Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اگرچه کهگیلویه و بویراحمد در زمره استان های کشاورزی محسوب می شود و جایگاه چندانی در بخش صنعت کشور ندارد اما برخی مسایل در حوزه کشاورزی مانند تغییرات اقلیمی،خشکسالی در کنار علاقه مندی شماری از جوانان جویای کار این استان به اشتغال در حوزه صنعت ضرورت توجه به این بخش اشتغالزا را بیشتر کرده است.

با توجه به اینکه صنایع با ظرفیت های خود می‌ تواند با از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و ایجاد زیرساخت های صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، نقشی کلیدی و مهمی در توسعه اقتصادی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد ایفا کنند برنامه ریزی اصولی برای توسعه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار مسوولان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان حوزه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که با توجه به نزدیکی این استان به بنادر جنوبی و قرار داشتن در میان استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر و فارس از سویی و برنامه های در دست اجرای این بخش از سوی دیگر آینده صنعت در استان امیدبخش است. 

حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد در حدود۶۰ سال فعالیت خود شاهد بهره برداری از ۵۱۱ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۹۵۶ میلیارد ریالی بوده که البته تعدادی از این واحدهای صنعتی هم اکنون غیر فعال است.

در زمان حاضر ۱۶۷ هزار نفر در این استان در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات مشغول بکار هستند که هشت هزار و۳۱۱  فرصت شغلی از این تعداد در حوزه صنعت است. 

با  توجه به اینکه هم اکنون نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد  ۹.۱ درصد معادل حدود ۱۶ هزار نفر است امید می رود با تحقق برنامه ریزی های انجام شده شماری از جوانان جویای کار در حوزه صنعت مشغول بکار شوند. 

پتروشیمی گچساران نزدیک به بهره برداری

مجتمع پتروشیمی گچساران پس از سال ها انتظار به خط پایان مرحله احداث نزدیک شده که این امر افزون بر ایجاد فرصت های شغلی پایدار، پیشگیری از خام فروشی به جلوگیری منابع نفتی به صرفه جویی ارزی نیز کمک می کند.

پتروشیمی در واقع بخش از صنایع است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند، این صنعت تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره محسوب می شود.

مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مصطفی حیدریان افزود: این طرح سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۵ کیلومتر تامین می کند.

وی ابراز داشت: سرمایه گذاری اولیه این طرح صنعتی ۴۲۴.۷ میلیون یورو ارزی و  هفت هزارو ۱۶۵ میلیارد ریال و تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی است.

حیدریان بیان کرد:محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.

مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت:  واحد الفین تصفیه پساب صنعتی  این طرح هم اکنون با ۶۰.۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی، واحد تولید بخار با ۷۵.۲۲ درصد، ساخت برج خنک کننده با ۸۹.۳۰ درصد پیشرفت در دست اجراست.

حیدریان تصریح کرد: همچنین واحد های هوا نیتروژن با ۶۶.۳۴ درصد، واحد تصفیه آب نیز با ۹۰ درصد پیشرفت و واحد الفین با ۹۴.۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی خط تامین آب این طرح صنعتی را ۸۸.۷۷ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون خط تامین برق این طرح صنعتی ۹۲.۳۸ و خط تامین گاز آن ۹۷.۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در چند ماه گذشته نیرو انسانی  این طرح صنعتی از ۴۰۰ نفر به حدود  سه هزار نفر رسیده که ۷۰ درصد این نیروها بومی هستند.

مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.

بازگرداندن واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید

بازگرداندن واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید کم هزینه ترین راهکار رونق تولید و اشتغال در استان های کمتر توسعه یافته مانند کهگیلویه و بویراحمد است زیرا این واحدها نه نیاز به تلاش برای جذب سرمایه گذار دارند و نه هزینه ای برای تامین زمین و ساخت و ساز می خواهند.

واحدهای صنعتی راکد عمدتا به دلایلی مانند کمبود سرمایه در گردش تعطیل هستند و افزون بر معطل ماندن سرمایه های کشور باعث بیکاری نیروهایشان شده اند به همین دلیل تلاش برای به چرخه فعالیت بازگرداندن این واحدهای تولیدی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۵واحد تولیدی مناطق مختلف استان در سال جاری با حمایت این ستاد به چرخه تولید برمی گردد.

شایان نادری افزود: در مرحله نخست واحدهای تولیدی مذکور شناسایی، دلایل تعطیل شدن آنان مشخص شده و  هم اکنون بررسی کارشناسی به منظور میزان اعتبار مورد نیاز آنان در حال برآورد است.

وی بیان کرد: با کمک ستاد اجرایی فرمان امام امسال کارخانه آب معدنی سی سخت پس از چند سال تعطیلی با پرداخت سه میلیارد تومان اعتبار به چرخه تولید بازگشته است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اعتبار پرداخت شده به واحد تولیدی آب سی سخت در حوادث غیرمترقبه احتمالی در مناطق مورد نیاز از این واحد تولیدی  هزینه می  شود بنابراین نیازی به مراجعه تولید کننده به بانک و زیر وام  رفتن آنان نیست.

وی ابراز داشت:این واحد تولیدی که سال ۹۱راه اندازی شده بود چند سالی است که تعطیل شده بود که با اقدام های انجام شده هم اکنون در سه شیفت در حال فعالیت است.

نادری عنوان کرد: با احیای واحد تولیدی آب معدنی سی سخت ۸۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم  ایجاد شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پارسال نیز ۱۵ واحد تولیدی راکد استان با حمایت این ستاد به چرخه تولید بازگشت.

نادری اظهار داشت:ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تا زمان حاضر در مجموع چهار هزار و ۸۴۵ طرح اشتغالزایی خرد با اعتباری بیش  ۲۳۰میلیارد تومان در استان در استان راه اندازی کرده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از اولویت ها و سیاست های اصلی دولت فعال سازی واحد های راکد است که کار شناسایی تعدادی از این واحدها در استان انجام شده است.

کریم روزبهان افزود:هم اینک ۵۲۱ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که از این تعداد ۴۱۱ واحد با ظرفیت های مختلف در حال فعالیت هستند و  ۱۱۰ واحد غیر فعال در استان شناسایی شده اند که برخی از آن ها قابلیت احیا دارند.

وی عنوان کرد: سال گذشته تعهد استان در بازگرداندن واحد های راکد به چرخه تولید ۲۶ واحد راکد بود که ۱۹ مورد از آن ها محقق شد.

طرح های در دست اجرا

نگاهی به طرح های تولیدی در دست ساخت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد که تعداد پرشماری از آنان در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارد شهروندان را به توزیع متوازن فرصت های شغلی در آینده نزدیک امیدوار کرده است.

راه اندازی واحدهای تولیدی در مناطق کمتر توسعه یافته این استان افزون بر خلق فرصت های شغلی و رونق تولید می تواند منجر به کاهش مهاجرت جوانان جویای کار به شهرهای بزرگتر شود که این خود می تواند از آسیب های بعدی مهاجرت پیشگیری کند.

با توجه به اینکه  مهاجرت بی رویه به  شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد به ویژه یاسوج مرکز استان در سال های گذشته منجر به پیامدهایی مانند حاشیه نشینی و افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی شده ایجاد واحدهای صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته مساله مهمی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینک ۱۹۸طرح در شهرک های صنعتی این استان با سرمایه گذاری ۷۳ هزار و۹۵۶ میلیارد ریال در حال احداث و اجراست.

سید هاشم موسوی جهان آباد  اظهار داشت: این طرح ها با پیشرفت فیزیکی پنج تا ۸۵درصد در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت هستند و تکمیل آنان ۲هزار و۵۷۷ فرصت جدید شغلی ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: شهرک های صنعتی یاسوج یک تا چهار با ۱۲۳ طرح، شهرک صنعتی خان احمد در شهرستان باشت با ۳۵ طرح و شهرک صنعتی گچساران با ۲۰ طرح دارای بیشترین سهم از تعداد طرح های در حال احداث شهرک های صنعتی استان هستند.

موسوی جهان آباد تاکید کرد: مابقی این طرح ها نیز در شهرک های صنعتی دلی بجک، امیرآباد، ناصرآباد، لیکک،دهدشت ۲، سقاوه و دهدشت در دست ساخت هستند.

وی بیان کرد: تاکنون ۳۴۸ واحد تولیدی یا خدماتی در شهرک های صنعتی استان بهره برداری شده که از این تعداد ۲۴۱ واحد معادل ۶۹درصد فعال و ۱۰۷ واحد معادل ۳۱ درصد غیرفعال هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در شهرک های صنعتی استان را پنج هزار و۳۵۸ نفر برآورد کرد.

وی عنوان کرد: مساحت زمین های شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۵۴۱ هکتار است که از این میزان ۷۷۸ هکتار زمین صنعتی و مابقی شامل زیرساخت ها مانند جدول گذاری ،فضای سبز و دیگر موارد مرتبط  است.

موسوی جهان آباد تاکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ شهرک صنعتی مصوب و ۱۳ شهرک صنعتی در حال فعالیت دارد.

مشوق های سرمایه گذاری

از آنجا که بیشتر سرمایه گذاران رغبت دارند واحدهای تولیدی و خدماتی خود را در مناطق پرجمعیت ایجاد کنند تا دغدغه کمتری برای بازار فروش داشته باشند دولت تصمیم گرفته تا با پیش بینی مشوق های خاص کارآفرینان را علاقه مند به سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته مانند کهگیلویه و بویراحمد کنند که البته این امر منجر به ایجاد فرصت های شغلی برای افراد جویای کار بومی می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۵۰درصد تخفیف در حق بهره برداری زمین مناطق کمتر توسعه یافته و ۲۰ درصد تخفیف کل مبلغ قرارداد برای پرداخت نقدی از مهمترین مشوق های سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان است.

موسوی جهان آباد اظهارداشت: پرداخت حداقل ۱۰ درصد بخش نقدی قرارداد  تا حداکثر ۴۸ماه اقساط در مناطق کمتر توسعه یافته ، بخشودگی ۱۰ درصد مبلغ قرارداد در صورت بهره برداری پیش از موعد و تخفیف ۱۰درصد ویژه خانواده شاهد و ایثارگر در ابتدای قرارداد از دیگر مشوق های سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: شهرک های صنعتی استان با امکانات مناسب آب، برق، گاز و خطوط تلفن و اینترنت آماده استقبال از سرمایه گذاران است.

استان ۷۲۶هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گچساران وزارت صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گچساران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جاودان سیرت هر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این دستگاه از معتبرترین برندهای روز دنیا بوده و نصب این دستگاه در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به زودی راه اندازی می‌شود.

وی بیان داشت: این دستگاه با اعتباری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی خریداری شده است.

کد خبر 6091229

دیگر خبرها

  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای شهرک صنعتی در بویراحمد
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین