Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@23:47:37 GMT

احتمال رخ دادن قله دوم کرونا در موج ششم

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۷۶۱۲

احتمال رخ دادن قله دوم کرونا در موج ششم

همشهری آنلاین -یکتافراهانی :با توجه به اینکه ویروس کرونا همچنان درحال پراکنده شدن و  تغییر است و هنوز هم جان انسان‌ها را می‌گیرد نبایداز آن غافل شد. در غیر این‌صورت و با توقف نظارت و پیگیری از سوی دولت‌ها، شاهد مشکلات بیشتری در این زمینه خواهیم بود.  

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  روند گسترش ویروس کرونا

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به آمارها و گزارش‌های هفتگی سازمان جهانی بهداشت در مورد روند گسترش ویروس کرونا در ایران و کشورهای همسایه می‌گوید: «در آخرین گزارش تا ۲۹ ماه جون (۸ تیر) از طرف  سازمان جهانی بهداشت؛ آفریقا پس از سپری‌کردن  قله اصلی، قله دیگری را تجربه می‌کند که حدود یک‌پنجم ارتفاع قله قبلی است؛ یعنی تعداد موارد هفتگی ابتلای جدید در آفریقا بعد از قله اصلی امیکرون، وقتی‌ سیر نزولی داشت؛ یعنی تعداد موارد روزانه و هفتگی به یک‌پنجم زمان اوج امیکرون رسیده است که کماکان هم  سیر نزولی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گفته یونسیان، همین اتفاق را در قاره آمریکا هم مشاهده می‌کنیم. یعنی کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی هم  قله‌ای را بعد از قله دوم تجربه می‌کنند که ارتفاع آن  تقریبا یک ششم قله اصلی است.  یعنی در آنجا هم بعد از آنکه اوج ابتلا به بیماری  را تجربه کرده‌اند، در حال حاضر، تعداد موارد ابتلا، سیر افزایشی  پیدا کرده تا به یک ششم تعداد موارد هفتگی  در زمان اوج  بیماری رسیده است.

وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران

این اپیدمیولوژیست می‌گوید در منطقه اروپا، جنوب شرق آسیا، منطقه‌ شرق و غرب خاورمیانه و شرق مدیترانه و همچنین در ایران نیز  ما کماکان  سیر صعودی داریم.

 یعنی اگر بخواهیم با توجه به وضعیت  قاره‌های دیگر در مورد ایران ظر بدهیم می‌توانیم  نتیجه بگیریم و  انتظار داشته باشیم که در ایران  هم شاهد وضعیت مشابهی مانند آنها خواهیم بود.  یعنی ممکن است شاهد قله مجددی با همان ارتفاع یک‌پنجم یا یک ششم قله قبلی باشیم. به عبارت دیگر انتظار می‌رود اگر کشورهای منطقه هم مشابه مناطق مذکور حرکت کنند؛ آنها هم شاهد تجربه مشابهی یعنی حدود یک‌پنجم تا یک ششم اوج قله قبلی باشند.

سیر نزولی در منطقه غرب اقیانوس

به گفته یونسیان، در منطقه غرب اقیانوس آرام سیر روند شیوع ویروس کرونا کماکان سیر نزولی دارد. یعنی در این مناطق  بعد از تجربه  قله‌ اصلی  بیماری؛ شاهد  قله کوچکی بودیم که البته  پس از آن سیر  نزولی داشتند.

وضعیت کشورهای همسایه

 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید  وضعیت بیماری در کشورهای همسایه؛ یعنی بحرین، قطر و عربستان که طی چند هفته اخیر سیر صعودی داشته‌اند، در حال‌حاضر  وضعیت پایداری پیدا کرده‌اند.

 در کشور روسیه نیز وضعیت  شیوع بیماری، نزولی شده  است. افغانستان  هم تقریبا روند باثباتی را تجربه می‌کند. یعنی می‌توان گفت این کشور هم  وضعیتی مشابه  کشورهای بحرین، قطر و  عربستان دارد.

روند صعودی بیماری در ایران

به گفته یونسیان، کویت، ترکیه، عراق، ایران و پاکستان کماکان روند بیماری کرونا سیر صعودی دارد. بنابراین  به‌نظر می‌رسد که ما داریم وارد یک سیر صعودی می‌شویم. یعنی انتظار داریم تعداد موارد ابتلا تا حدودی  بالا می‌رود.

این  اپیدمیولوژیست می‌گوید در حال حاضر  تعداد موارد تشخیص بیماری کرونا درایران بیشتر شده  و ممکن است طی روزهای آینده تعداد موارد منجر به مرگ هم کمی افزایش پیدا کند.

نگرانی از مراسم و اجتماعات پیش‌رو

به عقیده یونسیان آنچه در این گونه مواقع خیلی اهمیت پیدا می‌کند وقایع  و مناسبت‌های پیش رو است. یعنی  با توجه به اجتماعاتی که در دهه محرم خواهیم داشت و همچنین مراسم اربعین و متعاقب آن نیز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ممکن‌است  موج خفیف سیر  صعودی  که در حال‌حاضر  شاهد آن هستیم تشدید شود  و کم‌کم تبدیل به موج نسبتا شدیدتری هم  بشود.  

به همین خاطر بسیار مهم  است که در این گونه مراسم  حتما شرایط تهویه مناسب در نظر گرفته شود و همچنین بر لزوم  برگزاری مراسم در فضاهای  باز هم تاکید شود.

توجه به رعایت موارد پیشگیری از بیماری و واکسیناسیون

همچنین توصیه می‌شود  استفاده  از ماسک و  انجام واکسیناسیون به نوعی شرطی  برای حضور در مراسم در نظر گرفته شود.  در واقع با این تمهیدات نباید خیلی نگران افزایش جدی موارد ابتلا باشیم.  اما اگر تمهیدات  لازم در نظر گرفته نشود حتما با مشکلات بیشتری رو به رو  خواهیم بود.

چون توجه داشته باشیم کمتر از یک‌چهارم جمعیت ایران  هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند وکمتر از یک‌سوم جمعیت نیز هنوز دو دوز واکسن خود را کامل نکرده‌اند. یعنی این افراد  درواقع  هم می‌توانند خودشان را در معرض خطر قرار دهند و هم باعث بروز مشکل برای دیگران شوند.

کد خبر 687703 برچسب‌ها اميكرون كروناويروس كرونا در ايران واکسیناسیون ماسک - سلامت واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت اميكرون كروناويروس كرونا در ايران واکسیناسیون ماسک سلامت واکسن کرونا تعداد موارد ویروس کرونا حال حاضر سیر نزولی سیر صعودی یک پنجم یک ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۷۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ مریم طرزی- اگر می‌خواهید بدانید که چگونه درخواست افزایش حقوق کنید، راز آن برنامه‌ریزی و اعتماد به نفس است. بسیاری این کار برای شان سخت است و البته حق هم دارند. نمی توان انکار کرد که کار ساده ای نیست، موقعیت دشواری است و همواره این احتمال وجود دارد که پاسخ منفی دریافت کنید. با این حال، مانند خیلی چیزهای دیگر در زندگی، برای محقق شدنش باید ریسک کرد.

اولین قدم این راه  همیشه بررسی روند حقوق و دستمزد در بخشی است که در آن کار می کنید. علاوه بر این، اطلاع از سلامت مالی شرکتی که در آن کار می کنید نیز عنصری تعیین کننده است. پس از آن، تنها چیزی که باقی می ماند این است که یک استراتژی خوب برای دستیابی به آن میزان افزایش حقوق ترسیم کنیم.

 کوشیده ایم در این متن تمام توصیه ها را به طور مفصل شرح دهیم تا احتمال موفقیت شما بالاتر رود.

متن کامل را در سواد زندگی بخوانید (اینجا)

_____________________

درس های دیگری در سواد زندگی
مدرسه آموزش‌های دانش پایه و کاربردی عصر ایران

*شگرد "قصد متناقض" یا چگونه با درآغوش گرفتنِ مشکلات بر آنها چیره شویم؟

*صبر و انتظار را از نو بیاموزیم (+6 تکنیک برای پرورش صبر)

*5 فضیلت بی حوصلگی!

*خوشبختی چیست و چگونه به دست می‌آید؟ (+ توصیه هایی برای خوشبخت بودن)

*« ترازوی رنج و معنا » چگونه عمل می کند؟

*چگونه در لحظه زندگی کنیم (+ تمرین هایی برای ذهن آگاهی)

*اصرار بر حال خوب همیشه خوب نیست؛ حال بدمان را بپذیریم

*احساس مسؤولیت مان را کم کنیم!

*گاهی وقت‌ها هیچ کاری نکنید: هنر "بی عملی"

کانال تلگرامی سواد زندگی: savadzendegi@

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟