Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه واشنگتن پست در گزارشی به بررسی کاهش قدرت آمریکا در غرب آسیا و عدم پاسخ این کشور به اقدامات نظامی ایران و روسیه پرداخت.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: انبوه مانورهای روسیه و ایران علیه منافع آمریکا در خاورمیانه، واشنگتن را وادار کرده تا در مورد فعالیت‌های نظامی خود در منطقه یک حساب سرانگشتی پیش از موعد انجام دهد؛ بدون اینکه جرقه درگیری گسترده‌تری را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مایکل اریک کوریلا، ژنرال ارتش آمریکا که بهار امسال مسئولیت فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا را برعهده گرفت، اواخر ماه گذشته میلادی با ده‌ها تن از ۳۰۰ سربازی که نیروهای عملیات ویژه و کارآموزان خارجی مستقر در پایگاه نظامی آمریکا در سوریه هستند دیدار کرد. این دیدار سطح بالا تنها چند روز پس از آن انجام شد که جنگنده‌های روسی به یک پاسگاه جنگی که توسط مخالفان دولت سوریه اداره می‌شد، حمله کردند. آمریکا ادعا کرده که مقامات نظامی روسیه ۳۵ دقیقه قبل، آمریکایی‌ها را از قصد خود مطلع کرده بودند.

در حادثه حمله روسیه به پایگاه آمریکایی، هیچ یک از نیروهای این کشور آسیب ندیدند، اما کوریلا این حادثه را بخشی از تلاش گسترده‌تر دشمنان آمریکا برای «تسلط بر منطقه» توصیف کرد و گفت: «آن‌ها فشار می‌آورند تا ما خطوط قرمز خود را تغییر دهیم».


تردید متحدان آمریکا در منطقه نسبت به قدرت نظامی این کشور

واشنگتن پست در ادامه نوشت که دولت بایدن با وضعیت منحصر به فردی مواجه است؛ زیرا آن چه «تهدیدات ایران» ادعا می‌کند همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر این کشور با حمله روسیه و موضع تهاجمی آن در قبال اروپا و همینطور تلاش چین برای تسلط بر منطقه اقیانوس آرام مواجه است. همه این‌ها سبب شده تا متحدان آمریکا در منطقه مثل عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی بی‌تاب و در عین حال آگاه شوند که توجه واشنگتن دارد به سمت دیگری جلب می‌شود.

رافائل اس. کوهن، محقق مسائل استراتژیک و دکترین نظامی در شرکت «رند» می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکلی که سیاست‌گذاران آمریکایی باید با آن دست و پنجه نرم کنند این است که اگر سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها، اماراتی‌ها و سایر متحدان آنان در مقطعی به این نتیجه برسند که آمریکا به تنهایی نمی‌تواند ایران را بازدارد، خودشان به دنبال راه‌هایی برای این کار بگردند».


ایران سخت‌ترین رقیب آمریکا در غرب آسیا

ماه ژوئن موارد متعددی رخ داد که آمریکا مدعی شد آن‌ها «حملاتی تحریک‌آمیز» «از سوی ایران و روسیه» بودند.

واشنگتن پست می‌نویسد: «تقابل با روسیه با تشدید اقدامات تحریک‌آمیز ایران همراه شده است. ایران، سرسخت‌ترین رقیب آمریکا در خاورمیانه، مدت‌هاست یکی از دغدغه‌های فرماندهان سنتکام بوده است». در ادامه این نشریه به تحلیل ان‌بی‌سی نیوز اشاره می‌کند و مدعی است از ماه اکتبر تا کنون ایران ۲۹ حمله علیه اهداف آمریکایی انجام داده که هیچ کدام منجر به یک پاسخ قوی از سوی آمریکا نشده است.

پادگان «تنف» که در امتداد مرزهای سوریه با اردن و عراق قرار دارد، هنوز زخم‌های ناشی از حمله نیروهای نزدیک به ایران در ماه اکتبر را دارد. نشانه‌هایی از محل اصابت هواپیماهای بدون سرنشین به محوطه ساختمانی در نزدیکی مرکز فرماندهی ارتش آمریکا قابل مشاهده است.

واشنگتن پست علت این موقعیت را «پیام‌های واشنگتن» ارزیابی می‌کند. در این مقاله اذعان شده دولت بایدن از نشان دادن موضع سختگیرانه‌ در برابر ایران و روسیه ناتوان است.


ایران رفتارهای دلخواه خود را در آمریکا ایجاد می‌کند

ویلیام وکسلر، مدیر برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک و یکی از مقامات بلندپایه سابق پنتاگون، گفت: «ایران به طور معمول تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است خطوط قرمز آمریکا را آزمایش کند. آن‌ها در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از رفتارها را در طرف آمریکایی ایجاد کنند که به نفع خودشان باشد... و ما در واقع تا حد زیادی این هنجارها را پذیرفته ایم».

وی در ادامه راه‌هایی برای حفظ قدرت آمریکا ارائه کرده و در انتها گفته «ترس از قدرت آمریکا در ۲۰ سال گذشته کمرنگ شده است. به ویژه در خاورمیانه، حضور نظامی آمریکا پس از دهه‌ها جنگ در افغانستان و عراق رو به کاهش است. اکنون آمریکا باید ارزیابی‌های خود را با موشکافی بیشتری انجام دهد».

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت آمریکا روسیه جنگ روسیه و اوکراین اوکراین تحولات اوکراین خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت ایران و روسیه واشنگتن پست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۳۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد ارتش این کشور به مقر فرماندهی نیروهای اوکراینی در بخش جنوبی جبهه حمله کرده است.

 گزارش‌های اولیه حاکی از سه انفجار در مرکز اودسا است.

طبق گزارش راشا تودی، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاسیسات نظامی، نیروها و تجهیزات اوکراینی مورد اصابت حملات هوایی، موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری نووستی پیش از این به نقل از نیروهای محلی گزارش داد که ارتش روسیه یک مقر اوکراینی را در مرکز شهر بندری اودسا هدف قرار داده است.

براساس آنچه تاکنون گزارش شده، سه انفجار در منطقه رخ داده که یکی از آنها در نزدیکی مقر فرماندهی اوکراین با قدرت بیشتری بوده است.

«اولگ کیپر» رئیس اداره منطقه‌ای اودسا ضمن تایید این گزارش، گفت که در این حمله از موشک بالستیک استفاده شده و دست‌کم سه نفر کشته‌ شده‌اند.

روسیه بارها تاکید کرده است که طی عملیات نظامی خود فقط مراکز نظامی اوکراینی را هدف قرار می‌دهد و هیچ اقدامی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی انجام نمی‌دهد.

خبرگزاری نووستی هم‌چنین گزارش داد که روسیه یک منطقه استقرار نیروهای اوکراینی در حومه «خارکیف» شهری در مرز روسیه را بمباران کرد و علاوه بر این از حمله دیگری به انبار تجهیزات نظامی در منطقه «نیکولایف جنوبی» خبر داد که به انهدام این انبار منجر شده است.

موج تازه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، پس از آن آغاز شد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اخیرا متعهد شد که عملیات‌های این کشور را به مراکز لجستیکی و انبارهای اوکراین که با تجهیزات نظامی غربی پُر شده، تشدید کند.

او پیشتر درباره کمک جدید آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که به‌تازگی پس از موافقت مجالس نمایندگان آمریکا تصویب شد، گفت: «این اقدام برای جلوگیری از فروپاشی نیروهای اوکراینی در نظر گرفته شده است، اما این پول تاثیر چشمگیری در میدان نبرد نخواهد گذاشت زیرا بیشتر این بودجه به تولید نظامی آمریکا سرازیر خواهد شد.»

پنتاگون: نه تنها اف-۱۶، بلکه تسلیحات دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت کشورهای غربی نه تنها جنگنده‌های اف-۱۶ بلکه تسلیحات دیگری را نیز به اوکراین ارسال خواهند کرد.

 «ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده طی جلسه‌ای در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد: «ما فقط قرار نیست اف-۱۶ها را به اوکراین ارسال کنیم؛ بلکه خلبانان را آموزش خواهیم داد، هم‌چنین بحث آموزش نگهداری این جنگنده‌ها و ارسال سیستم‌های تسلیحاتی دیگر نیز مطرح است.»

طبق گزارش خبرگزاری تاس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه به برگزاری گفت‌وگوها درخصوص اف-۱۶ها اشاره کرد.

کی‌یف در اوایل ماه آوریل اعلام کرد پنج گروه از خلبانان اوکراینی در بریتانیا، دانمارک، ایالات متحده و فرانسه برای پرواز با جت‌های جنگنده اف-۱۶ آمریکا آموزش می‌بینند. در پایان اوت ۲۰۲۳، هلند اعلام کرد که ۴۲ فروند اف-۱۶ را به اوکراین منتقل خواهد کرد، در حالیکه کپنهاگ به کی‌یف وعده داده بود که ۱۹ دستگاه از این نوع را تحویل دهد. در این میان، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم هشدار داد که اف-۱۶ می‌تواند حامل تسلیحات هسته‌ای باشد و مسکو این را در عملیات رزمی خود در نظر خواهد گرفت.

چند روز پیش روزنامه لیبراسیون نوشت ۱۰ خلبان اوکراینی که اکثر آنها هرگز پرواز نکرده‌اند، برای گذراندن دوره‌های آموزشی جامع مطابق با استانداردهای نیروی هوایی وارد فرانسه شده‌اند.

انتظار می‌رود اف-۱۶های آمریکایی در تابستان امسال وارد اوکراین شود. پس از اتمام دوره آموزشی خود در فرانسه، خلبانان اوکراینی بعد از یک دوره سازگاری چهار ماهه در رومانی، از این جنگنده‌ها استفاده خواهند کرد.

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه

مقام‌های روسیه اعلام کردند اوکراین به چند منطقه در روسیه در ساعات پایانی شب گذشته حمله پهپادی داشت و رسانه‌های روسی نیز گزارش کردند که آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی مسکو رویت شده است.

«پاول مالکوف» فرماندار منطقه «ریازان» هم‌مرز با مناطق شمال غربی مسکو گفت در این حملات پهپادی کسی زخمی نشده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کانال تلگرامی «Baza» روسیه نیز که با سرویس‌های امنیتی این کشور همکاری دارد گزارش کرد که این حمله به پالایشگاه نفت رایازان بوده است.

این پالایشگاه که به شرکت روس‌نفت روسیه تعلق دارد و توسط آن اداره می‌شود حدود ۵.۸ درصد از نفت خام این کشور را پالایش می‌کند و هدف مکرر حملات هوایی اوکراین است.

فرمانداران مناطق «کرسک» و «ورونژ» در جنوب غرب روسیه هم‌مرز با اوکراین هم گزارش حملات پهپادی را در اراضی خود داده و گفتند این حملات زخمی یا خساراتی نداشته است.

روسیه به ندرت اطلاعاتی در مورد تاثیر کامل حملات اوکراین بر قلمرو و زیرساخت‌های خود افشا می‌کند.

مقامات کی‌یف مدعی‌اند هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی، انرژی و حمل و نقل روسیه، تلاش‌های جنگی مسکو را تضعیف می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین