Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@09:54:53 GMT

معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد با روش یوتانایز در مشهد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۳۷۵۴

معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد با روش یوتانایز در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: آخرین شیوه‌نامه‌ وزارت کشور در خصوص سگ‌های ولگرد جمع‌آوری و یوتانایز یا همان مرگ با ترحم است که ما موظف به انجام همین شیوه‌نامه هستیم.

علی نجفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و معدوم‌سازی آن‌ها بیان کرد: نمی‌توان تعبیر کرد که تعداد سگ‌های ولگرد رو به فزونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین شیوه‌نامه‌ وزارت کشور، جمع‌آوری این سگ‌ها و معدوم‌سازی با روش یوتانایز یا همان مرگ با ترحم است، که ما موظف به انجام همین شیوه‌نامه هستیم و در حال حاضر آن را اجرا می‌کنیم.

وی درباره مرگ با ترحم بیان کرد: این فرآیند به این صورت است که در اقدام اولیه با یک تزریق، حیوان به حالت بیهوشی نزدیک می‌شود و سپس با تزریق دوم، سکته قلبی به حیوان دست می‌دهد؛ چون حیوان بیهوش است، دردی را احساس نمی‌کند و پس از مرگ جسد حیوان معدوم می‌شود.

وی ادامه داد: به تازگی شیوه‌نامه‌ای در حال نگارش است که هنوز ابلاغ نشده ولی مراحل اولیه آن طی شده که در آن با مشارکت سازماهای مردم نهاد و دامپزشکی، سگ‌های ولگرد واکسینه، فرآیند عقیم‌سازی آن‌ها طی و در عرصه‌هایی که مورد تایید محیط زیست است، رها می‌شوند. این شیوه‌نامه هنوز نهایی نشده و به شهرداری‌ها هم ابلاغ نشده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد در خصوص عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد تصریح کرد: برخی سمن‌ها بودند که داوطلبانه فرآیند عقیم‌سازی سگ‌ها را انجام می‌دادند. به طور مثال در شهر نیشابور که به عنوان مدل الگویی در کشور معرفی شد، سمن‌ها در حال انجام این کار بودند. رویکرد شیوه‌نامه جدید هم برگرفته از عملکرد دواطلبانه مردم شهر نیشابور است. آنچه تا کنون در فرآیند عقیم‌سازی انجام می‌شده، اقدام رسمی از سوی شهرداری نبوده است و سمن‌ها به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دادند.

وی در مورد اخباری مبنی بر معدوم سازی سگ‌ها به روش حبس کردن و غذارسانی نکردن عنوان کرد: خیر چنین چیزی درست نیست و ما به طور مرتب اعلام کردیم، اگر گروه‌های مردم نهاد و حمایتی مایل هستند، می‌توانند از سوله‌های شهرداری که سگ‌‎ها را به روش یوتانایز معدوم می‌کنند، بازدید کنند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: جمع آوری سگ‌های ولگرد، قبلا بدین صورت بود که پیمانکار به ازای تحویل دادن هر قلاده سگ ولگرد، مبلغی را دریافت می‌کرد. این موضوع مورد اعتراض برخی از گروه‎‌ها قرار گرفته بود و می‌گفتند که پیمانکاران از مناطق دیگری سگ می‌آورند و بعضا توله‌کشی می‌کنند که درآمد کاذب کسب کنند. برای رفع این مورد، مکانیزم را معکوس کردیم. به پیمانکار بابت معدوم‌سازی قلاده‌ای سگ پول نمی‌دهیم، بلکه با آنها قرارداد می‌بندیم که اگر در سطح شهر سگی مشاهده شود پیمانکار جریمه می‌شود.

وی در مورد اخباری درخصوص افزایش شغال و روباه در مشهد بیان کرد: من این خبر را از همکاران رسانه شنیدم. به لحاظ علمی این مسئله امکان‌پذیر است چون هر حیوانی حیطه و ناحیه نفوذ خود را دارد و با کاهش جمعیت حیوان، حیوان رقیب امکان حضور پیدا می‌کند. یکی از مسائلی که معدوم سازی سگ‌ها به دنبال دارد همین قضیه است. اما به لحاظ عینی وقتی بررسی کردیم، گزارش یا مورد خاصی را در این زمینه مشاهده نکردیم و چیزی در سامانه‌های ما ثبت نشده بود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد درخصوص اینکه مردم در جهت جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد چه کاری می‌توانند انجام دهند، گفت: چرخه زاد و ولد در حیوانات وابسته به منابع غذایی‌ست. اگر ما منابع غذایی را برای حیوانات محدود کنیم، زاد و ولد آن‌‎ها کاهش پیدا می‌کند. مردم می‌توانند با بیرون گذاشتن به موقع زباله‌های خود، قبل از جمع‌آوری توسط ماشین‌های زباله، نقش بسزایی را در کاهش منابع غذایی ایفا کنند. این موضوع در خصوص گربه‌های خیابانی هم صدق می‌کند.

نجفی ادامه داد: بحث ترحم در فرهنگ ما نهادینه است ولی بعضی اوقات این ترحم مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ما در حوزه شهری اگر غذای این حیوانات را فراهم کنیم، ممکن است افزایش زاد و ولد و بیماری‌هایی مثل پشه سالک و عفونت‌های روده‌ای را در پی داشته باشد. اگر مردم در خارج از حوزه شهری به این عمل بپردازند بهتر است. نمی‌گوییم این کار را انجام ندهند، می‌گوییم در خارج از حوزه شهری اقدام به غذادهی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست سگ ولگرد شهرداری مشهد معاون محیط زیست و خدمات شهری سگ های ولگرد معدوم سازی سازی سگ ها شیوه نامه عقیم سازی جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: با شروع بارندگی از روز گذشته (چهارشنبه)، دو هزار نیروی کارگری و کارشناسان حوزه خدمات شهری در مناطق ۱۳گانه مشهد به حالت آماده‌باش درآمدند.   احسان نجاری مقدم اظهار کرد: حجم بارندگی از روز گذشته ۱۹ میلیمتر اعلام شده و سامانه بارشی تا فردا (جمعه) به صورت پراکنده فعال است، همچنین بیشترین حجم بارندگی ساعت ۲۳ تا ۲۴ از ایستگاه هفت حوض به مقدار ۵/۶ میلیمتر در ساعت گزارش شده است.   وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده تمهیدات لازم برای مدیریت بحران احتمالی در زمان بارندگی اندیشیده شده است و در این مدت ۳۰ نقطه تجمع آب سطحی در سطح شهر گزارش و به سرعت رفع شد.   مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: تا پایان آماده‌باش، دو هزار نیروی پاکبان خدمات شهری در سه شیفت، ۹۵ موتور پمپ، ۴۹ دستگاه ماشین‌آلات تانکری و پشتیبانی خدمات شهری و پنج هزار و ۷۰۰ کیسه شن در مناطق مختلف شهر مشهد، مستقر هستند.

دیگر خبرها

  • طرح پیشنهادی تعیین وضعیت اراضی پادگان جی به کمیسیون ماده پنج ارسال شد
  • رد طرح رایگان شدن اتوبوس‌های شهری مشهد در کمیته انطباق
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد
  • استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد