Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه از ازسرگیری روابط ریاض و تهران در آینده نزدیک خبر داد، یک منبع آگاه عراقی پیش بینی کرده خبررسمی ازسرگیری روابط ایران و عربستان در بغداد با حضور مقامات این دوکشور و مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فواد حسین وزیر امور خارجه عراق اعلام شود.

 این منبع آگاه به «الشرق الاوسط» گفت: مذاکرات الکاظمی در سفر هفته گذشته اش به جده و تهران، منجر به حل و فصل بسیاری از مسائل بلاتکلیف بین دو کشور شد که می تواند به کاهش تنش ها درکل منطقه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این منبع عراقی درباره زمان سفر مقامات سعودی به بغداد بدون اشاره به جزئیات بیشتر تاکید کرد "این موضوع مستلزم هماهنگی بین سه پایتخت است".

اظهارات امیرعبداللهیان درباره روابط با مصر و عربستان چند روز پس ازاعلام وزیر امور خارجه عراق درباره میزبانی بغداد ازگفت و گو بین ایران، اردن، ایران و مصر صورت می گیرد. درهمین راستا، دکتر حسین علاوی، مشاور نخست وزیر عراق، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: تلاش عراق و رفت آمدهای مصطفی الکاظمی و ابتکار خوب عراق برای آغاز گفت‌وگوی عربستان و ایران با هدف کاهش تنش‌ها و عادی‌سازی روابط بین دو کشور با هدف تحقق یک فضای هماهنگی ، ثبات، همکاری و توسعه درمنطقه صورت می گیرد،

علاوی افزود: اولین گفتگوهای پشت پرده  بین دو طرف در نهم آوریل (آوریل) 2021 به دلیل تنشهای انباشته شده و بحران هاو  اتهامات رسانه ای و سیاسی فی مابین بسیاردشوار به نظر می آمد ولی برگزاری چهار دور دیگر از این گفت وگوها بالاخره این روند را قرین موفقیت کرد و موجب ادامه مذاکرات تا دورپنجم و سپس رسانه ای شدن خبرهای مربوط به آن شد .

 علاوی تصریح کرد: این گفت وگوها که عمدتا حول مسائل امنیتی صورت می گرفت، راه را برای گفت‌وگوهای سیاسی هموار کرد و آنگونه که از اظهار نظرات طرفین ونیز عراقی ها بر می آید در مجموع موفق ارزیابی می شود.درواقع عراق موفق شده روابط عربستان و ایران را به مرحله ای از تفاهم و تبادل نظر ارتقا دهد و در مورد بسیاری از مسائل منطقه ای و استراتژیک به سرانجام برساند .

 علاوی تاکید کرد: عراق به دنبال ایجاد ثبات در منطقه است زیرا انجام پروژه های بزرگ در زمینه حمل و نقل، انرژی و برق، تامین امنیت غذایی و مواجهه با کمبود آب و تغییرات اقلیمی فرا روی منطقه، مستلزم همکاری مشترک و مستمر بین کشورهای منطقه است .

وی تصریح کرد: در صورت تحقق این همکاری ، این فضا بر امنیت ملی عراق  وافزایش ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ، اشتغالزایی و آینده نسل جوان از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد عراق وایجاد فرصت های شغلی و نوسازی زیرساختها تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عربستان سعودی ، عراق ، ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عربستان سعودی عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۵۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزای ریانوستی، وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای از رایزنی وزیر امور خارجه عربستان با همتای روس خود خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، رایزنی امروز به صورت تلفنی انجام شده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: سرگئی لاوروف و وزیر امور خارجه عربستان در مورد چشم انداز توسعه روابط بین دو کشور و نیز موضوع تشدید درگیری ها میان فلسطینیان و (رژیم) اسرائیل گفتگو کردند.

از سوی دیگر، الشرق الاوسط نیز در این باره نوشت: فیصل بن فرحان بن عبدالله وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه با سرگئی لاوروف همتای روس خود تماس تلفنی داشت.

دو طرف در مورد روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو کردند.

کد خبر 6099640

دیگر خبرها

  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان