Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، فرحناز پوراشرف، کیوریتور و هنر گردان این نمایشگاه در خصوص این رویداد فرهنگی گفت: وقتی به حافظه تاریخی سرزمین رویاهای کودکی ام تبریز مراجعه می کنم، رد پای انسان هایی را مشاهده می کنم که هرکدام در نوع خود جریان ساز و باعث تحولاتی در تاریخ فرهنگ و هنر این شهر شده اند.

وی ادامه داد: انسان هایی که روح والای هنرمندی در کالبدشان دمیده شده و به اسطوره بدل گشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده ای از آنها با بی مهری مواجه شده و کنج عزلت گزیده و در انزوا بدرود حیات گفته اند بی آنکه مطلبی در مورد آنها نوشته شود و بدیهی است که با چه سرعتی نام ها از یادها خط می خورند و به دست فراموشی سپرده می شوند.

این هنرمند هنرهای تجسمی با اشاره به ریشه تاسیس هنرستان میرک در آذربایجان تصریح کرد: در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در بحبوحه مسائل سیاسی و اجتماعی و در دورانی که ایران با عبور از تفکر کلاسیک و سنتی، عصر تجدد گرایی و مدرنیته را تجربه می کرد، نگاه غرب بر حیات اجتماعی ایران سایه افکنده بود.

این محقق و پژوهشگر یادآور شد: اواخر حکومت قاجار و در اوج فشارهای اقتصادی و کشمکش های سیاسی، فردی از نوادگان آقا میرک از نقاشان بزرگ مکتب نگارگری تبریز به نام سید حسین ارژنگی با تخلص میر مصور ارژنگی مدرسه صنایع مستظرفه (اینجه صنعتلر) را در تبریز تاسیس کرد که بعدها به هنرستان هنرهای زیبای تبریز شهرت یافت.

پوراشرف با بیان اینکه هنرستان میرک بعد از گذشت بیش از یک قرن میراثی از خود به یادگار گذاشته که می توان با غرور از آنها یاد کرد اظهار داشت: از آنجاییکه تا به اکنون هیچ سند مکتوب کاملی که بتوان بر آن استناد کرد تهیه و نگارش نشده است، بر آن شدم قدمی در این راه بردارم.

وی گفت: نمایشگاه حاضر به بررسی تجسمی و پدیداری هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز در رشته نقاشی از بدو تاسیس تا دهه ۴۰ شمسی( از میر مصور اورژنگی تا حسین کاظمی) می پردازد.

به گفته وی، این نمایشگاه شامل تصاویر آثار هنرمندان مطرح این هنرستان و اسناد و تصاویر مهم و مقاله ‌ای در همین راستا بوده و به دلیل در دسترس نبودن آثار هنرمندان از تصاویر چاپ شده آنها استفاده شده است.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این رویداد فرهنگی از ۱۴ تیرماه به گالری ایده واقع در تهران، کریمخان، خیابان سنائی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ مراجعه نمایند.

۴۶

کد خبر 1648152

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۲۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار «این صحنه خانه‌ماست» در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیأت داوران، گروه‌های نمایشی دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی ناهید دادخواه از ساری، نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس، نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه، نمایش جادوی سیاه به کارگردانی سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

کد خبر 6089511

دیگر خبرها

  • ارمنستان : اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی در اکسپو ۲۰۲۴
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران