Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:06:26 GMT

بحران اقتصادی ترکیه با تورم 95 در صدی استانبول

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۲۰۰۴

بحران اقتصادی ترکیه با تورم 95 در صدی استانبول

به گزارش ایرنا، تورم شدید در ترکیه که منجر به بالا رفتن هزینه‌های زندگی و نیز سوخت شده، بسیاری از مردم این کشور را با دشواری‌های متعددی مواجه کرده است.

به نوشته روزنامه «ترکیه گازتسی - Türkiye Gazetesi» از اتاق بازرگانی استانبول، نرخ تورم در پایتخت با افزایش سالانه به ۹۴.۱۹ درصد و ماهانه ۴.۰۳ درصدی در ماه گذشته میلادی (ژوئن) به بالاترین میزان خود در ۲۴ سال گذشته رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هزینه‌های حمل و نقل  ۵.۱۶، مسکن ۵.۰۶، فرهنگی، آموزشی و تفریحی ۴.۵۵، مواد غذایی ۳.۷۹، بهداشتی و درمانی  ۳.۷۲ ، کالای خانگی  ۳.۵۷ و پوشاک ۲.۱۲ درصد افزایش یافته است.

افزایش هزینه‌ها در گروه سوخت و انرژی ۱۵.۱۱، مواد غذایی ۱۰.۳۴ ، مواد شیمیایی ۸.۰۶، نساجی ۶.۵۷ ، مواد فرآوری نشده  ۵. ۳۳ و گروه ساختمانی ۳.۵۲ درصد نسبت به ماه می‌بوده و گروه معادن نیز افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.

سه روز پیش رویترز خبر داد که تورم سالانه در ترکیه به بیش از ۷۸ درصد رسیده است. طبق نظرسنجی که این رسانه بر اساس دیدگاه ۱۲ اقتصاددان ارائه کرد، انتظار تورم سالانه در ترکیه در ماه ژوئن ۷۸. ۳۵ درصد اعلام و پیش بینی شد تورم تا پایان سال میلادی جاری به ۷۰ درصد کاهش یابد. این اقتصاددادن‌ها انتظارات تورمی خود را با نرخ‌های بین  ۷۲.۳  تا  ۸۱.۸ درصد اعلام کردند.

در صورت تحقق نتایج بررسی، این بالاترین نرخ تورم در ترکیه از سپتامبر ۱۹۹۸ ( ۸۱.۸ درصد) تاکنون خواهد بود.

به نوشته «دیک گازت - dikgazete» به تازگی، «نورالدین نباتی - Nureddin Nebati» وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه با ادعای کنترل تورم در این کشور گفته بود من به شما و رئیس جمهور قول داده و می‌دهم که شاهد کاهش خواهیم بود.


همچنین به نوشته رسانه ترکیه‌ای «بیر گون»، با وجود افزایش نرخ تورم در ترکیه، نباتی در یک سخنرانی در دیاربکر گفته بود: ترکیه ۵ میلیون شغل جدید ایجاد کرده است.

این اظهارات وزیر خزانه داری ترکیه درحالی بود که سقوط لیر ترکیه ادامه دارد؛ هم اینک یک لیر برابر با ۰. ۰۶۰ دلار است. لیر ترکیه در سال گذشته میلادی درپی سیاست‌های اقتصادی و پولی دولت این کشور ۴۴ درصد ارزش خود را از دست داده بود.

ناظران و تحلیلگران مسائل ترکیه، عمده‌ترین دلیل بروز تورم و سقوط ارزش پول ملی این کشور را دستکاری‌ها و دخالت‌های دولت در امور اقتصادی و سیاست‌های پولی و مالی خارج از چارچوب‌های منطقی می‌دانند، بطوری که این اعتقاد وجود دارد، دو سوم علت کشیده شدن اقتصاد ترکیه به وضع کنونی، ناشی از تاثیرات این دخالت‌ها و دستکاری هاست و گروه دیگر اما معتقدند که سیاست خارجی ترکیه و تحرکات منطقه‌ای رجب طیب اردوغان، به این وضعیت دامن زده است.

البته روابط ترکیه با متحدان سنتی‌اش بخصوص آمریکا از دوران ترامپ دستخوش تغییراتی شده است که با فشارهای واشنگتن، تا حدودی دامنه بحران اقتصادی این کشور را گسترش داده است.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان ترکیه نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان ترکیه نرخ تورم رجب طیب اردوغان ترکیه نرخ تورم نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند.

این نشریه در ادامه اضافه کرد که این داده‌های ناامید کننده حکایت از "چالش‌های سخت" پیش رو برای اقتصاد آمریکا دارد.

گزارش روز پنج‌شنبه همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه تنها 1.6 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های 2.5 درصدی است.

ترامپ: اقتصاد آمریکا طی یک سال آینده سقوط می‌کندپیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در 2024

رشد کندتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا به دنبال افزایش 3.4 درصدی ثبت شده در اکتبر تا دسامبر 2023 و 4.9 درصدی در سه ماهه قبل از آن رخ داده است.

دیوید دونابدیان، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک سی‌آی‌بی‌سی، به این رسانه گفت: این گزارش بدترین حالت ممکن بود (چراکه) رشد کندتر از حد انتظار همراه با تورم بالاتر از حد انتظار رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، رشد ضعیف اقتصاد و افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده نشانه‌های بارز رکود تورمی است که با کندی اقتصادی و افزایش تورم در یک دوره زمانی طولانی مشخص می‌شود.

ایالات متحده آخرین بار در دهه 1970 دچار رکود تورمی شد، زمانی که با سقوط اقتصاد، تورم دو رقمی رخ داد. سیاستگذاران این کشور با افزایش نرخ بهره بانکی تا 20 درصد به این رکود تورمی واکنش نشان دادند و قیمت ها را کاهش دادند اما اقتصاد را وارد رکود عمیق‌تری کردند.

در ماه مارس، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از افزایش نرخ بهره صرف نظر کرد و آن را بین محدوده هدف 5.25 تا 5.5 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در اول ماه مه برنامه ریزی شده است.

در عین حال، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، که توسط فدرال رزرو به عنوان معیار کلیدی تورم استفاده می‌شود، با سرعت سالانه 3.4 درصد افزایش یافت که بیشترین جهش را در یک سال گذشته نشان می‌دهد.

اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش داد که هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده در ژانویه تا مارس 2.5 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد 3.3 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023 و پیش بینی 3 درصدی کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد