Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-08@13:53:16 GMT

تشخیص بیماری با بوییدن نفس افراد!

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۹۱۵۴

محققان چینی در مطالعه اخیرشان از توسعه بینی‌های رباتیکی که می‌توانند با بوییدن تنفس افراد، بیماری‌های تشخیص داده نشده در آنها را شناسایی کنند، خبر داده‌اند. ناطقان: به نقل از اس اف، دانشمندان می‌گویند بینی رباتیک در آینده نزدیک می‌تواند بیماری‌های پنهان را به سادگی و تنها با بوییدن نفس بیمار، شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک گروه بین‌المللی از محققان دانشگاه ججیانگ چین در حال کار بر روی تکنیک‌های جدیدی است که ترکیبات شیمیایی موجود در تنفس، عرق و اشک افراد را تجزیه و تحلیل می‌کند چرا که این مواد شیمیایی به عنوان "اثر انگشت" برای شناسایی هزاران بیماری عمل می‌کنند.

دانشمندان این مفهوم را "ولاتومیک"(volatolomics) نامیدند و خاطرنشان کردند که این بینی رباتیک هنوز هم چندین قدم از کار در آزمایشگاه تا تبدیل شدن به یک محصول تجاری در دسترس برای پزشکان و مصرف‌کنندگان فاصله دارد.

 وقتی شخصی بوی یک عطر، یک گل تازه یا یک غذای خوشمزه یا بوی زباله را استشمام می‌کند، بینی او با ترکیبات آلی فرار مواجه می‌شود. این مواد شیمیایی از نقطه جوش پایینی برخوردارند و به راحتی تبخیر می‌شوند و به همین دلیل است که آنها "فرار" نامیده می‌شود.

هر موجودی خواه ناخواه در واقع ترکیبات آلی فرار(VOCs) را آزاد می‌کند. بدن این کار را برای دفاع، ارتباط و حتی تولید مثل انجام می‌دهد. با این حال، بدن ما همچنین در پاسخ به تغییرات بیولوژیکی مانند بیمار شدن به طور اتفاقی ترکیبات آلی فرار(VOCs) را آزاد می‌کند. محققان این مطالعه خاطرنشان کردند که انتشار این ترکیبات برای هر فرآیند بیولوژیکی منحصر به فرد است و هر کدام از ترکیبات یک ترکیب آلی فرار(VOCs)ایجاد می‌کنند که آنها را با بیماری های خاصی مرتبط می‌کند.

برای پزشکان، ولاتولومیک‌ها راهی برای شناسایی بیماری‌ها در مراحل اولیه رشد آنها ایجاد می‌کند. در بیماری‌هایی مانند سرطان این امر بسیار مهم است، زیرا درمان سرطان قبل از انتشار در سراسر بدن به طور قابل توجهی آسان‌تر است.

استفاده از یک ایده قدیمی در قرن بیست و یکم

اگرچه ولاتولومیک رشته نسبتا جدیدی است اما محققان می‌گویند مفهوم بوییدن نفس شخص برای شناسایی بیماری در واقع به زمان بقراط، پزشک یونان باستان و پین چیائو پزشک چین باستان برمی‌گردد.

اخیرا، دانشمندان هزاران امضای ترکیبات آلی فرار(VOCs)را طی پنج دهه گذشته شناسایی کرده‌اند. متاسفانه دانشمندان ۴۰ یا ۵۰ سال پیش فناوری لازم برای انجام کاری با این اطلاعات را نداشتند. اکنون، فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به دانشمندان این امکان را می‌دهد که از همه این داده‌ها استفاده کنند. در همین حال، حسگرهای نانوموادی مانند "eNose" می‌توانند به دقت اثر انگشت ترکیبات آلی فرار (VOCs)را که از غذا، نوشیدنی، آلودگی و افراد ساطع می‌شوند، تشخیص دهند.

چه موانعی در راه توسعه بینی رباتیک وجود دارد؟

در مطالعه جدید، محققان ابتدا تمام ترکیبات آلی فرار (VOCs) را که با بیماری‌هایی که از منابع بدنی ناشی می‌شوند ارتباط دارند را بررسی کردند. در بخش بعدی، آن‌ها به بررسی چالش‌های پیش روی دستگاه‌های تشخیص ترکیبات آلی فرار(VOCs) مانند "بینی الکترونیکی" و "بینی فوتونیک" پیشرفته پرداختند. محققان امیدوارند بررسی آنها نتیجه بخش باشد و بتوانند تمام شکاف‌هایی را که در این زمینه وجود دارد را شناسایی و حل کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nano Research" منتشر شده است. منبع: ایسنا برچسب ها: تشخیص ، بیماری ، بوییدن ، نفس افراد

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تشخیص بیماری بوییدن نفس افراد ترکیبات آلی فرار VOCs بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۹۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری

به گزارش مدیسن نت، پس از تجزیه و تحلیل خون ۲۰۰ زن سفیدپوست بریتانیایی که نیمی از آن ها به آرتروز زانو مبتلا بودند و نیمی دیگر مبتلا به این بیماری نبودند، محققان دریافتند که وجود برخی از نشانگرهای زیستی زنان مبتلا به آرتروز زانو را از زنان بدون این بیماری متمایز می‌کند.

دکتر «ویرجینیا بایرز کراوس»، نویسنده ارشد این مطالعه و جراح ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک کارولینای شمالی، گفت: «ما دریافتیم که می‌توانیم افرادی را که در معرض خطر ابتلا به آرتروز زانو هستند شناسایی کنیم، اما چیزی که هیجان‌انگیز بود این بود که هشت سال قبل از اینکه آن ها تغییراتی در اشعه ایکس داشته باشند، توانستیم آن را شناسایی کنیم.»

این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی است که در آن آزمایش خون ۷۴ درصد دقت در پیش‌بینی پیشرفت آرتریت زانو و دقت ۸۵ درصد در تشخیص آرتریت زانو را نشان داد.

در حالی که هیچ درمانی برای آرتروز زانو وجود ندارد، موفقیت درمان‌های جدید می‌تواند به شناسایی زودهنگام بیماری و کاهش سرعت پیشرفت آن بستگی داشته باشد.

محققان تاکید کردند که درست مانند بیماری قلبی، پوکی استخوان یا بیماری آلزایمر، آرتروز زانو نیز یک اختلال مزمن است که معمولاً در اواخر بیماری تشخیص داده می‌شود. به گفته محققان، با شناسایی زودتر آن، پزشکان به طور بالقوه می‌توانند این بیماری را قبل از اینکه ناتوان کننده شود، متوقف کنند.

کراوس گفت: «در واقع با شناسایی زودتر آن، می‌توانیم از ناتوانی، درد و بدتر شدن کیفیت زندگی جلوگیری کنیم.»

به گفته کراوس، اگر بیماران از طریق آزمایش خون متوجه شوند که در معرض خطر بالای آرتروز زانو هستند، می‌توانند تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند که شامل کاهش وزن، ورزش، تغذیه سالم یا حتی تزریق استروئید می‌شود.

محققان همچنین تاکید کردند که آرتروز زانو برای بیماران چیزی بیش از دردناک است: همچنین در بیشتر موارد منجر به تعویض مفصل می‌شود و بار اقتصادی زیادی ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بهترین راه تشخیص کبد چرب | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را بشناسید
  • تشخیص بیماری‌های خودایمنی با ۴ کیت دانش‌بنیان ایرانی
  • تشخیص بیماری‌های خودایمنی با ۴ کیت ساخته شده در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی
  • توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه
  • هوش مصنوعی قادر است بیماری‌های نادر را سال‌ها زودتر شناسایی کند
  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه تشخیص و درمان می‌شود؟
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید