Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: ملایر جزء معدود شهرها در کشور است که در حوزه کشاورزی انگور آن ثبت جهانی شده و در این حوزه تعهد ملی و جهانی داریم و حفظ این میراث جهانی مشروط به تامین آب است.

به گزارش ایسنا، سلمان اسماعیلی روز شنبه ۱۱ تیر ماه در جلسه بررسی و رفع مشکلات و جذب اعتبارات قنوات شهرستان ملایر اظهار کرد: با پیگیری نمایندگان ملایر و وزارت جهاد کشاورزی، ۱۲ رشته قنات در این شهرستان از محل اعتبارات ملی لایروبی و مرمت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این راستا مصوب شد در ۲ روستای ازناو و جوزان نیز طرح الگویی و شاخص وزارت جهاد کشاورزی در حوزه قنوات اجرا شود.

اسماعیلی مطرح کرد: یک لیست واحد از قنواتی که در سطح شهرستان قرار است اقدامات لایروبی انجام شود، تهیه و سهم و وظیفه هر دستگاه و همچنین محل تخصیص اعتبارات مشخص شود.

وی با بیان اینکه در حوزه آبیاری با تمرکز بر قنوات، آب شرب و کشاورزی باید به یک نقشه راه واحد برسیم، گفت: لازم است در حفظ حریم قنوات و چاه‌های غیرمجاز برخوردهای جدی صورت گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه در اقدامات پسینی و پیشینی به شدت مشکل داریم و در اقدامات مرسومی که در کشور جاری است، در ملایر کاری انجام نشده، افزود: کانال‌های کشاورزی عمدتا خاکی است و لوله‌گذاری و جدول گذاری نشده که نیاز به ساماندهی دارد.

فرماندار ویژه ملایر تاکید کرد: در کنار اقدامات لازم برای لایروبی قنوات، باید از ظرفیت نمایندگان مجلس و اعتبار در اختیار آنها، گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی و مردم استفاده شود و اقدامات در ملایر بومی‌سازی شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه هر سندی که در کشور منعقد شده، در ملایر آن را بومی‌سازی کرده و به الگو و سند بومی برسیم، خاطرنشان کرد: در این مسیر باید از اعتبارات ملی و سفر استفاده کنیم.

وی وضعیت آب در این شهرستان به عنوان شهر جنوبی استان همدان نسبت به سایر نقاط را بحرانی‌تر دانست و بیان کرد: در تخصیص آب، صنایع و معادن نیز مشکلات جدی داریم.

معاون استاندار همدان تصریح کرد: ملایر جزء معدود شهرها در کشور است که در حوزه کشاورزی انگور آن ثبت جهانی شده و در این حوزه تعهد ملی و جهانی داریم و حفظ این میراث جهانی مشروط به تامین آب است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان تابستان به ۶۰ روستا برسد.

فرماندار ویژه ملایر یادآور شد: از سوی دیگر سهم و معدل این شهرستان نسبت به سایر نقاط استان همدان در آبیاری نوین ضعیف است و باید مورد توجه قرار گیرد.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت مساله آب به ویژه در حوزه کشاورزی، خواستار پیگیری و اجرایی کردن مصوبات شد و گفت: هیچ جایی برای اغماض و کم‌کاری در موضوع آب وجود ندارد و هیچ کوتاهی در این حوزه پذیرفته نیست.

معاون استاندار همدان همچنین به اقدامات خوب باغداران در حوزه اجرای آبیاری نوین اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود این اقدامات مثبت و اثرگذار در صرفه‌جویی آب و افزایش محصول، نیاز است مشوق‌های خوبی به باغداران اختصاص یابد و از محل تسهیلات و یارانه‌ها به آنها کمک شود.

۳۱ درصد اراضی آبی مستعد ملایر به سامانه نوین آبیاری مجهز شدند

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز این استان را یکی از خشک ترین استان های کشور طبق گزارش سازمان هواشناسی دانست و اظهار کرد: ۶۲۲ قنات از مجموع ۲۴۷۷ رشته قنات استان همدان، مربوط به شهرستان ملایر است که ۲۵ درصد سهم قنات های استان را به خود اختصاص داده است.

مهرداد لاهوتیان ادامه داد: در شاخص توزیع اعتبارات نیز سعی کردیم که ۲۵ درصد اعتبارات و حتی بیشتر از آن در حوزه قنوات به شهرستان تعلق بگیرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مجموعا ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه قنوات برای شهرستان ملایر مصوب شده است، گفت: ۲۷ میلیون تومان از محل بنیاد برکت، ۷۵۲ میلیون تومان از محل تسهیلات خشکسالی، ۶ میلیارد تومان از محل تسهیلات بلاعوض خشکسالی، ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل ملی مصوب شد.

لاهوتیان با اشاره به اینکه تاکنون ۷ میلیارد تومان از این میزان اعتبار مصوب تخصیص یافته است، تصریح کرد: ۲ میلیارد تومان از محل تسهیلات بلاعوض خشکسالی، ۲ میلیارد تومان از محل مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل ملی تخصیص یافته است.

وی در ادامه مطرح کرد: از مجموع ۳۴ هزار هکتار اراضی زراعی ملایر، ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار مستعد اجرای سامانه نوین آبیاری است که ۱۱ هزار هکتار آن سال گذشته انجام شده است.

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با تجهیز این ۱۱ هزار هکتار اراضی آبی، ۳۱ درصد اراضی آبی مستعد ملایر به سامانه نوین آبیاری مجهز شدند.

لاهوتیان یادآور شد: ۸۰ درصد اراضی آبی استان نیز به سامانه آبیاری نوین مجهز شدند که معادل ۴۰ درصد در سطح کشور است.

کار احیا و بازسازی قنات به افراد محلی سپرده شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه کار احیا و بازسازی قنوات باید به افراد محلی سپرده شود، گفت: برای اجرای این طرح می توانیم با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی، به سمت طرح های پروژه محور حرکت کنیم.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه یک چهارم قنوات استان مربوط به شهرستان ملایر است، افزود: بدلیل وجود ۶۲۲ قنات ثبت شده  در ملایر، انتظار داریم برای این شهرستان ردیف ملی در نظر گرفته شود.

آزادیخواه تاکید کرد: با توجه به کمبود نزولات آسمانی و برداشت از منابع آبی مسئله احیا قنوات بسیار مهم است و با استفاده از قنات ها می توانیم مسئله کم آبی را تدبیر کنیم.

وی تصریح کرد: احیا قنوات ۱۲ روستا برای ما در اولویت است و نمایندگان شهرستان از اعتبار در اختیار خود برای احیا این قنات ها اختصاص داده اند.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در شرایط موجود، قنات یکی از نیازهای اصلی بسیاری از روستاها است و طبق تفاهم نامه سال گذشته، قرار شد که کار احیا قنوات در روستاها با کمک بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی و استفاده از مقنی های محلی انجام شود.

هادی بیگی نژاد در ادامه به اعتباری که در دسترس نمایندگان است اشاره و مطرح کرد: نمایندگان ملایر از اعتبار موجود خود مبلغی را برای این کار اختصاص می دهند و از وزارت جهاد کشاورزی نیز می خواهیم مبلغی اختصاص دهند تا بتوانیم کار احیا قنوات را به جای خوبی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه مدل حرکتی ما در این طرح مدل مردمی و استفاده از مقنی های محلی است، افزود: توقع ما از وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح احیای قنوات شهرستان است.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت با بیان اینکه ۱۲ رشته قنات در روستاهای شهرستان ملایر در اولویت اجرای طرح احیا و لایروبی است، یادآور شد: نمایندگان از اعتبار خود برای این قنات ها اختصاص دادند و از وزارت جهاد کشاورزی نیز می خواهیم که اعتباری برای این ۱۲ روستا در نظر گرفته شود تا کار احیا قنوات این روستاها هرچه سریعتر انجام شود.

اعتبار مورد نیاز برای احیای قنوات به موقع و با کمترین تشریفات اداری به دست ما برسد

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه ملایر نیز آب را مهم ترین دغدغه روستاها دانست و گفت: ما از سال ۹۶ بدلیل کاهش بارندگی ها با مشکل کمبود آب مواجه بودیم.

سرهنگ حمیدرضا آقابیگی با بیان اینکه لایروبی قنوات مسکنی برای روستاییان است، ادامه داد: بسیج سازندگی تاکنون اقدام به لایروبی قنوات  دو روستای کمربنه و کهریز کرده که روستای کمربنه تکمیل و به بهره برداری رسیده اما روستای کهریز بدلیل کمبود اعتبار فعلا نیمه کاره است.

آقا بیگی بسیج سازندگی را همان مردمی دانست که بصورت سازماندهی شده در قالب گروه های جهادی ارائه خدمت میکنند و درخواست کرد: اعتبار مورد نیاز برای احیای قنوات به موقع و با کمترین تشریفات اداری به دست ما برسد تا بتوانیم تجهیزات را کامل و به موقع در اختیار گروه های جهادی قرار دهیم.

وی اعلام آمادگی کرد که گروه های جهادی بسیج سازندگی تمام توان خود را برای احیا و لایروبی قنوات روستاها بکار خواهند گرفت و افزود: اگر اعتبار تخصیص یافته به این بخش قابل ملاحظه باشد و تشریفات اداری آن کاهش یابد، سازمان بسیج سازندگی در کمترین زمان کار را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها وزارت جهاد كشاورزي احیای قنوات ثبت جهانی انگور میلیون تومان از محل وزارت جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی میلیارد تومان گروه های جهادی محل تسهیلات شهرستان ملایر لایروبی قنوات بسیج سازندگی استان همدان احیا قنوات برای احیا رشته قنات اراضی آبی کار احیا قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۶۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد انصاری گفت: با شروع ؛ یکی از برنامه های اصلی دولت سیزدهم احیا، مرمت و بازسازی قنوات کشور بود و این مهم در قالب بخشنامه به شهرستانهای هدف ارجاع شد. وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر ۱۷ رشته قنات به طول بیش از ۶ کیلومتر احیا؛ مرمت و بازسازی شد افزود: تا پایان امسال ۷ رشته قنات دیگر به طول ۲ کیلومتر هم به این مجموعه اضافه می شود.
انصاری  ادامه داد: شهرستان باشت دارای ۵۰ رشته قنات است که با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۴ این قنات ها بازسازی و احیا می شوند.
 رئیس جهاد کشاورزی باشت افزود: از آب این قنات ها  هزار و ۲۰۰ هکتار از زمینهای شهر باشت تحت آبیاری قرار خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت