Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@19:03:50 GMT

نقد ترور ناجوانمردانه با فیلم

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۶۲۹۶

نقد ترور ناجوانمردانه با فیلم

برنامه شنبه شب جهان‌آرا با موضوع بررسی آثار سینمایی "هناس" و "ضد" در برابر دیدگان مخاطبین قرار گرفت.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی شبکه افق سیما، در یک سال اخیر دو فیلم سینمایی با نام‌های "هناس" و "ضد" بر پرده سینما نقش بسته است که اشاره مستقیمی به موضوع ترور و گروه‌های تروریستی دارد و نیازمند بازخوانی و بررسی مو شکافی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور برنامه جهان آرا شبکه افق سیما، موضوع برنامه شنبه شب خود را با عنوان "داستان ترور" به موضوع بررسی آثار سینمایی "هناس" و "ضد" با دعوت از تهیه کننده و کارگردان این آثار پرداخته است که در ادامه بخش‌های مهمی از صحبت‌های مهمانان را مروز میکنیم.

شهید بهشتی تا آخرین روز‌ها با مجاهدین تعامل کرد

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینمایی "ضد" گفت: در این فیلم از نگاه معارضین، به شهید بهشتی و شخصیت او پرداختیم، قصدمان این بود که از نگاه همان افراد، به مخاطب بگوییم چه چیزی در شهید بهشتی وجود داشت که تصمیم گرفتند او را ترور کنند.

وی افزود: شهید بهشتی تا آخرین روز‌ها با مجاهدین تعامل کرد تا در آن سال‌های بحرانی، مقابله‌ای شکل نگیرد با اینکه رئیس قوه بود و اختیارات زیادی داشت. تاکید داشت تا وقتی مجاهدین اسلحه دست نگرفته‌اند با آن‌ها مقابله نشود، در فیلم به این مسئله هم پرداختیم.

تهیه‌کننده سینمایی "ضد" تاکید کرد: وقتی می‌خواستیم فیلم «سر به مهر» را بسازیم می‌گفتند اسمش را عوض کن، با این اسم نمی‌فروشد! البته ساختیم و مردم هم استقبال کردند.

نفوذی‌ها نمی‌خواهند آثاری درباره شخصیت‌های موثر انقلاب ساخته شود

امیرعباس ربیعی، کارگردان سینمایی "ضد" در ادامه ضمن تاکید بر چرایی ساخت این اثر، گفت: بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب درباره پرداختن به مسئله «نفوذ»، سعی داشتم کاری در این زمینه بسازم، فیلمنامه «ضد» در کنار همه ویژگی‌هایی که داشت، این موضوع را هم مد نظر داشت. در این فیلم، از نگاه یک عضو سازمان مجاهدین خلق، قصه‌گویی می‌شود. ترور شهید بهشتی، در واقع بیشتر ترور یک اندیشه و تشکیلات بود تا یک فرد.

وی با اشاره به موضوع نفوذ افرود: نفوذی‌هایی هنوز وجود دارند که نمی‌خواهند آثاری درباره شخصیت‌های موثر انقلابی ساخته شود. آنقدر اتفاقات مربوط به ترور شخصیت‌ها داریم که در هر کشوری بود، هزاران فیلم درباره‌اش می‌ساختند.

کارگردان سینمایی "ضد" تاکید کرد: گاهی بستری برای ساخت فیلم درباره ترور و شخصیت‌های انقلابی فراهم می‌شود، ولی کار را به دست فیلمسازی می‌دهند که دغدغه‌ای راجع به آن موضوع ندارد، بعد می‌گویند این نوع آثار بیننده ندارد و مردم نگاه نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: مدیران فرهنگی باید به فیلمسازان دغدغه‌مند اجازه بدهند راهشان را بروند، نه اینکه فیلمنامه‌ای جلویشان بگذارند و بگویند این را بساز. اگر اجازه ندهند من فیلمساز کارم را بکنم، تبدیل می‌شوم به فیلمساز سفارشی‌ساز.

از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم!

محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده سینمایی "هناس" ضمن اشاره به موضوع فیلم گفت: ترور شهید داریوش رضایی‌نژاد آنقدر وحشتناک بود که به نظر ما رسید بهترین کار برای نمایش واقعی مسئله ترور این است که این قصه را روایت کنیم، این ایده وجود داشت، ولی بعد از ترور شهید فخری نژاد، به صورت جدی روی آن کار کردیم.

وی افزود: آدم‌هایی که مثل مخاطبان برنامه جهان‌آرا، جزء آدم‌هایی هستند که هناس برای آن‌ها ساخته شده، ولی به سینما نمی‌روند در حالیکه اگر برایمان مهم است که چنین فیلم‌هایی ساخته شود، الان وقت حمایت و دیدن آن در سینماست.

تهیه‌کننده سینمایی "هناس" تاکید کرد: این مسئله برایمان اهمیت داشت که از ابتدای داستان، دچار محدودیت در صحبت کردن پیرامون زندگی شهید رضایی‌نژاد نشویم؛ با همسر ایشان جلساتی داشتیم و دریافتیم نوع رابطه او با همسرش و روایت‌گری او می‌تواند روایت جذابی برای مخاطب سینما باشد.

وی درباره تجربه خود از جشنواره فیلم فجر گفت: از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم! این جشنواره در واقع جشن انقلاب اسلامی است و «هناس» هم موضوع روز ایران، آن وقت در جشنواره مطلقا نادیده گرفته شد و حاصل جشنواره برای ما دردناک بود.

در "هناس" قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم

حسین دارابی، کارگردان سینمایی "هناس" در ادامه برنامه گفت: اینکه بخواهیم برای یک قشر خاص مثلا حزب‌اللهی‌ها فیلم بسازیم اشکالی ندارد، ولی در «هناس» قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم، چون معتقدم فیلم، باید در وهله نخست برای همه مخاطبان جذاب باشد البته مسئله هسته‌ای هم به نظرم همه‌پسند است، ملودرامی عاشقانه است که موضوع روز سیاسی را هم روایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: برای ما هم سنگین بود که صحنه ترور شهید رضایی‌نژاد را در فیلم بیاوریم، ولی معتقدم باید این صحنه و این ترور با ابزار سینما در تاریخ ما ثبت می‌شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برنامه جهان آرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه افق تهیه کننده سینمایی شهید بهشتی ترور شهید شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۶۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

به گزارش همشهری‌آنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) با بیان اینکه این نمایشگاه معرفی توانمندی های صادراتی ایران است و فضای رقابتی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود، امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

ایران تحریم ناپذیر است

وی افزود: این نمایشگاه نشان دهنده آن است که ایران تحریم ناپذیر است و هرگز تحریم ها در این کشور با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید؛ طرح های شیطانی منزوی کردن ایران به نتیجه نرسیده و بعد از این هم هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت ها و با بهره مندی از فناوری های نوین می‌تواند در عرصه های مختلف برای دنیا نوآوری هایی را داشته باشد و به جهان عرضه کند.

تحریم نوعی جنگ است

رئیس جمهور بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز ها را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند اما متاسفانه جریان تحریم‌ها نمادهای ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌هاست.

رئیسی تاکید کرد: اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌هاست.

رئیس جمهور تحریم را نوعی جنگ دانست و گفت: اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‎ تواند به آن دست یابد، محروم کند.در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با ابتنا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

وی بیان کرد: غرب تلاش می‌کند که ما و منطقه به فناوری‌های نوین دست پیدا نکنیم و اگر به این فناوری دست یافتیم، نقطه اصلی در دست خودشان باشد که بتوانند به سلطه‌گری ادامه دهند اما به لطف خداوند متعال و به برکت نیروهای جوان و دانشمند ما بسیاری از دانش‌ها در کشور ما بومی شده است.امکان اینکه بتوانند دانش بومی را از کشور ما حتی با ترور دانشمندان، از کشور خارج کنند امکانپذیر نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: تصور نکنند اگر چند دانشمند و متخصص را تحت فشار قرار دهند می‌توانند ما را از نوآوری و دستیابی به فناوری نوین بازدارند هرگز این طور نخواهد شد. آنجا که دشمن بیشترین فشار را برای عدم دستیابی ما به دانش اعمال می‌کند ما بیشترین موفقیت را کسب کرده‌ایم به عنوان مثال در صنایع هسته‌ای و نظامی فشار آوردند که ما به فناوری نوین دست پیدا نکنیم اما بیشترین موفقیت ما در صنایع نظامی و هسته‌ای اتفاق افتاده است.

به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و توسط شرکت توسعه صنعت نمایشگاه و رویداد برگزار می‌شود.

این نمایشگاه قرار است در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجارت خارجی و استفاده از توانمندی و ظرفیت بالای نمایشگاهی کشورمان، تحت عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ برگزار شود.

تاکنون حضور ۱۷۳ شرکت داخلی در این نمایشگاه قطعی شده و قرار است این شرکت‌ها از شنبه تا چهارشنبه به مدت چهار روز از ساعت ۸ تا ۱۵ فعال باشند.

این شرکت‌ها در ۷۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و فضای باز در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۵، ۳۱، ۳۵، ۳۸، A۳۸، B۳۸، ۴۰، ۴۱ و ۴۴ حضور خواهند داشت و محصولاتی در حوزه پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

کد خبر 847427 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه تحریم سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • فیلم/ چه کسانی پلیس را ترور می‌کنند؟
  • چه کسانی پلیس را ترور می‌کنند؟
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • لحظه ترور «ام فهد» ستاره تیک‌تاک عراقی + ویدئو
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • (ویدئو) لحظه ترور سلبریتی مشهور عراقی
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند