Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حمیدرضا آیت الهی در مطلبی پیرامون باز اندیشی آراء شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز، نوشت: از شهادت استاد مطهری حدود نیم قرن می‌گذرد. حیات فکری شهید مطهری تقریبا به دو نیم قرن تقسیم می‌شود. نیم قرن اولیه دریافت، تنظیم، ارائه و تبلیغ اندیشه پرصلابت و پرثمر ایشان و نیم قرن دوم حضور پر نشاط در عرصه فکری جامعه اسلامی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انقلاب اندیشمندان و دلسوزان بسیاری به میدان آمده‌اند و زحمات ارزشمندی کشیده‌اند ولی هنوز وقتی جوانی می‌خواهد از اندیشه استوار اسلامی و شیعی عطش خود را فروبنشاند و آبی گوارا بر جانش نشیند بازهم ناگزیر هستیم که او را به نوشته‌های استاد مطهری که ۶۰ سال پیش به آن‌ها پرداخته است ارجاع دهیم. چرا علی رغم مزایای بی‌شماری که اندیشمندان ما پس از انقلاب پیدا کرده‌اند و تماس نزدیکی که با نیازهای نوپدید پیدا کرده‌اند نمی‌توانند همچون مطهری، حضور اثرگذار داشته باشند؟

مساله محوری، همه جانبه نگری، مواجهه فعال با مسائل نوپدید و چند عامل مهم روش خاص شهید مطهری بوده است که او را اینگونه سرزنده نموده است.

در این مقاله در نظر است روش شهید مطهری در جذب و پردازشگری اندیشه اسلامی بازنموده شود (همان که دیگران نتوانسته‌اند بکار گیرند) تا نشان داده شود چرا شهید مطهری هنوز سرزنده در حلقه اندیشه ورزی ما حضور فعال دارد ولی بسیاری آثار به روزِ اندیشمندان ما از این قافله بازمانده اند؟ مساله محوری، همه جانبه نگری، مواجهه فعال با مسائل نوپدید و چند عامل مهم روش خاص شهید مطهری بوده است که او را اینگونه سرزنده نموده است. بدیهی است روش استاد دال بر پاسخگویی او به همه مسائل نیست و روش اندیشه ورزی او نشان می‌دهد که توقع نابجایی است که بخواهیم از روشنگری او در نیم قرن اولیه، هر پرسش جدیدی را به جواب برسانیم. مگر آنکه روش او را بکار گیریم و با اسلوب او حضوری فعال در اندیشه ورزی پیدا کنیم.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید مطهری اندیشه ورزی مساله محوری همه جانبه نگری اندیشه ورزی شهید مطهری نیم قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۲۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است

به گزارش خبرنگار مهر، حبیبه شاهنده صبح سه شنبه در آئین تجلیل از اساتید مدرسه علمیه ثامن الحجج (عج) پارس آباد با اشاره به جامعیت علمی و شخصیتی شهید مطهری (ره) وی را به عنوان الگو و نمونه کامل یک مبلغ و مروج دین معرفی کرد.

وی علامه مطهری (ره) را شخصیتی عظیم برای انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: علامه مطهری (ره) اسلام‌شناسی بزرگ، عالمی آگاه و اندیشمند و فیلسوفی توانا بود.

مدیر مدرسه علمیه ثامن‌الحجج (عج) پارس‌آباد افزود: به اذعان امامین انقلاب شهید مطهری (ره) به دلیل برخورداری از شخصیت جامع علمی و بصیرتی از نوادر عصر حاضر است به طوری که آثار دینی و علمی ایشان همیشه پاسخگوی شبهه‌ها و مسائل دینی و بصیرتی از دیرباز تاکنون است.

شاهنده با بیان اینکه شخصیت جامع شهید مطهری بهترین الگو برای طلاب در فهم نیاز زمانه است، افزود: شهید مطهری در روزگار خود به افکار، باور، عقاید و شبهه‌های موجود در جامعه تسلط داشت و عمده‌ترین سوالات قشر جوان و تحصیل کرده و روشنفکر کشور را استخراج می‌کرد و با تفکر و فلسفه اسلامی و منطق قرآنی به آنها پاسخ می‌داد.

وی با اشاره به جامعیت علمی و شخصیتی شهید مطهری (ره)، تصریح کرد: شهید مطهری نمونه کامل یک مبلغ دین متناسب با زمان بود و به دلیل داشتن تعهد و مسئولیت دینی بالا وارد عرصه تعلیم، تعلم، تبلیغ و تألیف و پژوهش شد و در عرصه‌های مختلف فلسفی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، فقهی، تاریخی قلم زد و سخن گفت.

کد خبر 6098937

دیگر خبرها

  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است
  • ۲۲۰۰ گروه جهادی در کرمانشاه فعال هستند
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • کلید حل تمام مسائل کشور در دل تعلیم و تربیت نهفته است
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند
  • کسی احساس تکلیف کند در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود
  • یادواره شهدای نیر با محوریت فضائل استاد شهید مطهری
  • سه جریان مخالف استاد مطهری
  • کنایه تند وزیر به آمران حجاب :هل الدین الا البغض
  • کنایه تند ضرغامی به برخورد آمران حجاب