Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بازرسان به "نتیجه نهایی" در مورد منبع گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی شبکه الجزیره را به قتل رساند، نرسیده‌اند و این احتمال وجود دارد که گلوله از اسلحه نیروهای ارتش اسرائیل شلیک شده اما تاکید کرد که "دلیلی وجود ندارد بپذیریم این تیراندازی عمدی بوده است"!

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بازرسان مستقل پس از انجام معاینات دقیق پزشکی قانونی به نتیجه قطعی در مورد منبع گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را به شهادت رساند، نرسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسئول هماهنگی امور امنیتی ایالات متحده در جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده توسط مقامات اسرائیلی و فلسطینی به این نتیجه رسید که گلوله شلیک شده از سلاح نیروهای ارتش اسرائیل به احتمال زیاد مسئول قتل او بوده است، اما او گفت دلیلی برای باور عمدی بودن این کار پیدا نکردیم.

هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا مدعی شد تیراندازی مذکور عمدی نبوده بلکه "نتیجه یک موقعیت غم‌انگیز "در جریان عملیات نظامی به رهبری نیروهای ارتش اسرائیل علیه نیروهای مقاومت فلسطین بوده است.

وی افزود: با توجه به بررسی پزشکی قانونی که توسط سازمان‌های شخص ثالث انجام شد، کارشناسان تشخیص دادند که گلوله به شدت آسیب دیده است که مانع از نتیجه گیری واضح در مورد منبع آن شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که "ایالات متحده به تشویق همکاری بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد این موضوع مهم ادامه می‌دهد و خواستار پاسخگویی عاملان این واقعه است.

واکنش فلسطین

در اولین اظهار نظر رسمی در مورد این گزارش، فلسطینی‌ها آنچه را «تلاش برای کتمان حقیقت و ترسویی آمریکا در متهم شناختن اسرائیل» در قتل ابوعاقله توصیف کردند، محکوم کردند.

حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در توئیتی، دولت اسرائیل را مسئول ترور ابوعاقله دانست و گفت: ما شکایات خود را در دادگاه های بین المللی تکمیل خواهیم کرد.

ارتش اسرائیل هم به نوبه خود اعلام کرد که این گلوله در آزمایشگاه پزشکی قانونی با حضور نهادهای حرفه ای اسرائیل و نمایندگان حرفه‌ای USSC (هماهنگ کننده امنیتی آمریکا بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین) مورد آزمایش قرار گرفت.

طبق ادعای آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل به زبان عربی، این آزمایش در اراضی اشغالی و با حضور نمایندگانی از USSC انجام شد.

ارتش اسرائیل پس از اینکه تحقیقات پزشکی قانونی انجام شده توسط مقامات آمریکایی نتوانست منبع گلوله ای را که باعث کشته شدن ابوعاقله شده است، مشخص کند، گفت به تحقیقات خود در مورد کشته شدن وی ادامه خواهد داد.

ابوعاقله که به مدت 25 سال در شبکه قطری "الجزیره" کار می‌کرد، در 11 مه بر اثر اصابت گلوله به سرش حین پوشش خبری یورش نظامی اسرائیل به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری شهید شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین پس از شهادت وی به آمریکایی‌ها و نه اسرائیلی‌ها چراغ سبز نشان داده بود تا گلوله‌ای را که به کشته شدن ابوعاقله در حین پوشش خبری منجر شد، بررسی کنند.

در پی تحقیقات دادستانی فلسطین، دادستان کل فلسطین اعلام کرد گلوله‌ای که به کشته شدن ابوعاقله منجر شد از یک سلاح ارتش اسرائیل شلیک شده است.

طبق نتایج تحقیقات فلسطین، ابوعاقله با شلیک گلوله 5.56 میلی متری به شهادت رسید.

ارتش اسرائیل اما اعلام کرده بود که نمی توان تشخیص داد که آیا ابوعاقله توسط یکی از اعضای ارتش کشته شده است یا خیر و در هر صورت کشته شدن عمدی این روزنامه نگار را رد می‌کند. 

24 ژوئن، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به این نتیجه رسید که روزنامه نگار فلسطینی بر اثر شلیک نیروهای اسرائیلی کشته شده است، در حالی که بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل، با این ادعا که تحقیقات سازمان ملل "بی اساس بوده است" عمدی بودن این تیراندازی را رد کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فلسطين شیرین ابوعاقله آمريكا پزشکی قانونی ارتش اسرائیل گلوله ای انجام شد کشته شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی به شرط گروه مقاومت اسلامی حماس برای کنار گذاشتن اقدامات مسلحانه اشاره کرد و گفت: «حماس به ما اطمینان داده است که در صورت اعلام تشکیل دولت فلسطین، سلاح‌های خود را کنار می‌گذارد.»

به گفته فیدان؛ اگر از فاجعه فعلی در غزه درس عبرت نگیریم و به راه حل تأسیس کشور فلسطینی دست نیابیم، این آخرین جنگ غزه نخواهد بود و جنگ‌ها و اشک‌های دیگری در انتظار ما خواهد بود.

وزیرخارجه ترکیه همچنین افزود: «مسئله فلسطین را تنها بر دوش کشورهای عربی نمی‌گذاریم، بلکه مسئولیت خود را در قبال آن بر عهده خواهیم داشت.»

پیش از این نیز، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) در گامبیا اعلام کرده بود که آنکارا پذیرش و حمایت فزاینده از فلسطین از طرف کشورهای دیگر را برای اسرائیل مضر می‌داند و آمادگی خود را برای به کارگیری تمام امکانات ممکن به منظور اعمال فشار به اسرائیل را اعلام می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: مردم ما از این اجلاس انتظار نتایج ملموسی دارند. به رسمیت شناختن فلسطین از سوی دولت‌های بیشتری ضربه مهمی به اسرائیل وارد می‌کند. علاوه بر این، ما باید تمام تلاش خود را برای تضمین عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انجام دهیم.

فیدان با تاکید بر تصمیم آنکارا در اول ماه مه برای حمایت از اقدام قانونی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی، تاکید کرد که ترکیه از همه کانال‌های دیپلماتیک برای اطمینان از مواجهه اسرائیل با عواقب استفاده خواهد کرد.

در همین زمینه، ییلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه، روز شنبه از کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) خواست تا تحقیقات درباره جنایات «اسرائیل» در غزه را تکمیل کند.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ناکامی [کریم خان] دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در تکمیل تحقیقات و طرح شکایت علیه جنایات علیه بشریت ارتکابی در فلسطین، باعث تشدید فاجعه غزه و تداوم کشتار کودکان می‌شود. تأخیر در این پرونده مهاجمان اسرائیلی را تشویق می‌کند، اعتبار حقوق بین‌الملل را از بین می‌برد و دیوان کیفری بین‌المللی را خنثی می‌کند.

پنج‌شنبه گذشته پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشورهای ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسرائیل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسرائیل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسرائیل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسرائیل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تأثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تأیید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسرائیل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

کد خبر 6097740

دیگر خبرها

  • ادعای مهندسی معکوس سلاح کلیدی آمریکا در ایران
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • ذوب شدن اجساد شهدای غزه با سلاح‌های ممنوعه ارتش صهیونیستی
  • ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  • پیش بینی ۲۷ سال پیش برژینسکی درمورد ایران که درست از آب درآمد
  • وعده صادق، عبور از بازدارندگی خودساخته رژیم صهیونیستی بود
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • سرلشکر رشید: رژیم صهیونیستی جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • تیراندازی در نیویورکِ آمریکا/ ۴ نفر کشته و زخمی شدند