فانتومها» به نمایشگاه میرسد
کتاب «آذرخش و رقص فانتومها» شامل خاطرات آزاده خلبان حسینعلی ذوالفقاری نوشته صادق وفایی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه میشود.
به گزارش مشرق، کتاب «آذرخش و رقص فانتومها» شامل خاطرات آزاده خلبان حسینعلی ذوالفقاری نوشته صادق وفایی بهتازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه میشود.
اینکتاب پس از «بیگانه با ترس» و «شبح دوستداشتنی»، سومینکتابی است که صادق وفایی درباره خلبانان نیروی هوایی بهویژه خلبانان شکاری بمبافکن فانتوم F4 نوشته است.
حسینعلی ذوالفقاری متولد ۱۳۳۰ است که پس از ورود به نیروی هوایی، برای آموزش به آمریکا اعزام شد و پس از بازگشت به ایران، هواپیمای فانتوم را برای پرواز انتخاب کرد. ذوالفقاری یکی از خلبانان پایگاه سوم شکاری همدان بود که در دوران خدمت خود با خلبانان و اسطورههایی چون قاسم پورگلچین، محمود اسکندری، داریوش ندیمی، فرجالله براتپور، جلیل پوررضایی و … همراه و همنفس بوده است. او از چهرههایی چون شهید مصطفی چمران، شهید احمد کشوری و ابوالحسن بنیصدر نیز خاطراتی دارد.
اینخلبان پس از پیروزیهای مراحل مختلف عملیات بیتالمقدس که بهمرور باعث آزادسازی خرمشهر شدند، در روز ۱۸ اردیبهشت یعنی یکروز پس از بمباران موفق پل استراتژیک و شناور عراق روی اروندرود توسط محمود اسکندری، در ماموریت بمباران ۴ کیلومتر از جاده عقبنشینی نیروهای دشمن در جاده جفیر _ طلاییه، مورد اصابت پدافند زمین به هوا قرار گرفت و با محمدعلی اعظمی خلبان کابین عقب خود بهطور ناگهانی از هواپیما خارج شد و به اسارت دشمن درآمد. او با تحمل بیش از ۸ سال اسارت و بودن در جمع اسرای مفقودالاثر، شهریور ۱۳۶۹ به میهن بازگشت.
ذوالفقاری از بازگشت از دوران اسارت، در قامت خلبان مسافربری به خدمت پرداخت و چندسال پیش بازنشسته شد.
خاطرات امیر آزاده خلبان ذوالفقاری در «آذرخش و رقص فانتومها» در ۹ فصل تدوین شدهاند که عناوینشان به اینترتیب است: «اتاق بازجویی و آنزن نامحترم»، «در ایران اجکت نداریم!»، «پشت پیکر شهدا پناه گرفتهایم!»، «مبارزه با دیوارهای زندان»، «شیر حلال!»، «رقص باله فانتومها بین درهها»، «رویای آنبانوی رویپوشیده»، «نقشه فرار» و «برنمیگردید، زنده بمانید و بپرید بیرون!».
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم؛
* بعد از اچ ۳، عملیاتهای مهم ثامنالائمه، فتحالمبین و بیتالمقدس را داشتیم.
بله.
* که شما در پایان بیتالمقدس اسیر شدید. گفتید در بازجویی استخبارات وقتی نگهبان بالای سرتان به گردنتان ضربه میزد، چون قبلاً یک اجکت دیگر داشتید، درد شدیدی به گردنتان و ستون مهرهها هجوم آورد. فکر کنم الان به خاطره اولین اجکتتان رسیدهایم؛ زمستان ۱۳۵۹ پیش از آنکه در فروردین ۱۳۶۰ حمله به اچ۳ انجام شود.
بله. مربوط به بمباران العماره است که در مسیر برگشت از آن، اسکندری ناگهان سایت موشکهای عراقی که دزفول را بمباران میکردند، دید.
زدن العماره دوبار انجام شد. بار اول هشتفروندی بودیم با لیدری براتپور. اسکندری هم سابلیدر بود. ده روز بعد گفتند: «آنجا محل تجمع نیرو است. بروید بزنید!» طبق معمول، بمبهای خوشهای مال من بود. تمام بمبها را در ارتفاع دویستپایی میزدیم، ولی این را باید صدپا میرفتی بالا. وگرنه مسلح و فعال نمیشد.
در مرتبه دومی که رفتیم العماره را بزنیم، من چیزی از هدف و تجمع نیرو ندیدم. برای همین گفتم حیف است بمبهای گران خوشهای را که برای بیتالمال است، هدر بدهم. لاشه تانک و نفربر جلویمان بود. بههمینخاطر نزدیم و برگشتیم. سر همین عقیده بود که من ششبار با بمب برگشتم و نشستم.
* که خیلی کار خطرناکی است!
بله. بعضیها هم بودند که بمبهایشان را در مناطق پرتوپلا میزدند. نزدیک مرز ناگهان دیدم یکی از هواپیماها دارد با مسلسل جایی را میزند. صدایش در رادیو آمد. اسکندری بود: «بچهها هرکه هرچه دارد خالی کند اینجا. همانسایتی است که دزفول را میزند. کی بمب دارد؟» گفتم: «ذوالفقاریام جناب سرگرد! دارمتان!» گفت: «حسین، یاابوالفضل! همان سایت است! بزنش!» اینجا بود که حاجیات دیوانه شد. بمب و مهمات داشتم دیگر! اسکندری هم که گفته بود. دیگر حجت تمام بود. گفتم خدایا شکرت! چون افت داشت بمبهایم را نزده برگردم! ولی نمیخواستم بمبها را هدر بدهم و روی تانک سوخته مصرفشان کنم.
اینکتاب با ۲۳۶ صفحه و شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه منتشر شده است.