Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@02:19:06 GMT

کاشی‌های ایاصوفیه ترک خورد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۴۶۱۲

کاشی‌های ایاصوفیه ترک خورد

تعدادی از کاشی‌های مرمر کف بنای تاریخی ایاصوفیه در استانبول توسط ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده برای تمیز کردن ساختمان، ترک خورده است.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روزنامه ترکیه‌ای جمهوریت، بنای تاریخی ایاصوفیه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی و فرهنگی در جهان در نظر گرفته می‌شود که همزمان مورد احترام و توجه مسیحیان و مسلمانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنا بین سال‌های ۵۳۲ و ۵۳۷ میلادی توسط امپراتور روم شرقی، «ژوستینین اول»، زمانی که این شهر به عنوان قسطنطنیه شناخته می‌شد، ساخته شد و یکی از بزرگترین نمونه‌های معماری دوران بیزانس محسوب می‌شود. این بنا در ابتدا بزرگترین کلیسای جامع مسیحیان در جهان بود، اما پس از سقوط قسطنطنیه به امپراتوری عثمانی در سال ۱۴۵۳ به مسجد تبدیل شد. مصطفی کمال آتاتورک ـ رهبر ترکیه ـ ایاصوفیه را در سال ۱۹۳۵ میلادی به موزه تبدیل و اعلام کرد که آن را به روی مردم باز می‌کند تا همه ملت‌ها و مذاهب بتوانند از آن دیدن کنند.

تصویر آسیب به کف مرمر بنای تاریخی ایاصوفیه استانبول

تغییر وضعیت دوباره ایاصوفیه از موزه به مسجد در سال ۲۰۲۰ میلادی، نگرانی متخصصان میراث فرهنگی را برانگیخت، زیرا این بنا از اداره آثار باستانی، که بخشی از وزارت فرهنگ ترکیه بود به زیر مجموعه اداره امور مذهبی منتقل شد.

در طول تاریخ طولانی این بنا، آثار و موزاییک‌های بی‌شماری گم شده، دزدیده شده یا آسیب دیده است. از زمان تبدیل دوباره آن به مسجد نیز گزارش‌هایی مبنی بر دیگر اشکال آسیب‌دیدگی در این مکان از جمله، دروازه امپراتوری که قدمت آن به قرن ششم بازمی‌گردد، منتشر شده است. این دَر که به عنوان دَرِ توبه شناخته می‌شود، حاوی نمادی از عیسی مسیح در کنار مریم مصر و تئوتوکوس است که همه آن‌ها از مقبره مقدس در اورشلیم آورده شده‌اند.

این حوادث پرسش‌هایی را درباره چگونگی حفظ این مکان ایجاد کرده است. «ماری ایو لافونتن»، مورخ هنر که به مطالعه درباره هنر قرون وسطی و شیوه‌های حفاظت آن می‌پردازد، می‌گوید: در حالی‌که حفاظت از چنین بنای مهمِ معماری هرگز بدون دشواری‌های خاص خودش نیست، اهمیت دارد که به خاطر داشته باشیم مکان‌های مقدس، اعم از کلیسا یا مسجد، همواره برای استفاده روزانه در نظر گرفته شده‌اند.

این مورخ هنر افزود: به عنوان مورخ هنر و یکی از حافظان آثار تاریخی، تنها می‌توان امیدوار بود که بازدیدکنندگان، چه مذهبی و چه غیرمذهبی و همچنین دولت‌هایی که مراقبت و نگهداری از میراث فرهنگی ملموس را برعهده دارند با احترام با این بنای معماری، رفتار کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ایاصوفیه استانبول ، میراث تاریخی یونسکو ، ترکیه ، میراث فرهنگی ، روم باستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایاصوفیه استانبول میراث تاریخی یونسکو ترکیه میراث فرهنگی روم باستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ به گفته مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان با محوریت کارخانه عظیم و تاریخی ریسباف در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نمایشگاه ایران اکسپو به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد.
امیر کرم‌زاده، مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف را یکی از مهمترین و زیباترین بنا‌های صنعتی و تاریخی کشور معرفی کرد وافزود: مقرر است این کارخانه به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.
نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ درتهران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری به‌منظور نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازار‌های بین‌المللی است که در این دوره از نمایشگاه، غرفه اصفهان به معرفی توانمندی‌های صادراتی استان با رویکرد و ارائه زنجیره ارزش‌های راهبردی به‌ویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت.
دراین رویداد همچنین بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری به‌ویژه ۱۲ طرح برتر گردشگری در غرفه اصفهان معرفی شد.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: تفاهم‌نامه‌های توسعه گردشگری با ۶ استان تهران، یزد، فارس، کرمان، قم و خراسان رضوی به‌منظور تعامل و همفکری بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان‌ها در این نمایشگاه منعقد شد.

دیگر خبرها

  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد