Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@18:41:50 GMT

قطع سریع خونریزی زخم به روش ابن سینا

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۲۷۳۶

قطع سریع خونریزی زخم به روش ابن سینا

نسخه های خانگی و طب سنتی برای قطع خونریزی نسخه اول نسخه دوم نسخه سوم نسخه چهارم نسخه پنجم نسخه ششم نسخه هفتم رفع خون ریزی و لکه بینی در خانمها با نسخه گیاهی لکه بینی برای رفع خون ریزی و لکه بینی در خانمها با نسخه گیاهی به اطلاعات زیر توجه نمایید: نسخه های خانگی و طب سنتی برای قطع خونریزی

برخی از زخم ها بسیار حاد و خطرناک هستند و نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، درمان بریدگی های عمیق که توقف خونریزی در آن صورت نمی گیرد و نیاز به بخیه است و یا آسیب های شدید که احتمال بروز عفونت وجود دارد، باید زیر نظر پزشک باشد. اما برخی از زخم ها عمقی نبوده و می توان از درمان های گیاهی و طبیعی بهره برد. در این مقاله با ترمیم زخم با نسخه های گیاهی و طبیعی در طب سنتی آشنا شوید.

داروهای ترمیم کننده زخم به طور منفرد و تک دارویی عبارتند از:

استفاده از سقز تلخ درخت بنه به عنوان ضماد، به ترمیم زخم ها کمک می کند.

گردوی سبز را در آب و نمک بسایید و بر زخم بگذارید.

برگ های گیاه ترشک یا برگ سلق یا برگ کاهو را در سرکه بپزید و بر زخم بمالید. توجه داشته باشید، برای استفاده از این ضماد زخم همراه با خون نباشد. ابتدا خونریزی را متوقف کرده، سپس از ضماد استفاده کنید.

امرود کوهی (گلابی وحشی) نیز خوب است و تاثیر بازداشتن مواد سر ریز شده به سوی زخم را در بر دارد.

میوه درخت سرو، سیر سوخته، گرد سنگ آسیا و موم سوخته نیز جهت ترمیم زخم ها موثر هستند.

روغن گل (روغن ترکیبی از گور گیاه، روغن زیتون و گل محمدی) و موم عسل به عنوان ضماد، برای ترمیم زخم بدن سالمندان بسیار مفید است.

گل و شکوفه زالزالک نیز به عنوان ترمیم کننده قوی زخم ها استفاده می شود.

خشکیده گیاه شنگ دراز برگ که شنگ دم اسبی نامیده می شود، به عنوان ضماد در ترمیم زخم ها استفاده می شود.

استفاده از ماست بسیار ترش برای به هم آوردن، بر هم چسباندن و جوش دادن زخم های بزرگ مفید است.

نسخه های ترکیبی که در ترمیم زخم ها موثر است عبارتند از:

نسخه اول

١٠٠ گرم روغن زیتون، یک لیوان آب مرزه، ٥٠ گرم روغن گیاه آس و ٥٠ گرم روغن بارزد را با هم مخلوط نموده و بر روی موضع ضماد کنید.

نسخه دوم

٢٠ گرم سفید آب، ٢٠ گرم مردار سنگ، ١٠گرم مرمکی و ٢٠ گرم مازو را در ١٠٠ گرم روغن زیتون مخلوط نمایید. این نسخه را جهت ترمیم زخم یک مرتبه در روز بر روی موضع قرار دهید.

نسخه سوم

١٠ گرم صدف، ٢٠ گرم دانه انار، ١٠ گرم زاج سفید، ١٠ گرم صمغ انجدان، ٢٠ گرم ریشه سوسن، ١٠ گرم کندر، ٢٠ گرم پوست درخت صنوبر، ٢٠ گرم پوست انار، ٢٠ گرم سفید آب، ١٠ گرم زاج بلوری، ١٠ گرم مازو و ١٠٠ گرم روغن زیتون را با هم مخلوط نموده و روی محل زخم ضماد نمایید.

نسخه چهارم

٢٠ گرم روناس، ٢٠ گرم مردار سنگ، ١٠ گرم کندر، ٢٠ گرم الوا، ١٠ گرم انزورت و ٣٠ گرم شقایق را در ١٠٠ گرم روغن زیتون و ١٠٠ گرم روغن کوهان شتر اضافه کنید. سپس، این ضماد را روزی یک بار بر روی نواحی زخم قرار دهید.

نسخه پنجم

٢٠ گرم گل محمدی، ١٠ گرم سفید آب، ١٠ گرم گلنار،٢٠ گرم غنچه ناشکفته گل سرخ، ١٠ گرم زاج بلوری، ١٠٠ گرم روغن زیتون و روغن کوهان شتر با هم مخلوط نموده و جهت ترمیم زخم آن را بر روی موضع قرار دهید.

نسخه ششم

٢٠ گرم سوسن، ٢٠ گرم جواشیر، ٢٠ گرم زرآوند، ١٠٠ گرم روغن کوهان شتر و ١٠٠ گرم روغن زیتون را با هم مخلوط نموده و بر روی موضع ضماد کنید.

نسخه هفتم

٢٠ گرم جو و٢٠ گرم سفید آب را در ١٠٠ گرم روغن گل سرخ اضافه کنید. جهت ترمیم زخم آن را بر روی موضع بمالید.

نکته: زمانی که زخم ها همراه با خونریزی و عفونت باشند، از مصرف این نسخه ها اجتناب کنید. در صورت توقف خونریزی و بهبود عفونت زخم ها، استفاده از این نسخه ها با نظارت پزشک بلامانع است.

رفع خون ریزی و لکه بینی در خانمها با نسخه گیاهی

امروزه در کشور ما و در بسیاری از کشورها از داروهای گیاهی در دوران بارداری استفاده می شود. مصرف داروهای گیاهی عمدتا به صورت مکمل های دارویی و با مقاصد درمانی مانند کاهش احساس تهوع و سردرد متداول می باشد. به نظر می رسد میزان مصرف گیاهان دارویی در کشور ما بیش از سایر کشورها می باشد که احتمالا به دلیل سهولت دسترسی، فراوانی، تنوع در فرهنگ و اقلیم می باشد. گیاهانی مانند نعناع ، بابونه، سیر، زنجبیل و بلوط برای درمان حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار بسیار مفید است.

علاوه بر اثراث درمانی گیاهان دارویی، برخی گیاهان دارویی دارای اثرات جانبی بر روی زنان باردار هستند. تعدادی از این گیاهان با تاثیر بر روی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز باعث تغییر در هورمون های زنانه و ایجاد قاعدگی می شوند.

همچنین نتایج مطالعات  نشان داده است که برخی دیگر از گیاهان حاوی موادی مانند ان- متیل سایتوزین هستند که دارای تاثیرات تراتوژنیک و ماده ای مانند تاپسین که دارای اثرات سمی اما غیر تراتوژنیک بر روی جنین هستند.که به این گیاهان، گیاهان دارای فعالیت سمی یا تراتوژنیک گفته می شود، چرا که در نهایت باعث اختلالات جنینی و تکاملی در جنین می شوند.

دسته دیگری از گیاهان قاعده آور هستند. مانند سیاه دانه، شنبلیله، بهار نارنج، آویشن، زنیان، پونه، شیرین بیان و نعناع فلفلی که فعالیت ضد هورمونی این گیاهان باعث کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون شده که در نهایت باعث شروع قاعدگی می شود. این دسته از گیاهان دارای ترکیبات محرک قاعدگی هستند.

گیاهان دیگری وجود دارند که استفاده درمانی داشته و می توانند باعث انقباضات شدید رحمی شوند. این انقباضات اگر در مرحله زایمان ایجاد شوند، می توانند باعث تسهیل زایمان گردند و در غیر این صورت صرفا موجب سقط خواهند شد. در مقابل این گیاهان، گیاهان دیگری وجود دارند که موجب منبسط شدن عضلات رحم شده و اصطلاحا باعث از دست رفتن ریتم رحمی می شوند. اهمیت این گیاهان از آن جهت است که اگر در طول دوره بارداری مصرف شوند، می توانند باعث باز شدن دهانه رحم و احتمال سقط جنین شوند.

با مصرف گیاهان دارویی موثر اما فاقد عوارض جانبی در زنان باردار، عواملی مانند القاعات قاعدگی، تحریک عضلات رحمی، از دست رفتن ریتم رحمی، اثرات تراتوژنیک و سمی جنینی و سقط قابل پیشگیری می باشد.

با توجه به اینکه عوارض جانبی بسیاری از گیاهان دارویی بر دوران بارداری اغلب برآیند مطالعات حیوانی و گزارشات انسانی است که منتشر شده اند اما به دلیل تاثیر واضح سوء گیاهان مذکور بر روی موجود زنده، منطقی است که احتمال وجود خطر و تهدید سلامت دوران بارداری مورد توجه باشد.

بنابراین پیشنهاد می شود پژوهش های دقیق تر و کامل تر در این زمینه انجام شود و تا حد امکان این گیاهان با دقت کامل مصرف شوند تا پیامدهای سوء قطعی و یا احتمالی آنها بر روی سلامت مادران باردار به کمترین میزان ممکن برسد. همچنین پژوهشگران بر تدوین استاندارد گیاهان دارویی، شاخص های کنترل کیفی، موارد منع مصرف و تداخلات درمانی بر داروهای گیاهی تاکید دارند. همچنین نبود برنامه های مبتنی بر دستورالعمل های بهداشتی کشور و سیاست های گسترش تحقیقات در زمینه طب سنتی، عدم تعریف بودجه های خاص برای طب سنتی از مشکلات در این زمینه است.

لکه بینی

از میان گیاهان دارویی مطالعه شده علف هفت بند، رازیانه، گل گاو زبان، گیاه پنج انگشت، کوهوش آبی، منتانوا تمنتسا و تریپتریگوم ویلفردی اثرات سمی و تراتوژنیک بر روی جنین دارند.

جنسه، آنژلیک چینی و تخم شوید با تاثیر بر میزان هورمون های قاعدگی باعث القاء قاعدگی، روغن های کرچک و گل مغربی موجب افزایش انقباضات رحمی و پونه موجب از دست رفتن ریتم رحمی و افزایش خطر سقط می شوند. در مجموع استفاده نابجا و نبود آگاهی از اثرات سوء برخی گیاهان دارویی در زنان باردار می تواند باعث القاء قاعدگی، سقط و عدم رشد مناسب جنینی شود، بنابراین توصیه می شود گیاهان دارویی با عوارض جانبی در دوران بارداری کمتر مصرف شوند و یا در صورت امکان مصرف نشوند.

برای رفع خون ریزی و لکه بینی در خانمها با نسخه گیاهی به اطلاعات زیر توجه نمایید:

گیاهان دارویی با اثرات سمی و تراتوژنیک بر روی جنین

وج، سوسن صغیر، اشنگور، ریحان، سایبان، گنه گنه، کولا، زنجبیل ، روناس، رویواس، جوز هندی، گیلاس سیاه

گیاهان دارویی عامل از دست رفتن ریتم رحمی

کاوا و برگ توتون هندی

گیاهان دارویی عامل سرکوب کننده هورمونی و کاهش قدرت باروری

تمشک قرمز و آجوگا یا لب دیسی

گیاهان دارویی با اثرات افزایش انقباض رحمی

گیاه جارو، سرخارگل، سنبل الطیب، علف پروانه، انار، بادلرزان، ختم ذهبی، گیاه خلا، افدرا سینیکا ،آلاله، سرخ بن، کوهوش آبی، بابا آدم، یونجه، زرشک

گیاهان دارویی قاعدگی آور و سقط دهنده

دم شیر، گل همیشه بهار، درخت کافور، لیموی تلخ، دارچین چینی، کرچک، نعنای گربه ای، بومادران، آلوئوورا، خورجینک، گل راعی، گزنه،مرزنگوش وحشی، زردچوبه، رزماری، زعفران، مریم گلی، گلرنگ، هسته هلو، کرفس، کاسنی، پاپایا، جعفری

گیاهان دارویی القاء کننده قاعدگی

سیاه دانه، خاورک، شنبلیله، بادام تلخ، بهار نارنج، آویشن، تخم هویج، دارفلفل، زنیان، شبدر ترشک جنگلی، نعناع فلفلی، پونه، سیر، دارچین سیلان، ختمی چینی، شیرین بیان، انجدان رومی، سیسالیوس

گیاهان دارویی القاء کننده سقط

آلوئوورا، برنجاسف پیرزن، اقحوان، خیار چنبر تلخ، علف چشمه، خرزهره، شقایق، زنجبیل، اسطوخودوس، گیاه جارو، سرخس نر، کاج، گل پریوش، ترب کوهی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خونریزی دوران بارداری گیاهان دارویی جهت ترمیم زخم ترمیم زخم ها زنان باردار بر روی موضع گرم سفید آب نسخه ها طب سنتی ٢٠ گرم ١٠ گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۲۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید

به گزارش خبرآنلاین، اگر عادت به مصرف داروهایی دارید، که پزشک آنها را تجویز نکرده و دلیل انتخاب‌تان توصیه‌ای دیگران است، باید بدانید که بروز علائم بیماری در همه افراد یکسان نیست و داروها هم پاسخگویی یکسان برای همه ندارند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: حذف ارز ترجیحی داروها، قیمت‌ داروی بدون و نسخه یعنی OTC‌ها را هم افزایش داده چون پوشش بیمه‌ای ندارند. به‌نظر می‌رسد که این افزایش قیمت تا حدودی افزایش بی‌رویه مصرف داروهای بدون نسخه را کنترل کرده باشد. این نکته را دکتر سیدعلی فاطمی، نایب‌رئیس سابق انجمن داروسازان ایران عنوان می‌کند. به‌گفته این کارشناس حوزه دارو، مسکن‌ها و داروهای سرفه بیشترین مصرف را به‌عنوان داروهای OTC دارند. البته میزان مصرف این داروها در ایران و جهان تقریبا یکسان است و واقعی شدن قیمت‌ این داروها پس از اصلاح سیاست‌های ارزی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما را هم‌رتبه بقیه کشورها از نظر میزان مصرف قرار داده است.

عوارض حاد و مزمن

فاطمی با اشاره به فرهنگ خرید دارو بدون ردوبدل شدن اطلاعات بیمار عنوان می‌کند: برای فروش دارو به بیمار یا هر فرد مراجعه‌کننده باید شرح حال کامل و مشکل به دکتر داروخانه ارائه شود، اما خرید داروهای بدون نسخه در داروخانه‌های کشور در حالی انجام می‌شود که هیچ شرحی درباره بیماری و داروی مورد نیاز بیماران رد و بدل نمی‌شود. این فرهنگ تقریبا بین مردم جا افتاده و آنها هم نیازی به ارائه این توضیحات نمی‌بییند و مستقیما دارو را مطالبه می‌کنند. داروساز هم براساس ضوابطی که وجود دارد، این داروها را عرضه می‌کند.

او با تاکید بر این که داروهای OTC به‌معنای صددرصد بی‌خطر نیستند، ادامه می‌دهد: این داروها می‌توانند عوارض حاد و مزمن هم داشته باشند. عوارض حاد آنهایی هستند که مصرف‌کننده بلافاصله بعد از خوردن دارو با آن مواجه می‌شود و در عوارض مزمن هم فرد ممکن است سال‌ها بعد با مشکلات ناشی از مصرف این داروها مواجه شود. به‌عنوان مثال اگر کسی مشکلات کلیوی داشته باشد، با مصرف آنها به‌تدریج دچار نارسایی می‌شود.

مصرف آسیب‌زای ۴ استامینوفن

فاطمی با اشاره به مصرف بالای استامینوفن در کشور بیان می‌کند: این دارو را مردم به‌عنوان یک داروی بی‌ضرر یا کم‌ضرر می‌شناسند اما عوارض این دارو هم درصورت مصرف بی رویه قابل توجه است. اگر بیمار ۴ استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرمی در روز استفاده کند دچار مسمومیت کبدی یا کما خواهد شد.

او تاکید می‌کند: همین حالا حدود ۲۰۰ مسکن در فهرست‌ دارویی کشور وجود دارد که همه آنها درصورت خرید بدون نسخه باید طبق دستور و توصیه پزشک داروخانه مورد مصرف قرار بگیرد که شاهد چنین چیزی هم نیستیم.

عفونت را خودسرانه درمان نکنید

این کارشناس دارویی درباره عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه عنوان می‌کند: برخی در مواجهه با اسهال به‌دنبال داروهای بدون نسخه برای رفع مشکل هستند، اما موارد عفونی اسهال را نباید با مصرف خودسرانه دارو، درمان کرد. باید عفونت موجود در بدن فرد درمان شود. در این باره بیمار نباید اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها هم کند چون آنتی‌بیوتیک جزو داروهای OTC نیست.

عوارض نسل قدیم سرماخوردگی‌ها

فاطمی با اشاره به این که داروهای OTC برای سرماخوردگی یا حساسیت‌های فصلی نسل قدیم و جدید دارند، توضیح می‌دهد: نسل قدیم این داروها خواب‌آوری شدید دارند و فرد درصورت مصرف بیش‌از اندازه آنتی‌هیستامین‌ها در فعالیت کاری و رانندگی با مخاطراتی مواجه می‌شود. نسل جدید این داروها خواب‌آوری کمتری دارند اما OTC نیستند و باید از سوی پزشک تجویز شوند.

داروی توصیه‌ای نخرید

به گفته این کارشناس دارویی، فرهنگ بد دیگری که در کشور ما وجود دارد این است که فرد دارویی که استفاده و تجربه مصرف آن را دارد، به دیگران توصیه می‌کند.

فاطمی در توضیح بیشتر بیان می‌کند: این فرهنگ غلطی است چون حتی سردرد در افراد یکسان نیست و برای خرید داروی مسکن‌ باید شرح حال از سوی دکتر داروخانه گرفته شود. نکته مهم این است که هر درد یا سردردی با هر مسکنی برطرف نمی‌شود. به همین دلیل انواع و اقسام مسکن‌ها در بازار دارویی کشور وجود دارد و پزشکان یا دکتر داروخانه می‌توانند بر اساس نیاز بیمار آن را تجویز کند. دردهای قاعدگی، مفاصل یا سردرد با مسکن‌های متفاوت، پاسخگویی مختلف دارند، تجویز به‌اصطلاح عمه و خاله برای مصرف داروها، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نظر پزشک را بپرسید

فاطمی با بیان این که تداخلات دارویی هم باید مدنظر قرار بگیرد، عنوان می‌کند: تداخلات دارویی درباره داروهای OTC اهمیت زیادی دارد. این داروها با داروهای انعقاد خون تداخل مصرف دارند.

او ادامه می‌دهد: فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی که داروی وارفارین استفاده می‌کند نباید داروهای OTC را بدون تجویز پزشک مصرف کند. حتی مصرف همزمان آنتی‌بیوتیک و مسکن هم می‌تواند کارایی آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به گفته این کارشناس دارویی، اوتی‌سی‌ها همچنین می‌توانند جذب ویتامین را مختل کنند و به همین دلیل کسانی که مصرف بالایی در داروها دارند باید از دکتر داروخانه درباره تداخلات دارویی اطلاعات لازم را بگیرند تا اثربخشی داروی اصلی که استفاده می‌کنند کمتر نشود و مشکلاتی برای بیماران ایجاد نکند.

فاطمی با بیان این که خواندن بروشورهای دارویی هم اهمیت زیادی دارد، عنوان می‌کند: البته فرهنگ خواندن بروشور یا دستور مصرف داروها در ایران کم‌رنگ است و به نوعی مردم توجهی به آنها ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد کمی از مردم هنگام خرید دارو، بروشور آن را مطالبه و مطالعه می‌کنند یا درباره دارو اطلاعات کامل را از مسئول فنی یا دکتر داروخانه می‌گیرند. درحالی‌که این مسئله اصل ضروری خرید دارو است و باید از عوارض جانبی، میزان مصرف‌ و احتمال تداخل آن با داروهای دیگر مطلع شد.

او تاکید می‌کند: توصیه جدی این است که هر نوع داروی بدون نسخه الزاما از داروخانه و با نظر دکتر داروخانه تهیه شود. درصورت عدم‌دسترسی به بروشور داروها، سایت های معتبر در اینترنت منابع خوبی برای کسب اطلاعات لازم هستند. این منابع معتبر به راحتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد و می‌توان هشدارهای دارویی را در آنها مطالعه کرد.

این کارشناس دارویی هشدار می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از داروهای OTC توصیه نمی‌شود چون می‌تواند هم عوارض جانبی داشته باشد و هم برخی از آنها به‌تدریج اثربخشی خود را از دست خواهند داد.

اثر معکوس برخی داروها

اینطور گفته می‌شود که مصرف مداوم داروها باعث کاهش اثربخشی آنها می‌شود و فاطمی در این باره می‌گوید: این مسئله درباره همه داروهای OTC صدق نمی‌کند. مثلا درباره آنتی‌بیوتیک‌ها اگر بدون نسخه تهیه و بدون تجویز پزشک مصرف شود، باکتری‌های بدن با آنها سازگاری پیدا می‌کند و باید آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر تجویز شود.

او ادامه می‌دهد: در برخی داروهای ضداسهال و ضداحتقان بینی هم این مسئله وجود دارد و اگر زیاد استفاده شود می‌تواند اثر معکوس هم داشته باشد. داروهای ضدیبوست هم می‌توانند این شرایط را به‌وجود بیاورند. عمده آنها گیاهی هستند و بهتر است هر چند وقت یک‌بار تغییر کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900064

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس