Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر، علیرضا عباسی عصر دوشنبه نشست تخصصی پیرامون شناسایی و رفع موانع تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ که در خانه ملت کرج برگزار شد، عنوان کرد: دغدغه ما این است که اگر تصمیمی در کمیسیون کشاورزی گرفته می‌شود آن تصمیم با واقعیت مطابقت داشته باشد، مسلماً نظرات تولیدکنندگان در کف میدان می‌تواند کمک کننده این موضوع باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تولید پایدار درصورتی محقق می‌شود که بصورت همزمان هم از تولید کننده و هم از مصرف کننده حمایت شود.

عباسی ضمن تاکید بر دانش بنیان کردن تولید خاطرنشان کرد: همیشه نقل محافل است که میزان نهاده دامی موجود کم می‌باشد یا قیمت تمام شده محصول تولیدی زیاد است، چقدر از دانش روز جهت افزایش بهره وری و تغییر ضریب تبدیل استفاده کردیم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد دلار برای واردات نهاده دامی تخصیص پیدا کرد، چرا به سمت افزایش میزان تولید نهاده‌های دامی در کشور حرکت نکردیم؟ یا به چه میزان روی جایگزینی نهاده‌های دامی سازگار با اقلیم کشور کار شده است؟

عباسی با انتقاد نسبت به رویکردهای پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی خواستار فعال‌تر بودن مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی در عرصه کشاورزی شد و افزود: تأثیر پژوهش‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی بر حوزه تولید پروتئین سفید و قرمز در کشور چقدر بوده است؟، کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه ضریب تبدیل دام و طیور بر عهده کیست؟ از مرغدار و دامدار که نمی‌توان چنین انتظاری داشت.

عباسی با ذکر این مطلب که نتیجه کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه کشاورزی در مزرعه و بازار نمایان می‌شود؛ گفت: وقتی توجه کافی به این مورد نشود مطمئناً قیمت تمام شده محصول بالاتر خواهد رفت.

وی تصریح کرد: در کشور ما خلأ عملکردی گسترده‌ای در حوزه تولیدات کشاورزی وجود دارد بطور مثال در تولید گندم به طور متوسط در هر هکتار ۳.۵ الی ۴ تن برداشت صورت می‌گیرد در حالی که گندمکاران خبره در کشور ۱۴ تن برداشت می‌کنند، لذا کمک به تولید کننده و مصرف کننده در گرو این است که علم و فناوری در خدمت تولید قرار بگیرد و باعث افزایش تولید در هکتار شود و تولید بصرفه تر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آسیب‌های جدی در حوزه صنعت دام و طیور بحث دو نرخی بودن ارز بود که به درستی تصمیم به اصلاح گرفته شد و از طرف دیگر دولت ناگزیر بود این سیاست را انتخاب و اجرا کند ولی در حین اجرا ایراداتی هم بروز پیدا می‌کنند که باید اصلاح شود و امیدواریم با همفکری و هم افزایی در این جلسات و جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و ارائه آن به دولت و نظارت بر اجرای آن این ایرادات هم برطرف شود.

وی در ادامه بیان داشت: سازمان تعاونی روستایی و سازمان پشتیبانی امور دام باید نسبت به این سیاست جدید دولت نقش فعال و حمایتی جدی داشته باشند نه اینکه محل حاشیه سازی و القای شبه رانت و فساد در حین اجرای این سیاست باشند، گزارش‌های دریافتی شائبه‌هایی در رابطه با وجود فسادهایی در این دو مجموعه ایجاد کرده است.

عباسی با بیان اینکه وزیر کشاورزی باید پاسخ دهد که کدام یک از وظایف پشتیبانی امور دام در این مدت انجام شده است؛ ادامه داد: یکی از وظایف پشتیبانی امور دام کمک به تولید نهاده‌های کشاورزی است که این تکلیف انجام نشده است و در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است.

وی افزود: برای حل مشکل نقدینگی پرورش دهندگان طیور، پیشنهاد به وزیر کشاورزی این بود که در طی فرایند تولید که کمتر از ۱۰۰ روز است در این مدت نهاده اعتباری برای تولید کننده در نظر گرفته شود و بعد از مدت سپری شده و عرضه محصول به بازار هزینه پرداخت شود تا مشکل نقدینگی مرغداران هم برطرف گردد.

وی درخصوص حواشی بوجود آمده در مورد شرکت آریو سهیل تجارت نیز چنین گفت: شعار دولت سیزدهم مبارزه با فساد است، فساد زیبنده این دولت نیست، اگر فساد در دولت قبل بود ایراد داشت، در این دولت هم ایراد دارد. اگر ممانعت از تولید در دولت قبل ایراد داشت در این دولت هم ایراد دارد.

نماینده مجلس در این باره ادامه داد: هر کسی هم فساد کرده است باید پاسخگو باشد. بعد از گذشت دو ماه هنوز هم دامداران و مرغداران اعتراض می‌کنند که نهاده‌ای تحویل نگرفته اند.

آقایان هم فقط بلدند؛ توجیه کنند. آیا انحصار را شکستید، آیا رانت را از میان برداشتید. آیا این شرکت تا به امروز گرمی نهاده وارد و توزیع کرده است؟ امروز این مسئله زبانزد عام و خاص شده است. وقتی تولید کننده و مردم این مسئله را می‌بینند چه برداشتی می‌کنند؟. هر چه زودتر از جامعه و تولید کنندگان ابهام زدایی کنید.

کد خبر 5530840

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی علیرضا عباسی شرکت پشتیبانی امور دام بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه زمین لرزه ویروس کرونا خراسان رضوی آمار کرونا اردبیل زلزله مشهد شیراز مدیریت بحران کنکور پشتیبانی امور دام تولید کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی باید از دانش و فناوری‌های جدید بهره گرفت، ابراز داشت: وجود شرکت‌های دانش بنیان و روی آوردن آنها به بخش کشاورزی از جمله نیازهای اساسی است.

وی ضمن بیان اینکه تنها هفت درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل ۷۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال هستند، افزود: با توجه به نیاز کشور این میزان شرکت دانش بنیان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش بنیان پا را فراتر نهاده و در این مقوله‌ها ورود کنند.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه صنف و صنعت کشور نیز یک و نیم تن گندم نیاز دارند، تصریح کرد: با بهره‌گیری از دانش و فناوری نوین داخلی افزایش تولید گندم در دستور کار است.

وی ضمن بیان اینکه افزایش تولید گندم تا ۱۹ میلیون تن هدف گذاری شده است، افزود: با رشد بهره‌وری در تولید گندم و فناوری‌های جدید معتقدیم این هدف گذاری محقق خواهد شد.

کد خبر 6088589

دیگر خبرها

  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است