Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آرش حیدری» عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به آسیب کالایی‌شدن مقوله کتابخوانی، نگاه‌های معطوف به توسعه کتابخوانی را نشانگر وجود بحرانی معرفتی در جامعه عنوان کرد.

پنجمین همایش «کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران» را انجمن جامعه‌شناسی ایران در واپسین روزهای خردادماه برگزار کرد.

تارنمای انجمن جامعه‌شناسی ایران در این زمینه نوشته است: این همایش به موضوع «دگرگونی‌ها و پایداری‌های جامعه ایران: امیدها و بیم‌ها» اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار نمی‌رود دگرگونی‌های وسیع و ژرف به‌یکباره متوقف شوند یا تغییر جهت دهند یا حتی از شدت آن‌ها کاسته شود. دگرگونی‌ها به شدت ادامه دارند و هم می‌توانند زمینه‌سازِ پویش‌ها، جنبش‌ها و نهادمندی‌هایی باشند که جامعه را به سمت توسعه ظرفیت‌های ملی برای آفرینشِ معنی، کاهش بحران‌های اجتماعی، رفع مشکلات، تقویت ظرفیت‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و بهبود زندگی مردم سوق دهند، هم می‌توانند زمینه‌ساز ناتوانی جامعه از ایجاد و بسط معنی، ارزش و هنجار و موجب وقوع بحران‌هایی باشند که همبستگی اجتماعی و ملی و خوشبختی آحاد جامعه را تهدید می‌کنند.

این انجمن مهم‌ترین هدف همایش را ایجاد امکان گفت‌وگو و مباحثه اصولیِ جمیع اهالی علوم اجتماعی، صاحب­نظران، اندیشمندان و علاقه‌مندان درباره ایران، آثار دگرگونی‌های اجتماعی ایران در سده اخیر و چشم‌اندازهای گوناگونِ اُمیدآفرین یا بیم‌زای آینده این دگرگونی‌ها معرفی کرده است. 

«آرش حیدری» عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ در نشست «کتاب و خواندن در جامعه ایران معاصر» سخنرانی با عنوان «کتاب نخوانی ایرانیان و مساله فرهنگ: جستاری انتقادی پیرامون پژوهش های انجام شده در زمینه کتاب و کتاب خوانی در ایران معاصر» ارائه کرد که شرح آن در ادامه آمده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ: سازوکارهای حکمرانی به شکل بسیار جالبی مسائل اداری و سازمانی خود را به مسائل اجتماعی و پژوهشی محققان تبدیل کرده است

جامعه ایران و یک بحران معرفتی عجیب و عمیق 

آرش حیدری مواجهه‌ای انتقادی با الگوی طرح مساله «ایرانی کتاب‌نخوان» و زمینه‌ها و نتایج گفتمانی آن را مطرح می کند و می‌گوید: جامعه ایران امروز دچار یک بحران معرفتی عجیب و عمیق است؛ در حالی که نظامات و ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ما به طرز عجیبی در حال تغییر هستند و نظامات گفتاری ما در فهم و مفهوم پردازی دچار لکنت هستند و دلیل عمده آن هم رویت‌ناپذیر کردن کلیت حیات اجتماعی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ می‌افزاید: این رویت‌ناپذیر کردن به نظر می‌­رسد در مرحله اول در سازوکارهای حکمرانی بروز و ظهور پیدا کرده است. سازوکارهای حکمرانی به شکل بسیار جالبی مسائل اداری و سازمانی خود را به مسائل اجتماعی و پژوهشی محققان تبدیل کرده و از این حیث محقق ذیل پرسش مبتذل راهکار شما چیست؟ همواره خودش را مقید کرده به اینکه مسائل را حل کند که حاصل بد کارکردی‌های سیستماتیک یک نهاد اداری و یا یک سازمان است. مثلاً اینکه یک سازمان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی احتمالاً برای اینکه بتواند پُزی بدهد باید عملکرد خودش را در باب میانگین مطالعه­ ایرانیان به رخ بکشد. به این معنا یک داده­ و یک یافته‌­ای می­‌خواهد که بتواند براساس آن ادعا کند که میانگین مطالعات را از نقطه A به نقطه B رسانده بی‌آنکه پرسیده شود چه خوانده می­‌شود و چرا خوانده می­‌شود و به چه دردی می­‌خورد.

جامعه توسعه می­‌یابد و بعد کتاب‌خوان می­‌شود

حیدری محققان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را تدارکاتچی مسائل بوروکراتیک می‌داند و معتقد است که آن‌ها آمارها و راهکارهایی ارائه داده‌­اند که کاری کنیم که ایرانیان بیشتر کتاب بخوانند. محقق حوزه کتاب‌پژوه صرفاً دغدغه‌اش این است که میانگین مطالعه ایرانیان را بالا ببریم و اگر از او بپرسیم چرا می­‌خواهید میانگین مطالعه ایرانیان را بالا ببرید، احتمالاً پاسخ می‌­دهد اگر ما جامعه­‌ای داشته باشیم که مردم در آن مطالعه داشته باشند احتمالاً جامعه توسعه یافته‌­تر خواهد بود. این یک توهم است.

استاد دانشگاه دانشگاه علم و فرهنگ رابطه میان توسعه و کتاب‌خوانی را برعکس می‌داند و عنوان می‌کند: چون جامعه توسعه می­‌یابد کتاب‌خوان می‌­شود نه اینکه به واسطه کتاب‌خوانی توسعه پیدا کند. رابطه جزء و کل و فهم نسبت‌­های خرد و کلان در ایران معاصر سمت نوعی عوام­‌زدگی در تحلیل حرکت می‌­کند. وقتی یک نظام مساله‌پردازی فرض گرفته است که جامعه تشکیل شده از تک ­تک افراد است و اگر تک ­تک افراد تغییر کنند جامعه نیز تغییر پیدا می­ کند، از آغاز بحث علمی را منحل کرده است. جامعه جمع جبری تک­ تک افراد نیست بلکه جامعه کلی است بیش از تک ­تک افراد و تغییر در ماهیت تک ­تک افراد تغییر در ساختار کل ایجاد نمی­‌کند. امر جزئی که در جزئیت خود تغییر پیدا کند باعث نمی‌شود کل تغییر پیدا ­کند. درباره ایده­ مرکزی که اگر هر فردی از خودش شروع کند جامعه تغییر پیدا می­‌کند، حجم انبوهی پژوهش اجتماعی دارد انجام می­‌شود بی­ آنکه به هستی‌شناسی جزء و کل بیاندیشد، هستی‌شناسی کل و جزء چیز پیچیده‌­ای هم نیست. ایده­ تغییر شهروندان یک ایده­ متوهمانه، غیر قابل اجرا و ناکارآمد است.

در ایران نگاه به مساله کتاب و کتاب‌خوانی نگاهی کالایی است

آرش حیدری: محقق حوزه کتاب‌پژوه صرفاً دغدغه‌اش این است که میانگین مطالعه ایرانیان را بالا ببریم و تصور می‌کند احتمالاً جامعه توسعه یافته‌­تر خواهد شد

حیدری می‌گوید: پیش از آنکه من بپرسم ایرانیان کتاب­‌خوانند یا کتاب‌نخوانند در واقع پرسش‌های غلطی مطرح می­‌کنیم و می­‌خواهیم به پرسش‌های غلط پاسخ دهیم؛ یعنی همان ایده مبتذل راهکار شما چیست؟ مفهوم راهکار شما چیست فرض گرفته که مساله خود را درست طرح کرده، مساله را می‌شناسد و باید سراغ کارشناسی برود که مساله را حل کند. مساله کتاب‌نخوانی ایرانیان طرح و جا گیر شده بدون اینکه پرسیده شود آیا این یک مساله است یا ما داریم آن را در قالب یک نامساله مطرح می کنیم. بعد هم هزاران محقق به دنبال این هستند که کاری کنند ایرانیان کتاب‌خوان شوند.

وی ادامه می‌دهد: چیزی که در ایران خوانده می‌شود خزعبلات رمان‌های ویرانگری است که با تصویری مبتذل از عشق، زندگی روزمره را به گروگان می‌گیرند و حجم انبوهی از خرافه و ادبیات بی‌مایه روانشناسی زرد موفقیت است. پس همه این‌ها قرار است در آمار بیایید که یک سازمان ادعا کند که آمار کتاب‌خوانی را بالا برده است در صورتی که این نگاه به مساله کتاب و کتاب‌خوانی نگاهی کالایی است.

مساله پژوهش‌­های مرتبط با کتاب‌خوانی این است که آمار چگونه باید بالا برود

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ عنوان می‌کند: به جرات می­‌توان گفت ایده مرکزی بخش اعظمی از پژوهش­‌هایی که در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی انجام می­‌شود اساساً مساله­‌ای در باب کتاب و کتاب‌خوانی به معنای اجتماعی ندارد بلکه مساله آن است که این آمار چگونه باید بالا برود چرا که اگر افراد کتاب بخوانند جامعه توسعه پیدا می‌کند. در صورتی که اساساً مکانیسم‌­های تغییر سطوح کلان عموماً از خلال روانشناسی فردی نمی‌گذرد. از این رو، آغاز نقطه تحلیل ساختار­های کلان است نه کنشگر فردی. اگر اینگونه باشد ما در هستی‌شناسی مفهومی به نام کتاب‌نخوانی دچار یک اختلال معرفت‌شناسانه می شویم چون نتوانستیم رابطه فرد و جامعه را در حوزه کتاب و کتابخوانی تئوریزه کنیم بلکه فرض گرفتیم که کتابخوانی رفتاری مثبت است که باید در جامعه جاگیر شود.

به گفته حیدری، از این حیث چنین مطالعاتی درون نوعی روانشناسی‌زدگی و خلقیات حاد اسیر شده است که جامعه و فرهنگ را نه یک شبکه زمان‌مند و فضامند می‌‍داند بلکه مجموعه ای از نگرش‌های فردی و شخصی می‌فهمد که تغییر در آن به شکل خیالی در نهادهای کلان اجتماعی منتج می‌شود و با این ایده به این سمت حرکت می­‌کند که جامعه جمع تک­ تک افراد است. آن وقت چه اتفاقی می­افتد؟ بحرانی که در پوزیتیویسم به وجود آمد. پوزیتیویسم جزء را از کل جدا می‌­کند. پس فرد را فارغ از کانتکست خود مورد مطالعه قرار می‌دهد. نتایج حوزه کتاب‌خوانی فارغ از اینکه چه تحقیقی کرده­‌اند سه و چهار چیز است. رسانه­‌ها فرهنگ‌سازی کنند و آموزش بدهیم تا آمار کتابخوانی بالا برود. پس کتاب‌خواندن را نه به عنوان یک کنش انسان آزاد رشد یافته در کانتکست روابط اجتماعی بلکه به عنوان یک رفتار که باید جا بیافتد، دیده می‌شود.

کتاب‌خوانی بیرون از روابط اجتماعی و اقتصادی فرد موضوعیت پیدا نمی‌کند

استاد دانشگاه علم و فرهنگ این سوال را مطرح می‌کند: «انسانی که درگیر مسائل اقتصادی و بحران است چگونه می­‌توان با وی از کتاب و کتاب‌خوانی به عنوان یک رفتار مجزا صحبت کرد. مگر کتاب‌خوانی بیرون از روابط اجتماعی و اقتصادی فرد موضوعیت پیدا می‌کند؟

پژوهشگر حوزه کتاب نباید به تبلیغاتچی حوزه بازار تبدیل شود

وی ادامه می‌دهد: پس فهم مسائل فرهنگی در ایران معاصر دچار یک اختلال معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی است که این نتیجه منطقی جدایی فلسفه از علم است. جامعه‌شناسی که بدون توجه به مساله جزء و کل و بدون توجه به مساله فرد و ساختار و مساله ایستایی و پویایی چیزی را مطالعه می‌کند اساساً با فلسفه‌زدایی از علم، بحران در طرح مساله بوجود می‌­آورد و گاهی یک مساله را غلط طرح می­‌کند و به نتایج غلط می­‌رسد.

کتاب و کتاب‌خوانی‌ کنش و منطق عمل معناداری است

حیدری عنوان می‌کند که بهتر است بجای اینکه به این سوال پاسخ داده شود که ایرانی کتاب‌خوان است یا کتاب نخوان؟ به این سوال پاسخ داده شود که طرح مساله کتاب و کتاب‌خوانی در ایران در چه کانتکسی مطرح می­شود و چه سازوکاری دارد. با کالایی شدن کتاب نسبتی برقرار می­‌کند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ در پایان یادآور می‌شود: محقق حوزه کتاب اگر نتواند در برابر این پرسش‌ها موضع‌گیری کند در آخر به یک تدارکاتچی تبدیل خواهد شد که برای بالا بردن آمارها دست به تولید مجموعه‌ای متون و تحقیقات می‌زند. پس کتاب و کتاب خوانی‌خوانی کنش و منطق عمل معناداری است که جزء در نسبت با طبقه، تاریخ‌مندی، حیات اجتماعی، حیات اقتصادی و صورت بندی‌های معنایی این کنشگر قابل طرح نیست. اگر می‌گوییم کنشگر کتاب بخواند که خوانده شود این منطق بازار است چون می‌خواهد یک بازار را رام کند. پس پژوهشگر حوزه کتاب نباید به چیزی به عنوان تبلیغاتچی حوزه بازار تبدیل شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: دانشگاه علم و فرهنگ ، انجمن جامعه شناسی ایران ، کتاب

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانشگاه علم و فرهنگ انجمن جامعه شناسی ایران کتاب کتاب و کتاب خوانی حوزه کتاب و کتاب میانگین مطالعه جامعه شناسی جامعه توسعه ایران معاصر جامعه ایران مساله کتاب دگرگونی ها تغییر پیدا هستی شناسی آرش حیدری تک افراد جامعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان دریچه دانایی را به روی دانش آموزان می گشایند

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحامد عاملی ظهر سه شنبه در آئین زنگ سپاس معلم در مدرسه مصلی نژاد اردبیل اظهار کرد: مسیر روشنی که معلمان پیش روی دانش آموزان باز می کنند در هیچ فضای دیگری غیر از مدرسه قابل تصور و تجسم نیست.

وی با اشاره به اینکه نشاط دانش اندوزی و پویایی مدرسه با نشاط و آرامش معلمان در ارتباط است، خاطرنشان کرد: ارج گذاری به قشر فرهنگیان باید از مدرسه شروع شده و در جامعه جریان یابد.

استاندار اردبیل مبدا مدرسه را تحول آفرین اعلام کرد و گفت: مدرسه ابتدایی ترین و مهمترین مکان برای تعالی و رشد جامعه است که دانش آموزان در آن پرورش یافته و راهی جامعه می شوند و در این مسیر معلمان نقش بزرگ و اساسی را ایفا می کنند.

عاملی اهمیت علم و دانش اندوزی را یادآور شد و بیان کرد: افراد جامعه ای که دارای علم و مهارت باشند، در آینده به ثروت و امکانات دست می‌یابند و به همین علت، باید دانش‌آموزان با تمام توان به علم آموزی و استفاده از تجارب معلمان در راستای پیشرفت علمی کشور بپردازند.

وی روز معلم و هفته عقیدتی – سیاسی را گرامی داشت و تصریح کرد: شهید بهشتی با آموزه های دینی، علمی و اخلاقی خود درس عظیم و بزرگی را به معلمان داده اند و امروز شهادت در مسیر علم بهترین نوع زیستن و زندگی کردن است که شهید مطهری با خون خود آن را تائید و تضمین کردند.

استاندار اردبیل مقام معلم را در بین علما و اندیشمندان مقام ستوده اعلام کرد و گفت: امام خمینی (ره) شغل معلمی را شغل انبیا اعلام کردند و از همین محل ارزش و قداست علم و معلم مشخص و مبرهن است.

در این مراسم که در مدرسه جدیدالاحداث مصلی نژاد اردبیل برگزار شد زنگ سپاس معلم به صدا درآمد و با پخش سرود سپاس از معلمان آموزگاران این مدرسه با اهدای لوح سپاس تجلیل شدند.

کد خبر 6093167

دیگر خبرها

  • معلمان دریچه دانایی را به روی دانش آموزان می گشایند
  • تیک‌تاک؛ صدایی برای اعتراض
  • هندبال ایران در مسیر توسعه قرار دارد
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است
  • کری‌خوانی خاص ستاره آرسنال برای اسپرز! (عکس)‏
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • روز خاص ورزش با رویداد هم‌مسیر اتیسم(عکس)
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد