Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@05:15:09 GMT

محصولات گلخانه‌ها باید صادرات محور باشد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۲۸۰۸

محصولات گلخانه‌ها باید صادرات محور باشد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ها باید صادرات محور باشد، گفت: در غیراینصورت با هزینه‌های بالای احداث گلخانه‌ها، کشاورزان توان رقابت با محصولات تولیدی در فضای باز را نخواهند داشت، پس باید محصولات قابلیت صادرات داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامرضا تقوی ۱۴ تیرماه در اولین همایش گلخانه‌داران چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه توسعه گلخانه‌ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، اظهار کرد: پیش‌نیاز لایحه توسعه گلخانه‌ها تهیه شده است و نیازمند حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح هستیم، تمامی چالش‌ها و بحران‌های پیش‌بینی شده در این لایحه دیده شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های گلخانه‌داری بحث بحران اکولوژیست بوده و چالش‌های دیگر در حوزه‌های دانش‌بنیان، سرمایه، بحران آب و بازار است و در لایحه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی این چالش‌ها مورد توجه قرار گرفته و در دو محور برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ها باید صادرات محور باشد، عنوان کرد: در غیراینصورت با هزینه‌های بالای احداث گلخانه‌ها، کشاورزان توان رقابت با محصولات تولیدی در فضای باز را نخواهند داشت، پس باید محصولات قابلیت صادرات داشته باشند.

تقوی با تاکید بر اینکه در حوزه گلخانه‌ها به‌دنبال توسعه عددی نیستیم، گفت: به‌دنبال توسعه متوازن در این حوزه هستیم و مولفه‌ها باید به‌صورت متوازن رشد کند، در بحث تقویت نیروی متخصص عقب افتاده‌ایم،  همچنین در بحث صادرات عقب افتاده‌ایم و باید تقاضای ۶۰۰ میلیون از جمعیت کشورهای همسایه را جلب کنیم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی افزود: اگر روزی در بحث تامین سوخت گلخانه‌ها با افزایش قیمت مواجه شویم، گلخانه‌داران در  مناطق سردسیر زمین‌گیر خواهند شد و باید در حوزه سوخت نگرش جدید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای اجرای لایحه توسعه گلخانه‌ها نیازمند اعتبار و نیروی انسانی هستیم، بیان کرد: در اجرای این طرح باید نگاه‌ ویژه‌ای مانند آبیاری نوین داشته باشیم، گلخانه‌های تابع اقلیم امروز یک نسخه شفابخش برای بحران انرژی است و در چهارمحال و بختیاری نیز مصداق دارد و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی تغییر پیدا کرده و این سیاست باید تبیین شود.

تقوی با بیان اینکه سه مولفه در بحث تسخیر بازارهای جهانی و صادرات باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: تولید انبوه، عرضه مستمر و تولید با کیفیت در بحث صادرات حائز اهمیت است، اگر گلخانه‌ها به این سمت حرکت نکند، نمی‌توان موفق عمل کرد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه باید محصول تولیدی در گلخانه‌ها استاندارد و گواهی شده باشد، تاکید کرد: تولید محصول با این ویژگی نیازمند دانش فنی، سرمایه‌گذاری مناسب و جانمایی صحیح است، محصولاتی که در گلخانه تولید می‌شود باید دارای شناسه باشد و این مسئله مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی است.

وی تاکید کرد: تاکنون افزون بر ۱۴۰۰ گلخانه در کشور برای محصولات تولیدی شناسه دریافت کرده‌اند، یادآور شد: در سال گذشته عملکرد در این حوزه صفر بود، در قالب توسعه متوازن باید محصول، زمانی توزیع شود که دارای گواهی سلامت باشد، مردم باید محصول سالم مصرف کنند.

تقوی با تاکید بر اینکه تولید محصولات کم‌آب‌بر در گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: طرح مفصلی برای این منظور تهیه شده است، در توسعه متوازن به‌دنبال این نیستیم که سطح زیر کشت غلات را به زیر کشت محصولات گلخانه‌ای ببریم، باید از اراضی دیگر استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: توسعه گلخانه‌ها بهانه‌ای برای تغییر کاربری نباشد، با قاطعیت باید با این مسئله برخورد شود تا اصل توسعه گلخانه‌ها زیر سوال نرود.

وی تولید محصولات گلخانه‌ای ارزآور را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: تولید محصولاتی مانند موز را در گلخانه‌های مناطق گرمسیر در دستور کار قرار دادیم، همچنین افزایش ضریب خوداتکایی در گلخانه‌ها مورد توجه است.

تقوی در پایان توضیح داد: بحث آموزش برای تربیت نیروی ماهر جهت بکارگیری در گلخانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، تاکنون ۲۰ هزار نفر از شاغلان در گلخانه‌ها آموزش دیده‌اند و برای آن‌ها گواهی صادر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری کشت گلخانه ای جهاد كشاورزي صادرات توسعه گلخانه ها محصولات گلخانه گلخانه ها گلخانه ها گلخانه ها تولید محصول باید محصول مورد توجه چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۲۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا، در ارتباط با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است؛ این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.

چالش های صادراتی

طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد؛ این در حالی است که در صورت تجمیع میزان صادرات صورت گرفته در گروه فولادمبارکه، این گروه در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور، رتبه دوم را کسب خواهد کرد.

گفتنی است گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است.

افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات

این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد؛ نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903174

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان