Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود طهماسبی در نشست خبری گفت: براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی ١٤ تیرماه در تقویم رسمی کشور نامگذاری و برهمین اساس برنامه‌هایی تدوین شده است.

او گفت: اهدافی برای نکوداشت هفته شورا و شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است، ارتقای جایگاه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و جلب توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران به چالش‌ها و فرصت‌های فراروی شورا‌ها و دهیاری‌ها را جزو این اهداف دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس گفت: ویژه برنامه‌هایی در راستای نکوداشت این هفته در استان در دو سطح استانی و شهرستانی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته طهماسبی، افتتاح پروژه‌های تکمیل شده، کلنگ زنی پروژه‌های جدید، دیدار‌های چهره به چهره مدیران شهری با مردم، حضور در مساجد و تریبون‌های نماز جمعه، ارائه گزارش عملکرد یکساله اخیر به شهروندان و نشست‌های تخصصی با اساتید دانشگاه‌ها از برنامه‌های پیش‌بینی شده در نقاط مختلف استان فارس است.

او همچنین با بیان اینکه متناسب با نامگذاری ایام این هفته سه برنامه شاخص نیز در سطح استان در دستور کار قرار دارد، برگزاری همایش شهرداران با حضور استاندار فارس در روز سه‌شنبه ١٤ تیر را یادآوری و اضافه کرد: در این همایش به معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های حضور خیرین و بسترسازی مشارکت مردمی در حوزه مدیزیت شهری پرداخته می‌شود.

طهماسبی یکی از حلقه‌های مفقوده مدیریت شهری را مشارکت مردم دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که در این همایش دنبال خواهیم کرد، تشکیل مجامع خیرین شهرساز در شهرستان‌ها با رویکرد مردمی است.

او همچنین از رونمایی پایگاه اطلاع رسانی شهرداری‌ها در هفته نکوداشت شورا و شهرداری‌ها خبر داد و گفت: ١٢٠ شهرداری در فاس داریم که دسترسی به آن‌ها سخت است و حسب دستور استاندار، این پایگاه برای فراهم شدن بستری برای تبادل نظر در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس همچنین هدف از راه‌اندازی این پایگاه را انتقال تجربیات به شهرداری‌ها ذکر و گفت: یکسری اطلاعات حقوقی عمومی و تخصصی ویژه شهروندان و کارکنان نیز در این پایگاه بارگذاری شده است.

طهماسبی گفت: قابلیت معرفی و نمایش ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در شهرستان‌ها در این پایگاه برای سرمایه گذاران فراهم شده است و بستر بارگذاری همه مزایده‌ها و مناقصات شهرداری در این پایگاه نیز فراهم شده است.

او گفت: شهرداری‌ها به واسطه اطلاع رسانی در این پایگاه در ٤ حوزه مسئولیت اجتماعی، اقتصاد و سرمایه گذاری، عمران و فرهنگی و اجتماعی ارزیابی و شهرداری برتر معرفی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس همچنین از برگزاری نخستین یادواره شاهدان شهر (شهدای شهر) در این هفته خبر داد و گفت: تلاش می‌شود دبیرخانه دائمی این یادواره نیز راه‌اندازی شود.

طهماسبی اهداف برگزاری این یادواره را تجدید میثاق با شهدا، معرفی شهدای شهرداری به مردم و ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی ذکر و اعلام کرد که در این یادواره از خانواده ٢٤ شهید فارس تجلیل خواهد شد. شهردار اسبق داراب (غلامحسین عارف دارابی) و کازرون (هدایت‌الله مصلحیان) از جمله شهردارانی هستند که در راه انقلاب و نظام به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

او همچنین از برگزاری همایش شهرداران و روسای شورا‌های شهر با محوریت نقش شرکت دانش بینان در مدیریت شهری در ۲۱ تیرماه خبر داد و گفت: توسعه همکاری و تعامل مدیریت شهری با کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان. کمک به رفع تنگنا‌ها با بهره گیری از ظرفیت کارافرینان و بسترسازی برای رونق اشتغال دانش بنیان در سکونتگاه شهری از اهداف برگزاری این همایش است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود یکی از چالش‌های مدیریت شهری را افزایش تولید پسماند و محدودیت منابع طبیعی ذکر و بیان کرد: با توجه به این محدودیت باید به سمتی حرکت کنیم که کمترین دفن نهایی پسماند را داشته باشیم.

طهماسبی گفت: طرح جامع مدیریت پسماند برای استان تهیه شده، اما در طی سال‌های اخیر از این طرح فاصله گرفتیم. کارگروه مدیریت پسماند تشکیل شده و موضوعات در این کارگروه مطرح می‌شود. کارگروه مدیریت پسماند شهرستان‌ها نیز باید تشکیل و مسائل مرتبط با پسماند را با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: در برخی از شهر‌ها مشکلات زیست محیطی از جمله مکان یابی سایت دفن که ضوابط زیست محیطی را نداشته یا نحوه دفن پسماند ایجاد شده است. در غالب شهر‌ها زباله‌ها به صورت تپه‌ای رها می‌شوند که این رها کردن نیز آسیب‌زا است.

به گفته مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس، به زیان ده بودن شهرداری‌ها هم اشاره و با بیان اینکه شهرداری به تناسب درآمد باید هزینه‌هایی انجام دهند که قسمتی خدماتی و قسمتی عمرانی است، افزود: نیاز‌ها در حال افزایش است و اگر بخواهیم با همان روش قبلی کسب درآمد کنیم، به بن بست میخوریم.

طهماسبی گفت: برخی از شهر‌ها بیش از ۳ ماه حقوق معوقه دارند، گفت: روش سنتی در حوزه درامد عوارض ساخت و ساز است و امروز سطح این عوارض هرچند افزایش یافته است، اما شهرداران اگر بخواهند به وظایف خود عمل کنند باید به دنبال منابع پایدار درآمدی باشند و معرفی فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری را مدنظر داشته باشند.

او گفت: شورای عالی سرمایه گذاری را تشکیل دادیم و همه شهر‌ها هم باید اطلس سرمایه‌گذاری را تهیه کنند. برنامه ۵ ساله شهرداری‌ها نیز باید تا پایان مردادماه تهیه و همه بودجه‌های سنواتی شهرداری‌ها باید منطبق بر این برنامه باشد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس با تاکید بر اینکه برای کل شهر‌ها یک افق روشن ترسیم کنیم و از شهرداران و شورا‌ها هم این امر را درخواست کرده‌ایم، گفت: براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده باید حقوقی به شهرداری‌ها پرداخت شود و مکاتباتی داشتیم که هم در وصول شفافیت باشد و هم در هم تخصیص سهم شهرداری‌ها در زمان مناسب انجام گیرد.

طهماسبی به موضوع عوارض آلایندگی هم اشاره و با بیان اینکه کارگروهی در این رابطه تشکیل شده است، گفت: صنایع باید یک درصد از فروش را به شهرداری‌ها پرداخت کنند که امروز در این حوزه با چالش روبه‌رو هستیم و به دنبال این هستیم که مسیر پرداخت حقوق شهرداری‌ها تسریع شود.

او با تاکید بر اینکه توازن بین درآمد و هزینه شهرداری‌ها باید برقرار شود تا شاهد حقوق معوقه نباشیم، گفت:عدم توازن بین درآمد و هزینه سبب بدهی شهرداری‌ها شده که مکاتبه شده که پرداخت حقوق شهرداری‌ها در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس، یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده شورا‌ها را تقدیم لایحه از طریق شورای عالی استان‌ها به مجلس دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت نیازمند تقویت و توانمندی شورا‌های استان است و باید اشراف به حوزه انتخابیه و قوانین داشته باشند تا این ظرفیت نیز استفاده شود.

طهماسبی ضمن بیان اینکه باید به سمت تقویت هویت شهری حرکت داشت به نصب المان‌ها در همین راستا اشاره و گفت: تاکید داریم که مزیت‌ها و ظرفیت‌ها در شهر شناسایی شود و اگر المان ناسازگار با هویت شهری باشد، پذیرفته نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امور شهری و شورای استانداری استان فارس دستور کار قرار سرمایه گذاری مدیریت شهری شهرداری ها ظرفیت ها فرصت ها شهر ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر عباس طهماسبی ظهر یکشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی شوراها اظهار کرد: جایگاه شوراها در قانون اساسی بسیار رفیع است به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

وی افزود: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.

وی اضافه کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری ها است و از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

میزان مشارکت مردم در فعالیت‌ها باید افزایش یابد

رئیس شورای شهر بیجار با بیان اینکه راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است، عنوان کرد: لازم است با اتحاد و همدلی، مشارکت مردم را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور و نظام محسوب می‌شوند.

طهماسبی ابراز داشت: اعضای شورا در روستاها تمام تلاش خود را در راستای رفع کمبودها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

سرمایه گذاران برای گسترش مراکز گردشگری و فرهنگی در بیجار مشارکت کنند

رئیس شورای شهر بیجار بر لزوم سرمایه گذاری در بیجار تاکید کرد و ابراز داشت: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف ما اجرای مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: با اجرای مدیریت یکپارچه شهری تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند.

شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه استان انتخاب شد

طهماسبی در ادامه از انتخاب شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه استان خبر داد و گفت: شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه در سطح استان انتخاب شده است که این مهم حاصل تلاش و همکاری خوب اعضا است.

وی اعلام کرد: در ابتدای دوره ششم اعضای شورای شهر بیجار شهرداری را با تمام مشکلات که به نوعی کشتی به گل نشسته بود تحویل گرفت و بسیاری از مشکلات را توانست بر طرف کند.

کد خبر 6090844

دیگر خبرها

  • شورا‌های اسلامی نمونه استان کرمان مشخص شدند
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • مشارکت شهرداری در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • یادواره شهید گمنام در دانشگاه علم و هنر یزد برگزار می‎‌شود
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد