Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:27:14 GMT

شاعران در کرمان برای هفتمین‌بار «دولَخ» کردند

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۵۳۲۷

شاعران در کرمان برای هفتمین‌بار «دولَخ» کردند

به گزارش خبرنگار ایرنا این مراسم شامگاه جمعه (دهم تیرماه ۱۴۰۱) در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی درحالی برگزار شد که غیر از شاعران استان کرمان برخی شاعران نیز از دفتر طنز حوزه هنری کشور و از پایتخت مهمان کرمانی‌ها بودند.

شب شعری که پس از ۲ سال تاخیر در برگزاری به علت کرونا، با استقبال شهروندان همراه شده بود و غیر از مجتبی باسدی رییس حوزه هنری استان، رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز دعوت بود و در جمع شاعران طنزگوی کرمان حاضر شد تا شاهد هنرنمایی این افراد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور این مسئولان در مراسم شب شعر طنزی که قاعدتا در آن شاعران و طنازان ممکن است کنایه ها و شوخی های زیادی با شرایط خاص کشور و حتی مدیران هم داشته باشند، برای برگزارکنندگان قوت قلب توصیف شد.

عمده شاعران معترف بودند بیشتر اشعارشان تلخ است و به همین علت سعی می‌کردند بعد از بیان برخی مشکلات اقتصادی، فساد و سایر موضوعات و مشکلات که دستمایه شعرشان شده بود، چندبیتی هم برای تلطیف فضا اشعاری عاشقانه در قالب طنز بخوانند.

البته شب شعر طنز است و باید هم انتظار داشت که شاعران به هر فرد و موضوعی نیز اشاره طنزگونه و شوخی داشته باشند؛ لذا در این مراسم هم بیان شد که جنبه (ظرفیت) همه باید بالا برود که رفته بود و حسن‌ختام این مراسم هم طنازی یک روحانی شاعر بود که از یزد آمده بود و اشعارش، کف و تشویق خیلی ها را همراه داشت؛ مخصوصا آنجا که به برخی افراد که برای سهمشان از به اصطلاح سفره انقلاب هر کاری می کنند کنایه زد.

نوشتن گزارش مکتوب از شب‌شعر آن هم شب شعر طنز خیلی سخت است زیرا حس و حال ها، خنده ها، قیاس ها و شوخی کردن ها با موضوعات و افراد در آن لحظه در مراسم چیز دیگری است و امکان دارد که بعد از تایپ و مکتوب شدن، آن حس و حال را با خود نداشته باشد اما خبرنگار ایرنا در عین حال سعی کرد گوشه هایی از این مراسم را برای مخاطبان روایت کند؛ امید که مقبول بیفتد.

حمید نیک‌نفس شاعر خوش‌ذوق کرمانی که مدیریت شب‌شعر را برعهده داشت هم در بخشی از مراسم با حجت الاسلام پرنیان شاعری که از یزد به اینجا آمده بود  شوخی کرد و گفت که شما به علت شباهت زیاد، ما را به یاد پرویز پرستویی در فیلم مارمولک می‌اندازید و بدین سان بار دیگر لبخند را بر لبان حاضران نشاند.

شاعران در این شب شعر اشعار مختلفی خواندند که دستمایه موضوع بیشتر آنها گرانی، فساد و رانت، سوءاستفاده از موقعیت های اداری توسط مدیران و دیگر مشکلات بود؛ برخی شاعران به موضوع سوءاستفاده بعضی آدم ها از نام دین و انقلاب اشاره کردند و به سفره انقلاب پرداختند که بعضی ها اینطور می بینند و سهمی برای خودشان قائل هستند.

اما پیش از شروع جلسه، پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، کلیپی با محوریت دیدار شاعران طنزپرداز با رهبر معظم انقلاب توسط حوزه هنری استان تهیه شده بود که به نمایش درآمد و ضمن نشان دادن بخشی از جملات شاعران در محضر رهبر انقلاب، بعضی از فرمایشات ایشان نیز در آن آمده بود. همچنین برخی طنزپردازان در این کلیپ از فواید شعرهای طنز برای حل مشکلات جامعه گفتند. گلایه ای هم از تحمل نداشتن برخی افراد یا مسئولان در مواجهه با ظرفیت اشعار طنز در حضور رهبر انقلاب مطرح شد که واکنش کاملا متفاوت ایشان را به دنبال داشت و در آن کلیپ به نمایش درآمد؛ با این مضمون که طنز است و شوخی با موضوعات و پدیده ها و دلیلی ندارد که کسی تحمل نکند. البته در آن کلیپ رهبر انقلاب بر اصل مهم رعایت اصول طنز تاکید کردند.

قبر رایگان برای شاعران کرمان

ابتدای مراسم نیک‌نفس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: در گذشته، در یکی از شب های شعر دولخ – دولخ یا دولاق در برخی گویش ها، به معنی گردوخاک و شلوغ کاری - یکی از شهرداران وقت در مراسم حاضر بود که گفتیم حالا که شما آمده اید صله ای نیز به شاعران برجسته این مراسم بدهید؛ همان زمان هم داشتند ساخت آرامستان جدید کرمان را کلید می زدند که شهردار پاسخ داد: ۱۰ قبر رایگان به شاعران اختصاص می دهند و من هم فی البداهه سرودم: الهی قبر آدم های طناز اوپن باشد و یا یک قبر دلباز، به ما قبری دهند در شهر کرمان که ایزد در بیابانش دهد باز.

دولت خدمتگزار اگر بگذارد

از جمله هنرمندان پیشکسوت کرمان و حاضر در شب شعر که با عصا خودش را به تریبون رساند، علی اکبر اصفهانی بود که حین خواندن شعرهایش چندجا به شوخی از وضعیت تحمل مدیران دولتی از اشعار طنز گفت و از واژه سانسور هم استفاده کرد که مجری با خنده گفت: نگران نباشید مدیران زیادی اینجا نیستند تنها معاون استاندار حاضر است که خودی است.

اصفهانی هم ابتدای سخن هایش با کنایه از برگزار نشدن دوسه ساله شب شعر دولخ گفت: دولخ اینقدر تاخیر داشت که سن من هم زیادتر شد و دیگر دست و پا و چشم هایم مثل سابق نیستند.

وی در سخنانش به جدی هم گفت: البته طنز هم همیشه به دولت کمک می کند و چیز مفیدی است.این شاعر ادامه داد چندبار در حضور مدیران دولتی شعر خواندم و بعضی جاهایش را هم سانسور کردیم.

اصفهانی در ادامه برخی اشعارش را اینچنین خواند که بعضی ابیات آن به شرح زیر بود: تا دو سه تا زن توان گرفت به منزل، دلبر من در کنار اگر بگذارد. من به یکی همسرم به خانه بسازم، الفت خدمتگزاری اگر بگذارد. در دلم امید مکه است و مدینه، حسرت دریاکنار اگر بگذارد.

این شاعر در ادامه گفت البته اینجاهایش را باید سانسور کرد و ادامه داد: دولت ما پیش می رود پس از این هم، وعده پوچ و شعار اگر بگذارد. ملت ما پیش می رود پس از این هم، دولت خدمتگزار اگر بگذارد.

در ادامه حاضران وی را تشویق کردند و وی نیز ادامه داد: زمانی این شعر را در حضور استاندار وقت خواندم و او هم خودش برای من کف زد؛ الحمدالله ما با دولتی ها دوست هستیم.

رفتن شاه اولین گام است

سید عبدالجواد موسوی از شاعرانی که از پایتخت و حوزه هنری در این مراسم حاضر شده بود هم گفت که خودش را شهروند افتخاری کرمان می داند و حتی یکی از کتاب های اخیرش را هم به یک ناشر کرمانی برای انتشار داده است.

بخشی از اشعار این شاعر هم به شرح زیر بود: به خدا انقلاب آسان نیست، رفتن شاه اولین گام است.

این شاعر در ادامه برای تغییر حال و هوای جلسه به موضوع دیگری اشاره کرد؛ فرزندش که اوتسیم دارد و گفت که شعر دیگری دارد اززبان فرزندش که عاشق معلمان پرورشی‌اش بویژه خانم هاست و ارتباط عاشقانه‌ای هم با معلمانش برقرار می کند.

برخی اشعار او چنین بود: خانم اجازه هست که من دل نگرونتون بشم؟ هوا بشم نفس بشم قاطی خونتون بشم؟. خانم اجازه هست که من خنده تونو قاب بگیرم؟ می‌خواین ستاره بچینین، دستامو قلاب بگیرم؟. شما یه جور دیکته بی‌غلط یه دلنوشته این، مثل فرشته ها که نه شما خود فرشته این.

در بخش دیگری از این مراسم بود که نیک‌نفس و از فعالان برپایی این شب شعر به عقبه شکل گیری و شروع کار طنز در کرمان اشاره کرد و گفت که مهندس فردوسی که در جمع حاضر است در این راه خیلی زحمت کشیده و ما طنز را در کرمان با قینوس با همکاری ایشان شروع کردیم؛ آقای فردوسی ایستاد و موردتشویق حاضران قرار گرفت.

از دیگر شاعرانی که شعر خواند و تشویق های حاضران را هم به دنبال داشت مهدی جهانبخش از رفسنجان بود؛ مردی میانسال که با تلفیق چندبیت عاشقانه و مسائلی مانند اختلاس و دزدی، شعرهایش را خواند و به مذاق حاضران خوش آمد. بخشی از شعرهای وی به شرح زیر بود: ای که از کوچه معشوقه ما می گذری، ما هم از کوچه معشوقه تو می گذریم. با خواندن همین بیت همه حاضران شروع کردند به خندیدن و دست زدند.

بخش های دیگری از شعرهای این شاعر نیز به شرح زیر بود: اختلاسی می شود گاهی کس اما دزد نیست، هرکه از دیوار مردم رفت بالا دزد نیست. کودکی که شب خواب رفته صبح گفت من گناهم نیست ای مردم که بابا دزد نیست، نیمه شب قول انگشتر به خانم می دهد صبح اما می کند با خنده حاشا دزد نیست.

اما شاعر دیگر که باز از پایتخت و حوزه هنری مرکز آمده بود مهدی استاداحمد بود که برخی اشعارش را اینچنین خواند: چون شعر طنز می خوانم شما یکبند می‌خندی ولیکن بنده پشت میکروفون یکریز می ترسم. سیاست چون وتو دارد سیاست را وتو کردم، که از لبخند این مردان صاحب‌میز می ترسم.

به گزارش خبرنگار ایرنا در ادامه مراسم شاعران مختلفی از شهرهای گوناگون استان کرمان پشت تریبون حاضر شدند و اشعارشان را قرائت کردند؛ از جوان گرفته تا  پیشکسوت و پایان بخش مراسم اما شعرخوانی حجت الاسلام پرنیان بود که خودش گفت مسافر کرمان بوده و قصد بازگشت به یزد داشته اما مطلع شده شب شعر است و اصرار کرده اند که وی هم در مراسم حاضر شود.

وقتی این روحانی پشت میکروفن رفت مجری برنامه به شوخی به وی گفت: حاج آقا یک چیزی بخوانید که ترس بقیه هم بریزه؛ و حاضران زدند زیر خنده.

بخشی از اشعار این شاعر روحانی و ملبس به لباس روحانیت نیز به شرح زیر بود: یک شهرنشین ساده هستم، بی ناز و قر و افاده هستم. در امر تلاش و کسب روزی دارای کمی اراده هستم، درحدتوان و فرصت و حال در خدمت خانواده هستم. البته فقط درون اشعار دنبال شراب و باده هستم، در فن شریف حقه بازی از حیث کلک پیاده هستم.

این شاعر طنزپرداز در شعر دیگری به موضوع فرهنگ آپارتمان نشینی پرداخت و مشکلات مربوط به آن و گفت: همسایه سمت راست دارد درواحد خود چهار نی نی، البته نه اینکه آدمیزاد بلکه سگی از نژاد چینی. همسایه آن طرف بریزد بر روی زمین مخاط بینی، همسایه روبه رو مداوم دارد حرکات اینچنینی، با جامعه اناث گاهی دارد پارتی غیردینی. القصه که اوضاع وخیم است گفتیم به ناله حزینی تا گسترش عمیق و فهم فرهنگ آپارتمان نشینی ، بنشینم و صبر پیش گیرم دنباله کار خویش گیرم.

اما شعر دیگر این روحانی که تشویق خیلی از حاضران را هم با نام مقدس ایران همراه داشت، به شرح زیر بود: بنده یک انقلابی ریزم، از غم انقلاب لبریزم، می تپد بهر حفظ ارزش ها قلبم بویژه دهلیزم، بس که زبر و زرنگم و زبلم ، بس که جذابم و دل انگیزم ،در فراز و فرود دولت ها هرگز از من جدا نشد میزم. از قضا ریش هم کمی دارم کرده شش تشدید تجهیزم، گرچه قصدم برادری بوده منشی ام رفته گفته من حیزم، می کنم هی جهاد فرهنگی واقعا افتخار آمیزم، من برای گرفتن حقم روز و شب با همه گلاویزم، ولی از دست قاضی و قانون مثل ماهی مداوم می لیزم، مَخلص کلام این است بنده یک انقلابی تیزم، سفره انقلاب تا پهن است از سر سفره بر نمی خیزم.

اشعار این روحانی همچنان ادامه داشت، ابتدای سخن هم گفته بود که ما اگر تریبون گیر بیاوریم براحتی پایین نمی آییم ولی گفت که شعر آخرش را می خواند و پرسید آخرش است دیگر، حتما شام هم می دهید و این شعرها را خواند: الا یاایهاالساقی بیاور چای لیوانی، که عشق آسان نمود اول ولی افتاد و می دانی . به جای لفظ یارا و نگارا و بتا ساقی ، چرا می گویمی عچقم، عسیسم،جیگرم، هانی؟ بنازم چشم مستت را نگو لنز است جان من ،که کرده دلربایی با اشارت های پنهانی . بنوش آن باده اما یادی از مردان غیرت کن که جان دادند تا آسوده خاطر گل برافشانی، بیاساقی به هم سازیم و طرحی نو دراندازیم، بیا حب الوطن را شرح کن ای مرد ایمانی، بگو از عمق دل جاوید بادا عزت میهن، بخوان از راه جان پاینده باد ایران و ایرانی.... .

و پایان بخش این شب شعر هم همین انگاره دل انگیز پاینده باد ایران و ایرانی بود که با خواندن آخرین مصرف این شاعر، همه سوت و کف زدند و تشویق کردند و مراسم شعرخوانی شاعران نیز در شب شعر دولخ تمام شد.

یعقوب زارع، علی اسدی و محمدجواد زمانی از شهرستان شهربابک، مسلم حسن شاهی و امین رمضانی از رفسنجان، اسماعیل ملایی و عبدالرضا حسینی از شهرستان عنبرآباد، مجتبی احمدی از کرمان و جواد  خسروی از جیرفت از دیگر شاعرانی بودند که در این مراسم شعر خواندند.

این مراسم به همت حوزه هنری استان کرمان و با همکاری برخی نهادهای دیگر از جمله شهرداری کرمان و شرکت ملی صنایع مس برگزار شد.

برچسب‌ها کرمان شب شعر شعر حوزه هنری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان شب شعر شعر کرمان شب شعر شعر حوزه هنری شرح زیر اگر بگذارد حوزه هنری دزد نیست شعر طنز شب شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۵۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر فدراسیون روسیه در ایران که در محل دفتر رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به رو به جلو بودن روابط بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بر اساس آنچه که در عرصه دیپلماسی می‌گذرد، شاهد هماهنگی بسیار خوب بین دیپلمات‌های ایران و روسیه هستیم و معتقدیم که این دیپلماسی باید در بخش علمی هم به همین میزان از اهمیت و قوت برخوردار باشد تا بتوانیم روابط سیاسی خوبی که بین دو کشور شکل گرفته است را از طریق دیپلماسی علمی پایدار و تقویت کنیم.

وی با ابراز خرسندی از برداشته شدن قدم‌های مثبت در سال‌های اخیر در مسیر تقویت دیپلماسی علمی و گسترش روابط علمی دانشگاه‌های ایران و روسیه، تاکید کرد: در کنار روابطی که هر یک از دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های روسیه دارند، قریب یک دهه است که اجلاس مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه شکل گرفته است و شاهد برگزاری اجلاسیه‌های رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به صورت حضوری و مجازی و به میزبانی هر دو کشور بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه تهران با یادآوری اینکه آخرین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه سال گذشته به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو در روسیه برگزار شد، گفت: این اجلاس قرار است در سال جاری در ایران برگزار شود و دانشگاه تهران در حال تدارک این برنامه در تهران است.

مقیمی در ادامه به تشریح سابقه درخشان فرهنگ و تمدن ایران پرداخت و بیان داشت: یونسکو در سال ۲۰۱۷ میلادی دانشگاه جندی شاپور ایران را به عنوان قدیمی‌ترین نهاد علم در جهان معرفی کرد و در آن سال، قدمتی ۱۷۵۰ ساله را برای دانشگاه جندی شاپور ثبت نمود. این درحالی است که قبل از آن، رکورد قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا برای دانشگاه بولونیا در ایتالیا با بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت ثبت شده بود.

وی خاطرنشان کرد: هر چند ۹۰ سال از قدمت مجموعه فضا‌های فیزیکی حال حاضر دانشگاه تهران می‌گذرد، اما با توجه به قدمت سنت دانشگاهی در ایران، پیشینه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران محدود به این ۹۰ سال نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر فروردین ماه مصوبه‌ای گذراند که طی آن زمینه اتصال قدمت جندی شاپور به دانشگاه تهران مهیا شد؛ بنابراین دانشگاه تهران که به عنوان میراث‌دار دانشگاه جندی شاپور شناخته می‌شود و از طرفی نماد آموزش عالی ایران نیز است، با ۱۷۵۷ سال قدمت و پیشینه، آموزش عالی ایران را در جهان نمایندگی می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران به انتظار نهاد‌های تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی ایران به منظور ایفای نقش محوری دانشگاه تهران در تعاملات علمی داخلی و بین‌المللی، گفت: فرصت خوبی فراهم شده است تا علاوه بر روابطی که در سال‌های اخیر با دانشگاه‌های روسیه برقرار کرده‌ایم، از منظر جایگاه و مأموریت جدیدی که به دانشگاه تهران در زمینه تدوین سند دانشگاه تمدن‌ساز سپرده شده است، بتوانیم نقطه عطف جدیدی را بین دانشگاه‌های ایران و روسیه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به دعوت از رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور‌های مختلف از جمله روسیه به منظور حضور در آئین افتتاح بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران همزمان با نودمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران در ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳، گفت: در کنار این آئین می‌توانیم نشست‌های دوجانبه با رؤسای دانشگاه‌های جهان داشته باشیم.

 مقیمی در این دیدار که رئیس دانشکده هوافضای دانشگاه تهران نیز حضور داشت، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو برای ساخت و بهره‌برداری از یک ماهواره تحقیقاتی مشترک، گفت: کار‌های مطالعاتی و عملیاتی این پروژه تحقیقاتی آغاز شده و در جریان است، البته انتظار داریم که کار با سرعت بیشتری پیش برود.

در ادامه، الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این دیدار که با حضور دکتر مهدی فکور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و دکتر دلاور مدیرکل امور اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه تهران برگزار شد، در برشمردن دیگر زمینه‌های علمی برای همکاری مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برتر روسیه، از جمله در حوزه‌های مدیریت رسانه، حکمرانی و ... اعلام آمادگی کرد و گفت: دانشگاه تهران در آئین افتتاح بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله سنت دانشگاهی که ۸ خرداد ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، میزبان رؤسا و هیأت‌های بلندپایه دانشگاهی از کشور‌های مختلف از جمله روسیه است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، «الکسی ددوف» سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز که به همراه «ایگور دمکین» رایزن سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در این دیدار حضور پیدا کرده بود، با ابراز خرسندی از بازدید مجموعه‌ای دانشگاهی به قدمت دانشگاه تهران، همکاری علمی را یکی از مؤلفه‌های اصلی در روابط بین دولت‌ها دانست و برای گسترش همکاری‌ها و اقدام ویژه به منظور اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های موجود فی‌مابین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های روسیه اعلام آمادگی کرد و درخواست نمود تا زمینه‌ای به منظور سفر دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مسکو از دانشگاه تهران و آشنایی با ظرفیت‌های تمدنی ایران فراهم شود.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هفتمین نشست مقامات عالی‌رتبه خزر برگزار شد
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های تهران و روسیه
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه در هرمزگان با حضور ۵۰ خبرنگار
  • اعلام زمان برگزاری هفتمین اشکوره فرهنگی هنری حسینی در آمل
  • برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان فنی و حرفه‌ای
  • استقبال بیش از ۵۹ هزار دانش آموز یزدی از طرح ملی نجات آب
  • در سرزمین ما شاعران پس از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه‌کاره هیچ‌کاره است
  • در سرزمین ما شاعران بعد از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه کاره هیچ کاره است