Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@04:05:04 GMT

جلیل رسولی: رئیس موزه هنرهای معاصر قلب من را شکست

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۳۴۶۶

جلیل رسولی: رئیس موزه هنرهای معاصر قلب من را شکست

استاد پیشکسوت خوشنویسی با انتقاد از مشکلات فعالان عرصه خوشنویسی از عدم برگزاری نمایشگاه خود در موزه هنرهای معاصر گلایه کرد و گفت: من ۶۰ سال است که با مضامین فاخر در حال خوشنویسی هستم و این نحوه برخورد موزه هنرهای معاصر با امثال من مناسب نیست. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛  استاد جلیل رسولی چهره ماندگارهنرخوشنویسی ونقاشیخط، پس از یازده سال نمایشگاه خوشنویسی «درخت دوستی بنشا‌ن» را در ایران برپا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد پیشکسوت تازه ترین آثارخودرا در گالری گویا به نمایش می گذارد. در مرحله اول نمایشگاه، آثارخوشنویسی استاد رسولی ارائه خواهدشد. در دومین مرحله، درفصل پاییز آثار نقاشیخط استاد به نمایش در خواهد آمد. آثار مرحله اول در دهه نود نگاشته شده و برآیندی از آثار سنتی با نگاه نوین و امروزی، است. گالری گویا  از تاریخ جمعه هفدهم تیرماه تا ششم مردادماه 1401 میزبان علاقه مندان خواهد بود.

استاد جلیل رسولی در نشست رسانه‌ای این نمایشگاه گفت: قرار بود در ابتدا نمایشگاه «درخت دوستی بنشان» در موزه هنرهای معاصر برگزار شود اما من هرچه منتظر تماس و اعلام رئیس موزه شدم خبری به من ندادند،در صورتی که قرار بود خودشان با من تماس بگیرند. اما به هر حال این موضوع سبب خیر شد و حالا نمایشگاه من در یک بخش خصوصی برپا می‌شود.

وی درباره دلایل عدم برپایی نمایشگاه در موزه توضیح داد: شاید آنها تشخیص دادند که بهتر است یک نمایشگاه هنر مدرن و مفهومی را به نمایش بگذارند تا آثار خوشنویسی من را. البته قصد گلایه نداشتم و میخواستم در نشست خبری اعلام کنم دلیل نمایش آثار در این گالری نزدیکی آن به خانه من است اما سوالات خبرنگاران باعث شد بیشتر توضیح دهم. البته مدیر گالری گویا هم از دوستان من است و خوشحالم که آثار در اینجا به نمایش در می‌آید.

استاد رسولی که نام نوشت فیلم «محمد رسول‌الله» و بیت فردوسی بر اسکناس 50 هزار ریالی را به عهده داشته درباره پیشینه فعالیت‌های خود تصریح کرد: من 60 سال است که با تمام رنجها و مشکلات خوشنویسی می‌کنم و در کشورهای متعدد خارجی نمایشگاه داشتم. داوری ارسیکا را برعهده داشته‌ام و معتقدم آنقدر که کشورهای عربی و ترکیه به هنر خوشنویسی و من احترام گذاشته‌اند در داخل کشور این احترام را ندیدم.

وی افزود: هیچگاه به دنبال فروش آثار و کسب درآمد نبودم و آثارم بیشتر مبتنی بر اعتقاداتم است. من در جهان با هنرمندان متعددی برخورد داشتم از بی دین و بی مذهب تا شیعه و سنی، گاهی در این برخوردها پیش می‌آمد که به من می‌گفتند تا کی می‌خواهی حسن (ع) و حسین (ع) را بنویسی؟ من در پاسخ توضیح می‌دادم که به شدت به حضرت علی اعتقاد دارم و اصلا خوشنویس شدم که حسن (ع) و حسین (ع) را بنویسم.

استاد رسولی با اشاره به مشکلات فعالیت در حوزه خوشنویسی بیان کرد: متاسفانه هنرمند خوشنویس تا از دنیا نرود و یا به دلیل بیماری دیگر نتواند بنویسد آثارش ارزش لازم را پیدا نمی‌کند. این موضوع شاید برای افرادی مثل من خیلی مصداق نداشته باشد اما هنرمندان جوان با آن درگیر هستند. متاسفانه برخی بی اخلاقی‌ها هم رایج شده و من در یک گالری اثر بی‌هویتی را به نام خودم دیدم و این موضوع چندباری پیش آمده است.

خوشنویسی که چشمانش را برای شاگردانش از دست داد/ درخواست پیشکسوت موسیقی از همایون شجریانسرگذشت برادران میرخانی؛ خوشنویسی که پس از کتابت قرآن دیگر ساز ننواخت!نمایش فراکتیبه‌های خوشنویسی در نمایشگاه گفتمان اندازه

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر خوشنویسی موزه هنرهای معاصر خوشنویسی موزه هنرهای معاصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نویزآف» در گالری بام

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ امیرعباسی گفت: «نویزآف» سومین نمایشگاه انفرادی من است.  در این مجموعه متأثر از سانسور احساسات و عواطفی که درهر دوره‌ای شاهد آن هستیم و در زمان خودش دیده و شنیده نمی‌شوند به سراغ نوار‌های کاست رفتم.

وی افزود: نوار کاست که امروزه تبدیل به یکی از آیکون‌های پاپ شده است ما را به دنیای نوستالژی فرامی‌خواند. نوار‌هایی که شاید در زمان خودشان شنیده نشده‌اند یا شکسته شده‌اند. این مجموعه شامل هفت نقاشی و پنج میکس مدیا است.

عباسی با بیان این مطلب که هنرمند جست وجوگری است؛ گفت: هنگام خلق مجموعه جدیدم احساس کردم، شیوه اکسپرسیو بهتر جواب می‌دهد، از این رو با مجموعه جدید تغییر سبک دادم.

عباسی در استیمنت این نمایشگاه عنوان کرده است؛  «نویز آف گذشته هر انسان  نقش برجسته‌ای در احوال امروزش دارد. آنچه در گذشته رخ می‌دهد، در حال حاضر، شامل تغییرات و برساخت‌هایی می‌شود که توالی زمان، فرهنگ و سیاست بر آن تحمیل کرده است. اشیا نیز در برساخت زبان وفرهنگ دگرگون می‌شوند و این دگرگونی در مقابل دیدگان ما مسیری متضاد را طی می‌کند. اگر چه گاهی این سلب واقعیت یا تحریف در شکل نوستالژیک آنها تاثیری نمی‌گذارند، اما قابل توجه است.

در مجموعه پیش رو، نوار‌ها استعاره‌ای از بر ساخت زبانی و فرهنگی جوامعی نظیر ما هستند. این وارانه سازی، امروز از آن جهت برجسته شده است که نمود آن در زندگی ما، شکلی طنز گونه و قابل تامل پیدا کرده است. چیزی که در گذشته، گاهی با سانسور همراه بوده است و امروز طی فرآیندی فرهنگی، در دایره ایدئولوژیک نهاد حاکم قرار ندارند. چیزی دگرگون و فراموش شده، که ماهیت واقعی از آن سلب شده تا نوعی معنا سازی وارانه اتفاق بیافتد. اما امروز در مسیری متفاوت، اما بی اثر و تنها نوستالژیک در ذهن ما نقش بسته است.»
 
امیرعباسی متولد ۱۳۷۶ در تهران است، تاکنون آثارش را در سه نمایشگاه انفرادی و چندین نمایشگاه گروهی در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است. در دو نمایشگاه نخستش، «اوتاکو» و «۵۲ هرتز» شخصیت‌های انیمیشنی را به جهان آثارش فرا خوانده بود.
 
نمایشگاه نویزآف تا ۱۱ اردیبهشت در گالری بام  واقع در خیابان مطهری، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان خدری، پلاک ۲، زنگ ۲
میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • سومین پالت از تریلوژی رنگ افتتاح می‌شود
  • نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • «نویزآف» در گالری بام
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود