Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که درک عدم تعادل انرژی در زمین می‌تواند به پیشگیری از گرمای جهانی کمک کند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از میراژ، عدم تعادل انرژی در زمین، مهم‌ترین معیار برای سنجش اندازه و اثر تغییرات آب و هوایی است.

"کوین ترنبرث" (Kevin Trenberth)، پژوهشگر برجسته "سازمان ملی پژوهش‌های جوی آمریکا" (NCAR) به همراه "لیجینگ چنگ" (Lijing Cheng)، دانشمند حوزه آب و هوا، فهرست کامل و جدیدی در مورد منابع مختلف گرمای روی زمین تهیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"ترنبرث"، تغییرات انرژی را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار داد و نتایج را با تشعشعات بالای جو زمین مقایسه کرد تا عدم تعادل را پیدا کند.

"ترنبرث" گفت: عدم تعادل انرژی خالص، با بررسی میزان جذب گرما از خورشید و میزان بازتاب آن به فضا محاسبه می‌شود. اندازه‌گیری مستقیم عدم تعادل هنوز امکان‌پذیر نیست. تنها راه حل عملی برای اندازه‌گیری آن، تهیه کردن فهرستی از تغییرات انرژی است.

پیش از این، تمرکز تحقیقات آب و هوایی بر افزایش میانگین دما در سطح جهانی روی زمین بود. در هر حال، این تنها یک نتیجه از کل عدم تعادل انرژی روی زمین است.

انرژی اضافی بر سیستم‌های آب و هوایی تأثیر می‌گذارد و تعداد یا شدت رویدادهای شدید آب و هوایی مانند باران‌های شدید، سیل‌ها، طوفان‌ها، خشکسالی‌ها، امواج گرما و آتش‌سوزی‌های جنگلی را به طور مستقیم افزایش می‌دهد. رویدادهای آب و هوایی، انرژی را به اطراف انتقال می‌دهند و به سیستم آب و هوایی کمک می‌کنند تا با تابش انرژی به فضا، از شر آن خلاص شود. این امر، بر افزایش دما در سطح جهانی نیز تأثیر می‌گذارد.

همچنین، این پژوهش نشان داد که ۹۳ درصد از گرمای اضافی ناشی از عدم تعادل، به اقیانوس‌های زمین ختم می‌شود و دمای کلی را افزایش می‌دهد.

"چنگ" گفت: مدل‌سازی عدم تعادل انرژی زمین، چالش‌برانگیز است و مشاهدات مربوطه و تولید مدل‌سازی‌ها نیاز به بهبود دارند. درک این‌که همه شکل‌های انرژی در سراسر جهان چگونه توزیع می‌شوند و به فضا انتقال می‌یابند، به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از آینده خود داشته باشیم.

این پژوهش در مجله "Environmental Research: Climate" به چاپ رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: گرمای جهانی ، زمین ، تغییرات آب‌وهوایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: گرمای جهانی زمین تغییرات آب وهوایی عدم تعادل انرژی آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان عاری از بیماری مالاریا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، همایون امیری با اشاره به ۲۵ آوریل روز جهانی مالاریا گفت: سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری روزی به نام روز جهانی مالاریا، بر مبارزه جمعی و آگاهانه با هدف جهانی عاری از مالاریا، تاکید می‌کند. شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۴، «پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا به ویژه در مناطق محروم» تعیین شده است.

وی افزود: مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی شناخته شده در جهان است و هنوز در بسیاری از کشور‌ها از مشکلات مهم بهداشتی است. انگل این بیماری توسط نیش پشه‌های آنوفل آلوده، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل و موجب بروز بیماری می‌شود. پشه آنوفل بومی ایران است.

امیری با بیان اینکه در تمام مناطق کشور، گونه‌های مختلف این پشه وجود دارد، ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین علائم بیماری شامل تب، لرز، تهوع و استفراغ، خستگی و رنگ پریدگی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: با توجه به اهمیت این بیماری، بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران برنامه حذف مالاریا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی می‌گوید: در خوزستان با انجام اقداماتی مانند بیماریابی فعال، اجرای نظام مراقبت سندرمیک و اجرای مراقبت حشره‌شناسی، در ۱۰ سال اخیر هیچ موردی از «انتقال محلی» بیماری مالاریا مشاهده نشده و همه بیماران شناسایی‌شده، در خارج از خوزستان آلوده شده‌اند و این روند موجب شده است خوزستان به هدف حذف مالاریا دست یابد.

همایون امیری افزود: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و پرسنل بهداشت علاوه بر اینکه در طول ماه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد رصد می‌کنند، در صورت شناسایی یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان؛ همه مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.  

دیگر خبرها

  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • گرمای بی سابقه در راه است
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی