Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:06:53 GMT

پارک علم و فناوری به احیای دشت قزوین کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۹۰۶۱

پارک علم و فناوری به احیای دشت قزوین کمک می‌کند

به گزارش ایرنا، قزوین از دیرباز قطب صنعت و نوآوری‌ در کشور بوده و با وجود مراکز علمی و پژوهشگاهی و دانشگاهی معتبر در مسیر نخبه پروری قدم برداشته است.

با تعیین شعار سال ۱۴۰۱ به عنوان "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" از سوی مقام معظم رهبری، حرکت در این مسیر ضروری تر شده و وظیفه مراکز یاد شده از جمله پارک های علم و فناوری برای کمک به تحقق این شعار دوچندان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمک به تقویت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان و در کنار آن رشد زیست بوم فناوری و کمک به حل مسایل و چالش های موجود در مناطق و رفع نیازهای کشور آن چیزی است که از این مراکز از جمله پارک های علم و فناوری انتظار می رود.

پارک علم و فناوری قزوین با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت گام های خوبی در این زمینه برداشته است، خبرنگار ایرنا برای اطلاع از فعالیت های انجام شده در این زمینه با «جعفر احمدی» سرپرست پارک علم و فناوری قزوین به گفت وگو نشست که ماحصل آنرا در ادامه می خوانید.

ایرنا: شرایط استان قزوین را برای توسعه تولید دانش بنیان چطور می بینید،آیا استان مستعد رشد است؟

قزوین یکی از استان های پیشرو در حوزه دانش بنیان است، ۱۳ درصد از صنایع کوچک کشور در استان قزوین و شهرک های صنعتی آن مستقر هستند، از سوی دیگر مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشگاهی معتبری و با قدمتی در قزوین فعال هستند.

از همین رو قزوین به دلیل قرار گیری در موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد یک شهر و استان صنعتی و کشاورزی است که ۱۱ شهر صنعتی با پتانسیل های بالا دارد و این ها زمینه رشد تولید دانش بنیان در این استان را فراهم می کند.

ایرنا: اولویت پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مستقر در آن در حوزه تولید اعم از بخش صنعت و کشاورزی چیست؟

یکی از موضوعات مطرح در استان که دانش بنیانی ها می توانند روی آن تمرکز ویژه‌ای داشته باشند مساله دشت قزوین و کم آبی در آن است.

در این خصوص مقام معظم رهبری در دهه ۸۰ کم آبی دشت قزوین را معضل دانسته و به صراحت مطرح کردند که دشت قزوین در بحث تولید غذا و کشاورزی می ‌تواند در کشور دارای جایگاه ویژه باشد و  قسمت عمده‌ای از از نیازهای کشور را تامین نماید.

از طرفی یکی از خواسته های رئیس جمهور در بیست و یکمین سفر استانی خود به قزوین نیز احیای ضرب الاجلی دشت قزوین و رفع مشکلات آن بوده و به مراتب استاندار قزوین نیز یکی از اولویت‌های استان را احیای دشت قزوین عنوان کرده است.

بنابراین یکی از برنامه هایی که پارک علم و فناوری قزوین دنبال می کند این است که زیست بوم فناوری و نوآوری را در حوزه های مختلف که رقابت پذیر هستند و کشور به آنها نیاز دارد دنبال کند و از جمله آنها باید به موضوعات کشاورزی، کمک به حل چالش کم آبی در دشت قزوین، تامین قطعات خودرو و تقویت تولیدات در حوزه شیمیایی است.

ایرنا: در خصوص برنامه های پارک برای توسعه زیست بوم فناوری و نو آوری توضیح بفرمایید؟

زمانی که صحبت از زیست بوم می شود باید به معنا و مفهوم آن توجه کرد، منظور از  زیست بوم در اینجا یک زنجیره تولید یا ارزش است که در آن بازیگرانی وجود دارند که به صورت مکمل باعث ارزش افزوده می شوند مثلا زمانی که از زیست فناوری نوآوری کشاورزی صحبت می کنیم، یعنی صحبت از یک شبکه بزرگ که هدفش تولید کشاورزی با محصولات نو و نوین باشد، است.

مشکل و معضل کمبود آب، یکی از دغدغه های کشاورزان و نگهداری و زمان به موقع رسیدگی به محصولات کشاورزی از دیگر دغدغه های کشاورزان است و اگر بخواهیم زیست بوم قزوین را فعال کنیم باید کشاورزی استان نیز به سمت کشاورزی مدرن با تکنولوژی بالا پیش رود.

در راستای مبحث زیست بوم ها اقداماتی در دوره های مدیریتی پیشین صورت گرفته که بهره برداری از آنها جزو  برنامه های کوتاه مدت پارک علم و فناوری قزوین است به عنوان مثال مرکز نوآوری چشمه نور ایران، آن طور که باید و شاید فعال نیست بنابراین گسترش فعالیت آن یکی از برنامه هایی است که می تواند به توسعه زیست بوم کمک کند.

همچنین زیرساخت های شبکه نوآوری استان قزوین با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در سال‌های اخیر کلید خورده بود که متعهد هستیم به توسعه و تقویت این شبکه نیز کمک کنیم.

مرکز مالکیت فکری استان از دیگر برنامه های پیش روی پارک علم و فناوری است و نیازمند توسعه و گسترش است، از طرفی مطالعات اولیه مرکز علمی و پزشکی و فناوری نیز در استان در حال انجام است و در صورت رسیدن نتیجه برای به ثمر رساندن آن نیز برنامه‌ریزی خواهیم داشت‌ و در این راستا قصد داریم پردیس سلامت افتتاح کنیم تا تمامی واحدهای فعال در این حوزه بتوانند در این پردیس نقش آفرینی داشته باشند.

ایرنا: صحبت از پردیس به میان آمد، وضعیت پردیس علم و فناوری آبیک چطور است؟

تکمیل و توسعه پردیس علم و فناوری شهرستان آبیک از دیگر اولویت ها و برنامه های پارک علم و فناوری قزوین است.

فعلاً این پردیس در مساحتی بالغ بر ۱۵ هکتار در فاز یک، جهت انجام زیرساخت و واگذاری به شرکت های توانمندی که امکان تولید انبوه ندارند در حال ساخت  است و امیدواریم فاز دوم آن نیز که ۱۵ هکتار دیگر است در سال های آینده با تخصیص اعتبار به ثمر برسد.

ایرنا: دسترسی شرکت های دانش بنیان شهرستانی به مرکز رشد سخت است، برای رفع این مشکل برنامه ای دارید؟

فعال سازی مراکز رشد اقماری در استان از دیگر برنامه های موثر در راستای عمل به شعار سال است، البته متاسفانه استان قزوین به نسبت سایر استان ها در زمینه رشد شرکت های دانش بنیان در شهرهای اقماری موفق نبوده است.

در تلاش هستیم حداقل یک مرکز رشد جامع و چندین مرکز رشد تخصصی با همکاری سازمان ها و بخش خصوصی در یکی از شهرستان های استان راه اندازی کنیم.

ایرنا: در خصوص دستاوردهای سفر رییس جمهور در قبال پارک علم و فناوری توضیح بفرمایید؟

سفر رئیس جمهور به استان  با چندین مصوبه در این حوزه همراه بود.

به طور کلی اختصاص اعتباری نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت فاز اول پردیس فناوری آبیک، اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های سایت اصلی پارک علم و فناوری، اختصاص بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث مرکز رشد در شهرک های اقماری و اختصاص اعتبار قابل توجهی جهت تکمیل کارخانه نوآوری شهر صنعتی البرز از مصوبات مربوط به این سفر بوده که تحول خوبی را در حوزه نوآوری و فناوری در استان به همراه خواهد داشت.

ایرنا: در خصوص کارخانه نوآوری شهر صنعتی البرز توضیح بفرمایید؟

 در شهر صنعتی البرز مرکزی به نام مرکز رشد شهید حسن پور وجود دارد. این مرکز با اختصاص بودجه و اعتبار توسعه و راه اندازی می شود تا تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان ای در شهر صنعتی البرز مستقر شوند که هدف از این کار تقویت تولید دانش بنیان و توسعه واحدهای تولیدی دانش بنیان است.

ایرنا: چه تعداد واحد در مرکز رشد پارک علم و فناوری قزوین علم و فناوری مستقر هستند؟

داخل مرکز  پارک علم و فناوری حدود ۱۳۰ شرکت مستقر است که از این ۱۳۰ شرکت، حدود ۸۵ شرکت رشدی و ۴۵ شرکت پسا رشدی هستند.

 پارک علم و فناوری قزوین یک پارک فعال و جامع در حوزه های مختلفی است، ما در پارک علم و فناوری شرکت های الکترونیکی، مکانیک،  ماشین آلات، شرکت های صنعتی قطعات خودرو و فناوری اطلاعات، شرکت های فعال در حوزه  تجهیزات پزشکی داریم که تمام این شرکت ها روزی به مراکز بزرگ و نام آور تبدیل می شوند.

البته در همین حالا نیز چند شرکت به سکوی پیشرفت و پرتاب رسیده اند به عنوان مثال یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری در حوزه حل مشکلات فاضلاب و آب خوزستان ورود کرده و همچنین شرکت دیگری در بحث تولید ریلی برای متروی تهران قرار داد دارد.

 در موضوع صنعت خودرو نیز شرکت های موفقی داریم، مثلا یکی از شرکت‌های دانش بنیانی استان قزوین در بحث طراحی پمپ هیدرولیک خودروی دنا پلاس و در بحث گیربکس با ایران خودرو قرارداد دارد.

همچنین پارک علم و فناوری به رشد شرکت های نرم و هویت ساز نیز اهمیت داده و یکی از شرکت های مستقر در این مرکز، در ساخت جلوه های ویژه فیلم های سینمایی مانند تنگه ابوقریب نقش آفرینی کرده است.

ایرنا: در خصوص میزان تولید مراکز مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری توضیح بفرمایید؟

شرکت های دانش بنیان استان قزوین تا به امروز موفق به ثبت بیش از ۲۲۰ محصول هستند که هر یک از این محصول ها می تواند زمینه اشتغال را برای چندین نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم آورد.

ایرنا: در خصوص شرایط ورود و استقرار شرکت ها به پارک علم و فناوری نیز توضیح بفرمایید.

ما برای ورود به پارک همیشه متقاضی داریم اما متاسفانه با محدودیت فضای فیزیکی در پارک علم و فناوری مواجه هستیم. هر شرکت مستقر در مرکز رشد به طور میانگین سه سال می تواند در پارک علم و فناوری مستقر شود و در شرایطی امکان تمدید ۲ سال دیگر برایشان مهیا است. بنابراین فضای موجود در پارک علم و فناوری پاسخگویی تعداد متقاضیان نیست و همین الان بیش از ۲۰ شرکت در صف انتظار قرار دارند.

البته ما یک فضای مشترک بیرونی نیز داریم و تعدادی از شرکت های دانش بنیان را در فضای مشترک مستقر کرده ایم با این حال معضل کمبود جا و مکان در پارک بسیار مشهود است.

نحوه ورود به پارک علم و فناوری نیز به گونه‌ای است که صاحبان شرکت ها با ارائه طرح و ایده های خود به شورای سیاست گذاری و کارشناسی طرح می توانند برای ورود مجوز بگیرند و در صورت تخلیه واحدهای مستقر جایگزین شوند.

برچسب‌ها سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین استان قزوین پارک علم و فناوری دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین استان قزوین پارک علم و فناوری سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین استان قزوین پارک علم و فناوری دانش بنیان ها پارک علم و فناوری قزوین پارک علم و فناوری شرکت های دانش بنیان شهر صنعتی البرز توضیح بفرمایید استان قزوین دشت قزوین مرکز رشد زیست بوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران

رییس جهاددانشگاهی در نشست هم اندیشی روسا و اساتید منتخب دانشگاه‌های  گلستان،  این استان را در زمینه های گیاهان دارویی، دام‌های سبک و سنگین و گردشگری اسب ترکمن مستعد پیشرفت دانست و بر استفاده از توان این نهاد در توسعه این حوزه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی پیش از ظهر پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در دومین روز سفر به استان گلستان در نشست هم اندیشی روسا و اساتید منتخب دانشگاه ‌های استان اظهار کرد: باید با پژوهش و تحقیق این مسئله را ارزیابی کنیم که چرا استان گلستان با ظرفیت بالا و داشتن اساتید فرهیخته جزء استان های کم برخوردار است و خیلی زود برای خروج از این وضعیت اقدام کنیم.

وی ضمن  برشمردن اهداف جهاددانشگاهی  بیان کرد:  جهاددانشگاهی یک نهاد دانش بنیان است که از ابتدای تشکیل تا به امروز کارهای تحقیقاتی بزرگی  را در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی، تجاری سازی انجام داده است.

رییس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: این نهاد همواره پیشران در علم و فرهنگ بوده و توانسته با جمع کردن افراد نخبه نظیر زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران کارهای بزرگی را به ثمر برساند.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: هم اکنون پژوهشگاه رویان جزء  برترین‌های کشور و ده پژوهشگاه برتر دنیا در حوزه درمان ناباروری است.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: جهاددانشگاهی با بیش از ۱۰۲ مرکز بزرگ و کوچک،دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر و سه پارک علم و فناوری خدمت رسانی داشته و تلاش داریم  پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را  به شهر علم و فناوری تبدیل کنیم.

 دکتر مسلمی نائینی استان گلستان را در زمینه گیاهان دارویی، دام سبک و سنگین و گردشگری اسب ترکمن مستعد پیشرفت و توسعه دانست و گفت: بنای جهاد دانشگاهی بر رفع مشکلات مردم است. 

وی تصریح کرد: در پارک ها می توانیم علاوه بر قرار دادن محلی برای پرورش استعداد دانشجویان با  آموزش برند سازی محصولات، بازاریابی و تجارب سازی به دانشجویان، آنها را برای کسب  درآمد پایدار آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی فراوان در کشور داریم و باید برای جهش تولید با مشارکت مردم از این سرمایه‌ها استفاده کنیم، افزود: تولیدات علمی زیادی داشتیم ولی به دلیل نبود نقدینگی توسعه ندادیم که باید تولیدات را تبدیل به محصول کرده و به دنیا صادر کنیم تا نتوانند حاصل دسترنج ما را چند برابر به خودمان بفروشند.

 گفتنی است در این مراسم رییس جهاددانشگاهی به مناسبت گرامیداشت روز معلم و مقام استاد از اساتید منتخب دانشگاهی که در طرح‌های جهاددانشگاهی همکاری داشته‌اند، تجلیل  کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • افتتاح اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران