Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو روز دوشنبه در دیدار مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به ماموریت خطیر دامپزشکی در مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: بسیاری از  این بیماری‌ها از طریق کشتار غیرمجاز دام، خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی قابل انتشار است که خوشبختانه در یک سال گذشته کارهای خوبی در این حوزه انجام شده که قابل تقدیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت‌ها اظهار کرد: با توجه به تجربه‌ای که در استان‌های دیگر در این زمینه دارم؛ بر اهمیت و حساسیت حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه به طور کامل واقفم و از این رو اراده جدی مسئولان دستگاه‌های حوزه سلامت عمومی در مبارزه با این چالش اجتماعی و ورود جدی آنها در ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان اردبیل ضروری است.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل بیان کرد: در کنار فعالیت‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی باید به سمتی حرکت کنیم که مردم از خرید گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز دام خودداری کنند و این امر با توجیه شهروندان و بازگویی مشکلات بیماری‌های مشترک شدنی است.

وی با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای مشارکت و تسهیل در رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با تخلف‌های بهداشتی و حمایت همه جانبه از دامپزشکی اضافه کرد: در صورت تعامل جدی و افزایش سطح همکاری‌های بین‌بخشی دستگاه‌های مرتبط با حوزه سلامت، شاهد کاهش بیماری‌های مشترک و ارتقای بهداشت و سلامت عمومی جامعه خواهیم بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل هم در این دیدار از حمایت‌های همه‌جانبه و بی‌دریغ دستگاه قضایی تشکر کرد و ضمن تشریح فعالیت‌ها و برخی مشکلات در رسیدگی به پرونده‌ها گفت: ساماندهی برخی از کشتارگاه‌های دام با همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های مرتبط و ورود دستگاه قضایی در این حوزه ضروری است.

بهلول تکلوی با اشاره به پلمب ۸۲ مرکز عرضه فراورده‌های خام دامی و ارجاع نزدیک به ۵۰۰ پرونده تخلف بهداشتی در سال گذشته به مراجع قضایی افزود: در این مدت به پشتوانه دستگاه قضایی اقدام‌های موثری در مبارزه با کشتار غیرمجاز دام در استان اردبیل انجام شده است و جمع‌آوری کشتار غیرمجاز در روستای آراللو در محدوده جاده اردبیل-سرچم و مناطق حاشیه برخی شهرستان‌ها امسال هم با جدیت ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: تشکیل نشست‌های هم‌افزایی در راستای مبارزه بی‌امان با کشتار غیرمجاز دام، ساماندهی کشتارگاه‌های دام برخی از شهرستان‌ها و افزایش ارتباط با دستگاه قضایی از جمله برنامه‌های مهمی است که دنبال خواهد شد تا بتوانیم با استفاده از راهنمایی‌ها و رهنمودهای مقامات قضایی استان در رفع مشکلات حوزه سلامت عمومی جامعه گام‌های موثری برداریم.

استان اردبیل با وجود بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری در صنعت دامداری، رتبه هفتم در پرورش گوسفند و گاو بومی، رتبه سوم در پرورش گاومیش، رتبه ۱۵ کشوری در پرورش گاو اصیل دورگ، همچنین ۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور دارد و میانگین کشتار روزانه گوشت مرغ آن به نزدیک ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

بنابر آمارهای رسمی، از ابتدای سال‌جاری تا کنون سه بیمار مبتلا به بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو (یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) در این استان شناسایی شده‌اند.

برچسب‌ها دادگستری سازمان دامپزشکی کشور استان اردبیل دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری سازمان دامپزشکی کشور استان اردبیل دادگستری سازمان دامپزشکی کشور استان اردبیل دام و طيور کشتار غیرمجاز دام بیماری های مشترک استان اردبیل دستگاه قضایی حوزه سلامت بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو

علی لطفعلی پور گفت: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است،  ویروس بیماری توسط گزش کنه آلوده و یا از طریق تماس با خون و لاشه دام آلوده، به انسان منتقل می‌شود.

 وی افزود: این بیماری شیوع بالایی در بین دامداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

رئیس دامپزشکی زرند بیان کرد: این بیماری با رعایت نکات بهداشتی و راهکار‌هایی از جمله استفاده از دستکش و ماسک در هنگام تماس، ذبح دام و خرد کردن گوشت، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام،رعایت ‏اصول ایمنی کار به منظور جلوگیری از بروز خراش پوستی و تماس آن با ترشحات دامی، انجام سم‌پاشی‌های ادواری دام و جایگاه، کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز، تهیه ‏گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، خودداری از خرید و مصرف گوشت بازرسی نشده و فاقد مهر و برچسب دامپزشکی، خودداری از کشتار دام به صورت غیر مجاز و خارج از کشتارگاه، و نگهداری گوشت تازه در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد یخچال به مدت ۲۴ و جگر به‌مدت ۴۸ ساعت قابل پیشگیری است. 

وی گفت:با توجه به این که ویروس در برابر حرارت حساس است به افراد توصیه می‌شود از مصرف جگر خام و نیم پخته خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • قصور مسئولان در حادثه امام‌زاده ابراهیم شفت محرز است
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • ۸ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار می‌شود
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو