Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:28:41 GMT

کارآفرین شهر اطلسی ها

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۹۷۴۰

کارآفرین شهر اطلسی ها

ایسنا/همدان صنعت پرورش گل و گیاهان زینتی، طرح کشاورزی سودآور و جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی ورود به بازار و درآمدزایی از راه تولید گل و گیاه زینتی مانند هر کسب و کار دیگری، مزیت‌ها، جذابیت‌ها و چالش‌های بسیاری به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، اجرای این طرح به عنوان یک فعالیت تولیدی، ضمن اینکه گامی به سوی افزایش توان تولید و صادرات کشور در بخش محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، می تواند بسترساز اشتغال به کار نیروهای متخصص (خصوصاً در علوم کشاورزی) و فاقد تخصص باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سالیانه دو میلیارد و ۳۰۰میلیون شاخه گل شاخه بریده در ایران تولید می‌شود که از این میزان ۳۴۷هزار شاخه معادل یک درصد تولید کشور در استان همدان پرورش داده می‌شود.

گلخانه "سینا رز"واقع در روبروی شهرک‌صنعتی بوعلی ابتدای جاده امزاجرد یکی از جمله گلخانه‌های استان همدان بوده که این گلخانه در زمینه گل‌های رز شاخه بریده‌ در انواع رنگ ها دارای فعالیت است.

این گلخانه که تمامی نیروی  انسانی آن  فارغ التحصیلان کشاورزی هستند به واسطه تخصص افراد مشغول به کار در آن در حال حاضر سالیانه دارای ۸۰۰ تا یک میلیون تولید شاخه گل رز بوده که به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

کارآفرین موفق  "سینا رز"یکی از کارآفرینان پرتلاش و باپشتکاری است که در این شغل زیبا و دوست داشتنی و فانتزی و جذاب توانسته است در سال ۹۹ به واسطه تولید با کیفیت گل رز با اخذ رتبه دوم موفق به کسب نمونه ملی کشور شود و کیفیت گل‌های تولید شده رز شاخه بریده گلخانه وی جزو یکی از برترین‌های کشور باشد.

مدیر  گلخانه " سینا رز " ۴۶ ساله کارشناس ادبیات در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد:پیش از این دارای گلخانه صیفی بودم و در حیطه پرورش صیفی جات فعالیت داشتم و همین امر نقطه عطفی شد که کم کم با تحقیقاتی که داشتم و شرایطی که برای بنده پیش آمد به سمت پرورش گل‌های شاخه بریده تغییر جهت دادم و سوق داده شدم.

مجید نظری با بیان اینکه در حال حاضر دارای گلخانه پرورش گل های شاخه بریده رز هستم افزود:این گلخانه به مساحت  ۱۵ هزار متر مربع  (۱.۵ هکتار ) شامل دو سالن کشت،محوطه کارگاهی ،سردخانه نگهداری گل و اتاق بسته بندی بوده که در بیش از ۸ هزار متر آن به صورت اختصاصی گل های شاخه بریده از نوع رز کشت  شده است.

نظری برداشت و  تولید سالیانه گل‌ شاخه بریده رُز گلخانه خود را ۸۰۰ هزار  تا میلیون شاخه برشمرد و تصریح کرد: گل‌های شاخه بریده تولیدی گلخانه ما به تهران و برخی از استان و شهرستان های دیگر کشور ارسال می‌شود.

این پرورش دهنده گل‌های شاخه بریده رز   تخصص و توانمندی  نیروی انسانی مجموعه خود را یکی از جمله عوامل موفقیت "سینا رز" دانست و  خاطر نشان کرد: فعلا صادرات نداریم  اما  در بخش صادرات نیز در حال تحقیقات هستیم و این امر جزو اهداف آتی گلخانه ما بوده که به  کشورهایی چون عراق و روسیه نیز صادرات داشته باشیم که البته فعلا عملی نشده و در حد صحبت  است.

نظری در ادامه  تعداد اشتغال" سینا رز " را بنا به شرایط حجم کار، بین ۱۵ تا ۲۰ نفر دانست و  گفت: اکثر پرسنل این‌گلخانه  کارشناس  و فارغ التحصیل کشاورزی هستند و سعی شده از افرادی که رشته مرتبط با مجموعه  ما دارند بیشتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه از نیروی انسانی خانم‌ها در این گلخانه بیشتر استفاده شده و پرسنل گلخانه در صبح و بعد از ظهر دارای فعالیت هستند،ادامه داد:در حال حاضر از بین گل‌های شاخه بریده ،تولید این گلخانه تنها در زمینه تولید گل‌های شاخه بریده رُز است.

مدیر سینا رز پرورش و تولید گل رز را یک کار فنی دانست و افزود: برای تولید گل رز به دلیل فنی بودن کار قطعا نیاز به مشاوره از افراد متخصص خواهد بود در غیر این صورت تولید با مشکل وشکست مواجه خواهد شد.

نظری با بیان اینکه پایه گل‌های این مجموعه هلندی هستند، گفت: بوته‌های گل رز باید بین پنج تا هفت سال نگهداری تا تولید آن اقتصادی شود اگرچه تولید و پرورش گل در کشور در آینده نزدیک به یک تجارت‌ پرسود بدل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به شروع فعالیت این گلخانه  از سال ۹۸ خاطر نشان کرد: با آغاز فعالیت گلخانه در پاییز همان سال کشت گل رز و در بهمن ماه ۹۸ اولین برداشت گل رز خود را انجام دادیم.

احداث هر هکتار از گلخانه پرورش رز ۲۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد

وی با بیان اینکه برای راه اندازی و تجهیز این گلخانه اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، یاد آور شد: احداث هر هکتار از گلخانه پرورش گل شاخه بریده رز از مرحله سازه تا مرحله کشت ۲۰ میلیارد تومان بدون احتساب زمین، چاه و  سایر پیش زمینه ها خواهد بود.

نظری میزان تسهیلات بانکی اخذ شده برای ایجاد این گلخانه را افزون بر چهار میلیارد تومان برشمرد و افزود: از این‌میزان تسهیلات اعتباری افزون بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات اشتغال روستایی بوده است.

همدان از بهترین اقلیم‌های دنیا در تولید گل‌های شاخه بریده رز است

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ در پرورش گل های شاخه بریده رز با اخذ رتبه دوم موفق به کسب نمونه ملی کشور  شدم،گفت: استان همدان مستعد تبدیل شدن به  قطب تولید گل های شاخه بریده  است چرا که این استان یکی از بهترین اقلیم های دنیا در تولید گل های شاخه بریده را داراست.

نظری خاطر نشان کرد: هفت یا هشت سال پیش یک شرکت هلندی برای تحقیق و بررسی با هدف سرمایه گذاری به منظور تولید گل‌های شاخه بریده به استان همدان آمده بودند و شرایط اقلیمی استان ،آب و هوای خنک تابستان ،لوکس نوری،موضوعاتی بود که برای تولید و پرورش گل شاخه بریده در این‌منطقه تحقیق و بررسی داشتند و بررسی آنان نیز حاکی از همین موضوع بود.

وی با اشاره به مشکلات گلخانه داران گل و گیاه زینتی بویژه پرورش گل‌های شاخه بریده اظهارکرد: مهمترین مشکل گلخانه داران گل و گیاه مشکلات بازار بوده که در اوایل کرونا تا مدتها کرونا توانست بر طبل خاموشی این صنعت بکوبد و بازار پرورش گل و گیاه را کساد کند و همین امر موجب تضرر بالای تولیدکنندگان گل شد و در حال حاضر نیز تورم اقتصادی و گرانی‌های نامتعارف مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

نظری خاطر نشان کرد: با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده و سختی کار و مشکلات موجود متاسفانه دخل و خرج پرورش دهندگان گل و گیاه با هم سازگار نیست.

وی با اشاره به تورم و فانتزی بودن گل به عنوان یک کالای غیر ضروری تصریح کرد: به دلیل تورم و گرانی تقاضای گل نیز به نسبت قبل کمتر شده است و متاسفانه گل را از گلخانه داران به قیمت پایینی خریداری می‌کنند و تقاضا نیست در حالی که قیمت گل در گل فروشی ها گرانتر هم شده است.

نظری  با بیان اینکه در حال حاضر قطعی برق یکی از مشکلات گلخانه داران پرورش گل در استان به شمار می‌رود، گفت: متاسفانه قطعی برق از اواسط خرداد ماه آغاز شده در هفته ۳ تا چهار روز بدون هیچ گونه اطلاع رسانی قبلی ۱.۵ تا ۳ ساعت با قطعی برق مواجه هستیم که قابل پیش بینی نیست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به یکباره ۶۰ درصد هزینه‌های بحث نیروی انسانی و کارگر  افزایش داشته اما نسبت به سال گذشته قیمت گل و خریداری آن از گلخانه داران کاهش یافته،تصریح کرد: فضای کار در حیطه پرورش گل فضای منبسط و خوبی است اما  متاسفانه گاهی حاشیه‌ها و مشکلات موجود در تولید آستانه تحمل را کاهش داده و موجب آن شده که دافعه کار بیشتر از جاذبه آن برای ما باشد اما معمولا کسانی که خارج از حیطه این مجموعه وارد گلخانه پرورش گل می شوند از زیبایی های محیط و جاذبه های آن قطعا لذت می‌برند.

تولید مناسب کیفی گل شاخه بریده رز در استان همدان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه گلخانه پرورش گل های شاخه بریده  رز در  همدان دارای فعالیت هستند، افزود: استان همدان به لحاظ تولید کیفی گل شاخه بریده رز  تولید مناسبی دارد .

این تولید کننده گل‌ رز ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای طرح توسعه مجموعه گلخانه خود ندارم و حفظ وضعیت موجود در شرایط فعلی برای ما از نقش مهمی برخوردار خواهد بود.

همدان مستعد تبدیل شدن به  قطب تولید گل شاخه بریده رز است

نظری با تاکید بر اینکه همدان مستعد تبدیل شدن به  قطب تولید گل شاخه بریده رز است، گفت: اگر مشکلات این حیطه مرتفع شود قطعا این امر محقق خواهد شد البته گفتنی است  اگر کسی که می خواهد کارش با مشکل مواجه نشود باید روی پای خود بایستد و منتظر حمایت نباشد و تنها با خود اتکایی و پشتکار به توانمندی خود اعتماد کند.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار و سرمایه در گردش از موضوعاتی بوده که قطعا تولیدکنندگان در هر مجموعه‌ای باید دارا باشند تا بتوانند با فراغ بال به تولید با کیفیت و همراه با افزایش تولید و حتی صادرات پرداخته و دغدغه ای نداشته باشند و این امر در این حرفه نیز مستثنی نیست .

۷۰ درصد گل‌های شاخه بریده تولید همدان سوپر ممتاز هستند

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این رابطه در گفت و گو با ایسنا  گفت: ۷۰ درصد از گل‌های شاخه بریده تولید شده استان همدان سوپرممتاز بوده و بیشتر جنبه صادراتی دارد و با قیمت بالایی به فروش می‌رسد.

حجت‌اله شهبازی اظهار کرد: در سال گذشته استان همدان دارای ۲۸ هزار و  ۴۰۰ مترمربع گلخانه گل‌های شاخه بریده بوده است که این میزان سطح گلخانه‌ها در سال گذشته بیش از سه میلیون شاخه ارقام گل‌های شاخه بریده را تولید کردند.

۹۵ درصد تولید گل‌های شاخه بریده استان‌همدان به رز اختصاص دارد

وی با بیان اینکه از تولید سه میلیون گل‌ شاخه بریده استان بخش کمی نیز به گل مریم اختصاص داشته است، افزود: ۹۵ درصد گل شاخه بریده تولید شده استان همدان مربوط به گل رَُز در انواع مختلف بوده که عمده گل‌های شاخه بریده استان به تهران ارسال می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه گل فروشی‌های استان برای تأمین گل مورد نیاز خود معمولاً نسبت به خرید گل از بازار گل تهران اقدام می‌کنند، تصریح کرد: علت این امر آن بوده که در بازار گل تهران گل فروشی‌ها به راحتی انواع گل های مورد نیاز خود را می‌توانند خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه انواع گل و گیاهان دیگر نیز چون گل‌های زینتی و درختچه‌های زینتی و گل‌های فصلی و نشائی نیز در استان همدان تولید می‌شود و تولید این‌نوع از گل‌ها به نسبت گل‌های شاخه بریده در استان بالاتر است، گفت: در حال حاضر استان همدان در سطح کشور یکی از مراکز تولید گل های فصلی و نشائی به شمار می‌رود.

شهبازی سطح زیر کشت امسال تولید گل وگیاه استان همدان را ۱۱ هکتار  برشمرد و گفت: از این میزان سطح زیر کشت ۶.۵ هکتار به  گل و گیاه فضای گلخانه‌ای و  ۴.۵ هکتار به فضای باز اختصاص دارد.

فعالیت ۴۵ واحد تولید گل و گیاه در استان همدان

وی گفت: در زمینه تولیدات گلخانه و فضای باز بیش از ۴۵ واحد تولید گل و گیاه در استان فعالیت دارد که بیشترین این واحدها با بیش از ۷.۲ دهم  هکتار شامل ۲۶ واحد تولیدی گل و گیاه زینتی مربوط به  شهرستان همدان است.

تولید  سالیانه بیش از ۳ میلیون انواع گل شاخه بریده رز در همدان

شهبازی افزود:در گلخانه هایی که تولید گل و گیاه زینتی در استان انجام می‌گیرد سالیانه بیش از سه میلیون انواع گل رز شاخه بریده تولید و قالب این تولیدات به خارج استان و بخشی نیز توسط واسطه ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تولید گل و گیاه فصلی نشایی در استان همدان تصریح کرد: حدود ۲.۸ میلیون بوته انواع اطلسی، شب بو،.. از جمله این تولیدات در استان همدان در زمینه گل و گیاه فصلی نشایی است.

شهبازی همچنین خاطر نشان کرد: درخت و درختچه از دیگر تولیدات گل و گیاه استان همدان بوده که سالیانه بیش از ۱.۲ میلیون اصله را به خود اختصاص داده که از جمله این نوع از تولید درخت و درختچه می توان به اقاقیا، زبان گنجشک و چنار اشاره کرد.

همدان شهر اطلسی‌ها

وی در ادامه بیان کرد: استان همدان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب یکی از استان‌هایی بوده که تولید گل اطلسی و کاکتوس را نیز در تولیدات گل و گیاه خود داشته است و زمانی به واسطه تولید بالای گل اطلسی  استان همدان  را به نام شهر اطلسی ها می شناختند.

شهبازی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط خشکسالی در حال حاضر میزان تولید اطلسی به نسبت سالهای گذشته کمتر شده اضافه کرد: گل کاکتوس از گل‌های زینتی بوده که امروزه نگهداری آن مورد توجه خانواده است و رونق بسیاری دارد.

فعالیت ۴ واحد گلخانه پرورش کاکتوس در استان همدان

وی از فعالیت چهار واحد گلخانه پرورش کاکتوس در سطح استان همدان خبر داد و یاد آور شد: این واحدها بخشی از تولید کاکتوس خود را به خارج از استان ارسال می‌کنند.

شهبازی تصریح کرد: صادرات گل استان‌همدان به خارج از کشور در رابطه با انواع گل رز شاخه بریده  است.

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۳۰۳هزار و ۵۳۰ گلدان گل‌های آپارتمانی نظیر انواع گل‌ها کاکتوس، پتوس، یوکا، دیفنباخیا، آکلونما و دارسینا در استان همدان تولید می‌شود.

رُ‌ز و گلایول بیشترین فروش گل‌فروشی‌های همدان

رئیس اتحادیه گل‌فروشان همدان هم در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: گل‌های رز و گلایول معمولا پر مشتری ترین و بیشترین فروش را در بین گل‌های گل‌فروشی‌های سطح شهر همدان دارا بوده و بیشترین مشتری را بسته به مناسبت‌ها به خود اختصاص داده است.

علی روشن فرزاد اظهار کرد: گل رز به عنوان‌ محبوب ترین گل های شاخه بریده مصرف خوبی دارد و حتی به صورت تک شاخه هم استفاده می‌شود به همین دلیل یک گل لوکس و باکلاس شناخته شده است و در مناسبت‌های مختلف اوج‌گیری  خرید این گل بالاتر از سایر گل‌ها به چشم می‌خورد.

وی تعداد اشتغال سطح گل‌فروشی‌های شهر همدان را به طور میانگین ۱۸۰ نفر برشمرد و افزود: در حال حاضر در سطح شهر همدان ۹۰ واحد گل‌فروشی فعالیت دارند که ۹۵ درصد از این تعداد گل‌فروشی‌ها دارای پروانه کسب هستند.
روشن فرزاد با اشاره به اینکه بیشترین گل مورد نیاز گل‌فروشی‌های همدان از بازار گل تهران تامین ‌می‌شود، تصریح کرد: ضایعات گل یکی از مهمترین مشکلات گل‌فروشی‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارآفرینی گل شاخه بریده پرورش گل گل رز استانی اقتصادی پرورش گل های شاخه بریده تولید گل های شاخه بریده گل های شاخه بریده رز گل های شاخه بریده ر شاخه بریده تولید گل شاخه بریده رز گلخانه پرورش گل گل و گیاه زینتی تولید گل و گیاه گل شاخه بریده ر استان همدان استان همدان شمار می رود خاطر نشان رز شاخه بریده گلخانه داران گل فروشی گل فروشی ها حال حاضر انواع گل ز گلخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار فارس: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود

استاندار همدان گفت: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود تا فارغ‌التحصیلان مهارت‌آموز در تخصص خود به کار گرفته شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیین بزرگداشت مقام معلم باحضور استاندار همدان، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمعی از مسئولان و فرهنگیان در فامنین برگزار شد.

این آیین در راستای تجلیل و تکریم از مقام شامخ معلم باحضور 750 نفر از فرهنگیان این شهرستان (600 شاغل و 150 بازنشسته) برگزار شد.

استاندار همدان در این مراسم در سالن جلسات آموزش و پرورش شهرستان فامنین با تاکید بر اینکه اگر کشوری به سوی پیشرفت قدم بردارد، باید در آموزش‌و‌پرورش سرمایه‌گذاری کند اظهار داشت: معلمان جایگاه و نقش اثرگذاری در زندگی دانش آموزان دارند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) با این عنوان که "هرکس به من کلمه‌ای بیاموزد مرا بنده خود کرده است" گفت: همین جمله مهم و ارزشمند جایگاه والای معلم را بر همگان آشکار می‌سازد.

قاسمی فرزاد بیان کرد: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش نسلی همانند 36 هزار دانش‌آموز شهید و 4 هزار معلم شهید را تحویل جامعه می‌دهد که در راه ایران‌ و انقلاب اسلامی جان خود را هدیه کردند.

استاندار همدان با بیان اینکه آموزش و پرورش محلی است که می‌تواند بین دانش‌آموزان تعادل ایجاد کند عنوان کرد: سطح فرهنگ‌، بینش‌ و ارزش‌ها در خانواده‌ها متفاوت است و دانش‌آموزان با ورود به مدرسه دلبستگی و وابستگی‌های دینی، ملی، اعتقادات و ارزش‌های جامعه اسلامی را نهادینه و منتقل می‌کنند.

قاسمی فرزاد از حضور خیران در ساخت مدارس تقدیر کرد و در بخش دیگری از سخنان خود افزود: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود تا فارغ‌التحصیلان مهارت‌آموز در تخصص خود به کار گرفته شوند.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: دولت توان و تلاش خود را برای تقویت آموزش‌و‌پرورش در زمینه‌ ارتقای محتوا با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و توسعه زیرساخت‌ها به کار بسته است.

‌انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • ببینید | افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • استاندار فارس: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت