Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@20:47:20 GMT

اقتصاد پررونق با توسعه آبزی پروری

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۴۸۸۷

اقتصاد پررونق با توسعه آبزی پروری

استان گلستان علیرغم اینکه همچون استان های دیگر با مشکل کم آبی مواجه است اما به دلیل همجواری با دریای خزر و شرایط خاص جغرافیایی می تواند در توسعه طرح‌های آبزی‌پروری با هدف ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری برای این منطقه خوش بدرخشد.

به گزارش ایران آنلاین، استان گلستان با برخورداری از چندین رودخانه دائمی مانند اترک، گرگان رود و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و همینطور تالاب های بین المللی متعدد همچون آلما گل،‌ آجی گل و ... و از همه مهمتر دارا بودن ده ها کیلومتر نوار ساحلی در کرانه‌های خزر و خلیج گرگان، می تواند از قطب های فعال در حوزه فعالیت های شیلاتی باشد.
اکنون آبزی پروری در محیط های محصور به عنوان زیرمجموعه فعالیت های شیلاتی از مزیت بالای اقتصادی با ارزش افزوده قابل قبولی در این استان برخوردار است.
مجموعه ذخایر آبزی خزری و سایر ظرفیت های شیلاتی در گلستان این امکان را فراهم کرده که بسیاری از ساحل نشینان خزری به فعالیت های شیلاتی و آبزی پروری روی بیاورند.
اردلان کاظمی که سالهاست در مزرعه کوچکی به شغل آبزی پروری اشتغال دارد، در گفت و گو با ایران آنلاین می‌گوید: ما می توانیم در صورت حمایت مسئولان و البته مردم، در بازسازی و تکثیر مصنوعی آن دسته از آبزیانی که به دلیل صید غیرمجاز در معرض انقراض قرار دارند، اقداماتی انجام دهیم.

وی، توسعه مزارع پروش ماهیان سرد آبی و گرم آبی مانند گونه‌هایی نظیر قزل‌آلا، کپور و ... و همینطور ایجاد مزارع پرورش ماهی با استفاده از آب چاه های کشاورزی و توسع مزارع پرورش میگو در شهرستان گمیشان را قابل تحقق می‌داند و می‌افزاید: به نظرم اکنون، فعالیت های شیلاتی با ظرفیت های استان همخوانی ندارد و باید برای ترغیب جوانان بویژه دانش آموختگان رشته شیلات به سمت فعالیت در این بخش تدابیری بیاندیشیم چرا اقتصاد شیلاتی، اقتصادی پردرآمد و مقرون به صرفه است.
یدا... گمیشانی نیز در گفت و گو با ایران آنلاین از مسئولان می‌خواهد، زمینه حمایت از فعالان و بهره‌برداران این عرصه را بیش از بیش فراهم کنند.
وی می‌گوید: اگر چتر حمایتی بیش از بیش بر سر فعالان شیلاتی و کشاورزی گسترش یابد، قطعاً جوانان و ساحل نشینان شهر گمیشان می توانند به راحتی از طریق فعالیت در صنعت آبزی پروری امرار معاش کنند.
این فعال شیلاتی، تأمین برق برای استخرهای پرورش ماهی و همینطور پیش بینی تسهیلات کم بهره، حمایت از پروژه های آبزی پروری را از مهمترین نیاز فعالان این عرصه در زمان کنونی می‌داند.
سرپرست اداره کل شیلات گلستان نیز در گفت و گو با ایران آنلاین از حمایت این اداره کل از توسعه طرح‌های آبزی‌پروری از جمله راه‌اندازی و افزایش تعداد مراکز پرورش ماهیان خاویاری از سوی متقاضیان بخش خصوصی خبر می‌دهد چرا که به گفته وی، توسعه فعالیت های شیلاتی ارزش افزوده و سودآوری بالایی به دنبال دارد.

اسماعیل جباری با بیان اینکه توسعه طرح‌های آبزی پروری و راه‌اندازی مراکز پرورش ماهیان خاویاری از اولویت‌های اداره‌کل شیلات گلستان است، بر استفاه از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و دانش روز برای توسعه فعالیت های شیلاتی در این استان تأکید می کند و از همکاری اداره کل شیلات استان با مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی کشور و استان برای توسعه فعالیت ها و رونق صنعت آبزی پروری در این استان خبر می دهد.
این مسئول، همچنین، تلاش برای کاهش هزینه آب بها و برق را از برنامه‌های این اداره‌کل عنوان می‌کند و می‌گوید: در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هم‌افزایی هر چه بیشتر فی‌مابین شرکت آب و برق منطقه ای استان ، بستر لازم را برای توسعه فعالیت های آبزی‌پروری در این استان مهیا کنیم.
در هر حال، امروزه با توجه به افت ذخایر آبزی در دریای خزر، صنعت آبزی پروری و پرورش ماهیان گرم آبی و سردآبی در استان گلستان، میتواند محلی برای امرار معاش ساحل نشینان این استان و فرصتی برای رشد ماهیان رو به انقراض در دریای خزر باشد اما مشروط بر آنکه موانع فعالیت در این بخش حذف و شرایط برای فعالیت در این بخش مهیا شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فعالیت های شیلاتی آبزی پروری ایران آنلاین توسعه فعالیت اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۴۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در پنجاهمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • هشت معلم نمونه استان ایلام تجلیل می‌شوند
  • خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد