Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوید حاجی بابایی گفت: میانگین بارش استان از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تاکنون ۱۱۴ میلی متر بوده است که بارش‌های امسال استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً نرمال است، اما نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مقایسه آماری بارش‌های امسال در مناطق مرکزی و شرقی استان حاکی از کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی بارندگی نسبت به بلند در این نواحی است، اما عدد ۲۷ درصد کاهش بارندگی در برگیرنده آمار مناطق سراسر استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تشدید خشکسالی کوتاه مدت و بلند مدت در اصفهان
اومیانگین بارشی در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود (کوهرنگ) از ابتدای سال زراعی تاکنون را یک هزار و ۲۰۹ میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارش‌ها در کوهرنگ امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حاجی بابایی می‌گوید: بارش قابل ملاحظه‌ای در سطح استان در ۲ سال اخیر نداشتیم، این شرایط سبب شده شدت خشکسالی کوتاه مدت و بلند مدت استان افزایش یابد و اکنون نزدیک به ۹۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است.

امسال علاوه بر کانون‌های داخلی ریزگرد، کانون‌های گردوغبار عراق نیز فعال شده و به سمت مناطق مرکزی کشور از جمله اصفهان منتشر می‌شود.
افزایش پدیده باد و گردوخاک طی یک ماه آینده
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: انتشار ریزگرد‌های خارجی دستکم چهار مرتبه طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد استان اصفهان را تحت تأثیر قرار داد و باعث کاهش دید و افزایش آلودگی هوا شدو طبق الگو‌های هواشناسی طی یک ماه پیش رو، کاهش نسبی دما کانون‌های داخلی ریزگرد را در استان فعال خواهند کرد.

پدیده باد و گردوخاک در مناطق شرق، شمال شرق و مرکز استان از جمله شهر‌های اصفهان، اردستان، ورزنه، خوروبیابانک و نائین طی یک ماه آینده نسبت به شرایط نرمال (طبیعی) خود بیشتر خواهد بود.

او پدیده ریزگرد و گردوخاک یکی از نتایج خشکسالی است، گفت: بارش در نیمه شرق استان طی دو سال اخیر تا حدود ۷۰ درصد کمتر از میانگین طبیعی بوده که سبب شده کانون‌های بحرانی گسترش یابد و هر وزش بادی گردوخاک ایجاد کند.
عادی شدن پدیده ریزگرد‌ها در شهر اصفهان
علاوه بر دلایل انسانی، کم بارشی و خشکسالی‌های مستمر باعث شده که در سال‌های اخیر به وفور شاهد خیزش گردوخاک در استان اصفهان باشیم؛ از ابتدای امسال تاکنون اعداد شاخص کیفی هوای شهر اصفهان بالا و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

حاجی بابایی پدیده ریزگرد در اصفهان آزاردهنده شده، می‌گوید: برخی روز‌ها که خیزش گردوخاک تشدید می‌شود، هواشناسی اطلاعیه هشدار صادر می‌کند، اما برخی روز‌ها نیز گردوخاک وجود دارد، ولی به دلیل کم خطر بودن به مرحله صدور هشدار نمی‌رسد؛ از این رو می‌توان گفت ریزگرد پدیده عادی شهر اصفهان شده و هواشناسی سعی می‌کند برای موارد هایلایت (برجسته و مهم) این پدیده هشدار صادر کند.

گرمای تابستان به حالت عادی بازمی گردد

اومی گوید: در اولین ماه تابستان با الگو‌های زودرس تابستانه روبه رو شدیم به طوری که دمای هوای استان در هفته اول تیر ماه بین ۲ تا سه درجه سانتیگراد گرم‌تر از شرایط نرمال (عادی) بود و در مناطق مرکز و شرق استان حتی تا چهار درجه فراتر از نرمال رفت و شهرستان‌های گرمسیر در نیمه شمالی استان بیشینه دمای قابل توجهی بین ۴۵ تا ۴۷ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.

با سپری شدن هفته اول تابستان، هم اکنون از هفته دوم تیر تا هفته اول مرداد الگو‌های تابستانه ضعیف‌تر می‌شود و انتظار داریم که گرمای قابل توجهی که هفته اول تیر در استان اصفهان تجربه کردیم، تعدیل یابد و دما به شرایط عادی در تابستان برسد.

حاجی بابایی می‌گوید: پیش بینی می‌شود دمای هوای استان در هفته‌های پیش رو نسبت به بلند مدت یک تا ۲ درجه سانتیگراد فراتر از نرمال باشد با وجود این به صورت منطقه‌ای انتظار می‌رود در این مدت دما در مناطق شرقی استان بین یک تا ۲ درجه کمتر از میانگین نرمال، در نواحی مرکزی از جمله شهر اصفهان نزدیک به نرمال و در نیمه غرب یک درجه فراتر از نرمال باشد.

گرمای هفته اول تیر در اصفهان طی ۱۰ سال اخیر کم سابقه بود

به گفته او اصفهان هفته اول تیر، گرم‌ترین هفته تابستان را سپری کردبه طوری که دمای ۴۳ درجه سانتیگراد برای شهر اصفهان عمدتاً در اواخر ماه تیر شاهد بودیم و در واقع با یک گرمای زودرس تابستانه رو به رو شدیم.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: گرما در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو در تابستان به حالت عادی خود بازمی گرددهمچنین هفته‌ای که گذشت تابستانی غیرعادی و در ۱۰ سال اخیر در اصفهان کم سابقه بود که هفت روز متوالی دما بالای ۴۰ درجه تداوم داشت، اما این روند را طی تابستان امسال انتظار نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی دمای هوا گردوخاک خشکسالی درجه سانتیگراد استان اصفهان هفته اول تیر نسبت به بلند حاجی بابایی شهر اصفهان طی یک ماه بلند مدت سال اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت

سازمان هواشناسی کشور وضعیت هوای تعدادی از شهرهای استان اصفهان در یازدهم اردیبهشت تا ۲۴ ساعت آینده را اعلام کرد.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان، وضعیت هوای بعضی از شهرهای استان را تا ۲۴ ساعت آینده به شرح زیر اعلام کرد:

اصفهان: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / ‏‏ بیشینه دما: ۲۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ‬ ۱۳ درجه سانتی‌گراد

شرق اصفهان: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۱ درجه سانتی‌گراد

نجف‌آباد: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۲ درجه سانتی‌گراد

کاشان: آسمان‬‬‬‬ قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / ‏ ‏ بیشینه دما: ۳۲ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ‬ ۱۸ درجه سانتی‌گراد

سمیرم: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / ‏ بیشینه دما: ۲۰‬ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۹ درجه سانتی‌گراد

اردستان: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۸ سانتی‌گراد

خوانسار: آسمان نیمه ابری به تدریج ابری گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۲۰ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۹ سانتی‌گراد

مبارکه: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / بیشینه: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه: ۱۰ درجه سانتی‌گراد

شهرضا: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / بیشینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۰ درجه سانتی گراد

دولت‌آباد: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / ‏ بیشینه دما: ‬ ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۲ درجه سانتی‌گراد

کد خبر 749422

دیگر خبرها

  • رگبار باران و وزش باد، پدیده غالب پایان هفته قم
  • دمای هوای زنجان کاهشی شد
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان
  • اصفهان پایان هفته بارانی است
  • گرد و خاک محلی و موقتی در راه آبادان و خرمشهر
  • اصفهان پایان هفته بارانی است/ افزایش ۳ درجه‌ای دما
  • گردوخاک تا فردا در خوزستان تداوم دارد