Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین،«مریم مسعودی‌فر» رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت وبا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس آزمایش‌های انجام شده تا امروز ۳۰ مورد در استان‌های کرمانشاه و کردستان به عنوان موارد قطعی ابتلا به وبا در کشور گزارش شده است.

وی افزود: در حال حاضر ابتلا به وبا محدود به استان‌های کردستان و کرمانشاه است و هنوز گزارشی در مورد مشاهده این بیماری در سایر استان‌های کشور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعودی‌فر در مورد دلایل تفاوت آمارهای دو استان کرمانشاه و کردستان با آمار رسمی وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی از آمارها هنوز در مرحله آزمایشگاهی و شهرستانی بوده و باید به مرحله تأیید دانشگاهی برسند، اما آنچه ما به عنوان وزارت بهداشت می‌توانیم عنوان کنیم این است که تا امروز آمار قطعی ابتلا ۳۰ نفر است.

عامل بیماری، وبای اوگاواست

این مقام مسئول وزارت بهداشت در مورد نوع وبای شیوع یافته در این دو استان کشور اظهار کرد: ما با گونه جدید با میکروارگانیسم متفاوتی از وبا روبه‌رو نیستیم چیزی که الان وجود دارد، همان وبایی است که پیش از این نیز شیوع داشته است. وبا بیوتایپ‌ها و سروتایپ‌های متفاوتی دارد، با این حال آنچه این روزها هم شیوع پیدا کرده است همان سروتایپ «اوگاوا» است که قبلا هم در کشور وجود داشته است.

وی همچنین در مورد دلایل طغیان وبا در این دو استان کشور نیز گفت: در ابتدا تمامی موارد افرادی بودند که سابقه سفر به عراق داشتند، اما پس از آن افرادی که مبتلا شدند در تماس با کسانی بودند که به عراق سفر کرده بودند.

این مقام وزارت بهداشت اظهار کرد: در مبادی ورودی کشور، وزارت بهداشت پایگاه‌های مراقبت مرزی را دارد که در آنجا به شناسایی افراد مشکوک به بیماری می‌پردازد. عمده مواردی هم که شناسایی شده‌اند، توسط این پایگاه‌ها شناسایی شده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: خوشبختانه تا امروز هیچ‌گونه مورد فوتی در میان این مبتلایان وجود نداشته است.

انتظار وبا و بیماری‌های عفونی گوارشی وجود داشت

«آمتیس رمضانی» دبیر انجمن عفونی ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت وبا در کشور اظهار کرد: همیشه این طغیان‌ها را در مورد وبا داشته‌ایم و چیز جدیدی نیست. البته ما بعد از کاهش موارد کرونا، انتظار بروز برخی از بیماری‌های عفونی و به ویژه بیماری‌های گوارشی به دلیل گرمای هوا، احتمال آلوده بودن آب و همچنین آلوده بودن غذا در رستوران‌ها را داشتیم. کما اینکه چنین چیزی هم رخ داده و اکنون میزان این بیماری‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وبا هنوز اپیدمیک نیست

وی با بیان اینکه علی‌رغم ابتلای این افراد به وبا هنوز نمی‌توان گفت که وبا در کشور اپیدمیک شده است، گفت: این شرایط فعلا طغیان در یک منطقه است، برای اینکه بگوییم اپیدمی باید موارد مختلفی را به صورت همزمان در چند استان ببینیم. ما سال‌های گذشته موارد وبا را در برخی شهرها دیده‌ایم و امسال در یک منطقه دیگر آن را مشاهده کرده‌ایم. بر همین اساس در حال حاضر نیز وبا در کردستان و کرمانشاه نیز یک طغیان است که قطعا باید یک کانونی داشته باشد و باید به لحاظ اپیدمیولوژیک بررسی شود.

رمضانی افزود: با توجه به علامت این بیماری که یک اسهال آبکی است، ممکن است این علائم را در برخی شهروندان مناطق دیگر هم داشته باشیم و گزارش‌هایی هم در این رابطه وجود داشته باشد، اما هنوز هیچ یک از این موارد قطعی نشده است و نمی‌توان گفت وباست.

کد خبر 687807 منبع: ایلنا برچسب‌ها سلامت وزارت بهداشت و درمان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت وزارت بهداشت و درمان وزارت بهداشت وبا در کشور بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان عاری از بیماری مالاریا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، همایون امیری با اشاره به ۲۵ آوریل روز جهانی مالاریا گفت: سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری روزی به نام روز جهانی مالاریا، بر مبارزه جمعی و آگاهانه با هدف جهانی عاری از مالاریا، تاکید می‌کند. شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۴، «پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا به ویژه در مناطق محروم» تعیین شده است.

وی افزود: مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی شناخته شده در جهان است و هنوز در بسیاری از کشور‌ها از مشکلات مهم بهداشتی است. انگل این بیماری توسط نیش پشه‌های آنوفل آلوده، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل و موجب بروز بیماری می‌شود. پشه آنوفل بومی ایران است.

امیری با بیان اینکه در تمام مناطق کشور، گونه‌های مختلف این پشه وجود دارد، ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین علائم بیماری شامل تب، لرز، تهوع و استفراغ، خستگی و رنگ پریدگی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: با توجه به اهمیت این بیماری، بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران برنامه حذف مالاریا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی می‌گوید: در خوزستان با انجام اقداماتی مانند بیماریابی فعال، اجرای نظام مراقبت سندرمیک و اجرای مراقبت حشره‌شناسی، در ۱۰ سال اخیر هیچ موردی از «انتقال محلی» بیماری مالاریا مشاهده نشده و همه بیماران شناسایی‌شده، در خارج از خوزستان آلوده شده‌اند و این روند موجب شده است خوزستان به هدف حذف مالاریا دست یابد.

همایون امیری افزود: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و پرسنل بهداشت علاوه بر اینکه در طول ماه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد رصد می‌کنند، در صورت شناسایی یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان؛ همه مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.  

دیگر خبرها

  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا