Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-27@14:20:52 GMT

انتشار لیست بدهکاران بانکی ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۹۷۵۸

انتشار لیست بدهکاران بانکی ادامه دارد

بانک صنعت و معدن فهرست بدهکاران بزرگ خود تا پایان خرداد ۱۴۰۱ را در پی انتشار آمار تسهیلات و تعهدات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، منتشر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بانک صنعت و معدن در راستای اجرای قوانین جاری کشور و دستور رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اعلام اسامی بدهکاران کلان بانکی، فهرست بخشی از بدهکاران دارای بدهی مطالبات مشکوک‌الوصول این بانک تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس اطلاعات این فهرست صندوق‌های بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت با مانده مطالبات بیش از ۱۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان بزرگ‌ترین بدهکار این بانک است.

بانک مرکزی آمار تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را یکم تیر منتشر و اعلام کرد که اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان پرداختی از سوی بانک‌های ملی ایران، خاورمیانه، صنعت و معدن و سرمایه و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط شبکه بانکی براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در حال بررسی است و در آینده منتشر خواهد شد.

طبق بند د تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، انتشار اطلاعات و جزئیات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی از سوی هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پس از تعیین مصادیق آن در شورای پول و اعتبار در پایان هر فصل الزامی است.

گفتنی است، تاکنون سه بانک اطلاعات تسهیلات پرداختی خود را منتشر نکرده‌اند که بانک مرکزی اعلام کرده اطلاعات این بانک‌ها باید پایش و صحت‌سنجی شود که تا پایان شهریور این لیست بانک‌ها کامل می‌شود.


انتقاد از تسهیلات‌دهی بانک‌ها


همچنین درباره بحث تسهیلات بانک‌ها، رضاخواه؛ نماینده مجلس با بیان اینکه پنج شرکت، ۳۰ درصد از تسهیلات را دریافت کرده‌اند، افزود: اگر ما حسابرسی کنیم باید ببینیم که سازمان‌ها این تسهیلات را به چه شکلی هزینه کرده‌اند، به طور مثال بانک ملی چگونه این تسهیلات را به چه شکلی خرج کرده است؟

او ادامه داد: آیا بانک‌ها این تسهیلات را در راستای رشد تولید و صنعت کشور هزینه کرده‌اند یا خیر. در تمام کشور‌های دنیا میزان نقدینگی در حال افزایش است، اما باید میزان نقدینگی با میزان رشد اقتصادی در کشور دارای تناسب باشد. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ متوسط رشد نقدینگی کشور ۲۷ درصد افزایش داشته و رشد اقتصادی سه درصد بوده است.

نماینده مجلس ادامه داد: بانک مرکزی ۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده است به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه. ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مربوط به فرزندآوری و ازدواج بود که بانک مرکزی به دلیل ایجاد تورم با پرداخت آن مخالفت می‌کرد، اما شاهد آن هستیم که ۳۴۲۱ میلیارد تومان تسهیلات را بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه پرداخت کرده‌اند. بانک مرکزی موظف است تمام اطلاعات را منتشر کند که تنها ۲۷ درصد آن را منتشر کرده و در فصل اول باید ۱۰۰ درصد منتشر شود.


انتشار اطلاعات کامل بانک‌ها تا پایان شهریور


همچنین علی‌اکبر میرعمادی؛ مدیر ارزیابی نظام سلامت بانک مرکزی در پاسخ گفت: بانک مرکزی تاکنون در سه مرحله اطلاعاتی را منتشر کرده است. در ارتباط با اعطای تسهیلات دو آیین‌نامه وجود تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و اشخاص مختلف است که هر دو این آیین‌نامه‌ها در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است.

او افزود: بانک‌ها باید مواردی که در این آیین‌نامه‌ها آمده است را رعایت کنند و در صورتی عدم رعایت این اطلاعات بانک مرکزی با متخلفان در این بخش برخورد خواهد کرد. افشای این اطلاعات می‌تواند موجب نظارت مکانیزم عمومی و انضباط بازار شود.

مدیر ارزیابی نظام سلامت بانک مرکزی ادامه داد: اشخاصی که تسهیلات دریافت کردند لزوما افراد بدحسابی نیستند و ممکن است حد و حدود‌ها رعایت نشده باشد. ضمن اینکه برخی بانک‌ها آیین‌نامه‌ها را به طور کامل رعایت کردند و برخی خیر.

میرعمادی ادامه داد: این آیین‌نامه‌ها مربوط به سال ۸۲ است. طی سال‌های گذشته بانک‌های خاطی به هیئت انتظامی بانک‌ها فرستاده شده‌اند و با آن‌ها برخورد شده است. البته از تعداد آن‌ها آماری در دسترس نیست. چند سال اخیر از تعدادی بانک برخورد شده و صرفا و از تذکر و اخطار تا معرفی به هئیت انتظامی صورت گرفته است. تا پایان شهریور اطلاعات کامل بانک‌ها منتشر می‌شود.

منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لیست بدهکاران بانکی تعهدات بانک ها مؤسسات اعتباری تسهیلات و تعهدات کلان میلیارد تومان آیین نامه ها بانک مرکزی تا پایان بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2029.2  هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است: 

  بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.   بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند.   برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • سطح اعتبار سنجی تسهیلات خرد دقیق‌تر می‌شود+ فیلم
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی