Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس: ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ (۳ ژانویه ۲۰۲۰) خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی و همراهانش پس از خروج از فرودگاه بغداد با ۲ موشک هلفایر شلیک شده از پهپاد MQ-9 آمریکا مورد حمله قرار گرفت. ترور محصول عملیات مشترک «سازمان CIA» و «ارتش آمریکا» بود. عملیات ترور نیز با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا سردار سلیمانی به بغداد رفت؟

نخست‌وزیر وقت عراق در مستند الساعة الاخیرة (یک ساعت آخر) از مفاد مکالمه تلفنی خود با ترامپ ۳ روز قبل از ترور خبر داد. «عادل عبدالمهدی» گفت:‌ «ترامپ با من در شب سال نو تماس گرفت. ترامپ گفت که آمریکایی‌ها بخوبی ایرانی‌ها را نمی‌شناسند بلکه عراقی‌ها کسانی هستند که آنها را خوب می‌شناسند. [من] به او گفتم ایرانی‌ها می‌گویند دنبال جنگ نیستند. همان‌طور که آمریکا [جنگ] نمی‌خواهد.»

عبدالمهدی در ادامه گفت که به ترامپ پیشنهاد دادم یا با ایرانی‌ها مستقیماً مذاکره کند یا به توافقات ضمنی (مانند آنچه از سال ۲۰۰۳ حاصل شده) روی آورد. ترامپ نیز چراغ سبز نشان داد و در پاسخ گفت: «شما مذاکره کنندگان خوبی هستید. آنچه می‌توانید در این راستا انجام دهید. ما برای آن آماده‌ایم!»

نخست‌وزیر وقت عراق سپس از یک دعوت رسمی برای سفر شهید سلیمانی به عراق برای رایزنی خبر داد. او ماجرای دعوتنامه را در مستند الرحلة الاخیرة (آخرین سفر) بیان کرد.

«عادل عبدالمهدی» در این مستند با بیان اینکه برای میانجیگری میان ایران و عربستان به ریاض رفته بود، گفت: «با پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعد این کشور دیدار و موضوع را مطرح کردیم. آن‌ها گفتند بسیار خوب ما نامه ای برای شما ارسال خواهیم کرد و تو آن را به دست طرف ایرانی برسان.»

عادل عبدالمهدی در ادامه گفت: من پیام را به دست سردار سلیمانی رساندم و [حاج قاسم] نیز گفت ما به این پیام پاسخ خواهیم داد. بعد از آن شهید سلیمانی را دیدم و به او گفتم پاسخی به من ندادید؛ سردار سلیمانی گفت در سفر بعدی پاسخ ایران را خواهم آورد. سفر بعدی آخرین سفر سردار بود و حاج قاسم سلیمانی در بغداد به شهادت رسید.

نخست وزیر وقت عراق می‌گوید عملیات ترور تصمیمی نبود که یکی دو روزه گرفته شده باشد و قاعدتاً تصمیم نهایی از مدت‌ها قبل اتخاذ شده بود.

تنها تروریسم دولتی تاریخ معاصر جهان!

ترور سردار سلیمانی اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ روابط بین الملل جهان است. این اقدام به قدری عجیب و نامتعارف بود که «بنجامین فرنز» از دادستان‌های ارشد دادگاه جنایات جنگی جنگ دوم جهانی علیه نازی‌های آلمان (موسوم به نورنبرگ)، ترور سردار سلیمانی را مایه شرمساری آمریکا دانست.

«فرنز» نوشت: «دستور [ترور] ژنرال سلیمانی ناقض تمام آن چیزی بود که آمریکا در نورنبرگ حامی آن بود و باعث شرمساری کشور بزرگ ما شد. لطفا این دیدگاه را با همه خوانندگان خود به اشتراک بگذارید.»


توئیت «بنجامین فرنز» دادستان دادگاه جنایات جنگی جنگ دوم جهانی

 

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه است. کالامارد گزارشی در خصوص ترور سردار سلیمانی تنظیم کرده. او در گزارش خود به این جمع بندی رسیده است: «آمریکا با این اقدام قانون بین‌المللی حقوق بشر را نیز نقض کرده و به نظر من ترور سردار سلیمانی یک قتل خودسرانه بود که مسوولیت آن برعهده آمریکاست.»

کالامارد معتقد است:‌ «اگر مسئولی بلندپایه در یکی از این کشورهای به اصطلاح دموکراتیک به این شیوه ترور شده بود، به نظر من می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که آن کشور، ترور آن مسئول را اقدامی خصمانه و اعلام جنگ می‌دانست.»

 


«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترور غیرقانونی و خودسرانه

 

ترور سردار سلیمانی اولین ترور یک مقام رسمی نبود. ترور «کندی» رئیس جمهور آمریکا، ترور ولیعهد اتریش پیش از جنگ جهانی اول، ترور ناصر الدین شاه قاجار و ترور سلطان عبدالعزیز عثمانی از جمله این موارد است.

ولی جنایت فرودگاه بغداد اولین ترور مقام رسمی یک کشور پس از جنگ جهانی بود که از سوی یک دولت رسمی طراحی و اجرا شد. این در حالی است که هیچ رژیمی در جهان تاکنون مسئولیت ترور دانشمندان ایرانی در کف خیابان‌های تهران را برعهده نگرفته است. ترورهایی که قطع به یقین «رژیم تروریستی تل آویو» پشتیبان آن بوده است.

این جنایت فرودگاه بغداد در شرایطی رخ داد که سردار سلیمانی حامل یک پیام دیپلماتیک از سوی تهران بود. عادل عبدالمهدی نیز درصدد بود تا در باب روابط تهران - واشنگتن  مباحثاتی را با سردار سلیمانی مطرح کند. این موضوعی است که ۳ روز قبل از ترور در مکالمات نخست وزیر وقت عراق و رئیس جمهور آمریکا بدان پرداخته شد. امّا آمریکا در اقدامی خودسرانه و عجیب دست به ترور غافلگیرانه زد!

این ترور از سوی کشوری رخ داد که مدعی است قدرتمندترین ارتش تاریخ جهان را دارد (به تعبیر اوباما) ولی شهامت اعلام جنگ علنی به سردار در بغداد را نداشت و ناغافل مقام نظامی ایران را ترور کرد. جنایتی که نیاز به مهابت خاص نداشت.

امّا نکته‌ این جنایت استاندارد دوگانه آمریکا است که قوانین بین الملل را با چارچوب دلخواه خود تفسیر می‌کند. تنها کشوری که از بمب اتمی در جهان استفاده کرده است، در روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ اولین تروریسم دولتی جهان پس از جنگ جهانی دوم را به نام خود ثبت کرد.

این استاندارد دوگانه موضوعی است که چامسکی فیلسوف و تاریخ‌دان برجسته آمریکایی نیز بدان اشاره کرده است. نوام چامسکی در این رابطه گفت: «قتل [سردار] سلیمانی ... اقدامی بسیار خطرناک بود. چنین چیزی در خلال جنگ جهانی دوم و حتی جنگ سرد نیز رخ نداد. مانند این بود که ایران تصمیم می‌گرفت پامپئو و یکی از فرماندهان عالی رتبه همراهش را در فرودگاه مکزیکوسیتی به قتل برساند ... ولی در اینجا (آمریکا) مورد تحسین قرار گرفت که واقعاً شوکه‌کننده است و نشان داد که تفکرات داخلی در آمریکا تا چه حد افراطی هستند و آمریکا یک کشور یاغی است که نسبت به تعهدات بین‌المللی بی‌تفاوت است و کاری که بخواهد را انجام می‌دهد.»

نیروهای مسلح ایران نیز پنج روز بعد از ترور سردار سلیمانی پایگاه عین الاسد را کوبید. این حمله بزرگترین حمله موشکی به پایگاه ارتش آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم از سوی یک کشور خارجی بود. ایالات متحده تاکنون منکر تلفات نیروهای خود در این حمله موشکی شده است.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوق بشر آمریکایی جنگ بشر سردار سلیمانی ترور تروریسم دولتی ترور سردار سلیمانی نخست وزیر وقت عراق عادل عبدالمهدی جنگ جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران تحریم‌ها را به فرصتی برای تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی تبدیل کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 748371

دیگر خبرها

  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • زیرساخت های بردسکن نیازمند رسیدگی فوری از سوی مسوولان استان است
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی