Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@13:37:33 GMT

افزایش تاب‌آوری؛ راهی برای مقابله با مخاطرات

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۲۳۶۹

افزایش تاب‌آوری؛ راهی برای مقابله با مخاطرات

ایسنا/زنجان نویسنده کتاب «تاب‌آوری اجتماعی و پاندمی کویید ۱۹»، گفت: در قرن معاصر مخاطرات و خطرات جدیدی جامعه امروزی را تهدید می‌کند که همین ‌مخاطرات منجر به افزایش خسارت‌های جانی‌ و مالی بسیاری می‌شود.

حسین طهماسبی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کتاب «تاب‌اوری اجتماعی و پاندمی کویید ۱۹»، اظهار کرد: این کتاب درباره مخاطرات محیطی به خصوص مخاطرات بیولوژیکال و با هدف نیل به تاب‌آوری اجتماعی در برابر بیماری‌های واگیردار به خصوص کویید - ۱۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در قرن معاصر مخاطرات و خطرات جدیدی جامعه امروزی را تهدید می‌کند که همین ‌مخاطرات منجر به افزایش خسارت‌های جانی‌ و مالی بسیاری می‌شود و یکی از دلایل اصلی که مخاطرات اغلب به بلایا تبدیل می‌شود، نداشتن مدیریت صحیح و موثر خطرات توسط اجتماعات است.

این نویسنده با بیان اینکه تاب‌آوری ظرفیت‌ها و توانایی‌های افراد و جامعه برای بازگشت به حالت قبلی است، تصریح کرد: با توجه به افزایش مخاطرات طی دو دهه گذشته و سال‌های اخیر تاکید جهانی بیشتر بر ایجاد تاب‌آوری در برابر مخاطرات است و جامعه امروزی نیز در راستای پیشگیری از مخاطرات و بازگشت به حالت قبلی باید اقدام به ایجاد تاب‌آوری کند.

طهماسبی ادامه داد: سئوالی که بعد از شیوع ویروس کرونا برای من نیز پیش آمد، این بود که آیا می‌توانیم به حالت قبل برگردیم یا نه و تلاش من در شناسایی مولفه‌ها بود که بعد از بررسی منابع زیادی به مولفه‌های کلیدی تاب‌آوری اجتماعی همانند آگاهی، آموزش، مهارت، نگرش، سرمایه‌های اجتماعی و حتی عدالت و برابری رسیدیم.

این نویسنده با بیان اینکه اثرات انواع مخاطرات نیز مهم است، به عنوان مثال زلزله از نظر بزرگی زیاد ولی زمان کمی دارد، عنوان کرد: پاندمی‌ها می‌تواند سطح جهان را مدنظر قرار داده و مدت زمان زیادی هم داشته‌ باشد که هزینه اقتصادی و خسارت زیادی نیز در بر خواهد داشت. همچنین وقتی پاندمی کرونا وارد شهرها، جامعه ایرانی و کل جهان شد، افراد حتی نمی‌توانستند اصول اولیه بهداشتی همانند نحوه شستن دست را رعایت کنند، پس آگاهی و آموزش لازم را نداشتند یا افراد در برابر برخی پروتکل‌ها واکنش نشان می‌دادند و همین عامل باعث شیوع بیشتر پاندمی می‌شد.

وی با بیان اینکه یک سری دوره‌های آموزشی در کتاب مطرح شده که می‌تواند باعث حرکت جامعه به سوی خردمحوری و دانایی‌محوری شود، خاطرنشان کرد: هرچقدر میزان دانش و توانایی شهروندان و اجتماع در برابر مخاطرات بیشتر شود، میزان‌ تاب‌آوری نیز فرایش می‌یابد و با این افزایش ایمن می‌شود.

گفتنی است، کتاب تاب‌آوری اجتماعی و پاندمی کویید - ۱۹ توسط انتشارات جهاددانشگاهی استان زنجان چاپ شده‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ویروس کرونا کتاب زنجان تاب آوری اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۲۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد شد، برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال بود در هیات وزیران تصویب شد.

کد خبر 749719

دیگر خبرها

  • بهبود معیشت کارگر ران اهی مؤثر برای مقابله با قاچاق است
  • بهبود معیشت مشاغل کارگری راهی مؤثر برای مقابله با قاچاق است
  • بهبود رفاه و معیشت مشاغل کارگری راه‌ موثر مقابله با قاچاق است
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • ویدیو/ خبر خوش دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • طوفان لحظه‌ای، رگبار و رعدوبرق آسمان اصفهان را فرامی‌گیرد / کاهش ۶ درجه‌ای دما
  • فیلم| حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت
  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • در گردهمایی کارگران چه گذشت؟