Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان عباسپور از لزوم مدیریت کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و دیر کاشت برنج خبر داد و گفت: هر ساله به دلایل مختلفی نظیر کشت دوم بعد از برداشت گندم و کلزا و کشت مجدد، برخی از بهره برداران خارج از تقویم زراعی به کشت برنج اقدام می‌کنند و زمینه افزایش تراکم جمعیت و تداوم نسل کرم ساقه خوار را فراهم و علاوه بر آن، تداخل نسل ۲ و ۳ آفت، تاثیرپذیری روش‌های کنترل آفت به ویژه مبارزه شیمیایی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او می‌گوید: با توجه به اینکه در این برهه زمانی به دلیل دمای بالای هوا از پوشش نایلونی استفاده نمی‌شود، برای پیشگیری از تخم ریزی پروانه ساقه خوار در خزانه، بهره برداران باید از پشه بند بجای پوشش نایلونی خزانه‌ها استفاده کنند.

به گفته عباسپور تله‌های نوری به تعداد حداقل ۲ تا ۳ عدد در هکتار اطراف خزانه برای شکار انبوه شب پره‌های ساقه خوار برنج باید نصب شود.

او می‌گوید: بازدید مستمر هفتگی مزارع شناسایی شده توسط کارشناسان پهنه برای اطلاع دقیق از بیولوژی آفت، هماهنگی مسوول حفظ نباتات شهرستان با کارشناس مسوول شبکه مراقبت برنج مدیریت حفظ نباتات، محققین ذیربط مراکز تحقیقاتی برای تبادل اطلاعات، تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب برای تعیین زمان‌های مناسب مبارزه و مدیریت آفت مورد تاکید است.

به گفته عباسپوربیشترین آلودگی در کشت‌های تاخیری به کرم ساقه خوار در مزارعی که در برهه زمانی اوایل تیر تا اواخر تیر نشا می‌شوند اتفاق می‌افتد.

او به کشاورزان توصیه کرد نشاء مزارع تا اوایل مرداد (همزمان با نشاء کشت مجدد) به تعویق افتد.

به گفته عباسپور برای خزانه‌های رو باز (بدون توری پشه بند)، مبارزه شیمیایی در خزانه با سموم مایع رایج ۳ تا ۵ روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی به بهره برداران مورد توصیه و تاکید است.

او می‌گوید: مبارزه مکانیکی از طریق وارسی نشا‌ها قبل از انتقال به زمین اصلی برای حذف و امحاء بوته‌های حاوی دستجات تخم آفت در کاهش آلودگی مزرعه بسیار موثر است.

عباسپور بازدید میدانی و در صورت لزوم مبارزه شیمیایی با گرانول‌های توصیه شده حدود ۲۰ روز پس از نشا هنگام تداخل نسل آفت در کاهش آلودگی و خسارت را موثر دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شالیزارهای مازندران کشت برنج آفت برنج کرم ساقه خوار ساقه خوار کشت مجدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۹۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان

به گزارش خبرگزاری مهر؛ اکبر محمدی در نشست اعضای شورای اسلامی شهر سنندج، با اشاره به وضعیت تورم و اشتغال در استان و شهر سنندج، اظهار کرد: نرخ تورم شهر سنندج و در کل استان کردستان موضوع ریشه‌ای و عمیق است، البته تورم ماهانه از مهرتا اسفند ماه سال گذشته کاهشی بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای کسب درآمد پایدار در شهرداری‌های استان تاکید کرد و افزود: در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها بر اساس چارچوب‌ها و قوانین مساعدت خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید به سمت درآمد پایدار حرکت کنند و به اعتبارات و بودجه دولتی وابسته نباشند، گفت: توزیع هدفمند اعتبارات در قالب چارچوب‌های قانونی اولویت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان بیان داشت: در دو سال اخیر ارقام خوبی به شهرداری‌ها از محل اعتبارات عمرانی استان پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به درآمدهای پایدار و مستمر به عنوان اصلی‌ترین نیاز شهرداری‌ها در استان باید مورد توجه قرار گیرد چرا که معتقدیم ایجاد ظرفیت لازم برای درآمد پایدار شهرداری‌ها به ویژه شهرداری مرکز استان ضروری است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این راستا آماده همکاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در پایان گفت: آلایندگی زیست محیطی کارخانه پتروشیمی باید بررسی شود و در این راستا دستگاه‌های متولی نیز باید پاسخگو باشند.

کد خبر 6095126

دیگر خبرها

  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان