Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-09@09:27:54 GMT

واکاوی برنامه دولت برای رفع تنش آبی در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۰۳۳۰

واکاوی برنامه دولت برای رفع تنش آبی در خوزستان

به گزارش  اتاق خبر به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ظهور ادبیات تنش آبی در دولت قبل یک پرونده جدید به اصطلاح علمی را در ادبیات مدیریت منابع آب کشور باز کرد. بر این اساس نظریه‌پردازهای رسانه‌ای دولت روحانی با طرح مسئله تنش آبی موضوع محدودیت منابع آب با محوریت آب شرب را به مسائل آب و هوایی و اقلیمی گره زدند و حل این مسئله را منوط به آمارهای خارج از دسترس نظیر میزان بارش کردند و از سوی دیگر مسئله سازگاری با شرایط تنش آبی و کمبود منابع آبی را طرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تغییر ادبیات در حوزه منابع آب در حالی به پیش می‌رفت که مطابق منابع بین‌المللی موجود در حوزه مدیریت منابع آب، تنش آبی به جای اینکه یک مسئله مرتبط با پدیده‌های اقلیمی باشد، یک مسئله مدیریت است که در قالب استقرار سیاست‌های توسعه عرضه و مدیریت تقاضا قابل حل است.

به معنای ساده‌تر، ناترازی میان منابع و مصارف آب در هر منطقه مطابق هر مشترک تعریف اساسی تنش آبی است و این مسئله به وسیله صرفه‌جویی در مصرف و توسعه زیرساخت به منظور بهبود شرایط منابع حل شدنی است.

*تغییر رویکرد دولت سیزدهم و حرکت به سوی حل مسئله تنش آبی

با توجه به ارائه معنای واقعی پدیده تنش آبی، دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل به جای گره زدن حل موضوع به میزان بارش علاوه بر اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف به سوی استقرار زیرساخت‌های متنوع برای رسیدن به پایان تنش آبی اقدام کرد.

در این راستا یکی از مهمترین استان‌هایی که صاحب بیشترین پروژه‌های مرتبط با رفع مسئله تنش آبی است، استان خوزستان است.

*جزئیات برنامه دولت برای اعلام پایان تنش آبی در استان خوزستان

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات رسیده از سوی شرکت آب و فاضلاب کشور، در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، 19 شهر و منطقه واقع در این استان از جمله، دهدز، آغاجاری، لالی، اندیکا، دزفول، اندیمشک، شوشتر، هندیجان، دشت آزادگان، رامهرمز، امیدیه، الوان، هفتکل، آب حیات، صیدون، اهواز، دارخوین، شادگان و منطقه چمران با مسئله تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس این آمار بیشترین میزان ناترازی منابع و مصارف در شهرهای استان خوزستان بسته به مناطق مختلف متفاوت است. در همین راستا به منظور حل مسائل تنش آبی 19 شهر واقع در استان خوزستان به صورت پایدار، دولت سیزدهم پیگیری 56 عنوان پروژه بزرگ را در دستور کار خود قرار داده تا مسئله تنش آب را در بازه زمانی دو ساله به انتها برسد.

*واکاوی نوع 56 پروژه‌ای که زمینه پایان تنش آبی در خوزستان را مهیا می‌کنند

به استناد جزئیات ارائه شده از برنامه دولت برای اعلام پایان تنش آبی در استان خوزستان، پروژه‌هایی نظیر، حفر و تجهیز چاه‌ها و اجرای خطوط مربوطه، انتقال آب از دریاچه سد کارون 3 به مناطق دارای تنش آبی، احداث خط انتقال از آبگیر تا تصفیه‌‎خانه، بازسازی مخازن ذخیره موجود، اصلاح آبگیر و توسعه تصفیه‌خانه، تکمیل مخازن آب، تجهیز و توسعه ایستگاه‌های پمپاژ، اجرای خطوط انتقال و توزیع، اجرای فیلتراسیون، اجرای سیستم کلرزنی، توسعه طرح‌های آبرسانی و بازسازی خطوط انتقال برق تاسیسات آبی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش فارس، طرح‎های ویژه حل مسئله تنش آبی در کنار سایر طرح‌های بهبود شرایط آبی خوزستان از جمله طرح میان مدت غدیر و برنامه جهاد آبرسانی می‌تواند زمینه حل مشکل تاریخی مردم استان خوزستان را مهیا کرده و زمینه دسترسی به آب شرب بهداشتی پایدار را برای آن‌ها مهیا کند.

*جهش توسعه در زیرساخت، هدف دولت در حل مشکل تنش آبی

در همین رابطه، اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به برنامه کلان دولت برای حل مسئله تنش آبی گفت:« تامین آب شرب با سه شرط آب آشامیدنی، پایدار و بهداشتی در بالاترین استانداردهای روز برای مردم در سراسر کشور در دستور کار وزارت نیرو است و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جهت حرکت می‌کند.»

این مقام مسئول تاکید کرد:« جهش در توسعه زیرساخت‌های این حوزه مطابق برنامه تعریف شده در کنار کمک مردم با ابزارهایی نظیر استفاده بهینه می‌تواند در بلند مدت تامین آب شرب بهداشتی را تضمین کند.»

به گزارش فارس، علاوه بر استان خوزستان برنامه توسعه زیرساخت به منظور اتمام دوران تنش آبی در سایر استان‌های کشور نیز پیگیری می‌شود.

در این راستا خبرگزاری فارس در قالب انتشار دو گزارش تحت عنوان «واکاوی 44 پروژه دولت برای حل مسئله آب‌ شرب‌ 3 استان شرقی کشور» و «پایان تنش آبی در سیستان و بلوچستان چگونه محقق می‌شود» جزئیات پروژه‌های 4 استان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را مورد بررسی قرار داده است.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: پایان تنش آبی استان خوزستان مسئله تنش آبی مسئله تنش آب دولت سیزدهم منابع آب حل مسئله آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتمان دولت سیزدهم عقلانیت انقلابی است / اقتدار ایران قابل معامله نیست

رئیس‌جمهور در جمع مردم قم گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که گفتمان دولت سیزدهم، عقلانیت انقلابی و نه دیپلماسی التماسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز _پنجشنبه بیستم اردیبهشت_ در سخنرانی عمومی خود در جمع مردم قم که در صحن امام رضا (ع) حرم حضرت معصومه (س) ضمن تبریک میلاد کریمه اهل بیت و دهه کرامت اظهار کرد: حضور بانو فاطمه معصومه موجب برکت در قم و جهان اسلام شده است.

وی افزود: حوزه علمیه قم به برکت حضور فاطمه معصومه به حوزه اثرگذار در جهان اسلام تبدیل شد و مردان بزرگ و چهره‌های نامدار در شهر قم تربیت شدند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در کنار مضجع نورانی فاطمه معصومه بصیرت، جهاد و اجتهاد شکل گرفت و آثار و برکت آن برای همه بلاد و همه مردم مسلمان در سراسر عالم صادر شد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه شهر قم جایگاه علم و بصیرت‌آفرینی است، اضافه کرد: شهر قم مبدا انقلاب شکوهمند اسلامی و حامی آن بود و دولت این افتخار را دارد که وظیفه خود را بر اساس موازین اسلامی دنبال کند.

وی افزود: دولت به دنبال تثبیت و توسعه ارزش‌هایی است قم و رهبر فرزانه انقلاب آن را تأیید و دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اقدامات و عملکرد دولت بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دنبال می‌شود و بر پایه گفتمان رهبری پیش می‌رود.

آیت الله رئیسی با اشاره به دشمنی قدرت‌های جهان با انقلاب اسلامی گفت: در این سال‌ها بر دشمنی خود افزودند و اغتشاشات خیابانی، ترور و تحریم به راه انداختند، اما مردم با امید در حال پیشروی هستند.

وی ملت ایران را ملتی با اراده پولادین دانست و اضافه کرد: ملت ایران در مسیر خود به دنبال یک تحول عظیم است و امام خمینی (ره) سردمداران تحول خواهان در جهان بود. امروز پرچم تحول به دست رهبر فرزانه انقلاب است.

رئیس جمهور خود را سرباز رهبری و نظام دانست و ابراز کرد: تلاش می‌کنم در این مسیر به وظیفه سربازی خود عمل کنم.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: برخی میگویند مگر با این همه تحریم و دشمنی امکان پیشرفت وجود دارد اما نگاه ما به سیره رهبر انقلاب و شهدا است و معتقدیم که می‌توانیم به اهداف انقلاب اسلامی و کشور برسیم.

وی خون شهدا را موجب تولید قدرت در کشور دانست و گفت: منبع دیگر تولید قدرت در کشور مردم در میدان هستند که این حضور را باید قدردانی کرد.

خستگی و ناامیدی در کشور ممنوع است

رئیس جمهور اظهار کرد: امروز همه شرایط برای پیشرفت کشور آماده است و خستگی و ناامیدی در این مسیر ممنوع است. باید با یک دنیا امید حرکت کرد همچنان که شهدا و علما به ما آموختند امید محوری ترین عنصر برای رسیدن به قله است.

آیت الله رئیسی ایجاد یاس را هدف دشمن دانست و گفت: دشمن با امپراطوری خبری و رسانه‌ای دنبال ایجاد یاس است.

وی ادامه داد: برخی در کشور زمزمه می‌کردند که ما ممکن است دچار جنگ شویم و برای دور کردن جنگ باید روی توانایی‌های خود معامله کرده و برجام دو و سه را روی میز بگذاریم اما رهبری عزیز با این امر مخالفت کرد.

اقتدار ایران قابل معامله نیست

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موشک قابل معامله نیست گفت: جلوه اقتدار ایران را در عملیات وعده صادق دیدید که چگونه بینی دشمن به خاک رسید.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه گفتمان دولت عقلانیت انقلابی است نه دیپلماسی التماسی خاطرنشان کرد: عقلانیت انقلابی چیزی است که از شهدا آموخته‌ایم.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت روزی ۷۰۰ نفر جان می‌باختند و خانواده‌های ما داغدار می‌شدند. برخی فکر کردند که با تلفن مسئله حل شده است اما گفتمان انقلابی این مسیر را تغییر داد.

مسیر توسعه قم ادامه دارد

رئیس جمهور اظهار کرد: قم به برکت سفر رهبر انقلاب استان شد و کارهای بسیاری برای توسعه استان انجام شده است. از همه کسانی که تلاش کردند تقدیر می‌کنیم اما باز هم باید کارهایی برای قم انجام شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مسئله‌ای که برای مردم قم مهم است نیاز به مسکن است ادامه داد: در ابتدای ورودم به قم به طرح‌های مسکن سرکشی کردم تا پیشرفت کار را ببینم. این وعده‌ای است که دولت به مردم داده و قانون نیز آن را وظیفه دولت می‌داند.

وی افزود: در بازدیدهایم ۳۰ هزار مسکن در حال ساخت دیدم و در هیچ نقطه‌ای تعطیلی وجود ندارد و مهندسان کارگران به ساخت مسکن مشغول هستند. امیدواریم به زودی مسکن مورد نیاز مردم، جوانان و طلاب عزیز در اختیارشان قرار بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان در استان قم تحویل شده و ۳۵۰۰ قطعه زمین نیز در اختیار مردم قرار گرفته است گفت: در استان قم ۷۱ هزار مسکن به زودی به نتیجه خواهد رسید و کار از طرف استاندار و مدیران محترم در حال پیگیری است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه مسئله مهم اشتغال جوانان در قم هم بسیار مهم است ادامه داد: با تلاشی که انجام شده، دولت سالی یک میلیون مسکن و سالی یک میلیون اشتغال را دنبال می‌کنیم و در حوزه اشتغال عقب نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: وعده دولت عملیاتی شده است و در قم نیز در حال تلاش برای عزیزان تحصیل کرده هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله فیبر نوری در استان قم از دیگر مسائل مهم است اظهار داشت: استان قم، استان تولید محتوا است و مؤسسات علمی بسیاری در قم وجود دارد که نیازی به زیرساخت ضروری ارتباطی داشت.

به گفته آیت الله رئیسی، قم دومین استانی است که فیبر نوری برای کسب و کار و خانواده‌ها با تلاش متخصصان انجام شده است.

اماکن ورزشی و تفریحی در قم توسعه می‌یابد

وی ادامه داد: از نکات مهمی که در قم مورد توجه است، مسئله کار برای جوانان عزیز و مراکز ورزشی است که در دستور سفر است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: مراکز ورزشی و تفریحی در قم باید توسعه بیشتری پیدا کند. ما در کنار علم، دانش، فرهنگ و بصیرت‌افزایی باید مراکزی برای ورزش و تفریح جوانان ایجاد کنیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در قم به عدد ۱۵۰ کارخانه و کارگاه رسیده است، گفت: امروز در کشور می‌توانیم اعلام کنیم که طبق آمار قطعی، در حال ورود به عدد ۹ هزار کارخانه و کارگاه احیا شده هستیم.

وی تاکید کرد: امروز نه تنها اجازه تعطیلی هیچ کارخانه‌ای را نمی‌دهیم بلکه کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل هم وارد مدار خواهند شد.

همراهی شهرداری قم و دولت در تکمیل منوریل

رئیس جمهور ابراز داشت: از دغدغه‌های مردم قم پروژه نیمه تمام منوریل است که سال‌ها است جلوی چشم مردم و زائران قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با همکاری دولت و شهرداری امروز کارگاه اتمام پروژه در قم فعال شده و امیدوارم هر چه زودتر این پروژه به اتمام برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله مهم دیگر فرودگاه قم است گفت: قم با جهان اسلام و منطقه در ارتباط است و با وجود نزدیکی به تهران، به فرودگاه نیاز دارد.

آیت الله رئیسی افزود: بررسی‌های حقوقی انجام شده است و مشکلاتی که فرودگاه قم داشته در دولت و استان دنبال شده است.

وی ادامه داد: این هم از طرح‌هایی است که با سرعت توسط مدیران ما دنبال خواهد شد و امیدواریم تا پایان این دوره دولت شاهد بهره برداری از فرودگاه باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز با جنگ اراده‌ها مواجه هستیم گفت: دشمن اراده کرده ما رشد تولید، اقتصادی و تجارت نداشته باشیم اما ملت ایران اراده کرده به همه اینها برسد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: با وجود ۱۰ سال پیش از این دولت که رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشتیم در سال گذشته شاهد رشد بیشتر از ۶ درصد اقتصادی در کشور بودیم.

وی گفت: حمل و نقل باری کشور در سال گذشته ۵۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است. در فروردین ماه تراز تجاری کشور مثبت است و در حوزه‌های تولید، تجارت‌های دانش بنیان شب و روز در حال فعالیت هستیم.

حجاب یک واجب شرعی است

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسئله حجاب در جامعه اظهار کرد: اسلام و شرع وجوب حجاب را حکم می‌کند و ما هم موظف هستیم به نظر اسلام عمل کنیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کشور بر مدار قانون می‌چرخد و باید همه به قانون پایبند باشند، گفت: پایبندی به شرع و قانون هم برای دولت و هم برای آحاد جامعه و دستگاه‌های اجرایی و انتظامی مسئله روشنی است و جای تردید ندارد.

وی خطاب به مسئولان استان قم تاکید کرد: آقایان و مسئولان ادارات و سازمان‌های قم، بدانید هر گونه رابطه ناسالم، رشوه و فساد به صورت مطلق در ادارات و سازمان‌ها قابل تحمل نیست.

رئیس جمهور گفت: شأن مسئولان این است که مردم بدانند ادارات و سازمان‌ها برای آن‌ها پناه هستند و اگر مشکلی دارند به سرعت حل می‌شود. اگر هم امکان حل کردن مشکلی را نداریم، با مردم باید با کرامت برخورد کرد چرا که در این شهر در محضر بانوی کرامت هستیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به مسئله غزه و فلسطین، تاکید کرد: مردم عزیز غزه و فلسطین امروز نمونه مقاومت شدند و با اتکا به خداوند و آیات قرآن در مقابل دشمن درنده و رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

وی اضافه کرد: امروز پس از گذشت هفت ماه مشخص است که مردم قهرمان فلسطین پیروز میدان مبارزه هستند.

کد خبر 752010

دیگر خبرها

  • گفتمان دولت سیزدهم عقلانیت انقلابی است / اقتدار ایران قابل معامله نیست
  • گفتمان دولت سیزدهم عقلانیت انقلابی است / کارگاه منوریل قم فعال شد
  • فرهنگ شادی مشروع در جامعه نهادینه شود
  • توسعه فیبر نوری در اولویت کاری دولت است
  • نظام آموزش و پرورش، مسئله اول کشور/در دولت مردمی رفتار جزیره‌ای نداریم
  • رویکرد اصلی دولت حل قاعده‌مند مسئله حقوق و دستمزد است
  • مردم در زمینه خودکفایی محصولات کشاورزی تلاش کنند
  • واکاوی تساوی سپاهان و استقلال خوزستان؛ بی‌انگیزگی مفرط
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود