Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@10:26:18 GMT

زندگی در کابل، کار در تهران

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۳۶۵۹

زندگی در کابل، کار در تهران

ممکن است در طول یک شبانه روز ناگهان زندگی‌ات تغییر کند و اتفاقاتی بیفتد که اصلاً انتظارش را نداری مثل شهروندان افغانستان که با تغییر حاکمیت و به تبع آن، تغییر چهره زندگی اجتماعی باید تصمیم‌های جدیدی بگیرند، کارشان را عوض کنند و... تا خود را با شرایط جدید وفق دهند.

روزنامه ایران: به هرحال انسان خودش را با شرایط سازگار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا اگر نمی‌توانی مثل قبل فعالیتی داشته باشی، شاید بتوانی جور دیگری کار کنی، چرخ زندگی را بچرخانی و به حال جامعه‌ مفید باشی. زنان افغانستانی این گزارش ازجمله کسانی هستند که توانستند چنین کاری انجام دهند؛ آنها با یادگیری یک دانش جدید توانستند راه و روش جدیدی برای کار و فعالیت بیاموزند. آنها در یک پروژه آموزشی که توسط فعالان جامعه مدنی و تعدادی از طراحان و گرافیست‌های ایرانی برای این زنان ارائه شد، شرکت کردند و با این توانمندی راه تازه‌ای را گشودند.


مستوره علی 10 ماه است که ساکن تاجیکستان شده. او تازه دانشجوی یک دانشگاه بنگلادشی شده بود و درس خواندن را شروع کرده بود که طوفان کرونا جهان را زیر و رو کرد؛ همه‌گیری که به هرحال خیلی‌ها به پایانش امیدوار بودند، اما او نمی‌دانست کرونا برای او پایان اتفاقاتی نیست که باید از سر بگذراند: «دانشگاه به ما رخصت داد و من هم به وطن برگشتم. در دوران کرونا کلاس‌های ما آنلاین جریان داشت ،اما روز به روز شرایط بدتر می‌شد. من در ولایت بغلان زندگی می‌کردم و در آنجا جنگ شدت یافته بود. مردم تلفات می‌دادند. شرایط خیلی سخت شده بود و ما ناگزیر شدیم آنجا را ترک کنیم و به تاجیکستان بیاییم. وقتی من به اینجا آمدم دیگر نتوانستم به دانشگاه خودم برگردم. اینجا مهاجرهستم و کارت سرخ ندارم؛ کارتی که اجازه سفر به کشور دیگری را می‌دهد. بنا براین نتوانستم تحصیل خودم را ادامه بدهم. وقتی کلاس‌ها حضوری شد خیلی رنج بردم. اینکه چطور ممکن است همه آرزوهای آدم این طور از بین برود و اهداف و برنامه‌هایش یکهو نابود شود. من به همه این‌ها فکر می‌کردم و خیلی برایم ناامید کننده بود که دیگر نمی‌توانم درسم را ادامه بدهم. من به درس خواندن عادت کرده بودم، اما زمانی که مهاجر می‌شوی از وطن و کشور خودت دورمی‌افتی و در واقع از همه زندگی‌ات دور می‌شوی. خانه‌ات را می‌گذاری و مجبور می‌شوی در کشور جدید از  صفر شروع کنی. گاهی دیگر نمی‌توانی درس بخوانی.»
مستوره مدام با خودش فکر می‌کرد، چطور می‌تواند با این رنج کنار بیاید و چطور می‌تواند از این شرایط خودش را نجات دهد تا با این برنامه آموزشی آشنا شد؛ برنامه‌ای که به آنها یاد می‌داد چطور طراحی وب کنند. چطور مسائل هنری مربوط به این رشته را یاد بگیرند و دوباره روی پاهای‌شان بایستند: «خیلی برنامه خوب و انرژی بخشی است. این برنامه برای دختران افغان امیدبخش است. اول فکر می‌کردم چون برنامه آنلاین است شاید چندان جدی نباشد، اما وقتی شروع کردم، فهمیدم جدی است و ما را متوجه سلیقه‌ها و دانش ژرف خود کرد و یاد داد که ما دوباره به زندگی مان زیبایی ببخشیم. درس بخوانیم، درست یاد بگیریم، برنامه‌های فتوشاپ و سواد دیزاین و عملی را شروع کردیم و خیلی چیزها یاد گرفتیم. امید تازه‌ای گرفته‌ام و بر این باورم که با گذراندن این دوره‌ها در بازار کار شغلی خواهم گرفت که از دنیای هنر برایم سررشته‌هایی خواهد آورد.»


سونیتا رحمانی در ایران زندگی می‌کند و طراحی و گرافیک را به شکل آزاد آموزش دیده و تا قبل از این برای دانشگاه گوهرشاد کابل و یک ناشر طراحی لوگو و سفارشات این چنینی انجام می‌داده که کلاً همه کارها تعطیل شد: «این روزها آموزش حرفه‌ای می‌بینم و تا اینجای کلاس مفید بوده، بخصوص الان که کار کم است رفتن به کلاس هم سخت شده، حضور در این دوره برایم بهترین کار بوده که بتوانم دوباره به دنیای کار برگردم.»
سوره نظامی هنوز در افغانستان زندگی می‌کند با این تفاوت نسبت به گذشته که شغلش را از دست داده: «کارشناسی زبان و ادبیات پارسی خوانده‌ام و شاعرهستم. در قندوز افغانستان زندگی می‌کردم ؛ ولایتی که بارها شاهد جنگ، نابسامانی، خونریزی، کشتار و سقوط بوده.  سال 2015 دروس مکتب را به اتمام رساندم و پس از سپری کردن آزمون کنکور،سال 2016 به دانشگاه راه یافتم. پس از اتمام تحصیلات کارشناسی‌ام در رشته‌ زبان و ادبیات، پای تقدیر مرا به سوی رؤیای دیرینه‌ام کشاند. رؤیای روزنامه‌نگاری که برای تحقق آن، سال‌ها مبارزه کردم تا بالاخره موفق شدم. قبل از به قدرت رسیدن حکومت جدید مشخصاً شغل من خبرنگاری بود که در بخش‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ادبی و فرهنگی در رادیو و تلویزیون گزارش تهیه می‌کردم و از من ده‌ها گزارش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است. تا الان که هشت یا 9 ماه از سقوط حکومت پیشین افغانستان می‌گذرد، بیکار شده‌ام.


او هم در این مدت آموزش دید که می‌توان آن را جرقه‌ امیدی در وضعیت فعلی دانست: «بزرگترین هدف من از اشتراک در دوره آموزشی مهارت آموزی، اشتغالزایی و کسب درآمد درآینده از طریق هنر و گرافیک است. اکنون تلاش من به خاطر تداوم مهارت آموزی است، چون شرایط فعلی که در افغانستان حاکم است باعث شده تا از آموزش و حق کار محروم شوم.»
اما اگرمی‌خواهید درباره این پروژه آموزشی که نور امیدی برای زنان افغان است بیشتر بدانید،  پای حرف‌های یکی از فعالان این  طرح بنشینید: «قرار بود این پروژه را برای شهروندان در سیستان و بلوچستان برگزار کنیم و کامپیوتر و مودم هم برایشان تهیه کنیم. خیلی هم جنسیت مورد نظرمان نبود و پیگیر هم بودیم تا اگر مؤسسه‌ای هست تجهیزاتی فراهم کنیم و این کار را با همکاری آنها انجام بدهیم اما موفق نشدیم؛ تا ماجراهای افغانستان پیش آمد و ما فکر کردیم این پروژه قابلیت اجرایی پیدا کرده است.»


به گفته او زنان دنبال راهی عملی هستند تا بتوانند قدم مثبتی برای بهبود شرایط بردارند، اما چرا طراحان و گرافیست‌های ایرانی فکر کردند یادگیری این رشته برای زنان افغان مفید است که او در پاسخ می گوید: این مسأله فقط مسأله شغل نیست، بلکه مسأله موقعیت فردی- اجتماعی زنان است. پس پرسیدیم در این وضعیت چکار می‌توانیم بکنیم و با گفت وگوهایی که با بچه‌های افغانستان داشتیم فهمیدیم رشته گرافیک- دیزاین فقط  در یک دانشکده آن هم دانشگاه افغانستان وجود دارد و جوانان در افغانستان چندان آشنایی با آن ندارند. همچنین فهمیدیم آنها نرم‌افزار را بلدند، اما سواد و دانش علمی این رشته را ندارند. قبل از اینکه بخواهیم از دانش فنی و نرم افزاری به بچه‌های افغانستان بگوییم باید از مبانی نظری این رشته صحبت می‌کردیم که در ایران هم چندان قوی نیست. بر همین اساس من درسی را درباره سواد طراحی به بچه‌ها آموزش دادم؛ یعنی از مبانی نظری شروع کردم و الان بچه‌ها نرم‌افزارها را یاد می‌گیرند و بعد کار عملی می‌کنند. در همین جلسات به بچه‌ها گفتم ما می‌خواهیم کاری را که در دانشگاه‌ها طی سال‌ها انجام می‌شود در شش ماه انجام دهیم و خیلی خوشبین‌ام تا زودتر به مرحله آمادگی کار برسیم.»
اما زنان افغانستان با توجه به شرایط موجود چطور می‌توانند از این توانمندی استفاده کنند؟ یعنی چه کسی به آنها شغل خواهد داد؟ این فعالان ایرانی بعد از مدتی کار با علاقه‌مندان این دوره که 121 زن افغان هستند با بیش از 30 شرکت ایرانی صحبت کرده‌اند که بتوانند سفارش کار به فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها بدهند. این کارها می‌تواند پاره وقت و تمام وقت باشد تا بچه‌هایی که در افغانستان یا کشور دیگری هستند از این فرصت‌های شغلی و کاری استفاده کنند و حضور اجتماعی‌شان تداوم پیدا کند و از متن جامعه حذف نشوند.


به گفته برگزارکنندگان این دوره بخش عمده‌ای از شرکت‌هایی که با آنها مذاکره شده از این ایده استقبال کرده‌اند و خوشحالند که می‌توانند برای همزبانان افغانستانی کاری انجام دهند. تمام تلاش آنها این است تا هنرآموزان زودتر آماده ورود به دنیای کار شوند و بتوانند مراودات اجتماعی و کاری داشته باشند و آداب کار حرفه‌ای را بیاموزند و جذب بازار کار شوند. می‌گویند «در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد » ،زندگی بالا و پایین زیادی دارد، اما آنچه را نباید فراموش کرد این است که در شرایط سخت هم می‌توان راهی برای ادامه زندگی پیدا کرد.
آژانس عکس ایران ایران سپید روزنامه الوفاق 

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زنان افغان بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۳۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با کابل نسوز

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یکی از بهترین انواع کابل در واقع مدل‌های مختلف کابل نسوز هستند که در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوع از کابل‌ها از واژه نسوز استفاده شده است، با این حال، نباید این تصور وجود داشته باشد که آنها اصلاً نمی‌سوزند، در واقع نسوز بودن یعنی در برابر آتش و حرارت مقاومت بالایی دارند.

اگر از انواع سیم و کابل در بازار و فروشگاه‌های عرضه کننده این محصولات دیدن نمائید. خواهید دید که انواع مختلفی از سیم و کابل با جنس و عملکرد متفاوت در بازار وجود دارد، گاهی اوقات این تنوع باعث سردرگمی خریداران می‌شود. بر این اساس لازم است خریداران اطلاعات مناسبی را در مورد محصولی که می‌خواهند خریداری کنند به دست آورند. کابل‌های نسوز در مکان‌هایی با دما و حرارت بالا استفاده می‌شوند، تا احتمال آتش سوزی در این مکان‌ها به حداقل برسد. علاوه بر مقاومت در برابر آتش، این نوع کابل در برابر شرایط نامساعد جوی، اشعه ماورا بنفش، مواد شیمیایی و روغن مقاومت بالایی دارد.

معرفی کابل نسوز

تولید کابل نسوز پیشرفت مهمی در صنعت برق بوده است، این کابل خاص از مواد ویژه‌ای ساخته شده است تا در دمای بالا نیز به آن آسیبی نرسد. استفاده از کابل برق مقاوم در برابر حریق از نظر ایمنی بسیار حائز اهمیت است زیرا با وجود این کابل در صورت وقوع حوادثی مانند آتش سوزی احتمال خطر کمی برای افراد و محیط زیست وجود دارد. در ساخت این نوع کابل از روکش نسوز استفاده شده است که باعث افزایش مقاومت در برابر آتش و استحکام بیشتر آن می‌شود.

به کار گرفتن کابل برق مقاوم در برابر آتش در سیستم برق ساختمان و همچنین صنایع و تأسیسات بسیار مهم است. کابل آلومینیومی نسوز یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال راه حل قابل اعتماد برای اتصالات الکتریکی سیم و کابل‌های نسوز هستند. این نوع از کابل‌های نسوز با مقاومت در برابر حرارت و آتش، از خطر اشتعال یا آتش سوزی جلوگیری می‌کنند و امنیت بالای مکان مورد نظر را تضمین می‌نماید. سیم و کابل‌های نسوز استاندارد به دلیل خاصیت ضد حریق و مقاومت در برابر حرارت، انتخاب مناسبی برای استفاده در اتصالات الکتریکی در اماکنی هستند که در آنها خطر آتش سوزی وجود دارد.

ویژگی‌های انواع کابل برق نسوز

انواع کابل نسوز مقاومت بالایی در برابر حریق دارند. این محصولات در انواع مختلف و جنس‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌گردند. سیم مسی و کابل آلومینیومی نسوز در برابر آتش مقاوم هستند و از مهمترین انواع سیم و کابل برق نسوز می‌باشند. این محصولات از گسترش آتش جلوگیری می‌کنند. کابل آلومینیومی در برابر خوردگی مقاوم است، همچنین یک عایق عالی برای رطوبت می‌باشد و همچنین مقاومت بالایی در برابر تغییرات دما دارد. سیم و کابل برق نسوز فاقد گاز سمی هستند و دارای انعطاف پذیری بالایی می‌باشند.

کابل نسوز در برابر حرارت تا ۲۵۰ درجه مقاوم است، از دیگر ویژگی‌های این محصول مقاومت در برابر اشعه مادون قرمز و گاما می‌باشد. این کابل در موقعیت‌های مختلف مانند حوادث غیر مترقبه یا آتش سوزی در مکان‌های حساس استفاده می‌شود. در حقیقت آتش سوزی می‌تواند منجر به خسارات جانی و مالی و آسیب به محیط زیست شود، کاربرد کابل نسوز در اماکنی که احتمال آتش سوزی وجود دارد سبب جلوگیری از هزینه‌های اضافی می‌شود. به طور معمول از کابل نسوز برای برنامه‌های کاربردی ایمنی و اطفا حریق در سیستم‌های کنترل، سیستم‌های حفاظت و اعلام حریق و مناطق با دمای بالا استفاده می‌شود.

کابل برق نسوز در مکان‌هایی مانند بیمارستان، دانشگاه، هتل و دیگر مناطق حساس به کار گرفته می‌شود. از کاربردهای این کابل در صنایع فولاد، صنعت پزشکی، صنعت خودرو، صنایع کشتی‌سازی، واگن‌های راه‌آهن، سیستم‌های اعلام حریق، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع مرتبط با هواپیما و هوافضا می‌باشد.

کابل نسوز باید مطابق با استانداردهای بین المللی تولید شود تا عملکرد مطلوبی داشته باشد. در واقع کابل‌های نسوز باکیفیت، در ابعاد و خلوص استاندارد تولید می‌شوند و همچنین دارای استحکام کششی مناسبی هستند. استانداردهای بین المللی کابل‌های نسوز با نام IEC می‌باشد و استاندارد ملی ایران ISIRI شناخته می‌شود.

سیم و کابل نسوز

نکات مهم در خرید کابل نسوز

انواع کابل نسوز هر کدام برای استفاده خاصی طراحی شده‌اند و بر این اساس لازم است با توجه به نوع مصرف انتخاب و خریداری شوند. در هنگام خرید به نوع بسته بندی محصول توجه کنید و مطمئن شوید که دارای علامت استاندارد است. رنگ پوشش آن را بررسی کنید که کاملاً یکنواخت و باکیفیت باشد. کابل نسوز را بر اساس مقدار جریان مورد نیاز انتخاب کنید. بررسی حداکثر دمای لحظه‌ای، بازرسی مواد عایق و پوشش، تعیین سطح ولتاژ عایق از مواردی هستند که لازم است مورد توجه قرار گیرند. کایل نسوز را با در نظر گرفتن شرایط محیطی و محل نصب انتخاب کنید.

در پوشش و عایق‌بندی کابل نسوز از مواد سیلیکونی مقاوم در برابر آتش استفاده شده است و بر این اساس تا دمای بیشتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد در برابر آتش مقاوم است. مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید کابل‌های ضد حریق باید به آن توجه کرد این است که محصول خریداری شده توسط مشتریان باید دارای دو پارامتر باشد و این دو پارامتر شامل نشان استاندارد و تاییدیه سازمان آتش نشانی می‌باشند. در هنگام خرید این محصول میزان اعتبار برند آن را بررسی کنید. انتخاب و خریداری محصولات بی‌کیفیت و ارزان ضررهای جبران ناپذیری را به مشتریان وارد می‌کند و بر این اساس خرید محصولات استاندارد با قیمت بالاتر می‌تواند در هزینه‌های ناخواسته هنگام استفاده از محصولات غیر استاندارد صرفه جویی کند.

برترین انواع کابل نسوز

قیمت کابل نسوز

یکی از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در قیمت کابل نسوز میزان مقاومت آن در برابر آتش سوزی و حرارت بالا می‌باشد و هر چه میزان مقاومت کابل نسوز در برابر حریق بالاتر باشد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. کابل نسوز در تمامی سایزها با عایق پی وی سی یا عایق نسوز سیلیکونی قابل تولید می‌باشد. ساختار کابل نسوز با کابل‌های معمولی متفاوت است و قیمت بالاتر این کابل‌ها به دلیل نوع مواد اولیه به کار رفته در تولید این محصولات می‌باشد. جهت خرید انواع کابل نسوز با کیفیت بالا و قیمت مناسب با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل فرمائید. کارشناسان و متخصصین حاضر در این مجموعه جهت خرید محصولات مناسب با بهترین قیمت شما را راهنمایی می‌کنند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6090058

دیگر خبرها

  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • گزارش روزنامه شهرداری تهران درباره یک شغل جدید با عنوان «یک زندگی سگی»!
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • آشنایی با کابل نسوز
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل