Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ حسین قربان‌زاده، حقوقدان و رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره ایده تشکیل کانون وکلای اداری ایران گفت: این ایده از سال ۹۵ که در زمینه توسعه بازار خدمات حقوقی فعالیت‌هایی شروع شد وجود داشت؛ زمانی که مشخص شد علاوه بر فرصت‌های شغلی عرصه خدمات حقوقی قضایی یک بستر بسیار وسیع و بازار بکری نیز وجود دارد که خدمات غیر قضایی را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یعنی خدمات حقوقی که لزوما در مراجع دادگستری نیست و در همه ادارات و سازمان‌ها و نهادهای کشور وجود دارد و تا این لحظه مردم این امور را با وکالت مدنی یا محضری به کسی که به وی اطمینان دارند انجام می‌دهند.

به گفته این حقوق‌دان این فرصت‌های شغلی از بین رفته و کسی به سراغ آن نرفته است، در حالی که در دنیا به این فرصت‌های شغلی اهمیت بسیاری داده می‌شود و تشکل‌هایی ایجاد شده که این خدمات را به مردم ارائه می‌دهند. اینگونه هم مردم منتفع می‌شوند و هم طبیعتا کسانی که این فرصت شغلی برای آن‌ها ایجاد شده است. خصوصا در کشور ما که تقاضای بسیار تضمین شده‌ای برای اینگونه خدمات وجود دارد و در بخش عرضه نیز با توجه به این که تعداد بسیار زیادی فارغ التحصیل حقوق و رشته‌های دیگر داریم، افراد بسیاری هستند که می‌توانند در این زمینه خدمات را ارائه دهند.

قربان‌زاده با اشاره به شروطی که برای موفقیت این ایده لازم است، ادامه داد: حتما باید این مجموعه که تحت عنوان کانون وکلای اداری ایران از آن یاد کردم؛ خود مجوزی در حوزه تنظیم‌گری اخذ کند و در مرحله دوم بتواند با استانداردها و چارچوب‌ها پروانه‌ای به افراد متقاضی بدهد. البته این پروانه باید خیلی با جنس پروانه‌ای که برای مراجع قضایی صادر می‌کنند، متفاوت باشد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: برای مثال این پروانه در حوزه ارائه خدمات حقوقی غیرقضایی باید خیلی کاربردی‌تر و معطوف به یک تجربه حداقلی باشد و در عین حال آنچه اهمیت دارد این است که مسئولیت‌پذیری و احراز هویت به درستی صورت پذیرد؛ چون ممکن است افرادی سوءاستفاده‌هایی بکنند و یا افرادی مورد اعتماد قرار گیرند که حقوق افراد اصیل را به خطر بیندازند؛ در نتیجه کسانی که اصیل هستند باید حتما بتوانند به افرادی که برای آن‌ها پروانه صادر شده اعتماد کنند.

قربان‌زاده افزود: از طرف دیگر نهادهایی از جمله سازمان امور مالیاتی، گمرک، تامین اجتماعی، شهرداری‌ها، ادارات ثبت شرکت‌ها، وزارت صمت و بسیاری نهادهای دیگر که بیشترین تقاضا را دارند، بعد از اینکه احراز هویت شدند باید بدانند که این پروانه برای یک فرد مشخص صادر شده که یک تشکل رسمی پشت اوست و مزایا و امتیازاتی را برای این فرد در نظر بگیرند که برای سایر افراد قائل نیستند.

وی در پایان تاکید کرد: عملا هزینه مبادله‌ای که بازار خدمات حقوقی دارد از این طریق کاهش پیدا می‌کند و چون این خدمات از جنس خدمات همگن هستند و رقابت بین آن ها در پلتفرم‌ها امکان پذیر است با جنس پرونده‌های قضایی فرق دارد. مثلا فردی که می‌خواهد تغییر کاربری بدهد یا شرکتی را ثبت کند همگی از جنس خدماتی هستند که بسیار قابلیت استاندارد و الگو شدن دارند تا براساس آن افراد بتوانند با هم رقابت کنند و به نیابت از افراد اصلی یا موکل‌ها کارها را انجام دهند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حسین قربان زاده خدمات حقوقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد

ایسنا/لرستان نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: مساجد بدون جوانان و نوجوانان و بدون هیئت امنا و کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی هشتم اردیبهشت ماه، در جلسه قرارگاه استانی مساجد استان لرستان، که با حضور اعضای ستاد برگزار شد، اظهار کرد: ما هر آنچه که داریم از وجود پر خیر و برکت مساجد است، ما باید بتوانیم خدمات مسجد را خوب جلوه دهیم و به مردم خدمت‌رسانی کنیم.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی یک سری تشکیلات مانند پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، در کنار احداث و توسعه مساجد تشکیل شد که بسیار ضروری است و باعث شده به غیر از شرکت در نماز جماعت، جوانان و نوجوانان به واسطه برنامه‌های متنوع به مسجد سوق پیدا کنند.

شاهرخی بیان کرد: مساجد بدون جوانان و نوجوانان و بدون هیئت امنا و کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد، در سال‌های اخیر با توجه به نیاز مردم و حضور مستمر روحانیان و بسیجیان در محلات، تشکلاتی همچون ستاد تسهیلگری تشکیل شد که توفیقات خوبی در این راستا نصیب شده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: مجموعه امور مساجد استان نیز با صبر و حوصله اقدامات خوبی انجام داده، برنامه‌ها و مصوبات ارزشمندی را در راستای توانمندسازی ارکان مسجد عملیاتی کرده که تشکیل این ستاد و کارگروه دنباله همین موضوع است.

وی تأکید کرد: قرارگاه‌های مساجد باید باعث شود که روز به روز شاهد تغییر و تحول در سطح محلات و جامعه باشیم و انتظار است که با برگزاری چنین جلساتی، ظرفیت‌های استان در جهت رونق امور مساجد ارزیابی و آن‌ها را به کار بگیریم.

شاهرخی افزود: ما جوانان و نوجوانانی داریم که از بابت انقلابی‌گری و عقیدتی و کار جهادی از نسل گذشته اگر جلوتر نباشند عقب‌تر نیستند، در اختیار قرار دادن خدمات آموزشی، پژوهشی، تفریحی و سرگرمی از سوی سازمان‌ها، نهادها و ادارات مختلف به جد باید پیگیری شود، از آنجایی که این قشر از جامعه منبعی برای درآمد ندارند و مشتاقانه برای اوقات فراغت و کارهای فرهنگی مساجد مراجعه می‌کنند، باید این خدمات در اختیار آنان قرار بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه جهت پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی