Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، این کرسی روز دوشنبه توسط دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی با حضور مدیر امور پژوهشی دانشگاه، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی، اعضای هیأت علمی گروه آموزشی علوم تاریخی و علوم ورزشی و برخی از مسئولان و پیشکسوتان ورزش باستانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روح اله بهرامی به عنوان ارائه کننده کرسی ضمن اشاره به ضرورت احیاء مسأله فرهنگ پهلوانی در سطح استان، به طرح این نکته مهم در طرح نقشه راه پیشنهادی به مسئولان استان از طرف  کیومرث رستگاری  و جمعی از فعالان مدنی، اصحاب رسانه و مطبوعات و جامعه علمی، ورزشی و هنری به عنوان یک نکته برجسته برای فرهنگ و ورزش کرمانشاه پرداخت.

وی سپس به پیشینه تاریخی و فرهنگی ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در استان کرمانشاه در ادوار مختلف آن اشاره کرد و ‌جایگاه کرمانشاه به عنوان یکی از کانون‌های بزرگ فرهنگ پهلوانی در تاریخ و فرهنگ ایران شهری و فرهنگ و تمدن اسلامی، نقش و جایگاه معنوی و فرهنگی این ورزش کهن در تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی و کرمانشاه را یادآور شد.

بهرامی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه این ورزش در تحولات تاریخی و فرهنگی؛ به بیان ضرورت‌های احیاء قدرت اثربخش ورزش باستانی و پهلوانی و جنبه‌ها وکارکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی، معنوی و دینی، فرهنگی، اخلاقی و عمومی آن در جامعه پرداخت و در هفت محور روند چگونگی احیاء و باز آفرینی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی را مطرح کرد.

ضرورت‌های احیاء فرهنگ پهلوانی و تقویت ورزش باستانی و زورخانه‌ای، پیشینه‌شناسی و بررسی تحولات تاریخی و هویت ورزش باستانی در سطوح ملی و استانی با تأکید بر جایگاه کرمانشاه، فرهنگ‌سازی و نمادسازی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و راهکارهای آن، نوسازی کارکردهای دینی، مذهبی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی، ملّی و میهنی، حماسی و رزمی این ورزش کهن، جستجو و آسیب‌شناسی و چالش‌های ورزش پهلوانی و راهکارهای تامین منابع و اعتبارات، تقویت ابعاد آموزشی و علمی آن در آموزش و پرورش و در سطح آموزش عالی در استان و تقویت ورزش باستانی برای سطوح مختلف در نظام آموزشی و دانشگاهی، فراهم ساختن بستری لازم برای ثبت این میراث فرهنگی و ورزشی به عنوان یک برند ملی برای کرمانشاه و فراهم ساختن بسترهای معطوف به جهانی‌سازی با مساعدت نهادهای مدنی و حاکمیتی با همراه ساختن مدیران ادرات و سازمان‌های متولی در این حوزه محورهای چگونگی احیاء و باز آفرینی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی بود.

بهرامی همچنین سفر استانی رییس جمهور به کرمانشاه را بستر مناسبی برای پیگیری و طرح مطالبات لازم به منطور احیاء و ترویج این فرهنگ ملّی و غنی عنوان کرد.

یکی از چالش‌های جدی در عرصه ورزش پهلوانی چالش جنسیتی است.

در ادامه «شیرین زردتشتیان» به عنوان ناقد ضمن تأکید بر نکته نظرات مطرح شده از سوی ارائه کننده کرسی، به چالش‌های پیش‌رو و تعارضات موجود در حوزه ورزش از جمله ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی پرداخت.

وی یکی از چالش‌های جدی در عرصه ورزش پهلوانی با وجود ثبت جهانی این ورزش از سوی ایران را چالش‌های جنسیتی دانست و افزود: با وجود اینکه این ورزش پیشینه ایرانی دارد اما در عمل، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی ورزشی با نگاه دو جنسیتی بدان می‌نگرند و عدم وجود راهکارها و راه‌حل‌های مساعد برای حضور بانوان همواره چالشی در مسیر فعالیت‌های ورزشی ما در برخی رشته‌های ورزشی از جمله در ورزش باستانی بوده است.

زردتشتیان یکی دیگر از چالش‌های موجود را عدم هماهنگی و همراهی و دغدغه‌مندی کارگزاران، ادارات، مؤسسات و عدم همراهی آنها با دانشگاه و دانشگاهیان را در توجه به این طرفیت ها دانست و خواستار توجه جدی به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاه و اصحاب علم شد.

وی چالش دیگر در این زمینه را فقدان منابع مالی و حمایتی دانست و گفت: ظرفیت این ورزش می‌تواند از انباشت آفت‌های اجتماعی در جامعه جلوگیری کند و شرایط مساعدی را برای تقویت ملّی فراهم سازد.

زردتشتیان نقش ادارات فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و به ویژه آموزش و پرورش، اداره کل ورزش وجوانان را در این مینه برجسته دانست که بایستی در این برنامه‌ها مشارکت فعال و مؤثر داشته باشند.

تأسیس دبیرخانه بازآفرینی و احیاء ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی بسیار ضروری است

در ادامه، سجاد دادفر از اساتید گروه آموزشی  علوم تاریخی دانشگاه به عنوان ناقد بعدی این نشست بر چند نکته اساسی در نقد و تکمیل این امر توجه کرد.

وی طرح مسأله را بسیار مبارک دانست و بر تداوم و پیگیری موضوع و تأسیس یک دبیرخانه برای این مهم در دانشکده تربیت ‌بدنی و کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تأکید کرد.

دادفر یکی از چالش‌های این مسأله را فقدان ارائه راهکارهای لازم، مشخص و قابل اجراء دانست و تأکید کرد: برای تحقق این ایده، راهکار و منابع و اعتبارات کافی نیاز است و بایستی این راهکارها به‌طور مشخص ارائه شود و تا وقتی اینگونه طرح‌ها با پیشنهادات و راهکارهای عملی همراه نباشد، نتیجه مطلوبی ندارد.

وی فقدان اراده معطوف به عمل در مجموعه نظام مدیریتی استان برای پیشبرد اهداف مذکور  را از موانع پیشرفت این ایده‌ها و دیدگاه‌ها عنوان کرد و افزود: راه‌های وصول به این ایده و دیدگاه‌ها به‌طور ملموس‌تر بایستی تبیین شود.

برگزاری کرسی‌های علمی با دغدغه‌های ورزش باستانی بسیار ارزشمند است

در ادامه، مجتبی جوهری رئیس اسبق فدراسیون ورزش‌های باستانی در کشور ضمن درود بر روح گرانمایه استاد جواد کریمی بنیانگذار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی و قدردانی از حضور اساتید پیشکسوت ورزش باستانی و زورخانه‌ای استاد شیرزاد و استاد بیگدلی و...، برگزاری کرسی‌های علمی با دغدغه‌های ورزش باستانی و فرهنگی و طرح دیدگاه‌های دانشگاهی را برای جامعه ورزش استان بسیار ارزنده و مهم دانست. 

وی به بیان مشکلات ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی پرداخت و ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی را بِرند مردم کرمانشاه در ذهن مردم ایران دانست و ابراز تأسف کرد که با وجود ثبت جهانی ورزش پهلوانی در مجامع بین‌المللی، ما در ورزش‌های جهانی سهمی نداریم.

ارزش و احترام کسوت پهلوانی از مبانی اجتماعی ورزش پهلوانی است

در ادامه این کرسی، عبدالله شیرزاد ضمن بیان خاطرات و تجربیات خود در این زمینه، پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت ورزش‌های باستانی و فرهنگ پهلوانی مطرح کرد.  

این پیشکسوت ورزش باستانی، ضمن بیان تجربیات و نکته نظرات خود در حوزه ورزش زور خانه‌ای مباحثی را مطرح کرد  و ارزش و احترامات کسوت پهلوانی را از مبانی اجتماعی این ورزش ملی دانست که برخلاف سایر اجتماعات و ورزش‌های دیگر در محیط زورخانه باقی مانده است و درس‌های اخلاقی و اجتماعی فروانی دارد.

کیومرث رستگاری از فعالان مدنی نیز با ذکر نکاتی در مورد جایگاه فرهنگ و میراث پهلوانی در برنامه نقشه راه کرمانشاه ۱۴۱۰ به عنوان یکی از  نکات و اهداف برجسته در برنامه توسعه ۱۰ ساله کرمانشاه  سخن گفت و ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد که با مطالبه از مسئولان بتوان این برنامه را در افق کوتاه مدت از برنامه‌های پیشنهادی نقشه راه تقویت و اجرایی کرد.

در پایان دبیر علمی نشست حسین عیدی رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی به جمع بندی مباحث کرسی علمی- ترویجی فرهنگ پهلوانی و نقطه نظرات ارائه کننده  و ناقدین این کرسی علمی- ترویجی و طرح دیدگاه‌های اعضای جامعه ورزشی و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای و باستانی در زمینه باز آفرینی و احیاء ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در کرمانشاه پرداخت.

وی ضمن بیان نقطه نظرات علمی ارائه کننده و ناقدین و سایر اعضای حاضر در نشست، کارکردهای  فرهنگی، اجتماعی، ضرورت‌ها و راهکارهای اجرایی ارائه شده در این زمینه را جمع بندی و ابراز امیدواری کرد  با همراهی دانشگاه و جامعه ورزشی، زمینه مساعدی برای تقویت ورزش و فرهنگ پهلوانی در استان کرمانشاه که شایستگی‌های فرهنگی و اجتماعی مطلوبی در این زمینه دارد فراهم آید.

برچسب‌ها استانداری کرمانشاه ورزش همگانی کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری کرمانشاه ورزش همگانی کرمانشاه استانداری کرمانشاه ورزش همگانی کرمانشاه ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی فرهنگ پهلوانی ورزش پهلوانی ارائه کننده زورخانه ای دیدگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ در هفدهمین روز ماه شوال سال پنجم هجرت در جنگ خندق، اسوه جوانمردی و شجاعت، حضرت علی علیه السلام، نماد شرک و بت پرستی، عمر بن عبدود را به خاک مذلت نشاند و رضایت پرودگار را بر هوای نفس ارجح دانست.
 امام علی علیه السلام همواره مظهر بزرگی و جوانمردی بوده، هست و خواهد بود و نام مبارکش همیشه بر زبان پهلوانان جاری است.
پهلوانان گود معرفت در کنار پرورش جسم و تن، روح را نیز از ناملایمات و صفات رذیله می‌زدایند.
قریشی رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در اراک گفت: هر سال در روز هفدهم شوال زورخانه‌های استان مرکزی با برگزاری مراسم جشن و نوای گرم مرشد، فرصتی است برای ذکر مبارک «یا علی» تا با ترویج فرهنگ این ورزش کهن، بر تقدم پهلوانی بر قهرمانی تأکید شود.
فرهنگ پهلوانی همواره در بین ورزشکاران زورخانه‌ای ترویج می‌شود و پیشکسوتان این ورزش کهن آداب آن را به نوجوانان می‌آموزند و این راه همچنان ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • بزرگداشت هفته ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی در منطقه ۱۲ اصفهان
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • فرهنگ پهلوانی باید در تمام عرصه‌های ورزشی تثبیت شود
  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»