Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حالی که صنعت گردشگری در کشورهای دنیا به صنعتی درآمدزا با ایجاد اشتغال بالا شناخته می‌­شود، متأسفانه در کشور ما به این ظرفیت اقتصادی چندان توجهی نمی­‌شود و سهم کشور ما از ایجاد درآمد در صنعت گردشگری بسیار ناچیز است.

اگر چه در سال­‌های اخیر تلاش مسوولان امر در بسترسازی مناسب برای جذب گردشگر قابل تقدیر است اما همچنان شاهد ضعف­‌هایی در این بخش هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلستان از جمله استان­‌های شمالی کشور است که با دارا بودن اقلیم­‌های متنوع، مواهب طبیعی و آثار تاریخی و باستانی می­‌تواند زمینه مناسبی برای جذب گردشگران بی‌شمار در این استان را فراهم کند اما با این وجود سال‌هاست سهم گلستان از جذب گردشگر توقف چند ساعته مسافرانی است که مقصد نهایی آنها مشهد مقدس می­‌باشد.

طی سال‌­های اخیر تلاش­‌های زیادی از سوی مسوولان و مدیران ارشد گلستان در راستای توسعه صنعت گردشگری و تبدیل گلستان به یک مقصد گردشگری انجام شده است اما وجود برخی مشکلات موجب شده تا گلستان اقبال خوبی در جذب گردشگر نداشته باشد.

یکی از موضوعات مهم در صنعت گردشگری ایجاد زیرساخت­‌هایی هم چون هتل و مراکز اقامتی برای مسافران است، آمارها نشان می‌­دهد طی سال­‌های گذشته، گلستان در خصوص احداث مراکز اقامتی و هتل­‌ها وضعیت قابل قبولی داشته اما موضوعی که به شدت مورد غفلت واقع شده بی‌توجهی به آموزش و تخصصی کردن کار نیروهای خدمات در مراکز اقامتی است، امری که موجب شده همان تعداد اندک مسافری که گلستان را برای اقامت چند روزه انتخاب می­‌کنند با رضایت کامل از استان ما خارج نشوند.

با توجه به اینکه تعطیلات تابستان و سفرهای این فصل را در پیش داریم لازم است مسوولان نگاه ویژه­‌تری به آموزش نیروهای خدماتی در مراکز اقامتی داشته باشند.

* تخصصی کردن نیروهای خدماتی در مراکز اقامتی مهمترین عامل جذب گردشگر/ فرمانی:مدیریت امری تخصصی است، سرمایه‌گذار نمی‌­تواند در مدیریت هتل هم موفق باشد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان یکی از نقاط ضعف در اکثر هتل­‌ها و مراکز اقامتی را بحث خدمات عنوان کرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: کم و بیش تمام استان­‌ها به این مشکل مبتلا هستند و متأسفانه دلایل فنی همچون بالا بودن هزینه­‌های انرژی، بیمه و ... موجب شده تا نیروهایی به صورت مقطعی وارد هتل‌­ها شوند که از تخصص حرف‌ه­ای هم برخوردار نیستند چرا که برای استخدام نیروی تخصصی باید دستمزد بالایی هم پرداخت کرد.

رحمان فرمانی یکی دیگر از مشکلات در بخش گردشگری را مدیریت دانست و گفت: بیشتر اوقات وقتی یک سرمایه‌گذار اقدام به احداث هتل  می‌کند، مدیریت آن را نیز خودش به عهده می‌­گیرد در صورتی که مدیریت یک کار تخصصی است و باید توسط فردی متخصص انجام شود، بعضأ خود سرمایه‌گذار تمایل دارد هتل را به صورت خانوادگی اداره کند که نتیجه آن ضعیف بودن خدمات می­‌شود.

وی با بیان اینکه هتلدار و نیروهای خدماتی باید از آموزش­‌های لازم و کافی برخوردار شوند، افزود: از آنجایی که آموزش هزینه‌بر است و آثار خود را در طولانی مدت نشان‌ می­‌دهد هتلدار کمتر به این سمت می‌­رود البته در سابق از محل اعتبارات دولتی آموزش­‌هایی به نیروهای خدمات در هتل­‌ها ارائه می‌­شد و نیروها حرف‌ه­ای می­‌شدند اما الان این اقدامات بسیار کمرنگ شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان تخصصی کردن نیروهای خدماتی مراکز اقامتی را مهمترین عامل جذب گردشگر بیان کرد و گفت: در کنار زیرساخت­‌های فیزیکی مثل راه، آب، برق و ...برای جاذبه‌­ها باید زیرساخت حرف‌ه­ای و فرهنگی برای آموزش افراد خدمات‌دهنده نیز در اولویت قرار گیرد.

فرمانی در خصوص برنامه­‌هایی که برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در دست اجراست، گفت: در گذشته برای احداث هتل یا مرکز اقامتی ۲۰ درصد آورده سرمایه‌گذار بود و ۸۰ درصد را اداره کل میراث تأمین اعتبار می­‌کرد اما در حال حاضر این مدل تغییر کرده و باید ۸۰ درصد آورده از سوی سرمایه‌گذار تأمین شود در واقع آمارها نشان می­‌دهد مدلی که در گذشته انجام می‌­شد مدل موفقی نبوده چرا که پروژه‌های در حال ساخت به کندی انجام می‌­شوند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار باید هزینه‌­های مربوط به ساخت و تأسیس هتل را تقبل کند وقتی هتل به بهره‌برداری رسید در آن زمان برای سرپا ماندن هتل وارد عمل می­‌شویم و از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم.

*با یک نگاه تخصصی و علمی به گردشگری نگاه نمی‌شود

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: از یک‌پنجره واحد با یک نگاه تخصصی و علمی به موضوع گردشگری نگاه نمی­‌شود‌ این موضوع مهم است که با گردشگری به عنوان یک صنعت و پدیده علمی برخورد کنیم، به عنوان مثال باید در کنار جاذبه‌­هایی همچون جنگل که در استان داریم آیتم‌­های مکمل گردشگری وجود داشته باشد تا گلستان به یک مقصد جذاب گردشگری برای مسافران‌ تبدیل شود.

به گفته فرمانی در سه ماه ابتدای سال جاری ۵۶ فقره موافقت اصولی ایجاد تأسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال مورد موافقت قرار گرفت که پس از اخذ سایر مجوزهای لازم و اجرا و بهره‌برداری از آن حدود ۶۰۰ فرصت شغِلی در استان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان توسعه گردشگری آموزش نیروهای خدمات سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری هتلداری گلستان مقصد گردشگری نیروهای خدماتی نیروهای خدمات صنعت گردشگری مراکز اقامتی سرمایه گذار جذب گردشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی ظرفیت های گردشگری

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا بایرام زاده روز پنجشنبه در جلسه کمیته فنی بازاریابی و تبلیغات با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان به گردشگران خارجی، اظهار کرد: بازاریابی با کمک تبلیغات رسانه‌ای برای رشد صنعت گردشگری استان مهم بوده و باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای در کشورهای هدف گردشگری و همچنین نحوه حضور رسانه‌های استانی در این کشورها برای معرفی هرچه بهتر جاذبه‌های گردشگری آذربایجان‌شرقی استفاده کرد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه تحولی صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای با مشارکت و محوریت بخش‌های خصوصی و برگزاری رویدادهایی نظیر جشنواره‌های بین‌المللی حائز اهمیتی بوده که در این جلسه به تصویب رسید.

بایرام زاده گفت: در راستای تحقق هدف، افزایش رویدادهای گردشگری با کشورهای هدف گردشگری، برنامه‌هایی همچون برگزاری ۸۰ جشنواره گردشگری داخلی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی در مهرماه سال جاری و حضور توانمند در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، با محوریت جذب گردشگران خارجی در دستور کار معاونت گردشگری آذربایجان‌شرقی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای هدف گردشگری برای استان آذربایجان‌شرقی کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، روسیه، ترکیه، چین، عراق و کشورهای اروپایی است اما محدودیتی در معرفی استان وجود نداشته و هدف نهایی معرفی جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر استان در ابعاد جهانی است.

کد خبر 6095210

دیگر خبرها

  • امام جمعه مهاباد: لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • ضرورت استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی ظرفیت های گردشگری
  • ضرورت توجه جدی به مسائل تربیتی و پرورشی در آموزش‌وپرورش
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • کارگران ستون فقرات تولید در کشور هستند
  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • تربیت نیروهای متخصص برای کشور بزرگترین خدمت محسوب می‌شود
  • فعال شدن مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت
  • مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت فعال می‌شود