Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت فناور ایرانی قلم‌های رسانایی نانویی تولید و به بازار عرضه کرده است که می‌توان از آن به جای چسب نقره استفاده کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، شرکت شیمی گستر نانو ماد، قلم‌های رسانایی نانویی تولید و به بازار عرضه می‌کند که کاربردهای آموزشی و صنعتی دارد.

رضا آزادبخت، مدیر فنی این شرکت گفت: در حال حاضر این قلم از طریق فروشگاه‌ها در سراسر کشور عرضه می‌شوند که هم کاربرد آموزشی و هم صنعتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این قلم‌ها از نانوذرات استفاده شده است که نسبت به چسب‌های نقره مزیت‌هایی دارد. قلم‌های رسانای خارجی به دلیل محدودیت‌های تحریمی، به سختی وارد کشور می‌شوند و قیمت بالایی دارند، این در حالی است که این قلم‌های نانویی با کمتر از یک سوم قیمت قلم‌های خارجی به بازار عرضه می‌شوند و از نظر کیفیت نیز مشابه نمونه‌ها خارجی هستند.

وی بیان کرد: ذرات نقره در قلم‌های خارجی در ابعاد میکرونی هستند، اما این قلم‌های ایرانی ابعاد نانومتری دارند. اهمیت نانومتری بودن ذرات در میزان مصرف نقره است. در چسب‌های نقره رایج در حدود ۸۵ درصد وزنی نقره استفاده می‌شود؛ در حالی که در این قلم‌های نانویی، کمتر از ۴۵ درصد وزنی نقره به کار رفته در حالی که همان ویژگی و عملکرد را دارد و در عین حال از قیمت کمتری برخوردار است، چرا که نقره فلز گرانقیمتی بوده و کاهش مصرف آن به کاهش قیمت تمام شده محصول کمک می‌کند.

آزادبخت  ادامه داد: از این قلم‌ها علاوه بر کاربردهای آموزشی در صنایعی نظیر الکترونیک، سلول خورشید و میکروسکوپ‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در میکروسکوپ‌های SEM و STM که رسانایی نمونه اهمیت زیادی دارد، این قلم‌ها قابل استفاده هستند. در تعمیرات بوردها نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

به گزارش ستادویژه توسعه فناوری نانو، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی افزود: در حال توسعه یک اپوکسی رسانا هستیم که با فناوری مشابه با فناوری همین قلم‌های رسانا ساخته می‌شود. به زودی این محصول نیز به مراحل پایانی توسعه خواهد رسید.

مدیر فنی این شرکت گفت: این قلم رسانا قابلیت کاربرد روی کاغذ و مقوا و استفاده در مصارف آموزشی، طراحی مدارهای الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی و کاردستی را دارد. از مزیت‌های این قلم ایجاد نکردن سطوح برجسته (ایجاد خط‌های صاف و بدون برجستگی و غیر قابل لمس با دست) است. در فرمولاسیون این قلم رسانا از آب به عنوان حلال استفاده شده تا اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند. در تولید این محصول از نانوذراتی در ابعاد ۵۰ نانومتر استفاده شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: فناوری نانو ، ایران ساخت ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فناوری نانو ایران ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قلم های رسانا قلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۱۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | جهش ایران در تولید قوای پیشرانه، با ساخت نخستین موتور شش سیلندر بنزینی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه‌ افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به‌زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • ببینید | جهش ایران در تولید قوای پیشرانه، با ساخت نخستین موتور شش سیلندر بنزینی
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴