Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده عصر دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت کشت قراردادی در استان اردبیل اظهار کرد: کشاورزی قراردادی که نقطه آغاز آن در سال‌های گذشته در کشور زده است، در استان‌های مستعد تولید محصولات باغی و زراعی در اردبیل باید توسعه و ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: کشاورزی قراردادی را وزارت جهاد کشاورزی به عنوان راهکار نهایی برای جلوگیری از فساد و ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با دلالی و واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان معرفی کرده و اجرای آن را کلید زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مزایای این نوع کشاورزی را یادآور شد و گفت: استان اردبیل با داشتن بنگاه‌های بزرگ تولید محصولات کشاورزی و سهم داشتن در اقتصاد کشاورزی کشور، در این طرح وارد شده و در آینده‌ای نزدیک نیز ستاد کشت قراردادی، محصولات اساسی کشاورزی در اردبیل تشکیل می‌شود.

تقی‌زاده تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان را از جمله مزایای این نوع کشت دانست و افزود: در کشاورزی قراردادی بخش خصوصی جای دولت را در خریدها و حمایت‌ها می‌گیرد و امور بخش کشاورزی و تولید بیشتر خصوصی‌سازی می‌شود که منطبق با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی نیز است.

وی با اشاره به اینکه امکان دسترسی به تسهیلات بانکی و استفاده از قرارداد به عنوان وثیقه در این نوع کشاورزی مد نظر است، خاطرنشان کرد: تسهیم ریسک و محافظت در برابر تغییرات قیمت بازار، دسترسی به بازار قابل اتکا، تجاری شدن کشاورزی کوچک مقیاس، کاهش هزینه‌های مبادله برای کشاورز و ثبات درآمدی کشاورزان و افزایش مهارت‌های مدیریتی و فنی کشاورزان از جمله مزایای این طرح برای کشاورزان است.

تقی‌زاده نقش تشکل‌های مردم نهاد تولید را در گسترش کشاورزی قراردادی مهم ارزیابی کرد و خواستار مشارکت جدی تشکل‌های کشاورزی استان اردبیل در ترویج و رونق کشت قراردادی در استان شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تأمین نهاده‌های کشاورزی، رساندن محصول به بازار، فروش و یا هدایت آن به صنایع تبدیلی از مشکلات عمده کشاورزان در سال‌های اخیر بوده که هیچ وقت درمانی برای آن پیدا نشده و اکنون وزارت جهاد کشاورزی معتقد است کشاورزی قراردادی راهکار و درمانی برای این‌گونه مشکلات است.

تقی‌زاده بیان کرد: اهداف و سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی باید طبق برنامه دقیق دنبال شود تا استان و کشور در تولید محصولات اساسی مانند غلات و دانه‌های روغنی به خودکفایی برسد و در سایر محصولات نیز ضریب خوداتکایی خود را افزایش دهیم.

وی خواستار استفاده برنامه‌محور و هدفمند از منابع انسانی، سرمایه، آب و خاک به عنوان چهار عامل اساسی تولید در بخش کشاورزی شد و ادامه داد: تولید محصول کشاورزی در سه دشت مغان، اردبیل و مشگین‌شهر باید طبق برنامه و بر مبنای سیاست کلان کشت قراردادی انجام شود.

تقی‌زاده مدیریت مصرف آب در کشت محصولات کشورزی را یادآور شد و اظهار کرد: ضروری است تا از کاشت محصولات آب‌بر نظیر هندوانه در اراضی زراعی مستعد استان صرف‌نظر کرده و محصولات اساسی با راندمان بالا جایگزین این نوع کشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خودکفایی استان اردبیل در تولید بذور، نهاده‌های دامی و علوفه را مهم ارزیابی کرد و گفت: تولید علوفه نیاز اساسی کشور و استان اردبیل است و ضروری است تا این محصولات برای تولید لبنیات و محصولات پروتئینی به صورت بومی تهیه شود.

کد خبر 5530775

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اردبیل کشاورزی کشاورزی قراردادی وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی نهاده های کشاورزی بخش خصوصی تسهیلات بانکی دانه های روغنی بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه زمین لرزه ویروس کرونا خراسان رضوی آمار کرونا اردبیل زلزله مشهد شیراز کنکور جهرم کشاورزی قراردادی جهاد کشاورزی کشت قراردادی استان اردبیل تقی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،استاندار فارس در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳گفت: عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی در شهرستان ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.
استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.
ایمانیه با اشاره به اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.
نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.
وی با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت هایی که از آب های غیرسالم استفاده می کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.
ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالان این حوزه  در نظر گرفته شده ، ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب برای جایگزینی زمین های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و ایجاد صنایع چوبی است.

دیگر خبرها

  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس