Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:29:47 GMT

تولید قلم رسانای نانویی ساخت ایران به جای چسب نقره

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۰۹۶۶

تولید قلم رسانای نانویی ساخت ایران به جای چسب نقره

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، شرکت شیمی گستر نانو ماد، قلم‌های رسانایی نانویی تولید و به بازار عرضه می‌کند که کاربردهای آموزشی و صنعتی دارد.

رضا آزادبخت، مدیر فنی این شرکت گفت: در حال حاضر این قلم از طریق فروشگاه‌ها در سراسر کشور عرضه می‌شوند که هم کاربرد آموزشی و هم صنعتی دارد. در این قلم‌ها از نانوذرات استفاده شده است که نسبت به چسب‌های نقره مزیت‌هایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلم‌های رسانای خارجی به دلیل محدودیت‌های تحریمی، به سختی وارد کشور می‌شوند و قیمت بالایی دارند، این در حالی است که این قلم‌های نانویی با کمتر از یک سوم قیمت قلم‌های خارجی به بازار عرضه می‌شوند و از نظر کیفیت نیز مشابه نمونه‌ها خارجی هستند.

وی بیان کرد: ذرات نقره در قلم‌های خارجی در ابعاد میکرونی هستند، اما این قلم‌های ایرانی ابعاد نانومتری دارند. اهمیت نانومتری بودن ذرات در میزان مصرف نقره است. در چسب‌های نقره رایج در حدود ۸۵ درصد وزنی نقره استفاده می‌شود؛ در حالی که در این قلم‌های نانویی، کمتر از ۴۵ درصد وزنی نقره به کار رفته در حالی که همان ویژگی و عملکرد را دارد و در عین حال از قیمت کمتری برخوردار است، چرا که نقره فلز گرانقیمتی بوده و کاهش مصرف آن به کاهش قیمت تمام شده محصول کمک می‌کند.

آزادبخت  ادامه داد: از این قلم‌ها علاوه بر کاربردهای آموزشی در صنایعی نظیر الکترونیک، سلول خورشید و میکروسکوپ‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در میکروسکوپ‌های SEM و STM که رسانایی نمونه اهمیت زیادی دارد، این قلم‌ها قابل استفاده هستند. در تعمیرات بوردها نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

به گزارش ستادویژه توسعه فناوری نانو، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی افزود: در حال توسعه یک اپوکسی رسانا هستیم که با فناوری مشابه با فناوری همین قلم‌های رسانا ساخته می‌شود. به زودی این محصول نیز به مراحل پایانی توسعه خواهد رسید.

مدیر فنی این شرکت گفت: این قلم رسانا قابلیت کاربرد روی کاغذ و مقوا و استفاده در مصارف آموزشی، طراحی مدارهای الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی و کاردستی را دارد. از مزیت‌های این قلم ایجاد نکردن سطوح برجسته (ایجاد خط‌های صاف و بدون برجستگی و غیر قابل لمس با دست) است. در فرمولاسیون این قلم رسانا از آب به عنوان حلال استفاده شده تا اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند. در تولید این محصول از نانوذراتی در ابعاد ۵۰ نانومتر استفاده شده است.

برچسب‌ها فناوری نانو ایران ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فناوری نانو ایران ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو ایران ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»

در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» مسابقه ای با عنوان « سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو» برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان شبکه آزمایشگاهی توانا و دبیران دانش‌آموخته‌ رشته‌های مرتبط با علوم و فناوری نانو مانند زیست، شیمی و فیزیک می‌توانند با انجام آزمایش «سنتز سبز نانوذرات به کمک عصاره لیمو» در بیست و دومین مسابقه ماهر شرکت کرده و برنده گرنت آموزشی به ارزش 10 میلیون ریال شوند.

این مسابقه در راستای برنامه «آزمایش‌های فناوری نانو برای همه» طراحی شده است. علاقمندان تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه فرصت دارند فیلم آموزشی بر مبنای محتوای آزمایش مورد نظر بسازند و به شماره ۰۹۲۱۹۵۶۳۷۳۱ در پیام‌رسان شاد ارسال نمایند.

فیلم آموزشی با فرمت MP4 که حداقل و حداکثر زمان آن به ترتیب ۴ و ۸ دقیقه  تهیه شود. داوران پس از بررسی آثار دریافت شده براساس موارد زیر به آن‌ها امتیاز داده و فیلمی که بیش‌ترین امتیاز را کسب کند به عنوان فیلم برنده انتخاب می‌شود.

انجام آزمایش:
بیان تئوری
بیان مراحل آزمایش
انجام کامل مراحل آزمایش و نمایش آن
نشان‌دادن و بیان نتیجه
پاسخ به سوالات انتهای دستور کار

خلاقیت:
بیان جذاب تئوری و ساده‌سازی آن برای دانش‌آموزان
استفاده از مدل آموزشی و یا فیلم و تصویر مرتبط با آزمایش

صوت و تصویر:
کیفیت صدا و تصویر
استفاده از افکت و جذابیت بصری

سایر نکات:
معرفی کامل خود و مرکز و آزمایش مورد نظر
رعایت بازه مناسب
درج لوگو باشگاه و مرکز در فیلم

آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی می‌توانند با استفاده از حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مواد مورد نیاز را تهیه و با انجام آزمایش در مسابقه شرکت کنند. برای اطلاع از نحوه برخورداری از این حمایت اینجا کلیک کنید.

بنابر اعلام ستاد نانو، به تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقه گواهی شرکت در مسابقه اعطا می‌شود و فیلم آموزشی برگزیده در سایت باشگاه نانو در صفحه «مسابقه ماهر» قرار می‌گیرد.

شرکت در مسابقه ماهر موجب کسب امتیاز ویژه در ارزیابی آزمایشگاه‌های عضو شبکه توانا می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت