Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس ـ اراک؛ مقوله حجاب و عفاف یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید در اسلام است، چرا که اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و حفظ حجاب و عفاف یکی از راه‌های رسیدن انسان به سعادت و نجات است.

حجاب و پوشش زنان از آنجا که به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان و به ویژه زنان و از مباحث مهم در دین اسلام محسوب می‌شود، همواره مورد هجمه دشمنان بوده و توطئه‌ها و طرح‌های مختلفی برای برداشتن حجاب از سر زنان و دختران مسلمان از سوی دشمنان طراحی و پیاده سازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو مقوله که دو ارزش در جامعه بشری بوده و نجات و آرامش جامعه به آن وابسته است، از چنان اهمیتی برخوردار است که سعادت خانواده و جامعه به آن وابسته است.

 کارشناس ارشد جامعه شناسی استان مرکزی پیرامون اهمیت حجاب و عفاف به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: متاسفانه امروز در سایه کم شدن امر به معروف و نهی از منکر شاهد بدحجابی دختران و زنان هستیم که این بی‌توجهی می‌تواند آسیب‌های فراوانی به سلامت خانواده و جامعه به همراه داشته باشد.

 لیلا نظری ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با هدف تحکیم بنیان خانواده و سلامت جامعه را امری ضروری دانسته و اظهار می‌کند: عفاف و حجاب نماد دینی ارزشی و ملی فرهنگ ایرانی و یک نماد انقلابی‌گری است و باید از تمام توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها برای ترویج این مهم بهره گرفت.

 نبود نهادی خاص به عنوان متولی ترویج فرهنگ حجاب و عفاف 

کارشناس ارشد جامعه شناسی استان مرکزی نبود نهادی خاص به عنوان متولی ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی را از چالش‌های موجود برشمرده و بیان می‌کند: نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نمی‌توانند به تنهایی در این زمینه موفق عمل کنند بلکه باید تمام ارکان جامعه از خانواده گرفته تا مدرسه و دانشگاه و ارگان‌های ذی‌ربط در این زمینه وارد میدان شده و به ایفای نقش بپردازند.

نظری با تاکید بر اینکه اهمیت و جایگاه عفاف و حجاب به اندازه‌ای مهم است که باید نهادی برای این منظور در نظر گرفته شود، ادامه می‌دهد: نباید اجازه داد دشمنان با ابزارهایی چون فضای مجازی و عرضه پوشاک‌های غیر ایرانی و اسلامی به جایگاه بسیار مهم عفاف و حجاب لطمه زده و از اهمیت و جایگاه حساس آن بکاهد.

وی گسترش و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه را از نیازهای ضروری امروز جامعه برشمرده و می‌گوید: اجرای قانون عفاف و حجاب توسط دستگاه‌های اجرایی بسیار کمرنگ است و باید برای اجرای این قانون مطالبه شود.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از بدحجابی

این کارشناس با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و خیانت ریشه در بی‌حجابی و بدحجابی دارد، می‌افزاید: آسیب‌ها و عواقب بدحجابی نه تنها یک فرد بلکه تمام اعضای جامعه در بر می‌گیرد و اگر می‌خواهیم از خیانت‌ در زندگی‌ها کاسته و طلاق کاهش یابد، باید مقوله حجاب و عفاف را جدی بگیریم.

نظری  شکسته شدن حرمت زنان، کاهش جذابیت زنان در نزد همسران، از بین رفتن آرامش روانی، ترویج بی‌بند و باری، از هم گسیختگی زندگی زناشویی، گسترش خیانت و... را از دیگر آثار شوم بی‌حجابی و بدحجابی دانسته و اظهار می‌کند: در جامعه‌ای که بی‌حجابی رواج پیدا کند، آن جامعه کم کم از سلامت اخلاقی فاصله گرفته و از معنویت دور خواهد شد که حاصل آن چیزی جز فاصله گرفتن از فعالیت‌های سالم و  متوقف شدن رشد و پیشرفت جامعه نخواهد بود.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از تمام ابزارهای فرهنگ ساز برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تاکید کرده و ادامه می‌دهد: بدحجابی و بی‌حجابی در تمام بخش‌ها اثرمنفی داشته و خسارت‌های فراوانی را به همراه دارد، در حوزه اقتصاد چشم و هم چشمی‌ها وقت و سرمایه افراد را صرف پاسخگوی به میل مُدپرستی کرده و موجب می‌شود آنها هزینه‌های هنگفتی را بابت خرید لوازم آرایش، عمل‌های زیبایی، خرید لباس‌های خارج از عرف و به اصلاح مد صرف کرده و علاوه بر آن وقت خود را بابت این امور به هدر دهند.

این جامعه شناس می‌افزاید: در حوزه  مذهبی بی‌حجابی موجب از بین رفتن فضائل اخلاقی و ایمانی به دلیل پاشیدن بذر شهوت در دل و جان جوانان و مردان می‌شود،  در حوزه اجتماعی نیز پوشش‌‌های خارج از عرف برهنگی اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی بسیاری چون  اختلافات خانوادگی، خیانت، قتل و بزهکاری اجتماعی می‌شود.

راهکارهای ترویج حجاب

نظری برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس و عرضه زیباترین پوشش‌ها در سطح شهرها با قیمت‌های مناسب و ارزان، تشویق زنان محجبه و متدین در ادارات و ارگان‌ها، برخورد با طراحان و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان لباس‌های مبتذل و خارج از عرف، بازنشر آثار سوء نداشتن حجاب در کشورهایی که مقید به حجاب نیستند با هدف عبرت گرفتن زنان و دختران جامعه، برخورد قاطعانه و بدون مماشات با مظاهر فساد و بدحجابی، موظف کردن کارمندان دولت و نهادهای دولتی به رعایت پوشش اسلامی، حساس سازی جامعه نسبت به پیامدهای پدیده بدحجابی، مجازات مروجان بی‌حجابی،  تبلیغ هماهنگ حجاب از طریق پای کار آمدن ارگان‌های فرهنگی، توجه دادن به مسئولیت انسان در برابر اعمال نامناسب خویش، تقویت باورهای دینی زنان و دختران، معرفی الگوهای مطلوب حجاب و عفاف در قالب‌های هنری، آموزشی و...، را از راهکارهای موثر در راستای ترویج حجاب و عفاف برشمرد.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: حجاب و عفاف اثار بدحجابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب مانعی برای پیشرفت نیست

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، مردم و طلاب حوزه‌های علمیه بندرعباس با حضور در حوزه علمیه مدرسه النبی با برپایی تجمعی از طرح نور فرماندهی انتظامی حمایت کردند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی حمایت خود را از طرح نور که با هدف حفاظت از حریم حجاب و عفاف و مقابله با هنجار شکنی در حال اجراست، اعلام کردند.
 
شرکت کنندگان در این تجمع خواستار ترویج هر چه بیشتر فرهنگ عفاف و حجاب و تلاش برای گسترش آن در جامعه شدند.
  
 حجت الاسلام والمسلمین حقیقی مدیر حوزه علمیه هرمزگان در این تجمع با بیان اینکه مسئله عفاف و حجاب یکی از ضرورت‌های جامعه است، گفت: لازم است همه اقشار و صنوف مختلف جامعه در این امر به کمک نیروی انتظامی بشتابند.
 
وی افزود: نیروهای خدوم و انقلابی انتظامی که در همه صحنه‌ها به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند، این بار هم با اجرای طرح نور به موضوع عفاف و حجاب به عنوان دغدغه آحاد مردم ورود کردند.
 
حجت الاسلام والمسلمین حقیقی با بیان اینکه مسئله عفاف و حجاب یکی از ضرورت‌های جامعه است، افزود: لازم است همه اقشار و صنوف مختلف جامعه در این امر به کمک نیروی انتظامی بشتابند.
 
وی چادر برای زنان را یک زینت برشمرد و گفت: حجاب مانعی برای پیشرفت نیست و در کنار عفت و پاکدامنی زنان، مردان هم باید غیرت داشته باشند.
 
فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان هم گفت: ما برای دفاع از ارزش‌هایی که شهدای ما جان خود را در راه آن فدا کردند، سوگند یاد کرده ایم.
 
سردار جاویدان افزود: اگر همه دستگاه‌ها به وظیفه و مسئله اجتماعی و فرهنگی خود در این زمینه عمل کنند، عفاف و حجاب در جامعه نهادینه می‌شود.
 
وی با اشاره به گردش پذیر بودن هرمزگان گفت: هر کسی در هر صنف و جایگاهی باید برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از بی حجابی تلاش کنند.
 
فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان گفت: وعده صادق سند معتبری در تاریخ ایران است که ابهت رژیم کودک کش صهیونیستی که خود را پنجمین ارتش مقدر دنیا معرفی می‌کند، فرو ریخت.
 
پس از سخنان سردار جاویدان، مردم ولایت‌مدار بندرعباس با شعارهای «نیروی انتظامی حمایت حمایت»، «سردار قهرمان ما تشکر تشکر» و «پلیس فداکار تشکر تشکر» از مواضع سردار و اقدامات فراجا در اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) قدردانی کردند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور
  • عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است
  • حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • حجاب مانعی برای پیشرفت نیست
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود