Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم افتتاحیه نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و اعلام برگزیدگان این رویداد عصر روز جمعه ۱۰ تیر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی بوذری مدیرعامل انجمن تصویرگران گفت: یادم هست زمانی که کودک بودم همیشه دوست داشتم تابستان‌ها را در منزل مادربزرگم به سر ببرم چون یکی از شعبه‌های انتشارات امیرکبیر در آنجا بود و مادربزرگ به عنوان هدیه برای من از همین کتابفروشی کتاب می‌خرید و چه چیزی بهتر از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خاطره مشترک هم‌نسلان من است اما حالا هیچ نشانی از آن دوران نیست؛ نه از مادربزرگ نه آن کتابفروشی چرا که از ۹ شعبه کتابفروشی انتشارات امیرکبیر فقط چهار کتابفروشی باقی مانده و این غم‌انگیز است.

وی افزود: کتاب‌هایی که آن دوره از امیرکبیر خریدم همچنان هست و تأثیر آن در هم‌نسلان من و قبل از من وجود دارد؛ چرا که کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از دهه ۳۰ شکل گرفت، با تصویرسازی‌های زیبا از سوی هنرمندان آن دوره منتشر شد و بسیار در رشد چند نسل از کودکان مؤثر بود. کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» یکی از مهمترین کتاب‌های این انتشارات بوده، نه تنها متن آن که تصویرگری آن نیز مؤثر بوده است و همچنان بعد از گذشت پنجاه سال می‌بینیم که این تصاویر چقدر زیبا و نوگرا هستند.

بوذری با بیان اینکه این تأثیر را در طول بیش از ۶۰ سال می‌بینیم و این کتاب‌ها تاریخ تصویرگری ایران را می‌سازند، مطرح کرد: حالا سالگرد صد سالگی مهدی آذریزدی است و ما برای برگزاری این بزرگداشت با نهادهای مختلفی صحبت کردیم اما تنها شورای کتاب کودک با ما همراه شد، متأسفانه نتوانستیم نهادهای دیگر و حتی انتشارات امیرکبیر را با خود همراه کنیم.

در ادامه نوش‌آفرین انصاری نویسنده و پژوهشگر کتاب کودک که در این مراسم حضور نداشت طی یک پیام صوتی از آشنایی خود با مهدی آذریزدی و تأثیر او در تأسیس شورای کتاب کودک گفت.

سپس فروغ الزمان جمالی دبیر شورای کتاب کودک روی صحنه آمد و اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که آذریزدی یک نویسنده بازنویس بود، او کسی است که روشی مشابه فردوسی بزرگ را برگزیده است؛ روش بازنویسی و بازآفرینی. چنین افرادی دوباره آنچه را که نوشته شده است، می‌نویسند. فردوسی هم، چنین کاری می‌کرده، آذریزدی واژه «امروز» را بارها و بارها در نوشته‌هایش تکرار کرده یعنی اینکه او می‌دانسته در چه زمانه‌ای زندگی می‌کرده است. آذر یزدی در سخن‌های گذشته چیزی را می‌جوید که امروزی باشد پس می‌توانیم بگوییم ویژگی دیگر آذریزدی نوجویی اوست؛ کسی که به سراغ کتاب‌های کهن می‌رود، نوجویی می‌کند و به همین جهت می‌گوید «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن».

جمالی افزود: همه کسانی که زندگینامه او را خوانده‌اند، می‌دانند که او یک عاشق شوریده کتاب بود. آذریزدی در ده خرمشهر نزدیک یزد کار می‌کرد اما آنجا برایش تنگ بود پس یه یزد رفت اما آنجا هم برایش تنگ بود، به همین ترتیب به تهران آمد، اما تهران هم برایش چنین بود و از همین رو آذریزدی به تاریخ رفت؛ در واقع او فرزند زمان بود و به همین ترتیب در زمان می‌گردد و در زمان قرار می‌گیرد. حالا اگر ما با او و زمان همراه شویم، به تاریخ برویم و به دل دهه ۳۰ بزنیم، می‌بینیم که این دهه، دهه عجیبی است؛ دهه‌ای پر از تلاطم. ای کاش جوانان تاریخ بخوانند و به سراغ تاریخ بروند. وقتی به دهه ۳۰ می‌رویم، می‌بینیم این دهه شبیه قرن ۴ است، همان زمانی که شاهنامه آفریده شد و فردوسی بود. در این زمان هم مثل همان زمان جست‌وجو و تبیین هویت را می‌بینیم و آذریزدی نماد این جست‌وجو در ادبیات کودک است. او می‌رود تا در نهاد کودکی که از مشروطه پا گرفته است ادبیات ملی و مدرن کودک را پایه‌گذاری کند و این نقش اوست. آذریزدی را می‌شود از جنبه‌های مختلف بررسی کرد، آنچه که من فکر می‌کنم نیاز امروز است، جنبه هویت است، واقعاً هویت ایرانیان، امروز چیست؟

وی با بیان اینکه آذریزدی آینده‌نگر بود، توضیح داد: حالا این پرسش مطرح است که امروز در موقعیت جهانی شدن و در موقعیت تاریخی آغاز قرن ۱۴۰۰ هویت ایرانی چیست و چه عناصری دارد؟ این پرسش بزرگ زمان ماست و این هویت امروزی در متن و تصویر کتاب کودک چگونه باید بازتاب یابد؛ به ویژه در مقوله تصویر که کودکان این زمان بیشتر علاقه‌مند تصویر هستند. آذریزدی دیگر کجاست؟

سپس مقداد ساداتی دبیر این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: ما برای شکل‌گیری نمایشگاه آقای آذریزدی ۶ ماه تلاش کردیم و این تلاش شبانه روزی یک تیم بود. روزی که آقای بوذری پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را داد، به این فکر کردم که همه ما از آقای آذریزدی خاطراتی داریم و با توجه به سالگرد صد سالگی ایشان گفتیم چه بهتر که این نمایشگاه در همین تاریخ شکل بگیرد. این را هم باید عنوان کنم که دوازده خرداد آثار با حضور داوران بررسی و داوری شد.

در پایان این مراسم برگزیدگان این نمایشگاه اعلام شدند.

در بخش اصلی پدرام کازرونی، نیلوفر عطایی و آروین فولادی فر برگزیده شدند. همچنین آرمین ابوالفتحی، زهرا امینی و سحر خراسانی شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش نگاه ویژه نیز نجلا مهدوی اشرف برگزیده و حنانه ملک‌پور شایسته تقدیر شناخته شد.

پس از برگزاری این مراسم، نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با یاد زنده‌یاد مهدی آذریزدی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۰ تیر همه روزه (به جز روزهای شنبه‌) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

کد خبر 5528572

منبع: مهر

کلیدواژه: خانه هنرمندان ایران علی بوذری شورای کتاب کودک مهدی آذریزدی تصویرگری تئاتر ایران خانه هنرمندان ایران موسیقی ایرانی فیلم کوتاه حوزه هنری فیلم سینمایی نقاشی جشنواره فیلم شهر شبکه مستند سیما شبکه پنج سیما تئاتر شهر عباس کیارستمی سینمای مستند رادیو قصه های خوب برای بچه های خوب خانه هنرمندان ایران کتاب کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۳۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی

  کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناد 
از تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمع‏بندی می‏توان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاش‏هایی است که با بهره‏گیری از فنون و ابزار‏های خاص خود به جمع‏آوری و حفظ داده‏های حاصل از تجارب شخصی افراد و گروه‌های اجتماعی می‏پردازد. این داده‏های تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفته‏شده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبه‏شونده ‏و مصاحبه‏گر ‏پرسا در یک گفت‌وگوی طرفینی حاصل می‏گردد؛ بنابراین تاریخ‌ شفاهی‌، تکنیک، روش‌ و شیوه‌ای‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از ابزاری‌ چون‌ ضبط‌صوت‌ و دوربین‌ فیلمبرداری‌ (صوت‌وتصویر) خاطرات، مشاهدات‌ و مسموعات‌ عامل‌ هدایت‌کننده، مجری‌ و نقش‌آفرین یا شاهد و حاضر یک‌ صحنه، رویداد و واقعه‌ تاریخی‌ را در قالب‌ کلام‌ و سخن‌ (گفت) ثبت‌ و ضبط‌ می‌نماید.
   
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نه‌چندان دوراست که تلاش می‌کند با روش‌های دقیق علمی تمام رویداد‏های مختلف و جنبه‏های وقایع دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دست‌یافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیک‌سو با واقعه‏ای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف،‏ توضیح،‏ تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساسات‌وعواطف‌فردی‌وجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمین‌اساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگی‌منحصربه‌فرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام می‌رسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقش‌آفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیم‌قرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصف‌ناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهی‌شان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بی‌بدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم می‌کند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفت‌وگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار می‌شود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ ‌شأن افراد و سازمان‌ها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفه‌ای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی به‌خوبی می‌دانند که رعایت پروتکل‌های مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفه‌ای و الزام‌آور است.
   
یادآوری چند نکته:

۱- 
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آماده‌سازی برای انتشار است، که امروز به گنجینه‌ای گرانبها و کم‌نظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.

۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفه‌ای و با بهره‌گیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام می‌شود و در مرحله گفت‌وگو هیچ موضوعی از قلم نمی‌افتد.

۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربه‌فرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.

۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذی‌قیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیق‌ترین مجموعه‌های تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.

۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشت‌های حاشیه‌دار برای دیده‌شدن روی نیاورند.

دیگر خبرها

  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • برگزیدگان ششمین دوره کنگره ملی شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو