Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش همشهری آنلاین،  «ریال» تلفظ فارسی «رئال» اسپانیایی است که همان «رویال» انگلیسی است و «شاهی» معنی می‌دهد و گویا از زمان حضور اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها در خلیج فارس در دوره صفویه در زبان فارسی رایج شده است. ریال فقط یکی از ۵۰ واحد پولی است که از زمان هخامنشیان در ایران رواج داشتند و پیش از ریال و در دوره قاجار واحد پول ایران «قران» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در عهد قاجار «واحد پول» به‌معنای امروزی آن وجود نداشت و خیلی واحدها برای پول رایج بود تا اینکه در سال ۱۳۰۸ شمسی مجلس شورای ملی تصویب کرد که ریال واحد پول ایران باشد و البته دلایلی هم داشت: «از آذرماه سال ۱۳۰۸ تنزل بهای نقره در بازارهای جهانی شدت یافت و به دنبال آن از ارزش سکه نقره قران ایران نیز کاسته شد و این ایده مطرح شد که پایه پول ایران به‌ جای نقره بر طلا مبتنی شود. در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ مجلس قانون تعیین واحد و مقیاس پول قانونی ایران را تصویب کرد و به‌موجب این قانون ریال به‌عنوان واحد پول ایران تعیین شد پس از حدود یک سده قران جای خود را به ریال ‌داد».

این قانون از سال ۱۳۱۱ شمسی اجرا شد و البته مردم همچنان از واحد تومان استفاده می‌کردند که هنوز هم استفاده می‌کنند. حالا آن‌موقع ریال بر اساس قیمت طلا چقدر می‌ارزید؟ یک گرم طلای خالص حدود ۱۴ ریال بود و به‌ازای یک ریال، این‌قدر طلا می‌دادند: «۰.۰۷۱ گرم». تا سال ۱۳۲۰ شمسی ارزش ریال شد: «۰.۰۲۷ گرم طلا» و تا سال ۱۳۳۶ شمسی شد: «۰.۰۱۱ گرم طلا».

بعد هم که ریال به‌مرور و طی دهه‌ها کم ارزش‌تر شد و حالا یک ریال بدهی چقدر طلا می‌گیری؟ اگر قیمت یک گرم طلای خالص ۲۴ عیار را معادل ۱۸ میلیون ریال فرض کنیم به‌ازای یک ریال این‌قدر طلا می‌دهند: «۰.۰۰۰۰۰۰۰۵۵»؛ یعنی ۵۵ میلیاردم گرم.

جالب اینکه به‌دلیل قیمت بالای طلا که البته قیمتی جهانی است واحد پول تمامی کشورها در مقابل طلا چنین وضعیتی دارد. برای مثال با یک دلار آمریکا می‌توان این مقدار طلای خالص خرید: «۰.۰۱۶ گرم» و با یک ین ژاپن می‌توان این‌قدر طلا خرید: «۰.۰۰۰۱۲۵»؛ یعنی ۱۲۵ میلیونم گرم.

کد خبر 688249 منبع: فارس برچسب‌ها پول قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب ۱۲۴ واحد مشاور املاک در قزوین

سیامک پزشکی فر رییس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ارزش ریالی جرایم متخلفین معادل ۳۶ میلیارد ریال بوده که از این مبلغ ۱۲ میلیارد ریال وصول شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات حوزه مسکن، سوداگری مشاوران املاک است و این افراد در گرانفروشی مسکن و اجاره‌بها نقش اساسی دارند و از این رو باید نسبت به ساماندهی فعالیت‌های آنها اقدام شود.

پزشکی فر اضافه کرد: به منظور تنظیم و کنترل املاک و مستغلات، گشت‌هایی در استان قزوین از سال گذشته آغاز شده و تاکنون از بین ۲ هزار و ۶۴۶ بازدید در سطح استان ۷۴۳ مورد تخلف ثبت شده است.

وی، نداشتن پروانه کسب، نرخنامه، نداشتن کد رهگیری، صادر نکردن فیش رسید کمیسیون وجوه دریافتی و گران فروشی در بحث اخذ کمیسیون‌های مصوب استان را عمده تخلفات محرز در بنگاه‌های املاک برشمرد.

رییس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: گشت‌های مشترک نظارتی با همراهی دستگاه‌های حاضر تا ساماندهی بازار مسکن و زمین ادامه دارد و اجازه تخلف به مشاورین املاک نخواهیم داد و با متخلفان به صورت جدی برخورد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • روزی برای قدردانی از سربازان عرصه تولید در تاکستان+ فیلم
  • رقم باورنکردنی بدهی بابک زنجانی و معادل آن در ایران
  • تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
  • آخرین قیمت طلا، سکه و دلار تا پیش از امروز ۱۲ اردیبهشت
  • رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲
  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • پلمب ۱۲۴ واحد مشاور املاک در قزوین
  • گران فروشی در نمایندگی فروش خودرو، گران تمام شد
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳